- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (34 opinie)
- 2 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (127 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (29 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (342 opinie)
- 5 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (82 opinie)
- 6 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (23 opinie)
Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.
- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.
Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK
Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat
Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.
- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.
- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.
Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?
Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.
Jak ma wyglądać Droga Czerwona?
Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.
Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.
Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.
Miejsca
Opinie (383) ponad 10 zablokowanych
-
2020-11-26 15:38
Ta inwestycja mogłaby być rezerwowa, OPAT jest 100x ważniejszy i bardziej przydatny. Zjazd do portu już jest, co prawda od strony Gdańska ale i potok ciężarówek jest właśnie z tego kierunku, od strony Szczecina jest szczątkowy. Zamiast ulżyć mieszkańcom Chyloni i Cisowej, to robią jezdnie w strefie przemysłowej, która i tak będzie zaraz rozjeżdżona jeśli będzie robiona w takiej technologii. Te inwestycje w Gdyni to mam jakieś takie wrażenie że nie mają sluzyc mieszkańcom, tylko turystom, firmom które i tak podatki odprowadzają w innych miastach i krajach... Zanim makieta powstanie to jeszcze 3 x się zmieni.
- 0 14
-
2020-11-26 16:01
(1)
Ale w Chyloni przejazd?
- 10 1
-
2020-11-26 16:21
W ciągu ulicy Południowej i Północnyj ma być tunel.
Całość. łącznie ze skrzyżowaniem z Morską ma być w tunelu. Ale tak podano. Lecz jak będzie, to konkretnych planów jeszcze brak.
- 2 0
-
2020-11-26 16:13
(2)
Ciekawe tylko czy Szczur z ekipą zdają sobie sprawę że co prawda państwo wybuduje, ale to miasto będzie ją potem utrzymywać. Pewnie nie dlatego tak ochoczo wyciągają ręce
- 2 11
-
2020-11-26 16:23
Dla Ciebie to jest pan Szczurek. Państwo buduje i utrzymuje. takie są teraz obowiązujące przepisy. (1)
- 3 2
-
2020-11-26 22:20
tego dotyczy cała żmudna i papierkow robota w Sejmie i w rządzie
aby faktycznie ta droga była krajowa.
A estakada będzie powiatowa po wieki wieków i nie zejdzie z budżetu miasta. Dlatego miasto nie pali sie do drogi czerwonej, bo jako taką chciało sprzedać estakadę i odciążyć budżet.
Nadzieja w tym, że mniej obciążona, nie będzie tak zawodna i wymagająca remontów...- 1 0
-
2020-11-26 16:13
Już się bałem, że chodzi o Gdańsk i czeka nas burzenie
zabytkowego Wrzeszcza.
- 4 4
-
2020-11-26 16:18
Gdy Pinokio mówi że będzie to znaczy że nie będzie
..i tyle w temacie..
- 5 12
-
2020-11-26 16:24
Sasin wybuduje?
To wiemy kiedy powstanie....
- 8 8
-
2020-11-26 16:26
Za osiem lat czyli lata swietlne !!!
Rzeczywiscie wyczyn nie lada, bo wazniejsze sa mzonki kretynow z tego (nie)rzadu jak przekop mierzei, jak centralny port komunikacyjny itp a tak naprawde mamy do czynienia z centralna banda d**ili ktora nie radzi sobie z niczym !!!
- 11 7
-
2020-11-26 16:39
no to Horała z Arciszewską, Sellinem i Śniadkiem muszą (2)
wyciągać z piwnic te łopaty, które tak pięknie wbijali na końcu obwodnicy..
- 19 7
-
2020-11-26 17:03
heh dobre
- 4 0
-
2020-11-26 21:11
nie wiem czy wiesz ale to efekt szuflowania
w Sejmie.
To nielatwa robota a magistrat na to jest za krotki.
Nie maja takich jaj, jak Elblag.- 2 0
-
2020-11-26 17:02
Pierwsza Elektrownia atomowa miała ruszyć w 2020r.
Taka obietnica mi się przypomniała z zeszłej dekady i rządów POPiS
To były czasy, PO wtedy było jeszcze skrajną prawicą.....
No cóż.... pozmieniało się.....
Nieważne,
Troszkę musza nadgonić z robotą. Został tylko grudzień.- 6 5
-
2020-11-26 17:12
1,5 mld zł to nie jest ogromny koszt (1)
To miesięczna składka Polski do UE. To nam daje rocznie 12 takich tras.
- 6 2
-
2020-11-26 20:59
A za roczna kwote przekazywana kk mozna zbudowac takich tras 120 i jeszcze dorzucic ze 20 szpitali.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.