• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce. Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce.

Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.



Jak najlepiej rozwiązać problemy z dojazdem komunikacją miejską z dzielnic zachodnich?

Spotkanie w szkole przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska skupiło się wokół przekazania informacji o dotychczasowych zmianach i zapewnieniu, że będą wprowadzane poprawki.

- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.

Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl

Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM zobacz na mapie Gdańska, która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).

Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj. Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj.
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.

Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.

Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.

  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.

Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.

- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie. ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.

- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie zobacz na mapie Gdańska w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (312) 2 zablokowane

  • .

    Co raz gorzej się dzieje i w Trójmieście, i w Polsce. Czas stąd spitalać...

    • 2 0

  • Tramwaj nie spelnia swojej roli.Ta trasa musi byc wydluzona o Chelm a nie konczyc sie na Siedlcach

    NIE DA SIE SENSOWNIE ZAMIENIC komunikacjii autobusowej z gornego tarasu na wywolujacy opoznienia tramwaj..Zadamy przywrocenia starych rozkladow autobusowych dla Moreny,Niedzwiednika,Jasienia,Chelmu.

    • 7 0

  • bezmyślność

    najbardziej smuci tymczasowość rozwiązań i kolejne wydane pieniądze pętla na Witosa obecnie stoi prawie pusta a kolejne miliony poszły z naszych kieszeni bo ktoś miał wizję "poprawy" na chwilę

    • 5 0

  • a ja mam to wszystko w d*pie jeżdze bez biletów codziennie a z kanarami jestem na podanie renki a nie biletu (1)

    podają ręke na cześc i idą dalej

    • 2 7

    • renki

      to sprawa dla ich pracodawców, jeżeli to prawda. Nie jest to powód do dumy i chwały, że się jeździ bez biletu.

      • 6 1

  • niech to zmienią mój znajomy pare dni temu na tej niby pętelce złamał noge i karetka go zabierała

    • 3 0

  • 168!!!

    Musi jechać z Gdańska głównego do gdańska głównego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 3

  • POWRÓT AUTOBUSÓW DO CENTRUM!

    Nie obchodzi mnie dojazd na morene tramwajem! chce normalnie dojeżdzać do gdańska głównego,przez to ze jest tak wielka zmiana to muszę dwukrotnie sie przesiadac a kto mi odda pieniadze i czas co?!!!!!!

    • 7 0

  • 174 !!!

    Przywrócić 174 na poprzednią trasę.

    • 3 0

  • połączenie tramwajowe lub autobusowe z Zaspy do centrum Wrzeszcza (1)

    wobec powstajacych petli i polączeń komunikacyjnych zapomniano o Zaspie.Do Gdańska z Zaspy jedzie tylko 2 i 8 ,do Wrzeszcza nic-trzeba dygać na piechotę do dworca na przykład.Chełm ma super tam jeżdzi tyle lini. Prosimy o dołożenie jednej lini do Gdańska i jednego autobusu do Wrzeszcza jadącego od pętli na Zaspie wzdłuż al.Rzeczpospolitej do dworca we Wrzeszczu. Dygający na piechotę Zaspianie

    • 9 4

    • 127 i 227

      • 1 0

  • (13)

    W wieku 80 lat nie płaci się już za bilet.

    • 198 11

    • (3)

      "Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka."...czytanie ze zrozumieniem....

      • 30 4

      • dokładnie czytajcie!!! (2)

        tam nie jest napisane o cenie biletu w kontekście 80-letniej mamy. Kwestię podwyżek cen podniosła "inna mieszkanka". Przeczytajcie ten akapit raz jeszcze zanim ruszycie z atakiem.

        • 11 1

        • akapit wygląda następująco: (1)

          "- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka."

          Z tak ukazanej treści wynika, iż cena biletu i podróż 80-tki została wypowiedziana przez tę samą osobę. Została ona nazwana "inną mieszkanką" w odniesieniu do kobiety, która proponowała zmiany dotyczące autobusu 167.

          • 0 7

          • i dalej bez zrozumienia.....

            ...... Twoje domniemanie jest błędne. Skoro pierwsza mieszkanka wypowiedziała się o swojej mamie to druga mieszkanka(nazwana"inną mieszkanką") nie może być tą samą osobą. (a 80-letnia Pani istnieje tylko w wypowiedzi...). Czytasz i dalej błędnie interpretujesz....

            • 3 0

    • Czytaj ze zrozumieniem

      • 1 1

    • wychodzą kłamstwa roszczeniowców (2)

      podają fałszywe podstawy prawne na usprawiedliwienie swoich roszczeń

      • 12 12

      • tak, kłamsrtwo goni kłamstwo (1)

        chcą połaczeń, ale już broń boże zeby autobus nie przejezdżał im pod domem,. a z tą 80-latką to przegięcie

        • 7 10

        • mam 102 lata !

          mieszkam w lesie za miastem i sie idzie przez pole kilometr przy brzozach i jest ciemno a drogi nie ma i lisci pelno w lesie ! .....zadam aby tam jezdzil autobus !!!!!!!!!!!!!!!!!!)

          • 6 8

    • ZTM

      Podróż kosztowała....dodaje inna mieszkanka .Proszę uważniej czytać .

      • 17 1

    • no i dobrze!

      zazdrościsz ludziom starości i niedołężności??? Posłowie i senatorowie i dzieci do lat 4 też nie płacą i inwalidzi a studenci i uczniowie płacą połowę, bo mają ulgę .

      • 20 1

    • Wszyscy w wieku 70 lat nie muszą płacić za bilet

      • 23 1

    • W Gdańsku emeryci od 70 lat nie muszą kupować biletów (1)

      • 43 1

      • Nie tylko emeryci, ale wszyscy

        Nie każdy 70. latek/ka jest emerytem/ką.

        • 33 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane