• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • Nieaktualne warianty

    Prezentowane warianty powstaly przed opracowaniem ostatniej koncepcji OPAT (tzw STES) i o ile wiem sa nieaktualne. Wizualizacja pokazuje jeden z nowych przebiegow. Z innej beczki: szkoda, ze polskie przepisy nie dopuszczaja budowy rond w ciagu drog krajowych, o ile wymaga to wysokiej kultury jazdy, to dziala i troche ograniczylo by koszt OPAT.

    • 3 1

  • Na maszkare p.t." swiatynia opacznosci" pieniadze daja

    warszawskie siusiaki, dla watykanistow pieniedzy nie szczedza bo mysla ze ich kupia tak jak kupuja glossy rozbudowujac administracje panstwowa do rozmiarow niewidzianych w historii nowozytnej Polski.
    Jesli Tusk znowu wygra w 2015 roku przysiegam, ze nie wroce do tego bagienka nazywanego Polska nigdy !!

    • 7 4

  • "że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa Kaszubska i Obwodnica

    Przecież ta OM to wyrzucone w błoto pieniądze. To droga dublująca istniejącą obwodnicę i to tylko na krótkim odcinku bo tylko do Chwaszczyna. OM nie ma żadnego znaczenia bo nikt nie będzie jeździł poza żukowo by z Pruszcza dotrzeć do Gdyni.

    • 9 8

  • no i wszystko jasne, a gdzie jest teraz czolowy protestant W.Szczurek?

    • 9 5

  • Abstrahując od OPATU, decyzja w sprawie którego

    jest niewątpliwie podyktowana skrajnie denną sytuacją budżetową nie zaś, jak kłamliwie poinformował rząd (kłamliwie jak zawsze) lokalnym znaczeniem drogi, trzeba przyznać, że w ostatnich latach Gdynia czy raczej Jej prezydent i spółka koncertową topią wielkie kwoty na skrajnie chybione inwestycje, 100 mln wtopione w prywatne lotnisko Szczurka, 9 mln w szklany domek, gustowny ale nikomu do niczego niepotrzebny czy wreszcie skrajny idiotyzm - 400 m.estakady rowerowej za prawie 10 mln. (17 km asfaltowej ścieżki rowerowej Swarzewo- Krokowa - 3 mln. zł) to przykład kompletnego braku nieodpowiedzialności za gospodarowanie publicznymi (czyli naszymi pieniędzmi). Nieustanny wzrost podatków (brak waloryzacji progów podatkowych to wzrost podatków o wartość inflacji) i innych obciążeń na rzecz tzw. państwa świadczy, że takich "gospodarzy" jak gdyńska ekipa jest więcej.

    • 9 8

  • To nie droga lokalna- PO czuje się w tym regionie zbyt mocne by pompować kasę

    dlatego lepiej puścić te 1,5 miliarda na jakieś mostki dla zwierzątek i rolników w podkarpackim, co by udało się zabrać trochę głosów pisowi. I właśnie tak wygląda zrównoważony rozwój Polski, od wyborów do wyborów. Dopiero jak przyjdzie do władzy ktoś myślący długofalowo, a nie "kadencyjnie" to może się pozmienia

    • 10 5

  • Marnotrawi się pieniądze na zbędne projekty zamiast na drogi (1)

    Absurdalny pomysł ze szkoła filmową w Gdyni, czy Infobox za miliony, utopione pieniądze w lotnisku, lepiej było dać na drogi. Z drugiej strony ta droga korkuje się tylko latem wiec nie przesadzajmy z jej niezbędnością.

    • 9 10

    • nie latem ale praktycznie od maja rozpoczynaja się korki. W sezonie to są tak wielkie

      że w tych wioskach jak Gdynia czy Gdańsk takich nie uświadczysz

      • 1 2

  • POdziękujemy w wyborach...

    jw.

    • 10 6

  • moje trzy grosze

    Tusk obiecal ze pieniadze na niepełnosprawnych zdejmie z dróg i zdjął. Niczego wiecej po tym nikczemniku spodziewac się nie mozna. Wie ze ma 5% poparcia spolecznenstwa a zachowuje się jak wlasciciel calej Plski

    • 9 6

  • jeśli Burmistrz Redy się za to zabrał, to z góry jest skazane na niepowodzenie

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane