• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany przy nabrzeżu Motławy

Katarzyna Moritz
12 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nabrzeże przy Hiltonie będzie przebudowane
Żegluga Gdańska będzie miała do dyspozycji 100 m mniej nabrzeża. Żegluga Gdańska będzie miała do dyspozycji 100 m mniej nabrzeża.

Żegluga Gdańska, która przez ostatnie 15 lat była głównym najemcą nabrzeża przy Motławie, będzie je nadal dzierżawiła, ale o ponad 100 metrów mniej. W wyniku zakończonego przetargu na miejsca do cumowania pojawi się tam m.in. gen. Kutrzeba, przycumuje też galeon Czarna Perła. Mimo zapowiadanych konsultacji z miejskim plastykiem w sprawie estetyki statków, nie przeprowadzono ich.



Z nowych jednostek pojawi się blisko 16 metrowy gen. Kutrzeba. W przetargu był wymóg o estetycznym wyglądzie statków, który miał być konsultowany w czasie przetargu z miejskim plastykiem. Jednak ostatecznie konsultacji nie było. Z nowych jednostek pojawi się blisko 16 metrowy gen. Kutrzeba. W przetargu był wymóg o estetycznym wyglądzie statków, który miał być konsultowany w czasie przetargu z miejskim plastykiem. Jednak ostatecznie konsultacji nie było.
Dzięki wieloletniej umowie dzierżawy z miastem Żegluga Gdańska przez ostatnie 15 lat była głównym użytkownikiem nabrzeży przy kanale Motławy. Cumowały tam pasażerskie katamarany pływające do Helu, Gdyni i Sopotu, a także mniejsze jednostki, pływające po porcie czy na Westerplatte. Żegluga dysponuje w sumie 20 statkami, a w sezonie zatrudnia 200 osób.

- Stanęliśmy do przetargu ogłoszonego przez MOSiR, bo nie chcieliśmy stracić możliwości cumowania w Gdańsku. Zresztą jesteśmy jedną z największych firm w Polsce, oferujących tego typu przewozy. W przetargu osiągnęliśmy wymagane dla nas minimum. Możliwość cumowania przy Motławie nie tylko wiąże się z rejsami, ale też z możliwością dokonywania np. przeglądów jednostek - wyjaśnia Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej Ltd.

Jego firma przez ostatnie lata dysponowała 120 metrami nabrzeża przy Zielonym Moście oraz 192 metrami przy Nabrzeżu Rybackim i przy ul. Wartkiej. W zakończonym przetargu przy Zielonym Moście otrzyma w dzierżawę 80 m (odcinek 1B i 1A), a w pozostałej części Motławy 125 m (odcinki nr 2 i 3), czyli o 107 m mniej niż dotychczas. Wiadomo, że w tym sezonie będą tam cumować takie jednostki ŻG, jak: Onyks, Elżbieta, Małgorzata, Rubin, Polesie 9 i Miltyne. Za każdy metr bieżący nabrzeża firma średnio będzie płacić - od 1 maja do 31 sierpnia - 6 zł netto, a poza sezonem letnim 3 zł. Umowa na najem nabrzeża będzie trwała do końca 2013 roku.

- Przez ostatnie lata mieliśmy zupełnie inne zasady opłat za dzierżawę, ale ponosiliśmy też nakłady na inwestycje czy remonty nabrzeża. Obecnie musimy, bo nie mamy innego wyjścia, sprostać stawkom ustalonym przez MOSiR, który obecnie zarządza nabrzeżami. Nowe stawki mogą wpłynąć na koszty eksploatacji i ceny biletów dla pasażerów - przyznaje Jerzy Latała.

Przy Zielonym Moście, gdzie przede wszystkim można było oglądać statki Żeglugi Gdańskiej, 36 metrów nabrzeża (odcinek 1C) będzie należeć do firmy DARKIS TRAVEL SC Gdynia. Będzie tam cumować jeden z jej Galeonów - Czarna Perła, na zmianę z drugim - Lew. Za 1 mb gdyńska firma zapłaci 6 i 3 zł.

- Nową firmą jest EMMET Cruise Jan Popończyk Drwęck. Jej jednostka, czyli gen. Kutrzeba o długości 15,6 m, stanie przy nabrzeżu pomiędzy Mostem Zielonym a Mostem Krowim. Może zabierać 110 pasażerów. W chwili obecnej nie znamy planów ich rejsów i tras - wyjaśnia Grzegorz Pawelec z MOSiR-u.

Za 1 m nabrzeża (odcinek nr 6) o długości 20 m najemcy będą płacić 2,50 zł. Poza przewozami pasażerskimi mogą też prowadzić handel i gastronomię na jednostce pływającej bez prawa do wystawienia ogródka.

Do przetargu na końcowy fragment nabrzeża przy ulicy Wartkiej (odcinek nr 5) o długości 15 m stanął też armator pływającej stacji paliwowej Lotos. Jego pobyt tam będzie związany z obsługą Mariny. Będzie płacić 5 zł za 1 mb nabrzeża netto w sezonie i 2,5 zł poza nim.

Ale to nie jedyne zmiany, w sezonie czeka nas nieco większa oferta możliwości spędzania czasu na wodzie. Część odcinków nabrzeża zostało zarezerwowanych pod budowę przystanków tramwajów wodnych - Most Zielony i Targ Rybny - ujętych w miejskim "Programie ożywienia dróg wodnych w Gdańsku 2011-2012". Program przewiduje uruchomienie dwóch wodnych linii tramwajowych z przystankami, na trasach od Mostu Zielonego do Sobieszewa i Górek Zachodnich oraz do Twierdzy Wisłoujście.

Miejsca

Opinie (82) 8 zablokowanych

  • Sołdek w Gdańsku jest ok!!! (1)

    Gdańsk jest miastem robotniczym miastem stoczniowców więc statek symbol robotnika jest na swoim miejscu!
    Dziś zapomina się o rodowocie dzisiejszych gdańszczan w 2 pokoleniu a to oni budowali potęgę Gdańska niewolniczą pracą w stoczniach.
    Ale też doznali awansu społecznego z chałup bez wody energii elektrycznej gazu przeniesiono ich do bloków i kamienić a dzieci posłano do bezpłatnych przedszkoli szkół. A dziś wiele robotniczych dzieci z awansu społecznego wyśmiewa się z takich spraw - śmiejąc się z własnych ojców i siebie.
    Przymoże Zaspa Żabianka to robotnicze osiedla na których zaczęła się historia współczesnego Gdańska.
    DO DZIŚ KRĄŻĄ LEGENDY O TYM JAK TO NAPŁYWOWI Z KIELECKIEGO PALILI WĘGLEM W KUCHENKACH GAZOWYCH WZNIECAJĄC POŻARY :-).
    ALBO STOCZNIOWCY Z KASZUBSKICH WSI BUDOWALI WYCHODKI BO NA SEDESIE NIEWYGODNIE IM BYŁO :-)
    Pozdrowienia dla myślących

    • 8 0

    • Obszarniku napisz prawdę

      Co trzeci stoczniowiec był aktywistą słusznej organizacji i działał społecznie w stoczni .Do tego trzeba dodać nadzór polityczny towarzyszy z bratnich krajów. A wszyscy otrzymali świadczenia socjalne w postaci darmowych mieszkań, ziemniaków ,cebuli itd...Robotników w Gdańsku było 30 % ,reszta to działacze i różne służby spolegliwe systemowi, które musiał utrzymać i wykarmić prawdziwy robotnik, generujący zysk dla firmy.PS: awansu społecznego dostąpili też robotnicy we Francji,Anglii,Niemczech itd, o ile chciało im się pracować. Tylko ich przedstawiciele w rządzie troszczyli sie o ich przyszłość. A nasi robotnicy dalej będą mieszkać w falowcach i na wczasy jeżdzić do Szwajcarii Kaszubskiej a dorobkiem ich życia będzie trumna dębowa.

      • 0 0

  • SOŁDEK ZWIEŃCZENIEM "DROGI DO WOLNOŚCI"

    Proponowałbym postawć go tam, gdzie w przyszłości ma się kończyć ten trakt

    • 0 0

  • Proponuję przemianowanie jednostki Gen.Kutrzeba na Prezes Kaczyński (2)

    oraz zwiększenie liczby osób przyjmowanych na pokład do 220.W razie ewentualnego zatonięcia będzie wiadomio kto w tym palce maczał...

    • 8 5

    • Czyli tym stateczkiem raczej do Bałtijska nie popłyniemy...

      • 1 0

    • LECZ SIE...

      jeszcze moze nie jest za pozno...

      • 0 2

  • Zmiast biletów na generała w ramach zachęty pasażer będzie miał prawo wnieść własny alkohol

    • 0 0

  • dobre, dobre. ale cudak,no cóz znowu jakis żart.

    • 3 0

  • Ciekawe czy Pani wieczorek która co miesiąc zarabia 12 tys zł na czysto z boxów w tunelu pod lotem

    Straci wkońcu po 20 latach bez przetargów tunek. O sprawie chyba ktoś już zapomniał a co miesiąc tysiące lecą na konto tej Pani zamiast do miasta.Ale lepiej zrobić podwyżkę biletów ZKM żeby załatać budżet niż znajomej odebrać kurę znaoszącą od 20 lat złote jajo

    • 2 0

  • BEZEDURA

    Zastanawia mnie jedno : którego admirała ta wspaniała jednostka jest okrętem flagowym ? Bo mamy ich 14 . Znaczy się - admirałów . No i jest jeszcze okręt - Gawron ? W wiecznej budowie . Gawron będzie pierwszym okrętem - modelem w skali 1:1 . Będzie fajnie wyglądał przy Sołdku i " Gen . Kutrzebie" . A teraz poważnie : ktos nieźle ochu...ł nadając taką nazwę szalupie .

    • 3 0

  • BEZEDURA P.S.

    Wielkość jednostki uzasadnia zmianę nazwy na "Prezes Kaczyński"

    • 3 2

  • Pan Maluśkiewicz

    Ta lupina to odpowiednik lupiny orzecha z Pana Maluśkiewicza :D Beda szukac wieloryba na Baltyku

    • 2 0

  • ta łupinka to gen.Kutrzeba ? to żart

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane