• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla przebudowy dworca PKS

Krzysztof Koprowski
26 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.

Radni Gdańska jednogłośnie dali zielone światło dla całkowitej przebudowy terenu dworca PKS przy ul. 3 MajaMapka. Zgodnie z nowym planem zagospodarowania i wizją inwestora funkcja transportowa zostanie przeniesiona pod ziemię, a powyżej gruntu znajdować się będą budynki usługowo-handlowe oraz skwer z widokiem na dawne fortyfikacje.



Czy radni podjęli słuszną decyzję, przyjmując nowy plan?

Szczegółowo plan zagospodarowania dla rejonu dworca PKS przy ul. 3 Maja opisaliśmy w czerwcu, kiedy był na etapie zbierania uwag do gotowego projektu. Przypomnijmy zatem jedynie najważniejsza ustalenia urbanistyczne:
  • plan dopuszcza całkowite przeniesienie funkcji dworca pod ziemię, przy czym minimalna powierzchnia obsługi podróżnych (kasy, poczekalnia itp.) musi wynieść nie mniej niż 500 m kw.,
  • plac manewrowy musi uwzględniać co najmniej 20 stanowisk odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż 8 peronów dla podróżnych,
  • dojście do dworca pod ziemią powinno być bezpośrednio połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
  • na powierzchni terenu mogą powstać budynki handlowo-usługowe (np. biurowce, hotele, sklepy, gastronomia itp.) o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. ok. czterech-sześciu pięter), zaś partery muszą być wycofane względem ul. 3 Maja celem wygospodarowania szerokiego chodnika,
  • w centralnej części przewiduje się utworzenie placu/skweru z widokiem na dawne fortyfikacje,
  • budynek dawnego Powiatowego Urzędu Pracy może funkcjonować jako obiekt biurowy (w tym nadal jako przestrzeń dla urzędników) lub zostać przekształcony na budynek mieszkalny bądź hotel.

Teren dworca autobusowego od 2012 r. należy do Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski, które od samego początku deklaruje zburzenie istniejącego gmachu i daleko idące przekształcenia. Budynek dawnego PUP pozostaje we władaniu gminy.

Przesuń aby
porównać

Wszyscy radni za przyjęciem nowego planu



Projekt planu zagospodarowania nie wywołał żadnej dyskusji podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska. Radni po wysłuchaniu najważniejszych ustaleń przedstawionych przez Edytę Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednogłośnie - 27 głosami - poparli proponowane ustalenia planu i pożądany kierunek zmian w tej części Gdańska.

- Projekt planu w części głównej wskazuje realizację dworca autobusowego z usługami oraz parkingami - mówiła na sesji dyrektor BRG. - Projekt był wielokrotnie opiniowany i konsultowany przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Efektem tego jest szereg precyzyjnych zapisów dotyczących kształtu nowej zabudowy.
Przyjęcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego otwiera drogę właścicielowi terenu do rozpoczęcia całego procesu budowlanego. Należy przy tym pamiętać, że plan nie określa terminów realizacji - to od inwestora (i jego zdolności finansowej) zależy, kiedy i w jakim zakresie będzie chciał dokonać zmian istniejącego stanu zagospodarowania.

Wynik głosowania nad przyjęciem uchwały z planem zagospodarowania dla dworca PKS. Wynik głosowania nad przyjęciem uchwały z planem zagospodarowania dla dworca PKS.

Wątpliwości radnych podczas Komisji Zagospodarowania



Dyskusja nad zapisami planu pojawiła się natomiast dzień wcześniej na posiedzeniu komisji Zagospodarowania Przestrzennego RMG. Radni zwracali wówczas uwagę m.in. na:
  • planowany przez inwestora parking na 500 pojazdów, który w tak dobrze skomunikowanej pod względem transportu zbiorowego lokalizacji jest sprzeczny z polityką miasta i zwiększy ruch pojazdów na ul. 3 Maja (wskaźniki planu dopuszczają znaczne obniżenie liczby miejsc postojowych - nawet do 0 przy usługach),
  • kwestię docelowej odpowiedzialności za utrzymanie skweru/placu w centralnej części - ze względu na podziemne kondygnacje przekazanie tego terenu do miasta jest problematyczne pod względem prawnym, więc za jego należyty stan będzie odpowiadać prywatny właściciel,
  • przestrzeń zarezerwowaną pod funkcję bezpośrednio związaną z ruchem autobusów, która może okazać się niewystarczająca - powierzchnia minimum 500 m kw., to wynik analiz BRG dla podobnych nowych obiektów,
  • dojazd dla autobusów - przewidziano łagodną rampę na kondygnację podziemną oddzielną od wjazdu na parking dla aut indywidualnych, dworzec będzie przystosowany do obsługi także autobusów piętrowych.

Radni - członkowie komisji - ostatecznie jednogłośnie wyrazili jednak pozytywną opinię za przyjęciem uchwały z nowym planem zagospodarowania.

Przesuń aby
porównać

Odrzucone uwagi, zerowe zainteresowanie dyskusją



Na wcześniejszym etapie - składania uwag do planu - wpłynęło pięć uwag od dwóch osób fizycznych. Wszystkie zostały odrzucone:
  1. drzewa postulowane do objęcia ochroną znajdowały się poza granicami planu (uwaga bezprzedmiotowa),
  2. proponowana organizacja ruchu przy gmachu sądu przekraczała możliwości uwzględnienia w planie (zbyt szczegółowy uwaga),
  3. postulat ochrony konserwatorskiej istniejącego gmachu dworca nie zyskał aprobaty konserwatora zabytków i jest sprzeczny z założeniem inwestora,
  4. zachowanie istniejącego założenia dworcowego w zakresie układu miejsc postojowych i placu manewrowego nie jest uzasadniona w sytuacji przeniesienia dworca pod ziemię,
  5. niedopuszczenie przeniesienia dworca pod ziemię jest sprzeczne z założeniem zapisów nowego planu i zamierzeń inwestycyjnych.

Warto nadmienić, że na dyskusji publicznej prowadzonej w toku procedury wyłożenia planu pojawili się jedynie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska. Zainteresowanie ze strony mieszkańców było zerowe, choć dyskusja odbywała się w trybie zdalnym (przez internet).

Miejsca

Opinie (362) 6 zablokowanych

  • Ja byłbym za tym, żeby zarządzanie miastem oddać w prywatne ręce. (3)

    Zaoszczędzilibyśmy na pensjach, ochronie, urzednikach. Wszystko poszloby sprawniej. A jak coś byloby nie tak - dziekujemy, do widzenia, zmieniamy zarządcę nie czekając na wybory.

    • 26 7

    • najlepiej w ręce ługinowców

      • 1 6

    • Ręce dewelopera?

      Może nie chcieć bo teraz mu wygodniej, za nic nie ponosi odpowiedzialności

      • 2 1

    • Ale przecież dokładnie tak jest teraz!!!

      Wszyscy mieszkańcy miasta zrzucają się na pokrycie kosztów urzędu który zarządza miastem. Funkcję tą wykonują konkretne osoby. Ponieważ zrzucajacych jest wielu i mają różne oczekiwania to ręcę które zarządają miastem wyieramy w drodze głosowania. Pytanie dlaczego jest tak źle? Powody są dwa.
      1. Pasywność społeczeństwa w kontrolowaniu zarządcy i egzekwowaniu należytego wykonywania swojej pracy.
      ( W Francji po numerze jak z rydwanem czy partnerstwem publiczno-prywatnym każdy mer musiał by ustapić. Inaczej miał by protesty pod oknem, palenie opon, obrzucanie samochodu itp )
      2. Upolitycznienie funkcji zarządającego miastem. Ludzie są gotowi zagłosować na miernotę mającą zerowe doświadczenie w zarządzaniu ( np. stolica) tylko żeby miała właściwą łatkę polityczną.

      Niestety nawet przy powierzeniu zarządzania w prywatne ręce trzeba będzie jakoś tego zarządce wybrać. Dwa w/w punkty sprawiłyby, że efekt byłby taki sam ja obecnie.

      • 5 2

  • banda sprzedała plac, zrobiła interes (8)

    a teraz kombinują jak to ratować. Mleko już się rozlało, prywaciarz chce zarobić i w nosie ma dworzec. Ostateczne nowy dworzec zbudują na palcu zebrań. O ile go juz nie sprzedali.

    • 36 4

    • banda czyli kto? (2)

      • 1 1

      • sprawdź sobie na stronie urzędu miasta - lista pracowników

        trudne co? dzbanie

        • 0 0

      • PKS

        • 0 0

    • (1)

      na razie prywaciarz niezle wykombinowal : dworzec dam pod ziemie -a nad ziemia lokale uslugowe i biura z widokiem na panorame miasta.Podpowiem mu lepszy pomysl-daj dworzec w Kokoszkach a na 3-go Maja lutnij dwie wieze jak te Czarneckiego na Walowej.

      • 6 1

      • Lepiej widok z autobusu,

        a lokale usługowe pod ziemię?

        • 0 0

    • Plac nigdy nie nalezal do miasta (2)

      Należał do PKS Gdańsk które było częścią grupy Orbis, która należała do Skarbu Państwa. Gryf kupił od Skarbu P udziały PKS Gdańsk i następnie odsprzedał sam dworzec Górskiemu. Miasto nigdy nie miało tu nic do gadania.

      • 4 1

      • a chcialo miec cos do gadania?

        No, raczej nie...
        A do gadania ma sporo, bo plany zagospodarowwnia i wspolpaca z konserwatorem, to silne narzedzia.
        Dlatego sie je "neutralizuje"...

        • 5 1

      • Za PRL pks nie był częścią Orbisu. W jakich cudownych okolicznościach się stał?

        • 4 1

  • No to jak deweloper zacznie tu działać, to może chociaż tramwaj zacznie jeździć tam częściej a nie tylko pod godziny pracy Urzędu Miejskiego.

    • 27 4

  • (2)

    jak widać z wizualizacji miasto nie ma nic przeciwko wycince drzew
    taka to urzędnicza "ekologia"

    • 27 5

    • Przecież będzie więcej drzew, bo będą tam, gdzie dzisiaj stają autobusy

      na wizualizację po stronie torów tramwajowych nie patrz, tam nikt nic nie będzie wycinał

      • 4 3

    • Czy można zrobic coś dla tej lipy? Powinni ja ratować!

      • 1 0

  • (7)

    Topkek

    Miasto spuszcza PKS pod ziemię a grunty oddaje pod deweloperke?
    Miejmy nadzieję że dla autobusów wyjdzie lepiej niż z węzłem forum xdd

    • 35 4

    • (6)

      Te grunty nigdy nie były miasta

      • 3 3

      • (5)

        Na Marsie są? W Kolbudach? Czy w Gdańsku?

        • 3 1

        • Są w granicach miasta ale nie należą do niego (4)

          Należały kiedyś do Grupy Orbis, potem do PA Gryf, a teraz do Górskiego.

          • 5 0

          • (3)

            Kto sprawuje władzę nad gruntami w granicach miast? Kto za nie jest odpowiedzialny? Miasto, czy jakieś firmy prywatne?

            • 1 2

            • (2)

              Właściciel i miasto poprzez plan zagospodarowania.

              • 1 0

              • (1)

                I możliwość wywłaszczenia.

                • 0 1

              • Ja bym ciebie wywłaszczył

                i dał dodatkowo dożywotni zakaz używania internetu.

                • 0 0

  • Decyzja (2)

    W końcu. Czas najwyższy aby bez żadnego sentymentu zburzyć to szkaractwo z lat 70-tych. Cieszy mnie również fakt że chociaż w tej sytuacji wszyscy radni byli zgodni, i obyło się bez tradycyjnych przepychanek...

    • 11 12

    • To że wszyscy radni wyrazili popisową zgodę, jest symptomatyczne.

      • 1 1

    • W sedno.bo to sie nadaje tylko pod dynamit!

      • 3 2

  • W końcu coś się dzieje z tym potworkiem (6)

    Wstyd, brud, PRL, taka wizytówka Gdańska na chwilę obecną. Dobrze, że deweloper się za to weźmie, teren ładnie zagospodaruje. Autobusy pod ziemię. Na zachodzie jest tak samo w Anglii, Belgii, Niemczech. Po co mamy oglądać plac z autobusami? Nic w tym pięknego.
    A Ci co teraz krzyczą, że im wytną drzewa mogło być na spotkaniu, które było dostępne dla każdego. Jednak, nikt z mieszkańców nie byćll zainteresowany. Nikt. A teraz każdy jest mądry i krzyczy w komentarzach? Znacie jakieś szczegóły? Macie jakieś argumenty? Nie? To przestańcie się kompromitować i wracajcie do swoich zajęć. A resztę zostawcie specjalistą. A jak macie coś do powiedzenia, to trzeba brać czynny udział w dyskusji przed faktem. Kurtyna

    • 12 20

    • nie masz wrazenia jeden potworek bedzie zastapiony drugim?
      Tacy to specjalisci,jak twoja ortografia...

      • 7 1

    • Od brudu jestmop, a nie buldożer. Co mnie obchodzi jak jest na zachodzie? Nszczą zabytek, wprowadzają gorsze rozwiązanie komunikacyjne. Żałosne, że podstawowe funkcje państwa ma wypełnić deweloper. Zamiast PRL masz PRD.

      • 2 5

    • Patrząc na inne realizacje pb Górski to o zieleni można zapomniec

      Przejdź się po browarze we wrzeszczu, albo po molochu tzw Metropolia

      • 4 1

    • (1)

      a drzewa to ci nie potrzebne mozesz sie obyc bez tlenu ,ciekawe jak by wycieli ostatnie drzewo ,to czy byspowiedzial ,
      ze ci to ,,obojetne,,

      • 0 5

      • Przecież na tym terenie nie ma żadnych drzew.

        • 1 0

    • D

      Popieram

      • 0 0

  • (1)

    Jakie niby punkty usługowe i handlowe tam będą? Co najwyżej jedna Żabka i to wszystko. Usług jako takich praktycznie, poza fryzjerami i "stylistkami paznokci" nie ma, na zakupy nikt tam nie pójdzie.

    • 22 3

    • D

      Skąd ta wiadomość,czas pokaże czy sklepy spełnią swoje zadanie

      • 0 0

  • Kiedy były prowadzone konsultacje społeczne? (3)

    O tym, że się odbędą powieszono karteczkę na 4tej tablicy po lewej na trzecim piętrze Urzędu Miasta w dniach 20-27.06?
    A potem zdziwienie że nikt z mieszkańców się nie pojawił?
    Równie dobrze można było sobie tą karteczkę w kuchni w urzędzie miasta powiesić , na lodówce, na magnesie.

    • 29 6

    • Na stronie brg gda pl jest harmonogram (1)

      Jak chcesz to możesz wejść i brać udział w konsultacjach.

      • 4 8

      • frędzle

        • 0 1

    • Chciałam wejść, nie mogłam, coś system mnie nie wpuszczał

      • 6 1

  • Jakos za bardzi (1)

    Przypomina to galeriee z apartamentami na wynajem niż dworzec...

    • 21 4

    • Bo to tak, jak w pewnej reklamie. "Piwo bezalkoholowe. Piwo na serio, reszta to żart."

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane