• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla nowej wizji pasa startowego na Zaspie

Krzysztof Koprowski
27 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
Koncepcja architektoniczna zabudowy dawnego pasa startowego. Zmiana obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego jest niezbędna dla jej realizacji. Nowe zapisy niekoniecznie muszą być jednak zgodne z oczekiwaniami dewelopera. Koncepcja architektoniczna zabudowy dawnego pasa startowego. Zmiana obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego jest niezbędna dla jej realizacji. Nowe zapisy niekoniecznie muszą być jednak zgodne z oczekiwaniami dewelopera.

Na dawnym pasie startowym na Zaspie zobacz na mapie Gdańska będzie mogło powstać osiedle mieszkaniowe, o którego realizację zabiegał deweloper. Radni Gdańska zgodzili się na sporządzenie nowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.



Czy na pasie startowym na Zaspie powinny powstać wieżowce?

Nowy plan obejmie teren dawnego pasa startowego, od ul. Hynka do rejonu ul. Startowej.

"Celem jest (...) by zrealizowana inwestycja w sposób harmonijny uzupełniła istniejącą strukturę osiedla Zaspa Młyniec i wykreowała nową, śródmiejską jakość zagospodarowania przestrzeni" - czytamy w analizie zasadności przystąpienia do sporządzenia nowego planu zagospodarowania.

Obecny plan utrudnia budowę osiedla mieszkaniowego



Obowiązujący dziś plan zagospodarowania tego terenu uniemożliwia na razie firmie deweloperskiej Budimex Nieruchomości budowę osiedla zgodnego z wizją wyłonioną w konkursie architektonicznym trzy lata temu.

Zgodnie z nią ma tu powstać osiedle mieszkaniowe, liczące ok. 1,6 tys. mieszkań.

Od strony ul. Hynka przewidziano budowę czterech ok. 55-metrowych wieżowców, zaś na pozostałym obszarze niższą, kilkupiętrową zabudowę w formie niedomkniętych kwartałów. W parterach budynków zaplanowano lokale handlowo-usługowe, zaś pod ziemią parkingi (przewidziano też naziemne miejsca do parkowania).

Budimex Nieruchomości chciałby zbudować przy ul. Hynka trzy wysokie budynki. Budimex Nieruchomości chciałby zbudować przy ul. Hynka trzy wysokie budynki.
Obecnie taka budowa jest niemożliwa, ponieważ plan narzuca, by powstało tu dzielnicowe centrum handlowo-usługowe, czyli hipermarket lub galeria handlowa. To pokłosie wizji jeszcze z czasów PRL, kiedy to na pasie startowym planowano olbrzymi dom towarowy.

Zgodnie z szacunkami na pasie startowym powstać może ok. 1,6 tys. mieszkań. Zgodnie z szacunkami na pasie startowym powstać może ok. 1,6 tys. mieszkań.
Dotychczasowy plan zagospodarowania pozwala także na budowę magazynów. Choć ich realizacja na pasie startowym jest bardzo mało realna (grunt za Zaspie był zbyt drogi, by budować na nim tak niedochodowe nieruchomości), to deweloper straszył taką wizją mieszkańców sprzeciwiających się budowie osiedla według jego propozycji.

Budimex Nieruchomości nabyła atrakcyjny teren na Zaspie w 2015 r. za ponad 11 mln euro, czyli ok. 45-46 mln zł.

- Zmiana planu miejscowego wynika m.in. z uchwalenia studium z kwietnia br., które dla tego obszaru wskazuje funkcje mieszkaniową, mieszkaniowo-usługową, co jest zgodne z polityką rozwoju miasta do wewnątrz - wyjaśniała podczas sesji Rady Miasta Gdańska Edyta Damszel-Turek, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
Za przyjęciem uchwały opowiedziało się 23 radnych, jeden był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Nowy plan nie oznacza zgody na wizję dewelopera



Przyjęcie uchwały nie oznacza, że radni automatycznie zgodzili się na wariant zabudowy proponowany przez dewelopera. To dopiero początek procesu opracowania dokumentu planistycznego, w którym mogą, ale nie muszą, być zawarte oczekiwane przez Budimex zapisy.

W toku sporządzania planu zagospodarowania niezbędne będzie przeprowadzenie m.in. konsultacji społecznych oraz otrzymanie opinii ze strony lokalnej rady dzielnicy.

Przygotowanie projektu planu zajmuje ok. 12-18 miesięcy, choć zdarzają się dokumenty procedowane latami (np. plan dla cmentarza w Matarni, z którego ostatecznie zrezygnowano). Dopiero wtedy trafiają one znowu do Rady Miasta, która je uchwala, bądź nie.

Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?

Przypomnijmy, że mieszkańcy Zaspy o kilku lat zabiegają o inny kształt inwestycji niż wyłoniony w konkursie architektonicznym. Dotychczas udało im się wstrzymać plany dewelopera, wykazując przez sądem, że prezydent Gdańska błędnie chciał zezwolić na realizację pierwszego etapu bez zbadania jej wpływu na środowisku.

Odroczone głosowanie nad Drogą Zieloną



Planowany przebieg Drogi Zielonej. Planowany przebieg Drogi Zielonej.
Podczas sesji planowano również przegłosować przystąpienie do sporządzania planu zagospodarowania dla Drogi Zielonej w Gdańsku. Zdaniem radnych PO rady dzielnic miały za mało czasu na przygotowanie stosownych uchwał w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej tego dokumentu.

Na wniosek radnego Andrzeja Kowalczysa (PO) pod głosowanie został poddany wniosek o odesłanie druku ponownie do komisji RMG. Zwrócił on przy tym również uwagę, że na konferencję ws. Drogi Zielonej nie zaproszono przedstawicieli Rady Dzielnicy Przymorze Wielkie, o czym pisaliśmy pod koniec sierpnia. Za głosowało 20 radnych, 2 było przeciwnych.

Łącznie 16 uchwał dotyczących planów oraz Lex Deweloper



Podczas sesji RMG przegłosowano łącznie 16 uchwał dotyczących zagospodarowania przestrzennego. Pełen ich spis wraz z omówieniem każdego dokumentu znajduje się na stronie Biura Rozwoju Gdańska.

Radni przegłosowali również przyjęcie lokalnych standardów urbanistycznych dla realizacji zabudowy w oparciu o specustawę tzw. Lex Deweloper. Za opowiedziało 18 radnych, 6 wstrzymało się od głosu, nikt nie był przeciwny.

Czytaj więcej: Lex deweloper. Czego obawiają się władze Gdańska?


Materiał archiwalny z 2013 r.

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (342) 8 zablokowanych

  • Szkoda.

    Szkoda, że żyjemy w czasach gdy liczy się tylko zysk. Jest miejsce w centrum ale drogie. Deweloper kupi drogi grunt by potem upchnąć na nim jak najwięcej mieszkań po jak najwyższej cenie. Niedługo tak zachwalane mieszkania na Zaspie czy Przymorzu będą przekleństwem. Znikają otwarte przestrzenie w imię wypchanego, deweloperskiego portfela.

    • 14 2

  • To skur... Urzędnicze szambiarza postawili na swoim, czyli getto dla zaspy

    • 11 4

  • Druzgocący jest fakt (1)

    że nie podaje się przy okazji takiej informacji ile i jakie planowanych jest nowych miejsc parkingowych w stosunku do planowanej ilości mieszkających ludzi oraz jak rozwiązana będzie kwestia ruchu ulicznego (modelowanie ruchu). Jest to droga do tunelu...

    • 15 3

    • bo to zawsze jest minimalna ilosc wymagana przez prawo... cos okolo 1.2 x ilosc mieszkan. Czyli mało

      • 1 0

  • Wieżowiec za wieżowcem

    Super sprawa, tak samo jak stawianie Baltica Towers w Brzeźnie. Chcą cały ten rejon totalnie zakorkować. Może ktoś pomyśli, żeby wyremontować najpierw tą dziadoską ul. Hallera? Nowoczesne zabudowania, a drogi dziurawe jak te chore pomysły, żeby najpierw budować budynki, potem rozmyślając nad dojazdem.

    • 13 2

  • "Radni się zgodzili"

    Wybory tuż tuż, miejsce przy korycie na kolejną kadencję niepewne, więc wpadła na koniec kolejna gigantyczna łapówka.

    • 11 1

  • Wielki świat na Zaspie (6)

    Ładnie. Może porzucę nawet wielką płytę i smród moczu na klatce i pójdę na nowe...

    • 9 20

    • (1)

      Zapomniana Zaspa wreszcie się rozwinie.

      • 1 7

      • Jest lepiej rozwinięta i położona niż wiele z tych gett koło obwodnicy czy wysypiska.

        • 1 1

    • smród pociągnie za tobą, więc lepiej zostań tam gdzie jesteś

      • 1 0

    • Czekam na zmiany na Zaspie od 30 lat. Może wreszcie sié uda.

      • 4 4

    • ile kosztuje taki trolling u Budyniowych? (1)

      • 7 1

      • Spytaj Dudy.

        • 1 3

  • park się nie uda bo władza przechlała kasę ze sprzedaży...

    • 6 5

  • nie nie nie

    Czas zatrzymać rządy Adamowicza jego skporumpowanych planistów z BRMG i developerów. Za kilkanaście lat zabudują pas nadmorski i zrobią prywatne plaże z zakazem wstępu dla ,,chołoty" czyli nas.

    • 9 7

  • Beton

    Beton poleje się pięknym wartkim strumieniem.

    1600 mieszkań = co najmniej 1600 samochodów.
    Docelowo 2000-2500.

    Proszę mi powiedzieć, jak ta infrastruktura oraz przepustowość na zaspie ma być lepsza ? Są jakieś zrobione rozwiązania tego ? Przecież już miasto jest zawalone autami, a teraz będzie "tylko" lepiej,

    • 16 4

  • Kapucha się kręci. (1)

    Czy ludzie pamiętają czyją własnością jest koniec pasa startowego ??? Czy już zapomnieli ???

    • 5 2

    • Noga ?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane