• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Krzysztof Koprowski
15 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rosnąca liczba aut i próba dopasowania do ich liczby sieci dróg nie rozwiązują problemów, a jedynie degradują przestrzeń miasta. Na zdjęciu Trasa Słowackiego, która miała odkorkować Wrzeszcz. Rosnąca liczba aut i próba dopasowania do ich liczby sieci dróg nie rozwiązują problemów, a jedynie degradują przestrzeń miasta. Na zdjęciu Trasa Słowackiego, która miała odkorkować Wrzeszcz.

W Trójmieście lawinowo rośnie liczba samochodów. Rekordowy pod tym względem jest Sopot, w którym na tysiąc mieszkańców przypada 700 aut. Jednocześnie coraz więcej płacimy za bilety komunikacji miejskiej, a liczba kontroli w autobusach i tramwajach jest wielokrotnie większa niż interwencji Straży Miejskiej wobec kierowców łamiących prawo.



Czy w Trójmieście można wygodnie żyć bez własnego samochodu?

Polacy kochają swoje samochody, choć na ogół ich pojazdy lata świetności mają już dawno za sobą. W 2015 r. największą grupę stanowiły w Gdańsku auta w wieku 16-20 lat (ok. 15,7 proc.), 12-15 lat (ok. 13,4 proc.) oraz 21-25 lat (ok. 12 proc.). W całym województwie najpopularniejszymi rocznikami są te sprzed 16-20 lat (prawie 21 proc.).

Nowe auta (do 1 roku) to zaledwie ok. 5,8 proc. wszystkich samochodów osobowych, zarejestrowanych w 2015 r.

W Sopocie najwięcej aut na mieszkańca

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ciągu sześciu lat, od 2009 do 2015 r., liczba aut w Gdańsku na tysiąc mieszkańców wzrosła z ok. 471 do 552 pojazdów. W Sopocie na tysiąc mieszkańców przypadają już 722 samochody osobowe (w 2009 r. - prawie 650), zaś w Gdyni - 542 (w 2009 r. było ich ok. 441 na tysiąc mieszkańców).

Samochody osobowe na 1000 mieszkańców
Create column charts


Co ciekawe, tylko w Gdańsku tzw. wskaźnik motoryzacji pokrywa się z danymi GUS-u, zaś w Sopocie i Gdyni szacunki lokalnych samorządów wskazują na jeszcze większą liczbę samochodów.

Z danych Urzędu Miasta Sopotu wynika, że w 2015 r. na tysiąc mieszkańców kurortu przypadały prawie 953 samochody osobowe (łącznie ok. 35,5 tys. pojazdów), a w ubiegłym roku już ponad 969 (łącznie ok. 35,7 tys. pojazdów).

- Są to pojazdy aktywne na dany rok, czyli po odliczeniu pojazdów w danym roku wyrejestrowanych, dlatego nie do końca odzwierciedlają stan rzeczywisty - zaznacza Magdalena Jachim, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Sopotu.
Dane gdyńskiego magistratu dla 2015 r. są natomiast wyższe od GUS-u o 46 aut na tysiąc mieszkańców. W ubiegłym roku wskaźnik motoryzacji w Gdyni wyniósł 612 samochodów na tysiąc mieszkańców.

W Gdańsku w ubiegłym roku (dla 2016 r. nie ma jeszcze oficjalnych danych GUS) liczba zarejestrowanych aut to ok. 265,3 tys., co przekłada się na 572 pojazdy na tysiąc mieszkańców.

Zarejestrowane samochody osobowe wg wieku w 2015 r.
Create column charts


Mniej pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni, więcej w Gdańsku

Co ciekawe, wzrost liczby aut przekłada się na malejące zainteresowanie komunikacją miejską jedynie w Gdyni. Z autobusów i trolejbusów uruchomianych na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni w 2015 i 2016 r. skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów, zaś w 2009 r. było ich 99,2 mln.

W gdańskiej komunikacji w 2009 r. przewieziono ok. 147,8 mln pasażerów, a już sześć lat później było ich ok. 174,5 mln. Ubiegły rok Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku zamknął z wynikiem 175,4 mln pasażerów.

Ostatnie dwa lata to także więcej pasażerów w pociągach uruchamianych przez Szybką Kolej Miejską. Wzrost ten jednak zawdzięczamy przede wszystkim pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na której przewoźnikiem także jest SKM. W 2015 r. z usług SKM skorzystało ok. 39,3 mln pasażerów, zaś rok później już 41,9 mln. Jest to więc wynik lepszy o ok. 4,1 mln od 2009 r.

Liczba pasażerów komunikacji miejskiej
Create column charts


Droższe bilety na komunikację miejską

Rosnąca liczba pasażerów w komunikacji miejskiej niestety nie przekłada się na tańsze bilety. Wręcz przeciwnie - ich cena regularnie rośnie.

- Pracuję w tym samym miejscu od stycznia 2012 r. Przez ten czas SKM sześciokrotnie podwyższała ceny biletów. Po przyjęciu do firmy za bilet kwartalny na odcinek 25-30 km płaciłem 326 zł. W połowie 2012 r. było to 340 zł, a na wiosnę 2013 r. - 350 zł. W 2014 r. przewoźnik kazał sobie płacić za dojazdy 375 zł, by już w 2015 r. podnieść cenę biletu na tym odcinku do 402 zł. Aktualnie za ten sam bilet płacę 423 zł - wylicza pan Rafał, czytelnik Trojmiasto.pl.
Cena biletu kwartalnego SKM na trasie Reda - Gdańsk Zaspa od 2012 r. wzrosła aż o 97 zł. Na zdjęciu tylko część biletów naszego czytelnika. Cena biletu kwartalnego SKM na trasie Reda - Gdańsk Zaspa od 2012 r. wzrosła aż o 97 zł. Na zdjęciu tylko część biletów naszego czytelnika.


Podwyżki nie ominęły też pasażerów autobusów i tramwajów. W 2008 r. można było kupić bilet miesięczny do 6 przystanków za 35 zł (od poniedziałku do piątku) lub 42 zł (ważny przez cały tydzień). Ten sam bilet, ale do 12 przystanków, kosztował odpowiednio 53 i 62 zł, zaś do 20 przystanków - 69 i 84 zł.

Dzisiaj najtańszy bilet miesięczny kosztuje 82 zł i uprawnia do przejazdów na dowolnej trasie (nie ma już biletów na liczbę przystanków) od poniedziałku do piątku. Dopłacając 8 zł możemy podróżować wszystkimi liniami w dowolny dzień tygodnia (jego cena spadła, ponieważ w 2008 r. za taki bilet było trzeba zapłacić 98 zł).

Parkowanie tańsze niż bilet na autobus i pociąg

Obecne opłaty za parkowanie są niższe niż najtańszy bilet na komunikację miejską. Pierwsza godzina postoju w Strefie Płatnego Parkowania kosztuje nie więcej niż 3 zł, czyli o 20 gr mniej niż jednorazowy bilet na autobus, tramwaj, trolejbus lub na trasę do 6 km pociągiem SKM oraz o 80 gr mniej od ceny biletu godzinnego ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia.

Urzędnicy w Gdańsku, Sopocie i Gdyni od wielu lat przymykają oko na parkowanie niezgodne z przepisami ruchu. Zastawione chodniki i zdewastowane trawniki to codzienny widok w Trójmieście.

Czytaj też: Zablokował przystanek. Zamiast odholować auto, strażnicy zablokowali koło

Straż Miejska bardzo łagodna dla łamiących prawo kierowców

W 2016 r. Straż Miejska w Gdańsku wystawiła ok. 11,2 tys. mandatów za nieprawidłowe parkowanie. W tym samym okresie kontrolerzy biletów w autobusach i tramwajach wystawili niemal 60 tys. opłat za brak ważnego biletu.

Straż Miejska, oprócz mandatów, udziela również pouczeń, które nie wiążą się dla kierowcy z żadnymi opłatami. Tych w całym 2016 r. udzielono niemal 11 tys. razy.

Włodarze miast od lat tolerują nielegalne parkowanie. Takiego samego podejścia nie stosują jednak do pasażerów komunikacji miejskiej, w której jazda bez biletu jest surowo karana. Nz. al. Hallera w Gdańsku na wysokości przystanku Grudziądzka. Włodarze miast od lat tolerują nielegalne parkowanie. Takiego samego podejścia nie stosują jednak do pasażerów komunikacji miejskiej, w której jazda bez biletu jest surowo karana. Nz. al. Hallera w Gdańsku na wysokości przystanku Grudziądzka.
Pasażerowie komunikacji miejskiej traktowani są znacznie surowiej.

- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdańska w sprawie ustalenia zasad taryfowych, cen za przejazdy środkami gminnego transportu zbiorowego oraz wysokości opłat dodatkowych i opłat manipulacyjnych, nie przewiduje się możliwości udzielenia pouczenia osobie, która nie posiada podczas kontroli ważnego biletu na przejazd - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
12-krotnie wyższa suma kar w komunikacji miejskiej

Łączna wysokość kar nałożonych przez Straż Miejską w Gdańsku za nieprawidłowe parkowanie w ubiegłym roku wyniosła ok. 976,4 tys. zł. Tymczasem kary nałożone w komunikacji miejskiej wyniosły aż 12,2 mln zł.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że o ile pasażer bez biletu zajmuje co najwyżej niesłusznie miejsce w pojeździe, to kierowca auta pozostawia po sobie często zdewastowaną przestrzeń publiczną, za której naprawę zapłacą wszyscy mieszkańcy.

Czytaj też: Twój samochód dał plamę? Posprzątaj po nim oraz Miał być reprezentacyjny trakt, kierowcy już go przejęli

Brak działań Straży Miejskiej kończy się dewastacją zieleni przez kierowców. Nz. ul. Zator-Przytockiego we Wrzeszczu. Brak działań Straży Miejskiej kończy się dewastacją zieleni przez kierowców. Nz. ul. Zator-Przytockiego we Wrzeszczu.
Doraźne działania Straży Miejskiej

Czy zatem Straż Miejska nie radzi sobie z powierzonymi jej zadaniami? Niekoniecznie. Wystarczy tylko jeden sygnał od włodarzy, by strażnicy przestali omijać szerokim łukiem nieprawidłowo parkujące auta.

Tak było w dniach 20 marca - 13 kwietnia br., kiedy to prowadzono wzmożone kontrole w Śródmieściu Gdańska. W tych dniach patrole strażników podjęły 955 interwencji wobec kierowców, co skończyło się 228 pouczeniami oraz 496 mandatami (na kwotę ok. 41 tys. zł). Jednocześnie nałożono też 194 blokady na koła oraz wydano 76 dyspozycji odholowania pojazdu.

- Bardziej restrykcyjne podejście do kierowców, którzy parkują swoje pojazdy niezgodnie z przepisami i przez to stwarzają zagrożenie lub utrudniają życie wielu z nas, jest bardzo pozytywnie odbierane przez dużą część mieszkańców Gdańska. Dlatego też wzmożone kontrole są i będą w dalszym ciągu prowadzone - zapowiada Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.
Czytaj też: Auta zastawiły zatokę autobusową, więc ZTM zawiesił przystanek

Mandaty ZTM Gdańsk i SM w Gdańsku
Create column charts


Europejskie miasta wolne od aut

Podczas gdy mieszkańcy polskich miast wciąż nie mogą się doczekać wprowadzenia zakazu parkowania na chodnikach, inne miasta europejskie myślą o ograniczeniu korzystania z samochodów osobowych i przywróceniu przestrzeni pieszym.

Czytaj też: Gdańsk jednym z najbardziej przyjaznych miast kierowcom

Władze Helsinek w ubiegłym roku ogłosiły, że rozważają wprowadzenie bezwzględnego zakazu używania w ruchu miejskim prywatnych aut już w 2025 r.

11 lat później władze Hamburga chcą wyeliminować całkowicie samochody z centrum miasta. Jednocześnie z przedmieść do śródmieścia będzie można dotrzeć spójną siecią terenów rekreacyjnych.

Czytaj też: Rower przyszłością miast i aglomeracji?

Koncepcja terenów zieleni dla Hamburga łączących przedmieścia z centrum miasta. Koncepcja terenów zieleni dla Hamburga łączących przedmieścia z centrum miasta.
W Oslo jeszcze w tym roku mają zniknąć wszystkie miejsca parkingowe w centrum miasta. Zastąpią je drogi rowerowe oraz chodniki. Do 2019 roku stolica Norwegii planuje ponadto budowę 60 km dróg rowerowych (dla porównania - Gdańsk ma ok. 118 km wydzielonych dróg rowerowych).

Nieco mniejsze restrykcje dla kierowców zapowiadają też m.in. władze Londynu, Paryża, Madrytu i Aten, gdzie najpóźniej w 2025 r. planuje się wprowadzenie zakazu wjazdu dla aut z silnikami diesla.

Czytaj tez: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Miejsca

Opinie (443) 8 zablokowanych

  • Aby komunikacja miejska się opłacała (2)

    Pierwszy i jakby podstawowy problem komunikacji miejskiej w Trójmieście to brak jednego biletu za 100-120 zł na Trójmiasto.

    Drugi problem to paraliż inwestycyjny Nowej Politechnicznej, Drogi Zielonej, Drogi czerwonej - te inwestycje drogowe są konieczne, aby moc w Centrum Gdańska utworzyć buspasy.

    Trzeci problem to SKM, kiedyś co 6 minut, a teraz? No i projekt PKM, który słabo działa w Trójmieście.

    Czwarty problem to zwiększenie SPP i opłat za parkowanie wraz z restrykcyjnym karaniem mandatami tych co łamią prawo parkując byle gdzie.

    • 15 0

    • Za to jest taki bilet na Gdańsk i Sopot 120 zł tramwaje, autobusy i skm (1)

      Do Gdyni i tak prawie nikt nie jeździ bo nie ma po co

      • 2 1

      • A nie 150 zł?

        • 2 0

  • To efekt polityki władz miast.Wszędzie na świecie ogranicza się wjazd do centrum.W trójmiecie jest odwrotnie (1)

    • 6 2

    • Zdefiniuj Centrum w Gdańsku. Bo o ile mi wiadomo są w Centrum ograniczenia ruchu.

      • 2 2

  • (3)

    Autor przytaczając rozwiązania z Hamburga i Oslo zapomniał dopisać ze Niemcy i Norwegowie nie rezygnują z aut. Przed śródmieściem powstaną giga parkingi do których Niemcy mieszkający 100km za miastem Beda przyjeżdzać i przesiadac sie na rower czy na komunikacje. To primo. Po drugie proszę przejechać sie do tych miast i sprawdzić jak wyglada komunikacja miejska i podmiejska tam a jak wyglada tutaj. Tam sa planiści i wizjonerzy. U nas buduje sie bloki w polach kartofli a następnie ,, planuje sie " tramwaj czy autobus. Jescze do niedawna na jabloniowej był przystanek bez wiaty. Nie mozna porównywać gospodarek i standardów niemieckich z polskimi...

    • 11 2

    • ja mam porównanie do Kopenchagi
      kumunikacja miejska 100x lepsza niż w Gdańsku
      komunikacja rowerowa 100x lepsza niż w Gdańsku

      tam bym jeździł rowerem albo metrem ale nie tutaj bo to w Gdańsku nie ma żadnego sensu, czasami tylko rowerem - 1-2x w tygodniu

      • 1 0

    • tu też są przystanki bez wiaty, co w tym dziwnego

      • 1 0

    • Mozna porównywac i poto sie własnie porównujei pokazuje jakie są rozwiazania jakie powinno sie unas zrobic

      • 1 1

  • (1)

    cóż z tego że są znane ilości pojazdów na tysiąc mieszkańców, poziom wzrostu itp przecież faktyczny stan jest widoczny w każdy weekend, ulice puste, przejezdne, miasto korkuje się w wyniku napływu pojazdów spoza miasta, pracowników firm, studentów, zaopatrzenia a tego już niestety nie unikniemy

    • 7 1

    • najgorsze jest

      podwożenie do szkoły i do pracy. Jak szkoły mają wolne, to od razu dużo mniej samochodów.

      • 6 1

  • fgd (2)

    u nas aby nastapila zmiana toku myslenia musi minąć jedno pokolenie zanim dogonimy kulturowo i mentalnie północ i zachód. Teraz panuje myślenie, mam puszkę na kołąch to korzystam nawet dziecko pod samą klasę co rano do szkoły podwożę, nawet do biedrony 300 m jadę autem niech widzą że mam bo jechać tramwajem czy busem to obciach a rowerem już całkiem bo deszcz albo stonka z nieba. A to złe połączenia komunikacyjne itd. Lepiej postac w korku godzinę w aucie. Ja osobiście po miescie poruszam się pieszo lub rowerem. Auta używam gdy muszę jechać za miasto lub w trasę. Trojmiasto do lat 90' jeszcze nadawal się do zycia aut tyle nie było, ciszej, spokojniej mniej tłoku na głównym miescie....teraz to jeden wielki korek a na obwodnicy największy. Dlatego mieszkam tam gdzie mieszkam, wszystko mam pod nosem, nikt nigdzie się nie spieszy i życie płynie leniwie. Zrobią ekspresówkę to na Długiej będę szybciej od siebie niż miejscowy spod Szadółek :))

    • 4 6

    • Dokladnie tak niestety jest najlepszym przykladem są te plujace sie posty ze inaczej sie nieda (1)

      Mógłbym zrobic zdjecie na parkingu i było by dokladnie tak jak jest w arcie 95% to stary złom.

      • 1 1

      • fhf

        kurcze rtez mam 15 letnie auto heh, ale pod kontrolą dobrego mechanika więc nie kopcący staruch ale leciwy zadbany samochod. zapewne ostatni w mojej karierze kierowcy ;)

        • 2 0

  • (1)

    Dopóki nie będzie jednej komunikacji na całe Trójmiasto zamiast 3 różnych to nie będzie lepiej. Przykładowo dojechać z Obluza na przymorze czy matarnie trwa potwornie długo i jeszcze dużo kosztuje. Jaki sens na jeżdżenie czymś co jest droższe, jeździ 2x dłużej i jeszcze trzeba robić 2 przesiadki? Lepiej wsiąść w samochód

    • 9 1

    • a forsowana przez zarządy kumunikacji trójmiejskiej ściema, że wspólny bilet musi być droższy niż trzy taryfy osobno, że wymaga gizmoistycznego gadżetu, ułatwiającego tylko płacenie trzech biletów

      jest ściemą, czyli kłamstwem, oszustwem, złodziejstwem i powinno posyłać do więzień

      • 4 0

  • Odbudujcie linie kolejowe to mniej aut będzie w miastach

    ten artykuł powinno się przesłać włodarzom miejscowości i miast gdzie rozebrano linie kolejowe i przez to mieszkańcy przesiedli się do auta. Skarszewy stawiają na auta bo zniszczono kolej. Z Kartuz do Pruszcza Gdańskiego już nie można dojechać pociągiem(przez Kolbudy, Łapino) ale dzięki temu jest fajna droga dla kierowców. Niszcząc kolej zaprasza się auta do miast.

    • 9 0

  • dbajac o kierowcow prezydent Gdanska zapewnia sobie na kolejna kadencje glosy zadowolonych...

    tyle w temacie,nie ma co tu komentować bo jaki gospodarz widać......po gospodarstwie.....

    • 5 1

  • Może zamiast Straży Miejskiej powinna być prywatna firma wybrana w przetargu. Ta firma o wiele lepiej by sobie poradziła z porządkiem na mieście, nie będzie skażona biurwą i zależeć będzie jej na wynikach. SM nawet nie zarobiła na siebie. Renoma chyba nawet z górką.

    • 7 0

  • Gdańsk nie dla rowerzystów. (1)

    Jeśli chodzi o atrakcyjność sieci rowererowej w Gdansku to wydaje mi się, że największym przeciwnikiem mojego ukachanego miasta jest ukształtowanie terenu. Dopiero będąc w płaskim jak patelnia Amsterdamie zwróciłem na to uwagę. Jeżdżenie po Gdansku rowerem to ogromny wysiłek szczególnie dla mieszkańców Chełmu, Łostowic, Moreny czy Jasienia gdyż zawsze bedziemy mieli do pokonania co najmniej dwa podjazdy godne miejsca w słynnym Tour de France.

    • 7 2

    • Też tak myślałem

      Do czasu akcji Rowerowy Maj.
      Tak się składa, że i żona i ja pracujemy w szkołach i spotkaliśmy się z tą akcją. Jako, że jesteśmy w nią zamieszani (nakłaniamy dzieciaki do jazdy rowerem) to i my żeby nie robić siary dojeżdżamy do pracy rowerem. Ja akurat mam blisko i czasem nawet orbituję wokół szkoły, żeby się trochę rozruszać i bojowo nastawić na gimnazjalistów. A Żona, jeszcze kilka lat temu, z roweru w zasadzie nie korzystała. Teraz wsiadła na rower i na Morenę z Oliwy dojeżdża w 28-29 minut samą końcówkę podprowadzając. To i tak szybciej niż komunikacją miejską. Także da się i nie trzeba być zawodowcem.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane