• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaskakujące wyniki systemu Tristar

Maciej Korolczuk
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Minął miesiąc od ostatecznego odbioru i uruchomienia w pełnym zakresie systemu Tristar. Pierwsze wnioski? Zaskakujące. Według obliczeń czasy przejazdu przez aglomerację skróciły się miejscami nawet o 18 proc. Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać.



Czy efekty działania systemu Tristar są odczuwalne?

Wielu kierowców wciąż nie może się do niego przekonać. "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były" - wyliczankę komentarzy kierowców niezadowolonych z efektów pracy kosztującego ponad 180 mln zł systemu można ciągnąć w nieskończoność.

Po miesiącu pracy postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak system wpłynął na ruch drogowy w Trójmieście.

System rozlewa korki, a nie likwiduje

Jak mówią nasi rozmówcy - eksperci od zarządzania ruchem w aglomeracji - wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie.
Według nich wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie, jako narzędziu do likwidacji korków w mieście. A tak naprawdę to tylko sposób na równomierne rozłożenie ruchu, "rozlanie" korków w różnych miejscach, tak aby zachować najwyższą w danych warunkach płynność ruchu.

- Warto pamiętać, że inteligentne systemy sterowania ruchem nie likwidują korków, a sprawiają, że straty czasu są mniejsze - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Poza systemem sami kierowcy szukają sobie najlepszych rozwiązań i wybierają alternatywne trasy przejazdu. Ze swojej strony możemy ich wspomóc i tak pokierować ruchem w mieście, by w godzinach szczytu nie dochodziło do paraliżu.
Jak dodaje, korekty programów sygnalizacji i regulacja priorytetów sterowania ruchem pojazdów transportu zbiorowego dały efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc. zamiast 5,5 proc.

- W przypadku komunikacji miejskiej próg, jakiego oczekiwaliśmy wynosił 6,5 proc., a uzyskaliśmy 9,1 proc - mówi Łutowicz.
Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ dodaje, że system poza samym kierowaniem i regulacją ruchu ma też uczyć kierowców prawidłowych zachowań.

- System nie pozwala np. na zbyt szybką jazdę między skrzyżowaniami. Przy gwałtownym ruszaniu na zielonym świetle możemy być pewni, że na następnym zatrzyma nas czerwone światło. Dzięki regulacji sygnalizacji takie zachowania możemy ograniczyć do zera.
Przyrost aut "zjada" pozytywne efekty

System Tristar ma dwa centra dowodzenia. Jedno znajduje się w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego, drugie w Gdyni przy ul. 10 Lutego, w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni. Jak mówi Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w ZDiZ w Gdyni, kierowanie ruchem z roku na rok będzie coraz trudniejsze, bo aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców.

- Szybko przyzwyczajamy się do dobrego i zapominamy, jak się jeździło jeszcze do niedawna, gdy korki naprawdę były większe i bardziej uciążliwe - tłumaczy Oskarbski. - Tak gwałtowny przyrost aut "zjada" pozytywne efekty działania systemu, przez co kierowcy mogą odnosić wrażenie, że działanie systemu jest nieodczuwalne.
O tym, jak mylące może być wrażenie kierowców, świadczą też statystyki na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w centrum Gdyni: ul. Morskiej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w 2013 r., a więc przed uruchomieniem systemu w godzinach porannego szczytu (8-9) skrzyżowanie pokonywało tam średnio 5370 aut. Obecnie przez to samo skrzyżowanie w tych samych godzinach - mimo znaczącego przyrostu liczby aut - przejeżdża 5692 samochodów. To o blisko 6 proc. lepszy wynik, niż przed dwoma laty.

Namacalnie o efektach działania systemu i obsługujących go inżynierów ruchu można się też było przekonać podczas kilkutygodniowego remontu na al. Zwycięstwa w Gdyni. Zdaniem większości kierowców, a także samych urzędników, prace udało się przeprowadzić bez większych utrudnień, mimo że główny ciąg między Wzgórzem św. Maksymiliana a Redłowem przez kilka tygodni był zwężony do jednego pasa.

- Można powiedzieć, że pierwszy poważniejszy test już za nami. Nasi inżynierowie kilka tygodni wcześniej przygotowali na specjalnym oprogramowaniu dedykowane programy, które symulowały przewidywany ruch w tym miejscu. Dzięki temu utrudnienia dla kierowców zostały zredukowane do minimum - mówi Oskarbski i zauważa, że system to nie tylko ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale i wiele innych informacji przydatnych nie tylko kierowcom, ale i pozostałym użytkownikom dróg.
- To m.in. informacje o remontach, wolnych miejscach parkingowych, w systemie jest też kilkadziesiąt przystanków i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, a także kilka trip-planerów, a więc terminali, dzięki którym możemy planować podróż. Można też tego dokonać na naszej stronie internetowej.
W planach rozbudowa systemu

Wkrótce Tristar może zostać rozbudowany o kolejne moduły. W planach jest m.in. opracowanie systemu zarządzania ruchem na drogach na Półwyspie Helskim. Docelowo miałby zostać podpięty do Tristara i zarządzany przez inżynierów ruchu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdańsku jest 2 razy więcej aut na 1 tys.mieszkańców niż w największych miastach zachodnich (1)

    A mimo to szkaluje się ludzi co rezygnują z auta i zastępują go ,rowerem czy komunikacja miejską!!To oni zmniejszają korki!!Ale każdy polski burak musi swoim szrotem wozić 4 litery i ziać nienawiścią do każdego rowerzysty pieszego czy autobusu!!Władze miasta niekompetentne bo politycznie wybierane zaczynają dopiero teraz dostrzegać problem zamiast inwestować maksymalnie w drogi rowerowe i komunikację juz 10 lat temu!!Teraz już jest zapózno bo inwestycje trwają latami!!Skończy inwestycje budowania kolejnych dróg w centrum miasta a zacząć inwestować w połączenia komunikacyjne i więcej bus pasów co spowoduje że autobusy przestaną stać w korkach niech stoją w nich w szrotach:)

    • 1 1

    • Co Ty bredzisz

      W Warszawie jest 10x więcej aut niż w Gdańsku i lepiej się jeździ niż w tym dziurawym, zaniedbanym miasteczku nad Motławą.
      Tristar miał pomóc a tacy jak ty uwierzyli w te brednie a teraz jest problem. Jak można jeszcze wierzyć w takie brednie, jak tu wypisujesz? Ludzie w Krakowie nawet za darmo nie chcą jeździć komunikacją publiczną, a ty trujesz o buspasach? Drogi rowerowe? Za mało ich? Bez mrozu pusto na nich poza latem, a teraz?
      Położyć od nowa 80% nawierzchni, zmodyfikować skrzyżowania, zbudować system sterowania ruchem od nowa, za kasę z odszkodowań za opóźnienia i knot zwany Tristarem.

      • 1 0

  • http://www.kostempskiwonzeswion.pl/kto-qumak/

    Firma qumak znana w całej Polsce. Grube wałki, ale rząd się dobierze szybko do tych, co łapówki dawali by Tristar powstał. Czy wtedy durne lemingi otworzą wreszcie oczy? Mało wam Ciechu i taśm prawdy?

    • 0 0

  • Tablice zmiennej tresci systemu Tristar (3)

    Duzo podrozuje po naszym kraju wiec moge wtracic swoja opinie a mianowicie : stojac w korku np.w Gdansku na Podwalu Przedmiejskim mozemy sie dowiedziec ze do Gdyni obwodnica np.30min,przez Sopot 25min i to wszystko.....zadziwiajaco malo ,przykladowo w Bydgoszczu sa to szkice ulic i w zaleznosci od natezenia kolory zielony,czerwony +komunikaty o zamknietych ulicach,robotach drogowych itp,znam podstawowa topografie i wiem gdzie nie jechac,czy na takich
    tablicach np przy wjezdzie w kierunku obwodowej nie powinno byc biezacych komunikatow typu :korek zjazd Szadulki,wypadek przy Estakadzie w kierunku,uwaga nieoswietlone auto pomiedzy zjazdami .....Takie rozwiazania od lat sa praktykowane przy niemieckich autostradach i sie sprawdzaja ,z powodzeniem dziala to na Slasku.Nie chce mi sie wierzyc ze to co teraz widzmy to jest wszystko co da sie wyswietlic i nie ma innej mozliwosci lub tez checi....Przykladowo jadac z Wrzeszcza jesli taka informacje o korku bede mial przed wjazdem na lesny odcinek to jestem w stanie wybrac inna droge a tak...

    • 53 2

    • Poczytaj artykuły

      http://www.kostempskiwonzeswion.pl/kto-qumak/

      Otwórzcie ludzie oczy, jak jeszcze mało wam materiału na taśmach prawdy. Gdzie mieliście oczy przez osiem lat?
      A może firma Qumak odda teraz 3miastu kasę za opóźnienia i źle wykonany projekt?

      • 0 0

    • Bydgoszczy, a nie Bydgoszczu

      Może to tylko literówka, ale ponieważ jeden prominentny polityk, tak niepoprawnie odmieniał Bydgoszcz, pozwoliłem sobie zwrócić uwagę.

      • 2 5

    • Na estakadzie Kwiatkowskiego w Gdyni....

      Zawsze jak widzę na estakadzie informację, że do Gdańska czas dojazdu 35 minut to jadę 50 minut .... ale to OK można jakoś wytłumaczyć "bezwładnością" systemu ... ale jak wytłumaczyć fakt, że jak zobaczę ten napis to nie mam już żadnej alternatywy zjazdu z estakady bo tablica jest za ostatnim zjazdem na ul Morską :-( więc po co mi ta informacja w tym miejscu???

      • 19 1

  • Jeszcze nigdy tak wielu, za tak wiele, nie uczyniło tak mało.

    czy jakoś tak

    • 0 0

  • Czyli wyszło jak zwykle (42)

    "Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać."

    "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były"

    I jeszcze ktoś wziął za to kasę. Bareja...

    • 502 134

    • Co na to petru

      • 0 0

    • zielona fala z Gdyni do Gdańska działa (8)

      polecam raz się przejechać w nocy i przekonać się że to możliwe, a potem nie ścigać się z innymi tylko jechać 50-60 km/h

      • 18 35

      • Zrób to samo w dzień. (2)

        • 27 6

        • robię tak codziennie rano

          na odcinku Przymorze -> Gdańsk Główny jadąc ul. Chłopską stoję tylko na 1 światłach (pierwszych po włączeniu się do ruchu) a potem dopiero przy skrzyżowaniu Wyspiańskiego/Grunwaldzka.

          prędkość przepisowa.

          • 0 0

        • Ale jancio

          Tak było zawsze!!!!
          Bez tristara za 180 mln?

          • 25 4

      • (1)

        Ale ograniczenie jest do 70 wiec p czym Ty piszesz, zielona fala powinna byc dla kierowcow jadacych z przepisowa predkoscia...

        • 17 5

        • prawo jazdy z chipsów?

          ograniczenie w nocy to 60km/h.

          • 0 1

      • Czlowieku a przypomnij sobie czasy jak z Gdyni do Gdanska na calej trasie wszystkie swiatla byly migajace na zolto.
        Narzuca sie ograniczenia a pozniej odpuszcza troszke i niby to jest sukces!?

        • 1 1

      • jeździłem i w dzień i w nocy = efekt -> stoisz na co drugich światłach... (1)

        • 27 8

        • dla przypomnienia

          ofiarom sygnalizacji. Od godz 23:00 do 5:00 dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosi 60km/h (chyba, że znaki stanowią inaczej). A dwa, jadąc z GA do GD przez GSP, przejeżdżasz przez trzy miasta i nie wierzę, że urzędasy współpracują ze sobą w tworzeniu "zielonej fali".

          • 17 1

    • (17)

      Umiejętność wybiórczego czytania....

      "efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc."

      • 39 24

      • (10)

        A jak napisze ze TRISTAR poprawił o 50 % to tez uwierzysz? Zastanów się chwile, bo lykasz jak pelikan wszystko.

        • 28 22

        • Skoro uważasz, że redaktorzy portalu kłamią (9)

          to po co tu w ogóle zaglądasz?

          • 29 16

          • Typowy wyborca PiSu wie lepiej (8)

            Statystyka to kłamstwo
            I tak wszystkim rządzą Żydzi i lewacy z UE.
            Ty myslisz że kto wziął kasę za ten TRISTAR???He???
            Popytaj wyborce PiSu on ci powie.
            Komuniści i złodzieje

            • 32 37

            • ...nie PiS nie po (7)

              Ale korzystanie z tych samych ulic od 10 lat pozwala stwierdzić że szału nie ma i nie było, zatory nawet w środku dnia pracy, statystyka jest wybiorcza, szybciej, więcej aut o 18% ładna ściema żeby sprzedać to dalej... System obejmuje główna drogę Trójmiasta i jej dojazdy, zapraszam do wyjechania na ulicę w jakiś dzień w połowie stycznia jak wszyscy wrócą....
              To tak jakby mierzyć w wakacje jak nikogo nie ma? Na jakiej podstawie to jest? Śledzenia jednego auta od wjazdu do zjazdu?

              • 30 11

              • Jeżeli mam do wyboru ocenę faktów (6)

                To wybieram statystykę...najlepiej w kolejnych powtarzalnych badaniach obejmujacych podobne warunki niż twoje subiektywne wrażenia.
                Z całym szacunkiem.

                • 19 19

              • Z tego co widzę to ty, wyborco PO wiesz najlepiej (4)

                Znawcą tematu jesteś pod KAŻDYM artykułem. A twoja wiedza sprowadza się do opluwania jadem wyborców pis. Żałosny typie, aż tak cię boli pupa po przegranych wyborach? ;>

                • 17 23

              • Dopóki mogę dopóty będę pisał co mi się podoba. (3)

                A moją pupą się tak nie interesuj ty nędzna typiaro
                Chociaż to typowe dla wyborców PiSu (interesowanie się zyciem intymnym innych)

                • 12 15

              • Czyli już niedługo.. (1)

                pRezydent podpisał ustawę o TK.
                PiS chce zwiększyć możliwość inwigilacji obywateli RP.
                Ukraino/Rosjo/ChRL.. przybywaj !!!

                • 10 12

              • A ty myslisz ze ten Tristar nie inwigiluje? Inwigiluje i to jak! Kazde auto jest fotografowane na kazdym rejestratorze, a tak na marginesie to o czym wy piszecie. TRISTAR MIAL LUPIC MANDATAMI!
                Chwilowo tego nie robi bo nie ma pozwolenia spolecznego, ale jak sie tylko pojawi to bedzie slal mandaty.
                I jeszcze jedno, Tristar jest to dziecko PO, wiec o co chodzi? Lemingi teraz zapomnialy nagle, kto i po co ten Tristar wybudowal.

                • 3 1

              • no właśnie-typowy leming idiota

                "bendem pisać co bendem chciał bo mie wolno". Szkoda tylko że nic sensownego nie potrafisz napisać, pewnie przez tą bolącą pupę

                • 10 10

              • "To wybieram statystykę..." - a ja rozum i wlanse oczy, lemingu.

                • 9 12

      • I Ty im wierzysz? (3)

        • 11 8

        • (2)

          wszyscy klamia, tylko jaroslaw zawsze dziewica mowi prawde. niech jego wysokosc jaroslaw powie prawde na temat tristara.

          • 25 13

          • Cała Polska z TRISTARa się smieje (1)

            "Komuniści i cyklisci"

            • 17 10

            • cykliści byli sceptyczni

              wielu z nich od dawna pisało, że TRISTAR, podobnie jak poszerzanie dróg, tylko przesuwa korki gdzie indziej, ale ich nie redukuje.

              Do redukcji korków, bardziej niż TRISTAR może jedynie zrównoważony rozwój systemu transportowego i odpowiednie planowanie przestrzenne, w tym polityka zarządzania popytem na parkowanie samochodów w pobliżu centrum miasta.

              Budowa parkingów w centrum zwiększa korki na dojazdach do niego.

              • 19 5

      • normę można zmieniać

        w zależności od potrzeb:
        - zmieniając zakres,
        - metody pomiaru,
        - nie mając jednoznacznego sposobu wyznaczania,
        itp.

        • 21 2

      • chyba kurdę w nocy

        • 51 19

    • przecież od dawna wiadomo..

      że celem tristatra nie były jakieś tam korki, tylko naładowanie fotoradarów, i strzyżenie owieczek..

      • 14 3

    • dawaj na rowerek (4)

      A nie siedzisz w tym szrocie i narzekasz.

      • 5 18

      • Dawaj do szrota..

        A nie mokniesz, marzniesz, męczysz się i pocisz na tym rowerku..
        Dlaczego rowerzyści myślą, że każdy ma chęci i siłę podróżować wszędzie rowerem? Jesteście gorsi niż Świadkowie Jehowy w nagabywaniu do własnych światopoglądów...

        • 21 1

      • pamiętaj o możliwośći wzięcia roweru na SKM lub PKM za darmo (2)

        może ci się wyobraźnia otworzy na wiele nowych rozwiązań.

        Zdrowie też może ulec poprawie.

        • 2 14

        • (1)

          Szk9da tylko, ze skm itd sa tak zapchane, ze z rowerem tam nie wejdziesz z rana ;)

          • 14 4

          • Szkoda?

            Masz rower to nim jedź, nie każdy lubi dotrzeć spocony do pracy. Chyba, że rowerek na pokaz, niech sąsiedzi i koledzy z pracy widzą jacy to Wy pro-Eko..

            • 14 3

    • wyciągasz sobie fragmenty kt. pasują do twojej teorii a inne pomijasz (4)

      czekasz na plusiki od innych leniwych, kt. nie chce się czytać całego tekstu?

      • 76 74

      • (3)

        A czy też nie jesteś małym leniuszkiem, pisząc "kt." ?

        • 28 11

        • Dobrze, że nie napisał/a : (1)

          wy. so. fr. kt. pa. do tw. te. a in. po.
          cz. na pl. od in. le., kt. ni. ch. si. cz. ca. te.?

          • 28 6

          • patrz

            pod artykułem jest artysta tego dzieła

            • 7 0

        • Nie,

          On/Ona po prostu nie wie jak się pisze "Które/którym", więc sprytnie skraca ;)

          • 24 2

    • przejazd na pomarańczowy (1)

      Mam pytanie czy kamery tristar rejestrujące przejazd na czerwonym są oznaczone na żółto wg przepisów?Bo zzdążyli mi sie wczoraj przejechać na żółtym i na żółtym opuścić wszysto nagrała kamerka moja, i zastanawiam się czy przyjdzie mandat i od kogo gitd? Kamery były białe...było to na morskiej za swarzewska przy przejściu dla pieszych 100m drugie kamery i światła skrzyżowania chyba chylonska

      • 1 4

      • W innym artykule na trojmiasto.pl jest informacja ze od wiosny 2016 będą mandaty gdyż nie ma operatora a gitd niechętnie podeszlo do sprawy. Taki balagan...

        Przejazd na czerwonym to chyba teraz 1460zl?

        • 2 1

    • Oskarbski

      powinien mieć na imię Janusz inżynier Tristara

      • 18 8

  • po co to porownanie do londynu czy berlina ? (2)

    czy nie wiecie ze np. niemcy moga sobie auto zarejstrowac gdziekolwiek chca?
    czemu nie powiecie, ze w monachium jest ich prawie 1000 na 1000 mieszkanow...

    • 3 1

    • Berlin to przecież w 40% turecko-islamskie miasto, więc i samochodów jest mniej..... Z Londynem

      tak samo...

      • 0 0

    • Kłamiesz.

      W Monachium jest około 500 aut na 1000 mieszkańców.
      Nie ssij tak palca bo ci odpadnie.

      • 0 0

  • Nie pamiętam żeby przed uruchomieniem systemu mówiło się o "rozlewaniu korków". System miał je "redukować". Może gdyby za wczasu ktoś się bardziej zajął tematem mielibyśmy właściwy system ...

    • 0 0

  • oko (7)

    Tristar nic nie pomoże.Korki były,są i będą.

    • 191 19

    • (4)

      Musialby sie zmienic polityka transportowa ktora nie zakladalaby, ze kazdy, kto mieszka w za obwodnica ma 2 samochody na rodzine. Powiem krotko, oplaty za wjazd do centrum, duze oplaty parkingowe w miescie i rozwoj transportu publicznego i rowerrowego. Jesli, to sie szybko nie wydarzy skonczymy, jak jakas Moskwa, gdzie korek trwa caly czas. Pozdrawiam z emigracji.

      • 21 18

      • (1)

        A ja jestem za podatkiem 50% od emigrantow.
        Wyksztalcili sie za darmo w Polsce to teraz musza splacic dlug dla Panstwa i finansowac najlepiej parkingi dla tych co maja po 2 samochody w rodzinie.

        • 2 2

        • Ja jestem za godnym wynagrodzeniem w Polsce, wówczas nie będzie emigracji, proste

          • 0 0

      • proponuję jeszcze opłatę za oddychanie.
        A opłata za opowiadanie bredni jest nieodzowna!

        • 6 5

      • W pupie byłeś kupę widziałeś

        • 4 9

    • nie oglądam TV.N-u

      Zrobić na obwodnicy 4 pasy, rozbudować węzeł kowale i szadółki, oddać tunel do użytku i korki zmniejszają się o połowę, 30% kierowców jeździ do pracy w Gdańsku z poza miasta!!! A ciężko jest wjechać i wyjechać...Rozbudować linie tramwajowe!!! Bilety tańsze zrobić I będzie ekologicznej I bezpieczniej!!! Tylko lub aż tyle !!!

      • 2 0

    • a ją więsze korki i mniejsze korki......

      • 4 3

  • Przymorze bez korków.

    Polecam przejechać się Kołobrzeską, w ogóle nie jest zakorkowana. Szybciej jest pieszo.

    • 0 0

  • Tak właśnie wyglądały rządy PO (1)

    To trzeba rozliczyć + Budynia, który zapomniał ile ma mieszkań.

    • 8 4

    • Tak będą wyglądały rządy PIS

      Samochody z parzystymi numerami rejestracyjnymi jeżdżą w dni parzyste, z nieparzystymi w nieparzyste. Oczywiście obywatele pierwszego sortu otrzymają identyfikatory uprawniające do jazdy przez cały tydzień.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane