• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce. Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce.

Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.



Jak najlepiej rozwiązać problemy z dojazdem komunikacją miejską z dzielnic zachodnich?

Spotkanie w szkole przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska skupiło się wokół przekazania informacji o dotychczasowych zmianach i zapewnieniu, że będą wprowadzane poprawki.

- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.

Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl

Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM zobacz na mapie Gdańska, która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).

Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj. Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj.
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.

Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.

Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.

  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.

Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.

- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie. ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.

- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie zobacz na mapie Gdańska w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (312) 2 zablokowane

  • 142 (7)

    przywróćcie linie 142.Chore żeby z Moreny jechało się 20 minut zamiast 10.Komu przeszkadzała linia 142, W chwili obecnej nie ma żadnego autobusu z |Moreny do centrum!! Likwidując 1 linie nie staniecie się eko i nie rozładujecie korków a utrudniliście życie ludziom z całej moreny. migowa i piecek!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 58 5

    • powiedziałabym, że akurat połączenie do centrum to nie problem (2)

      większym problemem jest obecne połączenie do Wrzeszcza!

      • 19 2

      • (1)

        do wrzeszcza z moreny jeździ 127, 129, 162, 262

        • 0 0

        • nie wszyscy mieszkają w okolicach tych linii :)

          co mają powiedzieć ludzie, którzy mieszkają na Wyrobka, Kolumba?

          • 2 0

    • (1)

      Z moreny do centrum połączenie było i jest. Akurat mieszkańcy moreny mają najmniej powodów do narzekania - bezpośrednio, po torach, do Gdańska Gł.

      • 11 2

      • To prawda. Zresztą dalej kursuje 130 do Gdanska.

        • 5 1

    • Ewuniu droga, jeśli jeździłaś 142 z Moreny w którąkolwiek stronę 10 minut (1)

      to znaczy że masz najwolniejszy zegarek świata.

      Chyba masz krótką pamięć. Sprawdź, ile ci zajmie dojazd do Gdańska tramwajem - to nie jest trudne: nie będziesz musiała się przesiadać.

      • 4 4

      • z Kolumba do Dworca PKS jadę teraz tramwajem przeważnie 25-30min

        142, 183 jeździłam 10-15min.

        • 2 0

  • A linia 175? Wcześniej jechałam sobie bezpiecznie do lubego linią 175 spod Dworca Głównego na os. Moje Marzenie, a teraz muszę się tłuc tramwajem 2 / 6, a luby odbiera mnie z pętli Łostowice Świętokrzyska. Marnotrawstwo czasu pasażerów!

    • 28 2

  • Gdańskich włodarzy włącznie z tymi z ZTM-u zapraszamy po naukę do GDYNI!

    Tutaj władze miasta nie występują przeciwko mieszkańcom!...
    Wręcz przeciwnie! - dbają o ich wygodę!
    Wszelka komunikacja autobusowa i trolejbusowa skupia się docelowo w centrum Gdyni przy dworcu PKP.
    Aroganci z gdańskiego ZTM-u zdecydowanie nie nadają się do pełnienia swoich funkcji!

    • 31 4

  • linie pospieszne (3)

    Popieram system przesiadkowy, bo obowiązuje w wielu innych miastach (np. w niemieckich) i zmniejsza trochę tłok w centrum. W innych aglomeracjach taki system uzupełniono siecią pospiesznych linii autobusowych. U nas takie rozwiązania zastosowano w największych polskich aglomeracjach (np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Szczecin).

    • 3 32

    • systemy przesiadkowe byłyby fajne (2)

      gdyby jeździło przynajmniej 2 razy tyle autobusów i tramwajów ile obecnie jeździ.

      w obecnym rozrachunku jest to bez sensu, bo wszystko się spóźnia i jest za mało połączeń.

      • 13 2

      • właśnie dlatego ZTM proponował zwiększenie częstotliwości połączeń (1)

        Tramwaje mają takt 10 minut lub mniej

        • 2 2

        • szkoda tylko, że w rzeczywistości nie zawsze się to sprawdza...

          • 0 0

  • minusy! (3)

    Zauważyłam,że ktoś usilnie minusuje wypowiedzi.
    U Miasta czy ZTM?
    ŚMIESZNE!!

    • 45 6

    • (2)

      A Grzelak / Zomkowski * siedzi i minusuje

      * niepotrzebne skreślić

      • 26 4

      • a bezrefleksyjni hejterzy hejtują bez przerwy (1)

        nie dając ani śladu wzięcia pod uwagę różnych punktów widzenia

        • 4 10

        • A ci co nic do powiedzenia nie mają, zawsze się odezwą.

          • 7 0

  • Super zmiany,

    dzięki nim zacząłem jeździć do centrum samochodem. Mimo korków jadę z Pagórkowej do Opery ok 15 minut. Komunikacją miejską 23minuty - gdy nie ma korków.

    • 37 2

  • zła komunikacja,bardzo zła!

    Sytuacją mieszkańców / straszną/ powinni zainteresować się także deweloperzy.
    To oczywiste,że nabywców mieszkań interesuje w poważnym stopniu dogodność
    komunikacji.A tu tragedia.
    Ludzie nie będą zainteresowani kupnem mieszkań w tych rejonach.
    taka prawda!

    • 39 2

  • Piecki -Wileńska - autobus raz na godzinę

    Autobus 184 do Gdańska jest z przystanku Piecki-Wileńska raz na godzinę !! To kompletny bezsens.
    Jak dojechać do centrum Gdańska do lekarza labo do pracy ? mieszkańcy ulic Raciborskiego, Czubinskiego czy Myczkowskiego muszą, bez względu na wiek i czas rozpoczęcia pracy wyjeżdżać godzinę wcześniej. Nie każdy ma siły iść 30 min. na przystanek tramwajowy na Warneńską.
    Proponuje osobom odpowiedzialnym za rozkład jazdy zrezygnowanie z samochodu i jazdę autobusem, może da im to do myślenia...

    • 32 3

  • 167

    Niech władze miasta dojeżdżają do roboty z przesiadkami

    • 60 1

  • a co z 129 (7)

    wydłużyli trasę, zlikwidowali większość kursów. Dojazd z Migowa do Wrzeszcz PKP jest dłuższy o 17 minut, pod warunkiem, że autobus 162 (na który trzeba się przesiąść) przyjedzie punktualnie, co zdarza się na prawdę rzadko. Jestem zniesmaczona rozwiązaniami komunikacyjnymi w Gdańsku. Zniechęca to do mieszkania w tym pięknym mieście.

    • 37 4

    • z Migowa spróbuj dojechać do PKM (2)

      może okaże się szybciej niż sobie wyobrażasz.

      • 2 4

      • (1)

        Nie wiem czy szybciej,bo albo najpierw na piechotę do przystanku Brętowo PKM,ewentualnie kombinacją tramwajów 12 i 10 z przesiadką na Warneńskiej,albo 127/130 do przystanku Jasień PKM ,no i dodatkowy bilet jest potrzebny.

        • 10 0

        • ale ja potrzebuję dojechać dokładnie do Gdyni Wzgórza Świętego Maksymuliana więc PKM mi odpada

          • 2 0

    • 127 też jeździ z Migowa (3)

      kto jak kto, ale mieszkańcy Migowa, akurat teraz mają najlepszą komunikację w mieście, 10 minut autobusem do PKM, tramwaj, autobusy.. Bo nie tylko 162 jeździ z Moreny do Wrzeszcza, jest jeszcze 262 i 127.

      • 0 0

      • (2)

        chciałam zauważyć, że 127 nie dojeżdża do Wrzeszcz PKP!!! Co mi po PKM skoro nie jeździ do Gdyni. Tramwaj śmiga do Gdańska a ja nie zamierzam jeździć do Gdyni przez Gdańsk - bo to absurd. 262 nie dopasowany i też wiecznie spóźniony. Jeszcze jakieś pomysły??

        • 1 0

        • (1)

          ze 127 we wrzeszczu są 3 minuty spacerkiem na dworzec pkp, najlepiej podjeżdżać pod same drzwi, bo chodzenie boli (myślenie chyba też)

          • 1 2

          • rano każde "3 minuty" są na wagę złota
            nie zmienia to faktu, że podróż i tak czasowo mi się wydłużyła

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane