- 1 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (232 opinie)
- 2 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (70 opinii)
- 3 Ponad 9 mln zł za inwestycję na Szadółkach (92 opinie)
- 4 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (596 opinii)
- 5 Oponami rezerwują miejsca do parkowania (190 opinii)
- 6 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (43 opinie)
Zdjęcia wnętrza niedostępnego dworca podmiejskiego w Gdyni. Otwarcie w wakacje
- Kiedy otwarcie dworca podmiejskiego SKM w Gdyni? - pytają pasażerowie. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że opóźnienie wynika z faktu, że wykonawca natrafił na elementy konstrukcji, których nie było w ewidencji i potrzebny były zmiany w projekcie. Na aktualnych zdjęciach można zobaczyć wnętrza dworca podmiejskiego.
Prace są związane także z montażem nowego Systemu Informacji Pasażerskiej i monitoringu na całej linii SKM. Inwestycja powinna być już zakończona latem 2023 roku.
Pociągi na filmach
Dworzec podmiejski w Gdyni: prace wciąż trwają
Wtedy się nie udało, a przedstawiciele SKM jako nowy termin podawali jesień. Ta minęła, podobnie jak zaraz minie zima, a końca prac nadal nie widać. Nieznany pozostaje też termin otwarcia budynku.
W zakres prac za 62 mln zł wchodzi:
- przywrócenie blasku zabytkowemu budynkowi Dworca Podmiejskiego
- budowa w nim centrum monitoringu
- modernizacja peronu Gdynia Główna i wymiana torów
- montaż nowego Systemu Informacji Pasażerskiej i monitoringu na całej linii SKM: Gdańsk Śródmieście - Rumia Janowo
Zapytaliśmy SKM o aktualne postępy prac. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że podczas prac rozbiórkowych okazało się, że w narożniku budynku, w którym znajdował się lokal gastronomiczny, pierwotnie był otwarty podcień.
SKM: potrzebny był projekt zamienny
- Jako że budynek wpisany jest do rejestru zabytków i objęty jest opieką konserwatorską, a nasza spółka dba o przywrócenie historycznego kształtu obiektu, po stwierdzeniu tego faktu konieczna była konsultacja z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, który zalecił odtworzenie historycznego podcienia w tym miejscu. Niestety, jako że jest to zmiana istotna, wymagało to wykonania wielobranżowego projektu zamiennego oraz uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę. W związku z tym prace na tym odcinku oraz te, zależne od nich, musiały zostać wstrzymane do czasu pozyskania tych dokumentów - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
To nie jedyne "niespodzianki", na jakie natrafiono. Problematyczna okazała się też konstrukcja sufitu w hallu głównym.
Trzeba było zdemontować sufit
- Wedle planów miała być to solidna betonowa konstrukcja, tymczasem okazało się, że został on wykonany z otynkowanej, cienkiej, metalowej siatki podwieszonej do stropu. Montaż oświetlenia czy instalacji technicznych do takiej siatki byłby niezgodny z przepisami, ponadto taka siatka ze względu na swój stan techniczny mogłaby nie utrzymać dodatkowego obciążenia. Sufit trzeba więc było zdemontować i po montażu instalacji systemów ppoż. bezpośrednio do betonowego stropu, odtworzyć oraz zainstalować na nim oświetlenie - dodaje Złotoś.
Trzeba było wykonać dodatkowy projekt, uzyskać uzgodnienie konserwatora zabytków oraz zrealizować wspomniane wcześniej wykonać roboty dodatkowe. Powyższe czynniki spowodowały też konieczność wstrzymania innych prac zależnych od tych przedmiotowych.
- Ich wznowienie ich było możliwe dopiero po zakończeniu prac odtworzeniowych związanych z sufitem i wymuszonej tymi pracami przebudowie elementów systemów teletechnicznych w stosunku do tego co pierwotnie zakładano. Ostatecznie ma to przełożenie na czas zamknięcia budynku dla pasażerów - tłumaczy Tomasz Złotoś.
Dworzec podmiejski w Gdyni: co wykonano, co zostało do wykonania?
Dworzec Podmiejski w Gdyni: Najważniejsze już zrealizowane prace:
- w piwnicach położono nowe tynki, odpowiednio zaimpregnowano i odgrzybiono ściany,
- wykonano nowe instalacje wentylacyjne, wod.-kan. oraz elektryczne, odwodnienie oraz nowe przyłącza do sieci miejskiej, wymienione zostały instalacje C.O.,
- wykonano nowe poszycie dachu wraz z posadowieniem masztu antenowego zapewniającego radiołączność,
- ułożono trasy kablowe w budynku, zamontowano szafy serwerowe, systemy gaszenia oraz urządzenia klimatyzacyjne w serwerowni, wykonano podniesione podłogi techniczne,
- zmodernizowano istniejące oraz wykonano nowe węzły sanitarne, przystosowując je dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- odtworzono zabytkowy sufit w holu głównym, zamocowano konstrukcję szybu windy,
- odebrano prace związane z wdrożeniem systemów bezpieczeństwa oraz informacji pasażerskiej na peronach: Gdynia Redłowo, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Żabianka-AWFiS, Gdańsk Zaspa, Gdańsk Oliwa, Sopot, Sopot Wyścigi, Gdańsk Politechnika, Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, Sopot Kamienny Potok, Gdynia Chylonia oraz Gdynia Leszczynki.
Dworzec podmiejski w Gdyni: najważniejsze elementy pozostałe do wykonania:
- wykończenie wszystkich pomieszczeń, wyposażenie meblowe, instalacja i uruchomienie urządzeń w serwerowni, wykonanie systemów teletechnicznych i bezpieczeństwa (m.in. monitoring, kontrola dostępu, systemy alarmowe, przeciwpożarowe, ściana wizyjna, stanowiska dla operatorów), uruchomienie i optymalizacja systemu PSIM (Physical Security Information Management - system zarządzania bezpieczeństwem),
- dokończenie prac na peronie SKM Gdynia Główna, głównie ułożenie do końca nowej nawierzchni,
- prace montażowe na pozostałych peronach, uruchomienie i optymalizacja systemów, integracja systemów z centrum monitoringu w Gdyni wraz z podłączeniem do systemu PSIM i optymalizacja działania wszystkich systemów i urządzeń.
- Jeśli nie pojawią się nowe okoliczności, to zakończenie modernizacji peronu SKM Gdynia Główna i oddanie do użytku Dworca Podmiejskiego powinno nastąpić na przełomie 2 i 3 kwartału 2024 r - kończy Złotoś.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (58)
-
2024-03-08 06:22
(1)
Pociągi podmiejskie jeżdżą z dworca PKP.
Ten dworzec jest miejski dla kolei miejskiej SKM- 0 5
-
2024-03-08 06:25
SKM jeździ też do Weja i Lęborka.
Więc termin-podmiejski- jest dopuszczalny.
- 3 0
-
2024-03-08 06:50
piękny przykład modernizmu, no i po prostu...piękny
- 4 1
-
2024-03-08 06:53
K
Za dworcem jest taras, czy ktoś wie o jakimś planie jego zagospodarowania. Czy mieszkańcy będą mieli do niego dostęp? Może jaka kawiarnia ?
- 5 0
-
2024-03-08 07:37
Wymowka
I pewnie z tego wzgledu wszystko do okoła jest w rozsypce, zwłaszcza peron
- 5 1
-
2024-03-08 08:40
Piekny jest ! I te mozaiki !
- 5 2
-
2024-03-08 08:50
Nooo, to widzę, że po dwóch latach prac są jeszcze daleko w lesie.
- 3 1
-
2024-03-08 08:57
Renowacja
Wydanie mnóstwa pieniędzy aby było tak jak było. Bo to przecież "zabytek". Zamiast zrobić coś nowoczesnego.
- 0 7
-
2024-03-08 09:20
Pokażcie mi Gdyńskie inwestycje (1)
Które zostały wykonane w terminie
- 2 2
-
2024-03-08 09:44
Jak widać, obsuwa nie zależy od inwestora
A od sytuacji. To inwestycja PKP, no chyba, że trauma miejsca się odezwała , żart
- 0 1
-
2024-03-08 09:39
Rozumiem przeszkody, ale...
Niech mi ktoś wytłumaczy, co ujawnienie podcienia czy słabej konstrukcji sufitu przeszkodziło w ułożeniu na całym peronie 1 kostki? Początki jej układania sięgają początku zeszłego roku, przez 12 miesięcy ułożono ok 20 metrów, oczywiście na raty, więc widać już różnice w jej zużyciu. A potem będą na wariata wszystko nadrabiać.
- 8 1
-
2024-03-08 11:58
Schody
Podczas tak dużego remontu powinno się do poziomu "0" wyrównać przejście z dworca podmiejskiego ,pasażem do dworca głównego.Obecnie trzeba pokonać parę schodów,by następnie zejść z nich.To jest pozbawione sensu.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.