• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce. Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce.

Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.



Jak najlepiej rozwiązać problemy z dojazdem komunikacją miejską z dzielnic zachodnich?

Spotkanie w szkole przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska skupiło się wokół przekazania informacji o dotychczasowych zmianach i zapewnieniu, że będą wprowadzane poprawki.

- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.

Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl

Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM zobacz na mapie Gdańska, która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).

Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj. Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj.
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.

Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.

Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.

  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.

Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.

- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie. ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.

- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie zobacz na mapie Gdańska w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (312) 2 zablokowane

  • Czy to BARANY organizują komunikację ?!

    Nikt nie chce zwiększenia czestotliwości 167,168 co zwieksza koszty,tylko wydlużenia do centrum co zmiejszy tez nasze koszty !!! ( bilet z 3.60 zł na 3.00zł) czyli 20% taniej !

    • 31 5

  • Czemu przed przygotowaniem inicjatywy nie można się porozumieć, tylko zawsze po aby naprawić szkody, (1)

    "Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni."

    • 18 1

    • lepiej być mądry po szkodzie niż tkwić w błędzie

      urzędnicy potrafili się przyznać do błędu. Jest szansa, że nie będą go powtarzać.

      • 2 0

  • A co z linią 174 ???

    174 to był jedyny autobus do centrum Gdańska z południowych dzielnic ! Spróbujcie zabrać wszystkie połączenia z Przymorza ,Oliwy ,Zaspy do Gdańska Skierujcie wszystkie na jakąś pętlę ,np.koło zajezdni we Wrzeszczu,niech się ludzie przesiadają;))Jestem ciekawa jak by sie ucieszyli? Różnica jest taka ,że my mieliśmy tylko jedna linię ,którą nam zabrali urzędnicy.
    Komunikacja ma ułatwiać życie i poruszanie się niezmotoryzowanym a nie utrudniać!!!

    • 34 2

  • Morena

    Wszystko skupiło sie na Morenie! Masa osób domaga sie powrotu jedynego bezpośredniego autobusu z Gdańska gł do Wrzeszczą PKP przez Słowackiego, linia 142, cisza? Zmusza sie do przesiadek i droższego biletu!

    • 39 3

  • Motorniczy na zdjęciu z telefonem przy uchu, tego chyba zabrania kodeks drogowy !

    • 11 1

  • ..

    popieram.autobus jest dla ludzi.niech ludzie decydują!

    • 20 2

  • A 174?

    • 13 2

  • Taka prawda.

    Prawda jest taka że włodarze gdańska pod pozorem ułatwiania podróży do centrum pasażerom ułatwiaj tak naprawdę dojazd zmotoryzowanym czyli sobie. Eliminując bezpośrednie linie autobusowe do centrum, zmniejszają ilość pojazdów korzystną dla zmotoryzowanych a nie pasażerów komunikacji zbiorowej. Tramwaj z Moreny powinien być tylko dodatkowa linia ułatwiająca podróż do centrum a nie w zastępstwie za linie autobusowe i skłaniać zmotoryzowanych do przesiadki do transportu zbiorowego a nie na odwrót. I to pasażerowie powinni decydować jaką linią chcą jechać i gdzie i kiedy chcą się przesiąść, a nie ich włodarze i nie być zmuszani do tego przez nich przez niekorzystny system komunikacyjny. Otwarcie zaś nowej linii jest tylko pretekstem do przeprowadzenia tych niekorzystnych zmian dla pasażów bez utraty funduszu unijnych.
    aaaPodczas gdy na całym świecie rozwija się komunikacje miejska zwiększając połączenia i linie dowożące pasażerów do i z centrów, tym samym minimalizując zmotoryzowanych władze Gdańska robią na odwrót jakby były nadal w poprzedniej epoce. Miasta nie są z gumy i nie rozciągnie ich się bardziej aby się zmieściło w nich więcej aut co dawno zrozumiano na zgniłym zachodzie.

    • 42 2

  • Krok do przodu trzy do tyłu

    Panie Prezydencie Gdańska jak żyć? teraz w Gdańsku po tej rewolucji inwestycyjno-tramwajowej na siłę wcielonej w życie?(parafrazując słowa znanego sadownika). Interwencja jest niezbędna w zakresie poszerzenia przystanków na sławnej już pętli Siedlce. Zielony skwerek cieszy oko;) ale zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów jest ważniejsze niż rabatki. Poza tym zróbcie przystanek tramwajowy koło Emaus, bo z Siedlec w kierunku Huciska tramwaj staje co kilka metrów, a w przeciwną jest długi przystanek dopiero przy Piekarniczej. Przywróćcie część busów do centrum. Wsiąść do tramwaju jeszcze jakoś idzie, ale wysiąść to już kwestia taktyki i techniki;)Już nawet nie wspomnę o zaduchu w tak napchanym tramwaju można zemdleć podróżując przyklejonym do szyby. Zafundowaliście nam ukrytą podwyżkę biletów, bo teraz każdy musi kasować jednogodzinny- a nie jednoprzejazdowy. Nie tędy droga, bo ta droga jest dla mnie za droga.

    • 54 2

  • (1)

    ....Zdaniem ztm podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na chełmie w związku z otwarciem pętli chełm witosa....

    ale co teraz się dzieje na witosa? Nic!!!!!!! Jeden czerstwy autobus i tramwaj...Jest pustka na tak wielkiej pętli!!!! Tu dopiero wywalono kasę w błoto!!!! Bujdy na resorach z tymi kursami 167 i 8. Może chodzić nawet co minutę a i tak będzie źle. Jestem za powrotem co najmniej jednego autobusu do gdańska, może to być 167.

    • 36 2

    • Pętle na Chełmie to trup, prawie pusta, nikomu niepotrzebna. I nikt z niej nie musi korzystać, bo wygodniejsze miejsca przesiadkowe są na Wilanowskiej, Przemyskiej i Płockiej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane