• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone torowisko powstanie przy Domu Zdrojowym w Brzeźnie

Maciej Korolczuk
21 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pierwsze od lat takie torowisko w Gdańsku
Przesuń aby
porównać

Zielone torowisko, ładniejsze i lepiej pochłaniające wodę, powstanie przed Domem Zdrojowym w Brzeźnie.Mapka W tym samym miejscu planowana jest też budowa wspólnego przystanku dla linii 3 i 5 oraz bezpieczne przejście przez tory.



Czy w Trójmieście potrzeba więcej inicjatyw podobnych do zazieleniania torowisk?

Zazielenienie ok. 100-metrowego odcinka torowiska między pętlą BrzeźnoMapka a skrzyżowaniem z ul. PołudniowąMapka to efekt zwycięskiego projektu w Budżecie Obywatelskim w 2020 r.

Złożyło go Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. W sumie projekt zdobył prawie 800 głosów i został pozytywnie zaopiniowany przez gdańskich urzędników.

- Trawiasty dywan komponować się będzie ze skwerem powstającym w ramach rewitalizacji Domu Zdrojowego. Zielone, trawiaste torowiska tramwajowe dodają wiele estetyki pośród betonowej, miejskiej zabudowy, przybliżając naturę do zatłoczonych miejsc wśród ulicznego zgiełku - przekonywali autorzy projektu.
Wśród zalet zielonych torowisk wymieniają m.in.:

  • redukcję drgań i hałasu przejeżdżających tramwajów;
  • pochłanianie miejskich zanieczyszczeń i spalin samochodowych (ograniczenie smogu);
  • zatrzymywanie wody i redukcję lokalnych podtopień;
  • tworzenie swoistego mikroklimatu i obniżanie temperatury otoczenia w upalne dni.


  • Zielone torowisko ma powstać między pętlą Brzeźno a ul. Południową.
  • Obecnie tramwaje obu linii zatrzymują się na pętli Brzeźno na dwóch różnych przystankach.
  • Zielone torowisko ma m.in. ograniczyć hałas tramwajów. Obecnie poziom decybeli obniżają ekrany dźwiękochłonne.
  • W przyszłości miasto planuje budowę wspólnego peronu dla linii 3 i 5. Przystanek miałby 45 metrów długości.

Wspólny peron przystankowy



Pomysł został pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Gdańskie Wody. Wojciech Szpakowski, dyrektor ds. technicznych, ocenił, że budowa zielonego dywanu jest wskazana ze względu na negatywne skutki zmian klimatu, charakteryzujące się zwiększoną intensywnością opadów i wydłużającymi się okresami suszy.

Nieco szerzej do propozycji jednego z mieszkańców odniósł się Zarząd Transportu Miejskiego, a więc organizator transportu publicznego w mieście. Dyrektor ZTM Sebastian Zomkowski podkreśla, że zastosowana zabudowa toru nie może tworzyć ograniczeń w ruchu tramwajowym (zwłaszcza ograniczeń prędkości).

Zwrócił też uwagę potencjalnym wykonawcom, by ci uwzględnili wpływ projektu na planowane przeniesienie przystanku "Brzeźno" w to miejsce, by powstał tam wspólny peron dla linii 3 i 5.

- Jest to jedyny sposób, by uzyskać prosty, wspólny i 45-metrowy peron dla obu tych linii. Budowa dłuższego peronu w nowej lokalizacji jest częścią programu wydłużania przystanków, który ZTM proceduje wspólnie z Wydziałem Programów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku - podkreśla Zomkowski.

Konieczna budowa nowego przejścia przez tory



Tak jak ZTM pochyla się nad ewentualnymi utrudnieniami związanymi z ruchem tramwajowym, tak urzędnicy z GZDiZ wskazują na zagrożenie wynikające z potencjalnych potoków ruchu, które będą miały miejsce po oddaniu do użytku rewitalizowanego Domu Zdrojowego. Chodzi o gości Domu Zdrojowego, parkujących po drugiej stronie torowiska, którzy chodząc "na skróty", mogliby zniszczyć trawiastą nawierzchnię.

Krok dalej idą wytyczne z innego działu w GZDiZ. Dział rozwoju przestrzeni publicznej zaleca w tym miejscu budowę przejścia dla pieszych przez torowisko.

Przejście z mat gumowych lub kostki granitowej miałoby powstać między ostatnim miejscem postojowym na nowym parkingu a ciągiem pieszym po stronie Domu Zdrojowego. Sam "zielony dywan" miałby zostać wykonany z darni lub mat rozchodnikowych (z wcześniejszym przebadaniem składu gleby). Projekt powinien też uwzględnić odpowiednie nawodnienie trawiastego torowiska oraz jego drenaż.

Magistrat oczekuje teraz na oferty na wykonanie dokumentacji. Sama realizacja przez autorów projektu została wyceniona przed dwoma laty na niespełna 80 tys. zł.

  • Zielone torowisko na pętli w Jelitkowie.
  • Trawa zamiast tłucznia jest także na torowisku na pętli Kliniczna.

Zielone torowiska w Gdańsku



Podobny wniosek w ubiegłorocznej edycji BO złożyła także radna Wrzeszcza Dolnego Halina Królczyk. Do zazielenienia wskazała fragment torowiska przy ul. Mickiewicza. Projekt został jednak odrzucony przez urzędników i nie został nawet dopuszczony do głosowania (magistrat tłumaczył, że torowisko na ul. Mickiewicza znajduje się w jezdni, co wiązałoby się z jego wydzieleniem i przebudową samej jezdni, na co we wskazanej lokalizacji nie ma miejsca).

Wcześniej podobne pomysły pojawiały się w kontekście torowiska na Marynarki Polskiej w Nowym Porcie.

Obecnie w Gdańsku tramwaje jeżdżą po zielonym dywanie w JelitkowieMapka i na pętli Kliniczna.Mapka


wideo z czerwca 2021 r.

Opinie (72) 7 zablokowanych

  • gdyby to było w Gdyni, to trawa byłaby pokryta białą farbą (2)

    a tak to będzie pomalowana na zielono. wiwat Lechia!

    • 22 9

    • Byłaby pokryta kupą

      Prezydent szczurek lubi się w niej pławic i podrzucać ustami na skwerze kaszubów

      • 3 1

    • Gdynia to Białoruś

      • 3 3

  • No ładnie inwestują w Brzeźnie. Ruszyli z tą okolica przy tzw patelni. Okolica mojego dzieciństwa. Niedaleko samu była piekarnia na rogu. Jakie bułeczki tam były. Lody obok po schodkach. Rurki z kremem. Do babci jeździłem i pięknie to wspominam. Sam był chyba społem i zawsze braliśmy tam pepsi w szklanej butelce... Ach.

    • 17 6

  • W naszym klimacie...

    Od listopada do kwietnia, to się może zamienić w błotniste torowisko

    • 22 14

  • Wszystkie torowiska powinny być obsiane trawą.

    • 26 11

  • (2)

    No nie ma jak śmieciowe decyzje.

    Wydawanie publicznych pieniędzy przychodzi bardzo łatwo.

    Ale przecież budujemy tramwaje, a argumentem jest wywalenie pieniędzy na szkołę leśną w brzeźnie, więc chyba wywalanie w błoto ma sens?

    • 12 21

    • Ale mamy 80mld nadwyżki, skąd to nie wiadomo, ale mamy. (1)

      Tyle, że nie ma kasy dla lekarzy i pielęgniarek, ale jest dla milicji i górników, takie czary.

      • 7 1

      • Gdańsk ma 80 miliardów nadwyżki? A to dziwne.

        To po co ola gasiła wszystkie latarnie w mieście jednego wieczora? Żeby na nowy rydwan zaoszczędzić?

        • 0 2

  • Dlaczego nie ma tego wszędzie? (2)

    Co stoi na przeszkodzie aby zasiać trawę na każdym torowisku w mieście, a co tydzień podczepiać do tramwaju kosiarkę i ja za darmo automatycznie kosić?
    Tylko nie specialny tramwaju bo pewnie już takie mieli by pomysły. Tworzenie departamentu zajmowania się trawa z prezesem sekretarka doradcami. Tylko wymyślec specialna kosiarkę która będzie instalować zwykłym tramwaju rejsowym.

    • 26 11

    • (1)

      Koszty utrzymania misiu

      • 1 0

      • Wymień te koszty

        Przy stosowaniu mojego pomysłu i porównaj z 10 panami z kosami co by to kosili non stop.
        Tylko wymiana noży w kosiarkach pod tramwajami

        • 1 0

  • 80 000 zł za położenia na 100 metrach trawy na torowisku?

    Eko fanaberie czy raczej potrzebne posianie trawy na 100 metrach torowiska? Warto dodać że projekt wygrał bo nie miał konkurencji!

    • 31 9

  • Wcześniej miasto krzyczalo, ze to duzo pieniędzy i sie nie opłaca a teraz nagle oplaca i wgl ah oh?

    • 8 3

  • Torowisko to torowisko....

    niebezpieczne miejsce, nie róbmy takich półapek!

    • 11 13

  • (2)

    za komuny byly takie wynalazki i raczej sie nie sprawdzaly ktos zapomnial albo teskni

    • 7 4

    • Też pamiętam

      Od jesieni do wiosny stała tam woda i robiło się błoto, zimą to przymarzało, bo kiedyś były prawdziwe zimy

      • 2 1

    • widze ze brajany mnie minusuja? proponuje w takim ukladzie zasadzic tez trawe na na wszystkich ulicach, chodnikach i drogach rowerowych. niech jeden z drugim podepnie sobie kosiarke pod rower i ora.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane