• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy progi na feralnym przejściu zmniejszą liczbę wypadków?

Maciej Naskręt
30 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Nowe progi zwalniające na al. Hallera w Gdańsku.


Przed feralnym i jednocześnie najbardziej medialnym przejściem dla pieszych na al. Hallera w Gdańskuzobacz na mapie Gdańska zainstalowano progi zwalniające.



Pierwsze potrącenie, mężczyzny, 12 maja tego roku.

Progi zainstalowano tuż przed południem. Prace montażowe zajęły drogowcom ok. trzech godzin, nie utrudniając przy tym ruchu.

- W nocy z piątku na sobotę dodatkowo w pobliżu przejścia zostaną ułożone ograniczniki, które utrudnią kierowcom wjazd na tory i ominięcie progu zwalniającego - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni.

Instalację progów zwalniający urzędnicy zlecili po ukazujących się od ponad półtora roku w internecie filmów z czterech potrąceń pieszych, do jakich doszło na tym przejściu. Wcześniej w tym miejscu pojawiły się tzw. "kocie oczka", czyli światła odblaskowe zamontowane w jezdni. Nie poprawiły one jednak bezpieczeństwa w tym miejscu.

Kolejne potrącenie kobiety na feralnym przejściu 12 maja.

Feralne przejście znajduje się tuż przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Konarskiego. I jest to pewien problem, ponieważ z tego powodu, nowe progi zwalniające zainstalowano... niezgodnie z prawem. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, progi zwalniające nie mogą być umieszczone bliżej niż 30 m od przejścia dla pieszych i nie bliżej niż 40 m od skrzyżowania.

Urzędnicy nie bez racji tłumaczą, że dla nich celem nadrzędnym jest bezpieczeństwo pieszych i nie przeszkadza im, że działają poza ramami prawa. Przytaczają także przykłady - m.in. "miasteczko holenderskie" w Puławach, w którym pod patronatem ministerstwa zainstalowano progi w bardzo podobnej sytuacji. Szczegóły opisaliśmy w osobnym artykule.

Kolejne zdarzenie 3 listopada 2013 r.

Wypadek z 3 grudnia 2012 r.

Opinie (395) 6 zablokowanych

  • WRESZCIE (1)

    Jechałem tam przed chwilą i jestem pozytywnie zaskoczony, zdziwiony natomiast, że tak długo to trwało. Debile nie potrafili zastosować w ruchu prostych zasad (nie wyprzedzamy na przejściu) to niestety trzeba było założyć kaganiec na wszystkich, w myśl zasady "równaj w dół", ale tak jest właśnie ze wszystkimi ograniczeniami. Jakiś przygłup się rozbije, to od razu wali się ograniczenie prędkości itp.

    No ale trudno, może wreszcie przestaną ludzi rozjeżdżać chociaż na tym przejściu

    • 11 6

    • A jakie korki przez to będą... ummm.. orgazm...

      • 4 7

  • progi na Hallera (2)

    Nie trzeba instalować progów i utrudniać przepustowość jezdni wystarczy zlikwidować przejście dla pieszych bo w odległości 60 m.jest przejście przy moście a następne przy operze za około 80m.

    • 16 14

    • "Przepustowość" nie zwalnia z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności. Do wypadków dochodzi,bo kierowcy jadą za szybko i

      • 4 4

    • gdzie tam jest most??

      wiem tylko o istnieniu wiaduktu, a gdzie jest most?

      • 6 2

  • PRZYCZYNA?

    największym problemem w tym miejscu nie jest prędkość - bo tam sie nie da zbytnio rozpędzać - tylko ograniczona widoczność - większość wypadków jest powodowana przed kierowców jadących środkowym pasem, którzy nie widzą / nie zauważyli że gościu na zewnętrznym pasie przepuszcza pieszego

    rozwiązaniem było by zwężenie jezdni w miejscu przejścia do 1 pasa + tramwaj
    + oznakowanie jakoś bardziej tego przejścia wcześniej - np ledowa tabliczka T-14 NAD jezdnią PRZED przejściem w OBU kierunkach - nie jakiś GUANiany znak na wysokości przejścia - koszt 1 ledowej tablicy to MAX 5 tysięcy, słup+ montaż? - nie wiem, 2.5kPLN/szt max? - łączny koszt 15 koła + zużycie prądu - mniejsze niż w przypadku 1 żarówki w starych sygnalizacji świetlnych ;)
    więc łącznie 15k ;)
    a ile wyjdzie za te progi, które nic nie dadzą? ^^

    problemem są też piesi którzy się nie rozglądają, i jak bydło wychodzą zza samochodu na zewn. pasie nie bacząc na to, czy środkowym coś jedzie

    • 9 5

  • światła

    Zamiast progów, zwężek itd zrobić światła na przycisk ale nie takie co minutę tylko rozsądnie i problem sam się rozwiąże.

    • 10 2

  • Zagrożenie. (2)

    Te śliskie zwłaszcza po deszczu przeszkody tylko dodatkowo wydluzaja drogę hamowania. Do tego system ABS skutecznie udaremnia próbę szybkiego zatrzymania pojazdu jeszcze przed pasami.
    Zamiast poprawić bezpieczeństwo naraża sie dodatkowo pieszych.

    • 9 5

    • Dlatego na śliskim się jedzie wolniej,a nie potem żałuje! Ty myślisz ABSem,czy MÓZGIEM? (1)

      • 3 8

      • I na jezdnie tez sie nie wybiega nagle.
        Wogole myślisz?

        • 5 2

  • progi pomagają

    Wiele kierowców krytykuje progi i daje negatywne opinie ale z tego co zaobserwowałem dzisiaj zdecydowana większość zwalnia .Niestety autobusów to chyba nie dotyczy , zapraszam właścicieli ZKM aby się przyjrzeli kierowcom autobusów czy jadą tam przepisowe 30 km/h.Niestety ciężarówki i terenowe autka też zasuwają ale tu bez fotoradaru nic się nie da zrobić a policja przecież wszystkich cwaniaczków nie wyłapie

    • 5 5

  • progi (1)

    Niestety niedawno na Złotej Karczmie zamontowali podobne progi i większość kierowców nawet nie zwalnia, da się po nich szybko przejechać. Te progi do d... są.

    • 2 6

    • gdzie zamontowali?

      nie zauważyłam...

      • 2 0

  • większość nowych samochodów przez takie progi...

    dosłownie przelatuje, nic to nie da!!!! zmarnowana kasa jak zawsze

    • 4 1

  • .

    Chodziłem tam 3 lata do szkoły, dzień w dzień przechodziliśmy przez to przejście po kilka razy, niektórzy nawet wymuszali i co ? Nigdy nikogo nie potrąciło, bo każdy uważał czy drugim pasem nic nie jedzie.

    Robienie przepisów pod pieszych ok, ale niech też zachowa ostrożność. Przez to że pieszy ma wszędzie pierwszeństwo, większość zachowuje się jak święte krowy, widać to i na ulicach i ścieżkach rowerowych, bo co mi tam nagle zachciało mi się przejść, obrót i wchodzę no ale sorry samochodu nawet z 30 km na 1 metrze się nie zatrzyma

    Poruszam się zarówno pieszo, rowerem i autem i potrafię sobie dać rade, nie zależnie w której roli jestem zawsze uważam, że ta druga osoba mogła mnie nie zauważyć i ja też muszę uważać.

    Polecam, działa ;-)

    • 20 1

  • Już dokładnie tam pług nie odśnieży

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane