• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • Ta inwestycja mogłaby być rezerwowa, OPAT jest 100x ważniejszy i bardziej przydatny. Zjazd do portu już jest, co prawda od strony Gdańska ale i potok ciężarówek jest właśnie z tego kierunku, od strony Szczecina jest szczątkowy. Zamiast ulżyć mieszkańcom Chyloni i Cisowej, to robią jezdnie w strefie przemysłowej, która i tak będzie zaraz rozjeżdżona jeśli będzie robiona w takiej technologii. Te inwestycje w Gdyni to mam jakieś takie wrażenie że nie mają sluzyc mieszkańcom, tylko turystom, firmom które i tak podatki odprowadzają w innych miastach i krajach... Zanim makieta powstanie to jeszcze 3 x się zmieni.

    • 0 14

  • (1)

    Ale w Chyloni przejazd?

    • 10 1

    • W ciągu ulicy Południowej i Północnyj ma być tunel.

      Całość. łącznie ze skrzyżowaniem z Morską ma być w tunelu. Ale tak podano. Lecz jak będzie, to konkretnych planów jeszcze brak.

      • 2 0

  • (2)

    Ciekawe tylko czy Szczur z ekipą zdają sobie sprawę że co prawda państwo wybuduje, ale to miasto będzie ją potem utrzymywać. Pewnie nie dlatego tak ochoczo wyciągają ręce

    • 2 11

    • Dla Ciebie to jest pan Szczurek. Państwo buduje i utrzymuje. takie są teraz obowiązujące przepisy. (1)

      • 3 2

      • tego dotyczy cała żmudna i papierkow robota w Sejmie i w rządzie

        aby faktycznie ta droga była krajowa.
        A estakada będzie powiatowa po wieki wieków i nie zejdzie z budżetu miasta. Dlatego miasto nie pali sie do drogi czerwonej, bo jako taką chciało sprzedać estakadę i odciążyć budżet.
        Nadzieja w tym, że mniej obciążona, nie będzie tak zawodna i wymagająca remontów...

        • 1 0

  • Już się bałem, że chodzi o Gdańsk i czeka nas burzenie

    zabytkowego Wrzeszcza.

    • 4 4

  • Gdy Pinokio mówi że będzie to znaczy że nie będzie

    ..i tyle w temacie..

    • 5 12

  • Sasin wybuduje?

    To wiemy kiedy powstanie....

    • 8 8

  • Za osiem lat czyli lata swietlne !!!

    Rzeczywiscie wyczyn nie lada, bo wazniejsze sa mzonki kretynow z tego (nie)rzadu jak przekop mierzei, jak centralny port komunikacyjny itp a tak naprawde mamy do czynienia z centralna banda d**ili ktora nie radzi sobie z niczym !!!

    • 11 7

  • no to Horała z Arciszewską, Sellinem i Śniadkiem muszą (2)

    wyciągać z piwnic te łopaty, które tak pięknie wbijali na końcu obwodnicy..

    • 19 7

    • heh dobre

      • 4 0

    • nie wiem czy wiesz ale to efekt szuflowania

      w Sejmie.
      To nielatwa robota a magistrat na to jest za krotki.
      Nie maja takich jaj, jak Elblag.

      • 2 0

  • Pierwsza Elektrownia atomowa miała ruszyć w 2020r.

    Taka obietnica mi się przypomniała z zeszłej dekady i rządów POPiS
    To były czasy, PO wtedy było jeszcze skrajną prawicą.....
    No cóż.... pozmieniało się.....
    Nieważne,
    Troszkę musza nadgonić z robotą. Został tylko grudzień.

    • 6 5

  • 1,5 mld zł to nie jest ogromny koszt (1)

    To miesięczna składka Polski do UE. To nam daje rocznie 12 takich tras.

    • 6 2

    • A za roczna kwote przekazywana kk mozna zbudowac takich tras 120 i jeszcze dorzucic ze 20 szpitali.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane