• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce. Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce.

Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.



Jak najlepiej rozwiązać problemy z dojazdem komunikacją miejską z dzielnic zachodnich?

Spotkanie w szkole przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska skupiło się wokół przekazania informacji o dotychczasowych zmianach i zapewnieniu, że będą wprowadzane poprawki.

- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.

Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl

Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM zobacz na mapie Gdańska, która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).

Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj. Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj.
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.

Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.

Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.

  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.

Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.

- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie. ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.

- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie zobacz na mapie Gdańska w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (312) 2 zablokowane

  • (1)

    Argument p Zomkowskiego,że za parę lat autobusy będą skrócone do pętli Nowa Warszawska jest cokolwiek chybiony,gdyż tramwaje z Nowej Warszawskiej będą kursować przez Nową Bulońską,Bulońską i Rakoczego,więc dość okrężną trasą.Nawet jeśli powstanie łącznik od pętli Łostowice Swiętokrzyska do Nowej Warszawskiej to też trasa tramwaju do centrum będzie dość okrężna bo przez Chełm.To trochę tak jakby jechać ze Szczecina do Katowic przez Gdynię(jest taka relacja pociągu).Dla pasażerów z Kokoszek tramwaj z Nowej Warszawskiej nie jest korzystnym rozwiązaniem.Autobus 167 na odcinku Siedlce-Hucisko mógłby jeździć tak jak dotychczas jako linia przyspieszona z przystankami tylko przy VIIILO i UM

    • 58 3

    • trasa może okrężna ale czas dojazdu może krótszy? zwłaszcza w godzinach szczytu?

      gdy autobusy stoją w korkach?

      • 2 1

  • urzędy od lat te same niepotrafia nic zrobić dobrze (1)

    Dlatego muszą wszytko wielokrotnie poprawiać,ale robić tego tez nie chcą dopiero pod falą zmasowanej krytyki!?Bo urzędy to koledzy politykow dlatego już tam całe pokolenia pracują.

    • 49 2

    • a co konkretnie proponujesz?

      może bierzesz kasę od generatora hejterów?

      • 1 0

  • Czy któryś z dziennikarzy mógłby "zbadać" kto zarzuca jazdę samochodem... (3)

    podczas szumnie reklamowanych dni zrównoważonego transportu, dnia bez samochodu etc. Jak wygląda w te dni parking pod UM w Gdańsku - ten na "zapleczu"(sprawdzić czy nie-sobota/niedziela). Czy inicjatorzy/popierający/namawiający/włodarz i jego zastępcy dają dobry przykład, czy kończy się jedynie na "mądrych, śliskich zdaniach", a faktycznie natłok obowiązków wymusza na nich przemieszczanie się samochodami. Jeżeli jest tak faktycznie, to każdy z nas, zwykłych zjadaczy chleba, ma też moc różnych obowiązków i bycia w 2-3 miejscach na raz.

    • 62 3

    • ta nowomowa niewiele się różni od propagandowej nowomowy za czasów PRL

      więc nie wiem kto rozsądny w ogóle słucha o takich akcjach

      • 5 5

    • europejski tydzień zrównoważonego transportu nie polega na "zarzucaniu" komukolwiek (1)

      jazdy samochodem.

      Tylko pokazywaniu, że miasto może inaczej funkcjonować z mniejszą liczbą samochodów na ulicach. Jak na razie "dzień bez samochodu" w Gdańsku funkcjonuje na pół gwizdka z ćwierć rezultatami.

      Znam wielu pracowników UM, którzy w ogóle nie obciążają infrastruktury miejskiej swoimi samochodami ponieważ do pracy docierają inaczej niż samochodem, między innymi znam takich, którzy codziennie jeżdżą rowerem.

      • 2 1

      • No to już wiem skąd ten smrodek potu w niektórych pokojach UM!!!!

        A fe!!!

        • 2 1

  • "model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska" (1)

    trzeba o to spytać pasażerów a nie zastępcę dyrektora, który jak sądzę nie korzysta z tego modelu przesiadek bo ma służbową furę.
    Skoro niektóre połączenia skrócono tylko do pętli to pasażerowie nie mieli zbyt dużego wyboru czy skorzystać czy nie z "modelu przesiadek"

    • 91 4

    • prezesom i dyrektorom zabrać na tydzień fury i niech testują swój model przesiadek

      • 28 2

  • Zomkowski jak zwykle kręci (3)

    - społeczność Kiełpina, Kokoszek itp chce zlikwidowania przesiadek i sama wymienia że nie wymaga zwiększonej częstotliwości i kursów do Wrzeszcza, co więc Zomkowski chce zlikwidować do Wrzeszcza kursy z Piecek Migowa tzn te ostatki które zostały?
    - szczęście społeczeństwa korzystającego z przesiadek na Chełmie - czy zostało przeprowadzone badania wśród osób na pętli przesiadkowej i czy ludzie mają możliwość wyboru? obok jedzie autobus bezpośredni a oni z uśmiechem na ustach przesiadają się?

    "Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną."

    też uważam że ZTM jest niepotrzebny.

    • 71 5

    • (2)

      ZTM teraz 30 osób zajmuje się tym czym kiedyś 3 osoby pracujące w ZKM

      • 5 2

      • napisał pracownik ZKM

        i z dumy wypiął pierś do przodu.

        • 3 2

      • czyli 10 x wiecej osób i 10 x głupsze pomysły

        • 2 2

  • Co z linią 184!!!!

    Nie dość, że trasa 184 jest wydłużona z Niedzwiednika na dworzec PKS to jeszcze zmniejszona jest częstotliwość jej kursowania. Czas dojazdu rano do pracy wydłuża się do prawie 50 min a nie jak wcześniej 30 min. Dobrym rozwiązaniem byłoby zamiast tylko dwóch autobusów 184 na godzinę dodać jeszcze jeden np. pomiędzy godziną 5.58-6.28 np. 6.15???

    • 35 4

  • po co komisje powoływać?

    trzeba przywrócić to co było i tyle.
    to żadna filozofia.

    żądamy powrotu 142!

    • 78 6

  • ??

    A 175 ?!

    • 34 3

  • przeczytałem te argumenty za przywrócenim dawnych linii autobusowych (5)

    Jest kilka naprawdę świetnie przygotowanych i bardzo celnych. Podano konkretne przykłady lub zapisy w dokumentach. Widać, że w przygotowaniu ich brały udział osoby, które wiedzą jak działa komunikacja miejska i jak powinna działać.

    Myślę, że celność i rzeczowość wielu z tych argumentów najbardziej ich boli. Myślę że to dlatego Pan Zomkowski powiedział: "Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców" Wyjątkowo bezczelna wypowiedź. Czy ten Pan sugeruje, że on swoją osobą reprezentuje bardziej mieszkańców? Co za tupet.

    Na początku jak, śledziłem tę sprawę byłem skłonny przyznać rację władzom. Obecnie jak widzę jak to funkcjonuje to wydaje mi się że idea by budować węzeł przesiadkowy blisko centrum wraz całkowitą likwidacją autobusów jest nietrafiona. Część kursów (połowa?) powinna pozostać nawet kosztem mniejszej częstotliwości. Szczególnie poza godzinami szczytu. Byłoby to rozwiązanie kompromisowe, które uwzględniałoby racje wszystkich stron.

    • 103 3

    • No to zlikwidować tramwaje na morene, (2)

      rozebrać torowisko i oddac pieniądze do UE. Najważniejsze, żeby ci z Jasienia i Kiełpina mieli bezposrednie połączenie. Nawet kosztem innych, A wiecie, że na Jasień ma być poprowadzony za kilka lat tramwaj? I co?

      • 4 31

      • tak, jadący przez Morenę lub Łostowice, który jechać będzie ze 30-40 minut do centrum (autobusem poza godzinami szczytu jechałam 15 minut).
        Poza tym za parę lat, a nie teraz - czym mamy zatem teraz dojeżdżać? Nadzieją o tramwaju?

        • 20 4

      • komunikacja miejska do poprawki

        Ile razy można powtarzać, że tramwaj na Morenę nic absolutnie nie zmienił w sytuacji mieszkańców Jasienia, bo nie jedzie Kartuską powyżej Emaus (i nie pojedzie nigdy tam Kartuską, ponieważ jest ona za wąska w górę na Kiełpino), więc to nie żadne rozwiązanie. Od wielu lat tramwaj na Siedlce funkcjonował na tej trasie razem z autobusami 167 i 168 i dzięki tak działającej komunikacji dobrze rozładowany był ruch ludzi wracających z pracy i dzieci ze szkoły, wiec o czym piszesz cytat "kosztem innych" czyli kogo? Tego kto to wymyślił (te zmiany) i nie ma odwagi cywilnej , żeby się przyznać do błędów i je naprawić.Tramwaj nie może być celem sam w sobie, bo komunikacja miejska jest dla ludzi a nie ludzie dla komunikacji miejskiej. Ona ma ułatwiać życie w mieście nie utrudniać..

        • 28 1

    • Nie bulwersuj się

      Bo ci żyłka wyskoczy

      • 2 18

    • są argumenty i są "argumenty"

      Też tak uważam.
      A co znaczy argument p. Zomkowskiego, że cyt. "Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu."
      To znaczy że za te parę lat na zachodnich dzielnicach Gdańska i dalszy peryferiach będzie mieszkało jeszcze więcej ludzi dzięki rozbudowie osiedli przez inwestorów. Czyli potencjalnych pasażerów komunikacji zbiorowej lub indywidualnej.
      I aby zmniejszyć potencjalne korki likwiduje się połączenia autobusowe? Aby ludzie przesiadali się do samochodów i generowali jeszcze większe korki? Chyba powinno być odwrotnie. Zwiększa się połączenia autobusowe i tramwajowe aby zmniejszyć ilość samochodów.
      Rozbudowa linii tramwajowej była dobrym krokiem ale likwidacja połączeń autobusowych złym. To strzał w kolano. Po za tym linia tramwajowa też ma swoja przepustowość, jedzie wolniej i ma więcej przystanków i raczej nie zapewni całej obsługi trasy do centrum dla wszystkich, wcześniej zabierając dodatkowo pasażerów z Moreny a potem z Siedlec. Zawłaszcz że potok pasażerów będzie sie zwiększać a nie zmniejszać.

      • 4 0

  • 174 do centrum !!!! (2)

    A co z nowymi osiedlami??!! Przywroccie jakis autobus samtad do centrum !!!

    • 49 4

    • O tak (1)

      Własnie 174 przywrócić!!!! Tragedia nie dość że trzeba teraz płacić 3,60 za dojazd do głównego to ta pętla na Siedlcach porażka mogli ją jeszcze wezsza zrobić wysiadajac z tramwaju z wózkiem jak jest więcej osób graniczy z cudem!

      • 2 0

      • Mało tego do Siedlec puścili 156 gdzie na lawendowym ludzie wchodzą na siebie mały autobusik a na Chełm 174 autobus podwójny!

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane