• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu. Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu.

Uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej miało wywołać rewolucję komunikacyjną na górnym tarasie, ale póki co wygląda to raczej na kosmetyczne zmiany. Jakie? Tego urzędnicy nie potrafią powiedzieć, bo wciąż nie wiadomo, jak będą kursować pociągi na nowej linii.



Czy będziesz korzystał(a) z PKM, podróżując w ramach jednego miasta?

Poniedziałkowe wspólne posiedzenie komisji Zagospodarowania Przestrzennego oraz Polityki Gospodarczej i Morskiej Rady Miasta poświęcono w głównej mierze Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawa ta pojawiła się nieprzypadkowo, bowiem od kilku tygodni mieszkańcy Osowej protestują przeciwko likwidacji linii 210.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Ale brak zapowiedzi zmian to też efekt braku rozkładów jazdy dla pociągów. Wciąż nie wiadomo, kto będzie przewoźnikiem na nowej linii, ile będzie kosztowała jej eksploatacja, a tym samym bilety.

- My nawet nie wiemy, czy pociągi będą jeździły od godz. 4 czy od godz. 7 rano. Nie wiemy, czy do Osowej pociąg dojedzie co 15 minut czy co godzinę. W tej sytuacji nie mamy jak dyskutować o zmianach - rozkłada ręce Zomkowski.

Czytaj także: Marszałek Struk: na lotnisko cztery składy na godzinę, do Gdyni dwa

Z tego samego powodu mówienie o planach całkowitej likwidacji linii 210 jest, zdaniem gdańskich urzędników odpowiedzialnych za komunikację, całkowicie bezzasadne.

Natomiast niemal pewne jest, że zmiany dotkną linie autobusowe w obrębie powstającej trasy na osiedle Morena, ale i w tym przypadku nie ma jeszcze decyzji np. o skróceniu przebiegającej tędy linii 210 (lub utworzenia innej, nowej linii z Osowej) do nowej trasy tramwajowej.

- Od 1 września do 12 grudnia, zgodnie z przepisami, ruch na trasie PKM będzie można prowadzić jedynie na rozkładzie tymczasowym [nieustalonym, bo nie ma jeszcze przewoźnika - dop. red.] Nam zależy, by od początku była jak największa częstotliwość pociągów, aby przyzwyczaić mieszkańców do kolei i w ciągu 2-3 lat przewozić 6-10 mln pasażerów rocznie - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Utrzymanie całej linii PKM, w tym spłata kredytów zaciągniętych na jej budowę, będzie kosztowało ok. 21 mln zł rocznie, nie uwzględniając jeszcze w tych obliczeniach zwiększenia dofinansowania ze środków unijnych.

Ta kwota nie uwzględnia także kosztów kursowania pociągów - zapewnienia im paliwa, obsługi technicznej i wreszcie tego, jaką część wydatków pokryją wpływy z biletów.

Ponieważ Pomorska Kolej Metropolitalna powstaje za pieniądze samorządu wojewódzkiego, Gdańsk nie ma dużego wpływu na cenę biletu na PKM.

- Nie będziemy bezpośrednio finansowali funkcjonowania PKM, bo nie możemy tego robić ze względów prawnych. Weźmiemy natomiast udział w integracji biletowej, ale możemy jedynie namawiać, przekonywać do pewnych rozwiązań - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk natomiast w znaczny sposób finansuje infrastrukturę wokół przystanków - tworząc węzły przesiadkowe oraz parkingi typu Park&Ride, co pochłonie ok. 36,4 mln zł. Do tego należy też doliczyć wspomniany już tramwaj przez Morenę do PKM Brętowo.

Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej. Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej.
Obecnie szacuje się, że prace na budowie PKM zostały wykonane w 85 proc. i uruchomienie linii 1 września jest niezagrożone. Wraz z początkiem roku szkolnego pociągi mają dojeżdżać co najmniej z Wrzeszcza do przystanku w Osowej zobacz na mapie Gdańska, choć na początku gotowy będzie tam tylko jeden z dwóch peronów.

Mimo zwiększenia dofinansowania do budowy PKM ze środków unijnych, nie ma szans na budowę dodatkowego przystanku w rejonie ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. To na razie odległa przyszłość, choć uwzględniana już w dokumentach planistycznych.

- Przystanek Osowa Północ/Kielnieńska jest bardzo odległym i kosztownym projektem. I nie chodzi tutaj o sam koszt realizacji infrastruktury, ale przede wszystkim wykupu nieruchomości [wokół planowanego przystanku są wyłącznie grunty prywatne - dop. red.]. W tym przypadku wykup gruntów stanowi nawet do 30 proc. wartości nakładów finansowych na ten przystanek - wyjaśnia Bojanowski.

Do tematu tego przystanku miasto planuje wrócić dopiero w momencie rozpoczęcia budowy Obwodnicy Metropolitalnej oraz tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Wówczas, przy w pełni ukształtowanym już układzie drogowym, będzie można precyzyjnie zaprojektować ten przystanek wraz z niezbędną infrastrukturą.

Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny. Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny.
Zdecydowanie mniej odległa wydaje się natomiast kwestia poprawy dojścia do przystanku PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska. Miasto wprawdzie realizuje dojazd do niego nowymi ulicami, ale dla mieszkańców ul. Myśliwskiej krótsza droga wiedzie wydeptaną ścieżką wzdłuż Stawu Wróbla zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy prowadzą rozmowy z deweloperem, który jest właścicielem gruntów wokół zbiornika, jak i samego zbiornika, ale - jak twierdzą - "nie są to rozmowy łatwe". Chodzi o kwestie finansowe - deweloper jest gotów oddać grunt, ale miasto ma z własnych środków wykonać na nim infrastrukturę. Urzędnicy chcą przekonać dewelopera do częściowej partycypacji finansowej, bo to m.in. mieszkańcy jego osiedli będą korzystali z tego dojścia do przystanku kolejowego.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • Poligon, Myśliwska, Jasień (3)

    sprzedano ziemię deweloperom BEZ ŻADNEGO POMYSŁU na ten region Gdańska, gdzie są drogi? chodniki jakiś pomysł na infrastrukturę, teren pod rekreację? zaprzepaszczono szansę na wzorcowy rozwój tego terenu, ile pod stołem urzędasy wzięły za sprzedaż tych terenów? prokuratura interesowała się tymi decyzjami? co za to mamy? nawciskano ogrodzonych osiedli okno w okno z JEDNĄ drogą, a zaraz się okaże, że nie będzie dojścia do przystanku PKM. Dlaczego tak się dzieje? Bo w Polsce urzędnik jest NIETYKALNY. W końcu trzeba się dobrać do tyłka tym darmozjadom!

    • 16 3

    • (1)

      Poligon sprzedało wojsko. Przeproś.

      • 5 5

      • a plan zagospodarowania przestrzennego też wojsko robiło?

        • 10 2

    • Decyzji urzędniczych w spawach deweloperki wymagających zainteresowania prokuratury jest znacznie więcej, co z tego jak prokuratura też skorumpowana.

      • 4 0

  • jak to co się zmieni? (2)

    Wycofają tanie szybkie autobusy miejskie.
    Zamiast tego nie będzie innego wyjścia jak się męczyć długo
    w znacznie droższym pociągu, do którego pewnie większośc i tak dojedzie autobusem. Jelenie kupią więc bilet zarówno autobusowy, lub SKMkowy
    jak PKMkowy. Bonanza. Alternatywa: samochód - będzie jeszcze popularniejsza niż dziś.

    postęp, dziadu, postęp, inflacja

    • 17 1

    • A ja się cieszę na taką ewentualność (1)

      Skrócenie linii autobusowych po to, aby przesadzić pasażerów do pociągu, zmuszając ich przy okazji do zakupu drugiego biletu - to najlepszy sposób na pojawienie się ludzi z taczkami na Nowych Ogrodach.

      • 3 0

      • te taczki dla nowych ogrodów to zbyt łagodna kara
        ich powinno się powsadzać, albo obwiesić
        dymają nas bezczelnie już tyle lat

        • 2 0

  • ale są plusy

    Prezes wiceprezes rzecznik prasowy specjaliści jest parę miejsc pracy, szkoda tylko że nie poprowadzono drugiej linii SKM dla całego miast.
    lotnisko obsługuje 3 mln pasażerów jeden kurs 15km to 40zł może taniej wynająć taksówki niż dotować PKM?

    • 5 1

  • (1)

    Usuńcie w końcu linie autobusowe z Piecewskiej, dosyć niszczenia ludziom zdrowia!!!

    • 5 5

    • Dokładnie, ta głupota powinna się jak najszybciej zakończyć.

      • 3 1

  • Do lotniska okrężną drogą?

    Z planu trasy kolei widać,że dojazd do lotniska przy przy okazji budowy linii i jeszcze do tego maja zamiar zlikwidować połączenie autobusowe z najkrótszą droga dojazdu.Taksówkarze już zacierają z radość ręce.
    Teraz,gdy nie przyjechał jakiś 210 można było dostać się na lotnisko w miarę łatwo inaczej.Ciekawe jak będzie w przypadku przymusowego długiego postoju pociągu w polu".

    • 6 1

  • Co zmieniła obwodniaca 3 maista budowana w latach 70/80-tych???

    Przecież do lat 90-tych praktycznie nic tam nie jeździło, tak więc po co wtedy to budowali???

    PS- dla młotków z IQ poniżej 70 pkt, tak to jest sarkazm

    • 6 2

  • Czy ta GKM pojedzie w tym roku tez do Gdyni??

    • 2 0

  • Nie wierze, ze urzedasy "nic nie wiedza". Wiedza, ale nie powiedza. Bo zapewne wszystko jest na odwal, bilet drogi, dobre polaczenia autobusowe skasowane itd.

    • 7 0

  • faktycznie robią nas w głupa

    To co teraz jest niewiadomą to robota "przyjaznych" urzędników w Urzędzie Wojewódzkim. Nawet dziecko ze szkoły podstawowej wie, że UE nie przyznałoby kredytów gdyby projekt nie był dokładnie opracowany w sprawach które tu wymienia się jako niewiadome. Dzisiaj już wiemy jak urzędnicy współpracowali z PKP.
    Projekt kolejki dwutorowej został ;
    1. Przestawiony na kolej jednotorowa dzięki "awaryjnej" zmianie planów budowy mostu we Wrzeszczu.
    2. Projekt samodzielnej PKM został storpedowany w swej autonomii przez dziwaczne wymuszenie podłączenia torów do linii dalekobieżnych PKP i dopasowania peronów do tego.
    3. Ekonomia PKM uległa sabotażowi przez zmianę z trakcji elektrycznej na spalinową.
    4. Opłacalność leży w związku z blokowaniem istotnego wydłużenia tras w kierunku Kościerzyny i Gdyni.
    5. Podstawiono wszystkich pod dominację PKP kupując pojazdy w standardzie PKP.
    Ja wiem, że PKP dla Polski jest jak Putin dla Ukrainy = silne i bezczelne, skostniałe i betonowe. Przecież to PKP wszelkimi silami nie chciało dopuścić do realizacji PKM i zaangażowało swoich "zielonych ludzików" w Urzędach Wojewódzkim i Miasta Gdańska. Ta bezczelność jest tak głupia, że gotowi są poświecić oddanych ludzi w Urzędach wywołując zainteresowanie odnośnej komisji w UE prawdziwą realizacją projektu jaki przedłożono w sprawie kredytu.
    O co więc chodzi z tymi nagłaśnianymi niewiadomymi ? Chodzi o procent przejęcia PKM przez PKP czyli prawa własności i decydowania.
    Autonomia PKM już właściwie wisi na włosku !

    • 5 0

  • Jo (1)

    Z tego co wiem za budowa przystanku przy Kielnienskiej zebrano kilka tysięcy podpisów i zawieziony je do urzędu marszałkowskiego , sprawa do szuflady, Nowa kielnienska powstanie albo i nie a ludzie nie beda mieli przystanku czytaj Chwaszczyno, cześć Osowy, kacze Buki itp , przy Kielnienskiej sa dwie działki na których studenci z politechniki zaprojektowali piękny przystanek. Właściciele działek zgłosili pismem ze sa gotowi dogadać sie w tej sprawie z PKm czy urzędami. Tak wiec sprawa jest otwarta i nie musi zabierać następnych piętnastu lat, ludzie ratunku !!! :)

    • 3 1

    • a co ja będę z tego miał?

      Prezes Ryszard O. klub tęcza.
      Nieważne co jest dobre dla ogółu , ważne co jest dobre dla nas.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane