• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w liniach autobusowych w Gdańsku. Najdłuższa linia dzienna nie dotrze na Orunię

Krzysztof Koprowski
16 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego. Od soboty autobusy linii 210 nie pojadą już na Orunię, lecz tylko do Dworca Głównego.

Od najbliższej soboty (17.10.2020) ZTM Gdańsk dokonuje zmian w rozkładach autobusów. Dotkną one pasażerów linii: 169, 179, 189, 210, 269 oraz nocnej N3. Największa modyfikacja dotyczy linii 210, która w całości zostanie wycofana z Oruni, a autobusy dojadą jedynie do Dworca Głównego. Lokalna rada dzielnicy nie kryje słów krytyki wobec działań urzędników.



Czy długie linie autobusowe powinny być skracane?

Linia 210 to dzisiaj najdłuższa dzienna linia autobusowa w Gdańsku. Łączy Osowę z Orunią przez port lotniczy, Morenę (Piecki-Migowo), Suchanino i centrum miasta. Pokonanie całej trasy zajmuje rozkładowo pomiędzy godzinami szczytu aż 73 minuty.

I to właśnie długość trasy jest z jedną z przyczyn, dla których podjęto decyzję o skróceniu wszystkich kursów do/z Dworca Głównego. Autobusy pojadą teraz ulicami Powstańców Warszawskich, Nowe Ogrody, a następnie przez Hucisko do Podwala Grodzkiego przy dworcu.

Jednocześnie większość kursów skróconych obecnie do Portu Lotniczego zostanie wydłużona do Osowej (w zamian za skrócenie linii 169 do Owczarni - przystanek końcowy; początkowym przystankiem ze względów technicznych będzie Wodnika).

Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty. Schemat przebiegu linii autobusowej 210 w Śródmieściu od soboty.

Miasto: krótsze linie są mniej narażone na opóźnienia i korki



- Zmiany na linii 210 wprowadzamy z wielu powodów. Po pierwsze, aby wykorzystać tabor na krótszych trasach, o czym mówimy od lat. W zamian linia 189 [Maćkowy - Wały Piastowskie przez Orunię - dop. red.] będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut, a w weekendy skierowane na nią zostaną pojazdy przegubowe. Po drugie, aby obsłużyć większą liczbę dzielnic niż tylko Orunia. Po trzecie, aby nie dublować oferty z koleją, którą mieszkańcy mogą się poruszać bez dodatkowych opłat w ramach wprowadzonego pół roku temu wspólnego biletu - przekonuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Jak informuje zastępca prezydenta, jest to element wdrażania polityki transportowej opartej o tramwaj i kolej, które funkcjonują niezależnie od ruchu samochodowego.

- Długie i niewydolne linie autobusowe, stojące w korkach, będą skracane na rzecz częstszego kursowania autobusów, łączących dzielnice z węzłami przesiadkowymi - zapowiada Borawski.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Rada dzielnicy: nikt z nami nie konsultował zmian



Zmianę i sposobu jej wprowadzania krytykuje Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce.

- Bardzo nas zaskoczyła ta decyzja. Jesteśmy nią rozczarowani, ponieważ zgodnie ze statutami rad dzielnic mamy zagwarantowane konsultacje zmian w komunikacji miejskiej - mówi Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce. - Po raz kolejny odbiera się nam ważne połączenie. W przeszłości z Oruni zniknął tramwaj, a obecnie do likwidacji przeznaczono linię 210 (dawniej B), co jest społecznie nieakceptowane w dobie trwającej rewitalizacji Oruni.
Rada dzielnicy planuje ponadto na najbliższej sesji przyjąć stosowną uchwałę i oświadczenie dot. likwidacji linii 210 na oruńskim odcinku.

Czytaj też:

Rewitalizacja: Rynek Oruński w nowej odsłonie z elementami historii



ZTM: wystosowaliśmy pismo, niezbędne oszczędności



Zarząd Transportu Miejskiego odpiera te zarzuty i twierdzi, że już na przełomie 2018 i 2019 r. występował z pismem dot. zmian na linii 210 (zdaniem rady dzielnicy pisma urzędowego nie można utożsamiać z konsultacjami, a w odpowiedzi od ZTM była mowa o nieskracaniu tej linii), zaś analizy potoków pasażerskich wykazują uzasadnienie dla proponowanej modyfikacji trasy linii 210.

- Z analizy potoków pasażerskich wynika, że większość pasażerów linii 210 z Oruni dojeżdża jedynie do centrum. Pasażerowie na tym odcinku skorzystać mogą również z autobusów linii 189, na której zwiększamy właśnie częstotliwość. Coraz większe potoki pasażerskie występują natomiast w rejonie Maćkowy, gdzie powstają nowe osiedla. Większa częstotliwość kursów linii 189 w godzinach szczytu poprawi też przesiadki na linię 175 (i odwrotnie) w Maćkowych. Nowa oferta na linii 189 dotyczy więc większego obszaru niż tylko do Gościnnej - argumentuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Ponadto ZTM tłumaczy decyzję dot. linii 210 sytuacją ekonomiczną związaną z epidemią koronawirusa - m.in. mniejszej liczby biletów, obowiązku zapewnienia większej liczby pojazdów do przewiezienia pasażerów.

- Tam, gdzie istnieje możliwość, zmiany bez szkody dla pasażerów (inne linie funkcjonujące po tej samej trasie - w przypadku linii 210 jej rolę dowozową do Śródmieścia przejmie linia 189) dokonujemy niezbędnych w obecnej sytuacji zmian - dodaje rzecznik ZTM.
Czytaj też:

Artykuł z lipca: 22 mln straty na biletach w Gdańsku



Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym. Na linii 179 wprowadzone zostaną dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym.

Niewielkie zmiany na wybranych liniach autobusowych



Oprócz linii 210, 189 oraz 169, od soboty, 17.10.2020 r., wprowadzone zostają zmiany na liniach:
  • 179 - nowe rozkłady jazdy, dopasowane do pociągów na stacji Osowa PKP oraz dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym,
  • 269 - dodatkowe kursy w porannym szczycie komunikacyjnym oraz dłuższe kursowanie autobusów w dni wolne od nauki szkolnej,
  • N3 - z powodu niskiej frekwencji nie będzie wykonywany kurs o 23:07 z Portu Lotniczego do Wrzeszcza, w zamian pasażerowie mogą skorzystać z linii 210 odjeżdżającej o godz. 23:11 w dni powszednie i 23:06 w niedzielę i święta, a następnie przesiąść się na Rondzie de La Salle do autobusu linii 136 do Galerii Bałtyckiej (odjazd z przystanku Potokowa o godz. 23:26 we wszystkie dni tygodnia).

  • Przystanek Elmet zostanie przemianowany na Brama Oruńska.
  • Przystanek Zremb zostanie przemianowany na Stare Szkoty.

Zmiany nazw trzech przystanków autobusowych



W najbliższych dniach w rozkładach stopniowo wdrażane będą także nowe nazwy przystanków:
  • Brama Oruńska zamiast obecnej nazwy Elmet [1202], 02 [1203],
  • Stare Szkoty zamiast obecnej nazwy Zremb 01 [1204], 02 [1205],
  • Wyczółkowskiego zamiast obecnej nazwy Cygańska Góra 01 [1332] i 02 [1333].

06:30 17 PAźDZIERNIKA 20

Dezorientacja pasażerów po skróceniu kursów autobusów linii nr 210 (16 opinii)

Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.
Chaos na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny. Pasażerowie biegają zdezorientowani, szukając autobusu linii nr 210.

Opinie (302) ponad 10 zablokowanych

  • 188

    Zamiast usprawnić komunikację miejską wciąż widzę, że ZTM tylko utrudnia przemieszczanie się po mieście! Wiosną zabrano autobus linii 188 (Zaspa skm-Nowy Port), który jeździł tylko w czasie roku szkolnego, nie wiedzieć czemu, bo jeździło nim również dużo osób jeżdżących np.do pracy. We wrześniu nie przywrócono tej linii! Po prostu, cisza, bez słowa wyjaśnienia! Dodam, że nie jeździ tą trasą inny autobus, można, oczywiście, się przesiadać, ale nie nazwałbym już tego usprawnieniem!

    • 10 0

  • 210 ma kończyć przy dworcu PKP

    A sporo ludzi jechało do Bramy Wyżynnej. No to przesiadka będzie

    • 4 2

  • W Wawie narzekają na czyścicieli kamienic.

    W Gda mamy czyścicieli dzielnic, po Letnicy i Brzeźnie były Stogi, teraz najwidoczniej czas na Dolny Wrzeszcz i Orunię, ciekawe który deweloper na tym zarobi bo to inwestycja średnio terminowa.

    • 6 0

  • Pośmiałem się

    Co da rzeczona zmiana:
    W zamian linia 189 będzie jeździć w szczycie nie co 15 minut, a co 10 minut

    Skoro z tamtego terenu nie ma wyjazdu. Małe ciasne zablokowane ulice. Nie kumam tej logiki, więcej autobusów umieścicie w korkach to pomoże miastu?

    • 9 0

  • Dlaczego z południowych dzielnic praktycznie nie ma bezpośrednich lini do centrum i Oliwy? (9)

    Urząd miasta sprzedał działki i wydał pozwolenie na budowę tysięcy bloków a nie zorganizował komunikacji.

    • 109 16

    • 2, 4, 6, 7 (7)

      Do Centrum: 2, 4, 6, 7.
      Do Oliwy: 2, 6.

      • 16 11

      • Jabłoniowej, Jasienia, Szadółek nie majak dojechać (3)

        • 4 8

        • (2)

          Przecież z lawendowych wzgórz mknie tramwaj 12 prosto na pętlę w oliwie :)

          • 9 1

          • Taaa, prosto... Równie prosto jedzie 5 z Zaspy do Nowego Portu (1)

            • 8 3

            • Ciesz się, że nie jedzie przez Stogi...

              • 0 0

      • (2)

        do Oliwy z Gdańska to jeździ się SKM a nie tramwajem,
        tram - 34 min przejazd,
        SKM - 15 min,
        różnica kolosalna

        • 5 2

        • jaką skmką? do Oliwy? Przecież ona staje na przymorzu i na żabiance?

          • 1 5

        • dodaj 20 min. między pociagami

          i wychodzimy na to samo. Wot, zarządzanie

          • 3 3

    • Miały być przecież.

      Tylko banda Januszy z Bohaterów Getta blokuje jej budowę od 5 lat...

      • 21 8

  • 129 zlikwidowali bez słowa wyjaśnienia (5)

    • 25 6

    • Zamiast 129 dodali kursy na 127 (4)

      Był o tym artykuł że ilość kursów zostaje taka sama więc dlaczego krytykujesz?

      • 2 4

      • 129 jak 227

        Przywrócić 129, ale puścić z Jasienua trasa do Wrzeszcza jak autobus 227. Rozładują się korki chcociaz odrobinę

        • 3 0

      • A nie została. 129 uzupełniała ofertę z Wrzeszcza linii 162 i 262. A dodane 127 to szczątkowe kursy i o innych godzinach. O tej porze, o której mogłeś jechać z Wrzeszcza 129, 127 z niego nie kursuje. I 127 ma trochę inną trasę, niż miała 129. A na marginesie- gdzie jest 188?

        • 2 2

      • Wypadałoby uczciwie społeczeństwo o tym powiadomić (1)

        Obecne praktyki za bardzo zajeżdżają bolszewizmem.

        • 3 2

        • Co znaczy powiadomić?

          Mają pukać do każdego drzwi, dostarczyć pismo czy jak.
          Zrobili artykuł na Trojmieście, wywiesili na przystankach o planowanych zmianach, co ty jeszcze chcesz.

          • 1 2

  • 210 (2)

    Patologia ZTM nie zna granic ... A ile jedzie taki 210 z Oruni do Dworca jak jest pusto na drogach maks 5 min i to aż tak wiele czasu zabiera i o tyle mocno jest przedłużona linia hahahaha puście 210 z Pruszcza przez lotnisko do Osowej najlepiej ...

    • 11 5

    • przydałoby się

      Bez samochodu dojazd z Pruszcza w rejon obwodnicy to masakra

      • 1 0

    • ale jak Trakt stoi to już koło Lotu ma 30min opóźnienia

      • 2 3

  • Z tym znikającym tramwajem do Oruni to już przegięli... To było w 1973 roku!! (5)

    • 94 21

    • Z Oruni na lotnisko i co jeszcze?

      W głowach poprzewracalo się..

      • 2 8

    • 151

      A o 151 zapomnieli xD

      • 5 0

    • marzec 1972 !

      • 10 4

    • Ale była też linia autobusowa nr 151, jeżdżąca z Gościnnej.

      I to jeszcze w tym stuleciu.

      • 20 1

    • Pani Agnieszka mentalnie jeszcze przebywa w latach 70tych ....

      • 16 4

  • jak w tym kawale o Mośku jego licznej rodzinie i kozie.

    Mosze do Rabe: Rabe powiedz mi co mam zrobić bo mam 7ro dxzieci i ciasne mieszkanie. To kup se koze. Po kupnie kozy Mosze do Rabego: Rabe ale zrobiło się jeszcze bardziej ciasno. To sprzedaj kozę. Mosze po sprzedaży kozy: Uf Rabe miałeś rację zrobiło się luźniej.

    • 6 1

  • a ja tam jeździłam Morena-Orunia

    szkoda.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane