• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • Nareszcie na linii 210 będzie dyspozytornia i pomieszczenie socjalne (5)

    Dziękujemy. Dotychczasowa trasa 210 była jakimś nieporozumieniem

    • 64 52

    • nieporozumieniem jestes ty

      kierowco gait wam zawsze było nie podrodze z pasażerami dla kogo jezdzici i za czyje pieniadzemacie pensje za nasze podatki zabieracie nam autobus z orunii a sami obwarowujecie się taśmami przeciwko pandemii ludzie jezdza bez masek a wy nie potraficie zwrucic im uwagę przez glosnik

      • 0 0

    • Nieporozumieniem to jest operowanie ogrzewaniem autobusów przez jego kierowców. (2)

      Ludzie wsiadają pozawijani w kurtki, szale i czapki, a tu taki delikwent nastawia ogrzewanie na maksa. Gdzie rozum?

      • 19 12

      • Nastawia ogrzewanie na maxa

        i dodajmy: następnie trzyma wszystkie drzwi otwarte na przystanku minutę albo dwie (mam na myśli sytuacje przedpandemiczne), żeby tę skumulowaną energię cieplną uwolnić. Genialne. :)

        • 2 0

      • A inni wsiadaja i pretensje do kierowcy ze zimno

        • 11 3

    • Kierowcy GAiT czy trole z UM?

      jw

      • 2 3

  • 149-249

    kursuje raz na godzinę do tego niepunktualnie

    • 0 1

  • Dopóki mamy taką beznadziejną komunikację będę jeździł samochodem lub rowerem. (7)

    Linia 129 zlikwidowana. Pozbierali kursy na linii 127 i 130. Więc niech się nie dziwią, że potok aut na drogach. Nikt nie lubi niepunktualności, przesiadek i wypadających kursów. O awariach już nie wspominam.

    • 184 20

    • Rower jest najlepszym najzdrowszym i najbardziej wartosciowym dla miasta sposobem na komunikacje. (4)

      Wiec to bardzo dobrze ze będziesz z niego korzystał ,Komunikacja jest tak beznadziejna a bo jest niedofinansowana środki na jej rozwiniecie są 10 krotnie za małe.

      • 3 12

      • (1)

        Teraz już wiem dlaczego rozbiera się linie kolejowe po to by budować ścieżki rowerowe.

        • 2 1

        • no tak, facepalm, teraz już wiemy dlaczego rozpirzyli skm do Nowego Portu: żeby tam zrobić śmieszkę rowerową!

          co bierzesz? daj trochę!

          • 0 0

      • A jeszcze lepiej pieszo !!!

        Z plecaczkiem na plecach i dwoma kijkami !!! Komunikacja w Gdańsku to dno .

        • 4 0

      • Być może są za małe ale i sama komunikacja i spółki za nią odpowiedzialne sa źle zarządzane.

        U nas to zatrzymało się w czasach PRL. Nowy tabor? Super! Ale kto go serwisuje? I jak go serwisuje? Przebieg linii tramwajowych? Co z z trasą z Łostowic do Wrzeszcza?! Co z trasą przez Potokową i dalej Słowackiego do Wrzeszcza?

        Co z bus pasami i priorytetem przejazdu dla komunikacji miejskiej?! Gdzie jest ten super TriStar?

        • 4 1

    • Nie wiem o co wielkie halo (1)

      Nie widzialem w tym autobusie ludzi co jada z Orunii na lotnisko, raczej do dworca glownego

      • 7 13

      • tylko ciekawe, dlaczego w chwili wjazdu 207 na Gościnną tłumek tkwi pod wiatą jak zaczarowany...

        Pewnie nie wiedzą, że oni też do dworca...

        • 7 3

  • Bardzo niedobra decyzja (1)

    Niestety odcięli Orunię od wielu punktów w mieście. Teraz trzeba będzie się przesiadać i płacić za dwa bilety. Mieszkańcy Oruni są niezadowoleni.

    • 5 0

    • cały pomysł na naszą taryfę jest chory

      najpopularniejszy powinien być bilet półgodzinny oraz godzinny, z dowolną liczbą przesiadek,
      a nie egzotyczny bilet na jedną linię, choćby i jazda trwała 70 minut

      przez to np. aplikacje telefoniczne zadają w 3m durne pytania o numer i rodzaj pojazdu linii, zamiast po prostu rejestrować czas zakupu, jak w normalnych miejscach. przez to integracja z kolejam miejskimi nie jest opcją, nie tylko przez bagno własnościowe

      przez to "wspólny bilet" to afera mafilno bandycka, oszustwo tak pokręcone, że nawet pisowska prokuratura boi się tu wkręcić

      • 0 0

  • Przywrócić Linię 142 ! (1)

    to była najlepsza linia w Gdańsku!

    • 0 1

    • nie, mój drogi przyjacielu, najlepsza była linia 111
      ale to stare dzieje

      • 0 1

  • (1)

    A może tak mieszkańcy Oruni pomyślą także o innych dzielnicach? Dzięki 210 mieszkańcy Osowej mają w końcu normalne dojazdy. Ale nie, Orunia hur dur, kilka autobusów i problem...

    • 0 3

    • Orunia nie ma taksówki na polityczne zamówienie obsługiwanej przez autobus (linia 269)

      Więc to niech Osowa przestanie robić z siebie pokrzywdzoną dzielnicę.

      • 1 1

  • Zomkowski

    Zomkowski ty tramwajofilu,jesteś tak inteligentny jak pulpit w "N-e".Zrób dobry uczynek i wyrywaj do raichu tam mieszać skąd wróciłeś.Wierz mi wszyscy mieszkańcy Gdańska będą ci wdzięczni jak znikniesz z tego miasta na zawsze.

    • 1 0

  • (3)

    Może by tak zwiększyć częstotliwość 171 . Jeżdzą co 30 min.

    • 3 8

    • I tak będzie spóźniony jak zawsze albo zniknie z rozkładu ;) to dopiero autobus widmo

      • 0 0

    • Gmina Żukowo

      Pisz do Burmistrza gminy Żukowo.

      • 0 0

    • Ok. Zwiększamy

      • 2 1

  • 210

    To, z czego 210 jest znana, to dojazd dworzec PKP/PKS - lotnisko i to powinno być priorytetem. Generalnie w dużych miastach jest zasada przesiadania się w różne linie, ale realizuje się to przez tanie bilety miesięczne, co w dodatku promuje przesiadanie się z samochodów do komunikacji miejskiej. Nie wspomnę o darmowych, choć one też pewne problemy generują (jeżdżące sypialnie dla bezdomnych).
    Natomiast z SKM to problemem są m.in. przejazdy kolejowe - aż dziwne, że miasto tak długo z tym zwleka, by pozamieniać te przejazdy na wykluczające rejony na wiadukty, choć wiem, że to zawsze droga rzecz i trzeba też przebić się przez leśne dziadki z terenów zamkniętych.

    • 1 0

  • Hmm naprawdę mamy piękne podziękowania za poparcie pseudo prezydent, radni na wszystko się zgadza. Rozkład jazdy autobusów 210 naklejony na jednym przystanku ,a autobus zatrzymuje się na drugim przystanku koło dworca PKP

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane