• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce. Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce.

Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.



Jak najlepiej rozwiązać problemy z dojazdem komunikacją miejską z dzielnic zachodnich?

Spotkanie w szkole przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska skupiło się wokół przekazania informacji o dotychczasowych zmianach i zapewnieniu, że będą wprowadzane poprawki.

- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.

Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl

Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM zobacz na mapie Gdańska, która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).

Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj. Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj.
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.

Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.

Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.

  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.

Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.

- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie. ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.

- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie zobacz na mapie Gdańska w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (312) 2 zablokowane

  • Szok. (3)

    Do głowy nie przyszło mieszkańcom osiedli wzdłuż ulicy Kartuskiej (Jasień, Kokoszki, ...), że tramwaj na Morenę pozbawi ich bezpośredniego połączenia z centrum. Bo co ma piernik do wiatraka? W ten sposób to SKM może dojeżdżać od strony Wejherowa np. tylko do Oliwy (lub Żabianki) bo dalej można się przesiąść na tramwaj. Głupie, nie? Na spotkaniu v-ce prezydent i kier. ZTM zaproponowali wspólny roboczy zespół do naprawy tej sytuacji. A ja pytam się czemu nie było zespołów, konsultacji z mieszkańcami / pasażerami zanim wprowadzono nieprzemyślane zmiany i skrócono trasy np. 167. A ja zapytuję, czy ktoś, gdzieś w cywilizowanym kraju widział węzeł przesiadkowy na 2500 metrów przed centrum miasta - docelowym miejscem podróży większości pasażerów. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem, którego się domagam jest powrót choć jednej linii na trasę do centrum.

    • 109 4

    • (2)

      Teraz chcą zwołać zespół, bardziej powinni zatrudnić kogoś kompetentnego na odpowiednie stanowisko zajmujące się planowaniem transportu miejskiego. Wezmą przypadkową osobę, która nie ma pojęcia co się w ogóle dookoła dzieje. Ludzie jasno wypowiadają swoją opinię co trzeba zmienić - dojazd do centrum. Powinni pochylić głowę, przyznać się do błędu i przywrócić stan rzeczy, a jeżeli szukamy oszczędności to można zacząć ograniczać np. transport autobusowy na Morenę... a nie starać się za wszelką cenę sprawić, że inne dzielnicę mają zrobić cywilizacyjny i urbanistyczny krok w tył.

      • 18 3

      • transport autobusowy na Morenę został ograniczony: linia 129 tylko w godzinach szczytu (1)

        linia 142 zlikwidowana.

        Naprawdę zanim zaczniesz pluć, wykonaj elementarną pracę domową (przygotowawczą). Hejtować potrafi każdy - również posiadacz złej woli.

        • 6 5

        • Widać, że ktoś jest nie do końca poinformowany o tym jakie autobusy jeżdżą przez Morenę ponadto widać, że ta zmiana nie jest wystarczająca na wyrównanie kosztów wydatku na inwestycje więc trzeba kosztem innych dzielnic robić oszczędności...

          • 2 0

  • i po co tymi autobusami smrodzic po miescie (2)

    skoro na tej samej trasie jest tramwaj
    d*py nie chce sie ruszyc, zeby sie przesiasc wpolowie drogi.

    • 10 79

    • i po co samochodami zapach róż rozpylać

      bo tracę czas i zasuwam z buta prawie każdego ranka, żeby nie spóźnić się do pracy!Nie mam czasu na wystawanki na przystankach. Moja podróż wydłużyła się o kilkanaście minut jak jadę z przesiadkami ( a to moje życie i mój czas+pieniądze wydane na kartę miejską-wrażenia z podróży bezcenne). Mam inny pomysł jak spędzać wolny czas. Nie chcę zapuszczać korzeni na przystanku Siedlce. W autobusie jedzie kilkanaście-kilkadziesiąt osób, a w samochodzie jeden kierowca i -co do zasady -4 puste miejsca to chyba bardziej ekologiczny jest autobus niż samochód.?Jechałeś tym naładowanym tramwajem do pracy rano, że tak zachęcasz kulturalnie do ruszenie 4liter???

      • 20 0

    • nie na tej samej trasie

      A dlaczego takie zmiany są kosztem jakiejś grupy ludzi? Jest tramwaj z Moreny, nawet 2 - to OK. Ale dlaczego z tego powodu nie ma bezpośredniego połączenia z Jasieniem???? Nie rozumiem.

      • 5 0

  • Inteligencja ?

    Jak bardzo trzeba być "nieinteligentnym" by zabrać WSZYSTKIE możliwe bezpośrednie dojazdy do centrum Gdańska. Jak władze miasta mogą to zaakceptować ? Sprzedajecie mieszkania na południu GD, mówicie ze są świetnie skomunikowane z centrum ... Były choć dwa autobusy (167,168) NIE MA żadnego, BRAWO!!!! ale co to za różnica dla nas czy naszych dzieci ,jechać zamiast 20 min - 45 min !!!

    • 84 3

  • muszę pochwalić panie, które pisały te argumenty za przywróceniem połączeń autobusowych.

    wszystko pięknie, merytorycznie opisane, z dobrymi przykładami.
    zostały opisane chyba wszystkie aspekty.
    super!

    • 70 2

  • Panie Grzelak, Panie Zomkowski.

    Puszczając nowy tramwaj na Piecki i zostawiając bezpośrednie połączenie autobusowe Kartuską do centrum mielibyście sukces. A zabraliście 167, 168 i efekt nowej linii tramwajowej szlak trafił. Zamiast pochwał - wkurzeni mieszkańcy Jasienia i Kokoszek. Tak sobie PR skopać, na własne życzenie. Ratujcie się póki można. Jak? Tak: zbłądziliśmy, przywracamy, przepraszamy, mieszkaniec (czytaj: klient) zawsze ma rację.

    • 79 1

  • problem nazywa się 60 groszy (4)

    czyli chodzi o różnicę w cenie biletu bezpośredniego /3 zł/ i przesiadkowego /3,60/.

    wszyscy o tym wiedzą tylko nikt głośno nie mówi

    • 39 8

    • problem to nie 60 gr

      problemem jest czas stracony na powrót np z pracy do domu po 10h , który wydłuża się z 20 na 45 min!! tam czekają na nas dzieci!!

      • 28 3

    • problemem nie jest 60 gr

      problemem jest dodatkowy czas stracony na dojazdach.
      a jak wiadomo czas to pieniądz.
      powiedzmy, że teraz tracimy dodatkowo godzinę.
      przy średnich zarobkach 1h = 15zł
      a więc tracimy 15,60 zł :)
      i to jest problem ;p

      • 17 2

    • jeśli ktoś często jeździ, to cena miesięcznego nie uległa zmianie (1)

      naprawdę proszę grać fair, hejtować każdy potrafi

      • 2 5

      • Jeśli ....

        jeśli często jeździ, czyli codziennie do pracy, to codziennie ma 40 min lub godzinę mniej czasu dla rodziny, dzieci. To stracony czas, nerwy a zimą zdrowie. To też pieniądze.

        • 8 0

  • Kpina (3)

    Nie może być tak, że usprawniając transport tzw Moreny, ograniczamy inne dzielnice. Tłumacząc się, iż brak dojazdu do centrum jest spowodowany tym, że na kartuskiej będą większe korki, a potem zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów w godzinach szczytu, to takie trochę zaprzeczenie własnych tez. Wydaję mi się, że osoba która wymyśliła cały plan tego transportu jest osobą, która nigdy nie musiała korzystać z transportu miejskiego i nie bardzo orientuję się co się dzieje w realiach. W teorii wszystko wygląda pięknie, przesiadki od razu z autobusu do tramwaju... Ktoś popełnił wielki błąd, nie chce przyznać się do swojej porażki i broni się absurdalnymi argumentami. Co do prognoz zwiększenia ruchu na kartuskiej to nie ma się co dziwić, osobiście jak mam się przesiadać, czekać na tramwaj wydawać więcej pieniędzy na bilety, to zdecydowanie bardziej opłaca mi się wsiąść w samochód i komfortowo dojechać do pracy. Ponadto zapewniam, że to nie tylko moje zdanie.

    • 77 3

    • "usprawniając transport tzw Moreny" (2)

      to chyba mial byc zart, imperatorzy miasta skopali dojazd z moreny koncertowo

      • 9 3

      • kto ci płaci za ten beznadziejny hejt? (1)

        mieszkam na Morenie, mam teraz połączenie bez przesiadki tramwajem do samego centrum, uważam to za krok do przodu.

        Nie jestem osamotniony, sądząc z liczby współpasażerów.

        • 2 3

        • "skopany" transport z Moreny, tramwaje do centrum, autobusy do Wrzeszcza, PKM na lotnisko, na prawdę skopali sprawę...

          • 2 1

  • Pęt(e)l(k)a Siedlce.

    Absolutnie nie dostosowana do roli jaka ma spełniać, zwłaszcza w godzinach szczytu. A potem Trójmiasto.pl będzie miało artykuł "Tragedia na pętli. Wózek wpadł pod tramwaj". I ankieta: a) prezydent wiedział jaką lipę miasto odebrało i stawał na uszach, żeby nie doprowadzić do takiej sytuacji ale jest za chudy w uszach b) prezydent nie wiedział jaką lipę miasto odebrało c) prezydent wiedział jaką lipę miasto odebrało ale kleił głupa że nie wiedział

    • 59 2

  • linie 167 i 168

    Proszę o natychmiastowe przywrócenie linii 167i 168.!!!!
    Jak można było tak postąpić?
    W Gdyni władze miasta dbają o mieszkańców.Każda dzielnica ma dojazd bezpośredni do dworca.To chyba jest logiczne.To nie do pomyślenia co zrobiono
    w Gdańsku.!!Trzeba to nagłośnić!!
    KOMPROMITACJA !!!!!!!!

    • 88 9

  • jak mama ma 80 lat (1)

    to jeździ przecież komunikacja za darmo! Co to za argument, to zły przykład jakiś!

    • 6 33

    • przeczytaj raz jeszcze

      dokładnie . O 80-letniej mamie jest w kontekście trudności z przesiadkami, a cena biletów jest podniesiona w tym samym akapicie ale z dopiskiem "dodaje inna mieszkanka"

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane