• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • Czyżby wkrótce miały być jakieś wybory? (2)

    Na obiecanki cacanki i gruszki na wierzbie to chyba nie nadszedł jeszcze "ten" czas?

    • 15 9

    • Horała kombinuje, jak przedłużyć swoją egzystencje na stołku. (1)

      • 1 3

      • Musi się zgłosić po poradę do Szczurka

        Słońce Bulwaru niedługo Fidela przebije.

        • 3 2

  • Wszystko ładnie i pięknie ale... (6)

    .... zgodnie z projektem wyprowadzenie kontenerów (czytaj ciężarówek) z portu zewnętrznego ma być przez ul. Polską i Wiśniewskiego. Hmm... no chyba ze tam po 4 pasy zrobią w każdą stronę bo inaczej tego nie widzę. Bo w planie od węzła "Kwiatkowskiego" nie widać nowej drogi "do portu" tylko wykorzystanie obecnych.

    • 23 0

    • Polska i Wiśniewskiego akurat nie ma terminala... (4)

      ....tamtędy drobnics/masówka tylko.

      • 0 3

      • Ale przedmówca pisze o przyszłym porcie zewnętrznym, o którym już szefoswo prtu mówi już głośno. (2)

        • 4 0

        • (1)

          Port zewnętrzny ma być wyposażony w najnowsze technologie umożliwiające rezygnacje z ciężarówek. Kontenery będą przesyłane pocztą. Sasin już nad tym pracuje.

          • 1 1

          • to pisz trochę mniej

            bo zaczynasz się wkręcać i w końcu w to uwierzysz...
            ;)

            • 1 0

      • już ma

        bo tam sie przeniosła Stena.

        • 1 0

    • słuszna uwaga...

      przyjdzie odzyskać "międzytorze"... ;)
      I rozbudować Wiśniewskiego ...
      Kłaniają się nieroztropne decyzje pod naciskiem Rady Miasta Gdyni...

      • 2 1

  • A kiedy wreszcie Droga Zielona?

    • 6 6

  • oooooo wreszcie jakaś dobra wiadomość!

    Tylko kiedy ruszy budowa? Planowane zakończenie napisano a co do rozpoczęcia prac?

    • 7 1

  • (1)

    To teraz niech się popisze Horała i załatwi budowę drogi dużo szybciej ! Będzie fenomenalnie.

    • 16 2

    • Tak samo jak fenomenalnie walczymy z pandemią .

      • 2 1

  • Szczurek,bierzesz kasę od pisu?a byłeś za Trzaskowskim nie tak dawno

    • 16 8

  • A kiedy obwodnica Witomina?

    • 9 7

  • Hmmm... a Donald i Janusz Lewandowski (5)

    robili różne rzeczy ale chyba nic dla Trójmiasta. Prawdziwy paradoks.

    • 20 12

    • (3)

      Jesteś głupi ,czy ślepy . To tak krótko.Stadiony,Obwodnica Południowa ,Armii Krajowej ,Słowackiego .Nowe mosty ,w tym Wantowy, szpital,nowy terminal na lotnisku ,Muzea ,w tym II W Ś

      • 9 7

      • I wszystko w Gdańsku (2)

        Nic w Gdyni

        • 10 0

        • To mi wygląda, (1)

          że Tusk nie lubił gdyńskiej teściowej. Pewnie także teścia historyka, bo był konkurentem zawodowym.

          • 4 0

          • gdyńskiej żony

            też...

            • 2 0

    • co zrobił Donald?

      skreślił OPAT z planu realizacji w 2014 roku.

      "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
      Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."

      • 4 2

  • Buspas (2)

    To może jeszcze buspas zrobic zamiast dwupasmowki... to beda jeszcze wieksze korki.

    • 8 5

    • To już rząd nie musi

      Takie przełomowe inwestycje Gdynia dźwiga we własnym zakresie!

      • 3 2

    • Na prawym buspas na lewym pasy rowerowe. Zgodnie z strategią miasta Gdyni

      • 7 0

  • No i elegancko

    Jest kilka Strategicznych inwestycji realizowanych więc i to wypali

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane