- 1 Podszedł zabrał kartę i ją zniszczył. "Takie są procedury" (295 opinii)
- 2 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (281 opinii)
- 3 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (57 opinii)
- 4 Znów pies pogryzł dziecko (130 opinii)
- 5 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (94 opinie)
- 6 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (636 opinii)
Zdjęcia wnętrza niedostępnego dworca podmiejskiego w Gdyni. Otwarcie w wakacje
- Kiedy otwarcie dworca podmiejskiego SKM w Gdyni? - pytają pasażerowie. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że opóźnienie wynika z faktu, że wykonawca natrafił na elementy konstrukcji, których nie było w ewidencji i potrzebny były zmiany w projekcie. Na aktualnych zdjęciach można zobaczyć wnętrza dworca podmiejskiego.
Prace są związane także z montażem nowego Systemu Informacji Pasażerskiej i monitoringu na całej linii SKM. Inwestycja powinna być już zakończona latem 2023 roku.
Pociągi na filmach
Dworzec podmiejski w Gdyni: prace wciąż trwają
Wtedy się nie udało, a przedstawiciele SKM jako nowy termin podawali jesień. Ta minęła, podobnie jak zaraz minie zima, a końca prac nadal nie widać. Nieznany pozostaje też termin otwarcia budynku.
W zakres prac za 62 mln zł wchodzi:
- przywrócenie blasku zabytkowemu budynkowi Dworca Podmiejskiego
- budowa w nim centrum monitoringu
- modernizacja peronu Gdynia Główna i wymiana torów
- montaż nowego Systemu Informacji Pasażerskiej i monitoringu na całej linii SKM: Gdańsk Śródmieście - Rumia Janowo
Zapytaliśmy SKM o aktualne postępy prac. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że podczas prac rozbiórkowych okazało się, że w narożniku budynku, w którym znajdował się lokal gastronomiczny, pierwotnie był otwarty podcień.
SKM: potrzebny był projekt zamienny
- Jako że budynek wpisany jest do rejestru zabytków i objęty jest opieką konserwatorską, a nasza spółka dba o przywrócenie historycznego kształtu obiektu, po stwierdzeniu tego faktu konieczna była konsultacja z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, który zalecił odtworzenie historycznego podcienia w tym miejscu. Niestety, jako że jest to zmiana istotna, wymagało to wykonania wielobranżowego projektu zamiennego oraz uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę. W związku z tym prace na tym odcinku oraz te, zależne od nich, musiały zostać wstrzymane do czasu pozyskania tych dokumentów - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
To nie jedyne "niespodzianki", na jakie natrafiono. Problematyczna okazała się też konstrukcja sufitu w hallu głównym.
Trzeba było zdemontować sufit
- Wedle planów miała być to solidna betonowa konstrukcja, tymczasem okazało się, że został on wykonany z otynkowanej, cienkiej, metalowej siatki podwieszonej do stropu. Montaż oświetlenia czy instalacji technicznych do takiej siatki byłby niezgodny z przepisami, ponadto taka siatka ze względu na swój stan techniczny mogłaby nie utrzymać dodatkowego obciążenia. Sufit trzeba więc było zdemontować i po montażu instalacji systemów ppoż. bezpośrednio do betonowego stropu, odtworzyć oraz zainstalować na nim oświetlenie - dodaje Złotoś.
Trzeba było wykonać dodatkowy projekt, uzyskać uzgodnienie konserwatora zabytków oraz zrealizować wspomniane wcześniej wykonać roboty dodatkowe. Powyższe czynniki spowodowały też konieczność wstrzymania innych prac zależnych od tych przedmiotowych.
- Ich wznowienie ich było możliwe dopiero po zakończeniu prac odtworzeniowych związanych z sufitem i wymuszonej tymi pracami przebudowie elementów systemów teletechnicznych w stosunku do tego co pierwotnie zakładano. Ostatecznie ma to przełożenie na czas zamknięcia budynku dla pasażerów - tłumaczy Tomasz Złotoś.
Dworzec podmiejski w Gdyni: co wykonano, co zostało do wykonania?
Dworzec Podmiejski w Gdyni: Najważniejsze już zrealizowane prace:
- w piwnicach położono nowe tynki, odpowiednio zaimpregnowano i odgrzybiono ściany,
- wykonano nowe instalacje wentylacyjne, wod.-kan. oraz elektryczne, odwodnienie oraz nowe przyłącza do sieci miejskiej, wymienione zostały instalacje C.O.,
- wykonano nowe poszycie dachu wraz z posadowieniem masztu antenowego zapewniającego radiołączność,
- ułożono trasy kablowe w budynku, zamontowano szafy serwerowe, systemy gaszenia oraz urządzenia klimatyzacyjne w serwerowni, wykonano podniesione podłogi techniczne,
- zmodernizowano istniejące oraz wykonano nowe węzły sanitarne, przystosowując je dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- odtworzono zabytkowy sufit w holu głównym, zamocowano konstrukcję szybu windy,
- odebrano prace związane z wdrożeniem systemów bezpieczeństwa oraz informacji pasażerskiej na peronach: Gdynia Redłowo, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Żabianka-AWFiS, Gdańsk Zaspa, Gdańsk Oliwa, Sopot, Sopot Wyścigi, Gdańsk Politechnika, Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, Sopot Kamienny Potok, Gdynia Chylonia oraz Gdynia Leszczynki.
Dworzec podmiejski w Gdyni: najważniejsze elementy pozostałe do wykonania:
- wykończenie wszystkich pomieszczeń, wyposażenie meblowe, instalacja i uruchomienie urządzeń w serwerowni, wykonanie systemów teletechnicznych i bezpieczeństwa (m.in. monitoring, kontrola dostępu, systemy alarmowe, przeciwpożarowe, ściana wizyjna, stanowiska dla operatorów), uruchomienie i optymalizacja systemu PSIM (Physical Security Information Management - system zarządzania bezpieczeństwem),
- dokończenie prac na peronie SKM Gdynia Główna, głównie ułożenie do końca nowej nawierzchni,
- prace montażowe na pozostałych peronach, uruchomienie i optymalizacja systemów, integracja systemów z centrum monitoringu w Gdyni wraz z podłączeniem do systemu PSIM i optymalizacja działania wszystkich systemów i urządzeń.
- Jeśli nie pojawią się nowe okoliczności, to zakończenie modernizacji peronu SKM Gdynia Główna i oddanie do użytku Dworca Podmiejskiego powinno nastąpić na przełomie 2 i 3 kwartału 2024 r - kończy Złotoś.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (58)
-
2024-03-08 12:30
syf,syf,syf
Rozumiem opóźnienia ale wszędzie walają sie śmieci,folie,styropian,na peronie leżą palety,rozwalona kostka brukowa,fajnie gdyby zrobili tam porządek ale od dłuższego czasu nie widziałem zeby ktos tam pracował w ciągu dnia
- 4 1
-
2024-03-08 15:54
A ta cudna mozaika częściowa zakryta sufitem podwieszanym to gdzie? i Rozumiem, że po remoncie będzie w całości widoczna, czy
- 1 0
-
2024-03-08 17:37
Ta w wakacje... tak samo jak rok temu. Ktoś powinien za ten remont beknąć.
- 3 0
-
2024-03-09 12:16
Jestem codziennie na skm
Jestem codziennie na skm, widzę jak robotnicy pracują, boli że nie mam wpływu na to, żeby zmienić to że się opierniczają
- 0 0
-
2024-03-09 12:22
Jestem prawie codziennie na dworcu skm
Jestem prawie codziennie na dworcu skm, widzę jak robotnicy pracują, boli strasznie że nie mam wpływu na ich opier...anię się
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.