• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ministerstwo Infrastruktury: "nie" dla OPAT-u

Michał Sielski
1 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz planowany przebieg OPAT.


Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju uznało, że budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej jest inwestycją lokalną i państwo nie będzie jej finansować. Oddala się więc budowa przedłużenia obwodnicy, bo samorządów nie stać na wydatek szacowany na ok. 1,5 mld zł.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Gdy w lutym sejmowa komisja infrastruktury poparła budowę drogi i wysłała w tej sprawie dezyderat do prezesa Rady Ministrów, wiele osób z optymizmem patrzyło na perspektywę budowy drogi. Teraz jednak ponownie się ona oddaliła. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju stwierdziło, że planowana trasa nie spełnia kryteriów drogi krajowej.

To ucina nadzieje na temat finansowania drogi ze środków krajowych. Ministerstwo podkreśliło też w odpowiedzi na dezyderat, że dla kierowców dużo większe znaczenie mają będące już w końcowej fazie planowania Trasa KaszubskaObwodnica Metropolitalna.

Co dalej z budową przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta? Samorządowcy otwarcie przyznają, że nie stać ich na udźwignięcie ciężaru jej realizacji.

Dlaczego OPAT nie powstanie - pisaliśmy już w 2010 roku.

- Z punktu widzenia budżetu gminy, to po prostu nierealna kwota. Nawet rozłożona na raty nie jest możliwa do udźwignięcia. Nie oznacza to jednak, że temat umrze. Z pewnością musimy teraz jednak rozważyć nowe możliwości - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Jakie to możliwości? Przede wszystkim budowa etapowa, a także ograniczenie projektu. Wtedy jednak przestaje on mieć sens, bo już teraz mówiło się o jednym pasie w każdą stronę z możliwością rozbudowy do dwóch.

- Mieliśmy nadzieję, że bardzo istotna inwestycja dla całego regionu, a w szczególności dla jego północnej części, będzie finansowana z pieniędzy centralnych. Jesteśmy jednak znowu w punkcie wyjścia - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy, także zakorkowanej przez brak OPAT.

Gdyni i Reda nie ustają w walce o zdobycie dofinansowania na budowę tej trasy i starają się o nią w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj więcej: Wydamy miliardy na transport w aglomeracji trójmiejskiej

Co zrobiono w sprawie OPAT?

14-kilometrowa Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i - omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę - połączyć się z trasą na Hel.

Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 mld zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, w Redzie aż 120 ha.

Opinie (337) 4 zablokowane

  • Tusk jest głupi, zemsta będzie słodka (1)

    Nie wiem po co komu Obwodnica Metropolitalna, żenada. OPAT jest 10 razy ważniejszy.
    Zemsta na PO i głupim, aroganckim Tusku będzie słodka.

    • 12 11

    • aleś głupiutki aż strach się bać

      • 2 6

  • Zbudujemy drogę za własne (3)

    Ale stawiamy dwie bramki. Jedna bezpłatna dla mieszkańców z rejestracjami GA, GWE, GPU
    i druga płatna dla samochodów z tablicami, GD, WA itd
    Alternatywną trasę profilaktycznie rozkopać. Nam podkładają kłody pod nogi to my też możemy

    • 14 9

    • (2)

      Taaakkk!To my postawimy bramki w Sopocie i na obwodnicy i zobaczymy kto na tym lepiej wyjdzie. Przemyśl sprawe.

      • 5 3

      • na PGE Arenie jeszcze sobie bramki postawcie (1)

        Nic nie zbudowaliście za swoje więc bramki możecie sobie w d*pie postawić. Dostajecie od Tuska, państwa i jeszcze zamykać chcecie?

        • 1 5

        • ciekawe co dostał Gdańsk, to ze nie ma OPATU to wina samorządów

          • 2 1

  • Szczurek

    On już siedzi w tym urzędzie 16 lat (iv kadencje) i nic mu się z tych wizji (opat, trasa, kaszubska , lotnisko) nie udało zrobić - gdy on wszystko rozgrzebuje i nie kończy to nic dziwnego, że ue żąda zwrotu zaciągniętej pożyczki gdyby on to robił wg. Zasady "powoli, ale do przodu" to może by się coś udało skończyć

    • 9 5

  • Prezydent milionlecia! (6)

    Któregoś dnia poszłam do miejscowej gdyńskiej Księgarni i ujrzałam naklejkę na zderzak z napisem: "ZATRĄB, JEŚLI KOCHASZ GDYNIE I PREZ. SZCZURKA, NAPRZÓD, GDYNIO". Akurat byłam w szczególnym nastroju, ponieważ właśnie wróciłam ze wstrząsającego występu chóru im Prez. Szczurka, po którym odbyły się gromkie, wspólne modlitwy o długie życie naszego kochanego PRezydenta Tysiąclecia- więc kupiłam naklejkę i założyłam na zderzak. Jak dobrze, że to zrobiłam!!! Co za podniosłe doświadczenie nastąpiło później! Zatrzymałam się na czerwonych światłach na zatłoczonym skrzyżowaniu 10 lutego i Władysława IV i pogrążyłam się w myślach o PRezydencie i o tym, jaki jest dobry... Nie zauważyłam, że światła się zmieniły. Jak to dobrze, że ktoś również kocha PRezydenta, bo gdyby nie zatrąbił, nie zauważyłabym... a tak odkryłam, że MNÓSTWO ludzi GO kocha! Więc gdy tam siedziałam, gość za mną zaczął trąbić, jak oszalały, potem otworzył okno i krzyknął: "Na miłość Boską! Naprzód! Naprzód! Naprzód!" Jakimże oddanym chwalcą PRezydenta był ten człowiek! Potem każdy zaczął trąbić! Wychyliłam się przez okno i zaczęłam machać i uśmiechać się do tych wszystkich, pełnych miłości ludzi. Sama też kilkakrotnie nacisnęłam klakson, by dzielić z nimi tę miłość! Gdzieś z tyłu musiał być jakiś miłośnik Prezydenta z Florydy, bo usłyszałam, jak krzyczał coś o "sunny beach". Ujrzałam innego człowieka, który w zabawny sposób wymachiwał dłonią, ze środkowym palcem uniesionym do góry. Gdy zapytałam nastoletniego wnuka, siedzącego z tyłu, co to może znaczyć, odpowiedział, że to chyba jest jakiś starogdyński znak na szczęście, czy coś takiego. No cóż, ucieszyło mnie to, więc wychyliłam się z okna i też pokazałam mu ten gdyński znak na szczęście. Wnuk wybuchnął śmiechem... Nawet jemu podobało się to doświadczenie! Paru ludzi było tak ujętych moją miłością do PRezydenta i radością tej chwili, że wysiedli z samochodów i zaczęli iść w moim kierunku. Z pewnością chcieli się wspólnie cieszyć, lub może zapytać jak można Prezydentowi Szczurkowi okazać cześć i uwielbienie, ale właśnie zobaczyłam, że mam zielone światła. Pomachałam więc do wszystkich sióstr i braci Gdynian z miłym uśmiechem, po czym przejechałam przez skrzyżowanie. Zauważyłam, że tylko mój samochód zdążył to zrobić, bo znowu zmieniły się światła - i poczułam smutek, że muszę już opuścić tych ludzi, po okazaniu sobie nawzajem tak pięknej miłości; otworzyłam więc okno i po raz ostatni pokazałam im wszystkim gdyński znak na szczęście, a potem odjechałam. Niech Bogu będzie chwała za tych cudownych ludzi z Gdyni wielbiących naszego PRezydenta!!!

    • 15 8

    • Hehehe, Zofijo

      Nagroda Pulitzera za tekst i poczucie humoru!
      Niepodzielnie panujący Kim Dzong Gryzon zasługuje na cześć i uwielbienie.
      Takie szczególne.
      Za dokonania.

      • 7 1

    • 100/10

      Banan na twarzy wystąpił nieoczekiwanie...

      • 5 0

    • Zofija na prezydenta :)

      • 3 0

    • Zofijo! Jesteś WIELKA!!!

      • 5 1

    • zosiu! Kocham cię

      • 1 0

    • fajne!

      • 0 0

  • (3)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona Ergo Arenę, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozpudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, Trasa Sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 15 13

    • I mądre i mądrze napisane.

      • 7 7

    • pełna zgoda

      • 3 0

    • Jest pierwszym, bo rzadzi od lat. Przed nim było jak bylo. Nic nie dalo sie zrobic, bo dopiero lapalismy oddech po prlu

      • 2 0

  • Nie mozna odpuścić

    Opat musi być bo cała "Polska" jeździ nad morze.

    • 6 6

  • Nawet tak prostej sprawy nie są w stanie załatwić

    Chyba czas dać szansę innym

    • 9 1

  • (2)

    A co to za moda, że wszyscy się pchają na półwysep w celach turystycznych. Jest tyle pięknych rejonów nad polskim morzem. Czas się rozejrzeć i nie stać w korku na trasie Gdynia - Reda a pojechać przyszłą Trasą Kaszubską w okolice Łeby, Ustki itd.. Taka dywersyfikacja ruchu turystycznego w naturalny sposób odkorkuje odcinek o który zabiega Gdynia.

    • 7 4

    • e ue to prawje jidze (1)

      żebe turisce nie przejeżdżiwele nad kaszebszczie sztrąd, le żebe jachale dali i dale zarobic nym w Ustce, Lebie a Kolobrzegu.
      Ue to prawie jidze nym z warszawe - żebe nych Kaszebów w kuncu zgnojec i odpłacec jima za to że wiedno bele procem komune a chuedzele do kuescola.
      A tusk farwowoni les, jesz przindze czas jemu za to zaplacec

      • 1 1

      • Mam prośbę, jeśli już piszesz po kaszubsku, rób to poprawnie, za podobną łamaną polszczyznę byłbyś wyśmiany.

        Jeśli dobrze zrozumiałem, to uważasz, że UE jest przeciwko Kaszubom? To jakieś nieporozumienie.

        A tak w ogóle okolice Łeby, Sasino itd. to też Kaszuby.

        • 1 1

  • Idea OPAT-u głupsza od ustawy (8)

    Zrobić czteropasmową obwodnicę Rumi i Redy po to aby można było lepiej dojechać na Hel?
    A co z drogami za Redą i na samym Półwyspie?
    Też 4-pasmowe?
    A może piętrowe?
    To mniej więcej tak jakby do kuchni doprowadzić rurę wodną o przekroju metra a na końcu założyć malutki kranik.

    • 13 6

    • Słuszną linię ma nasza władza. (1)

      OPAT po wybudowaniu Trasy Kaszubskiej nie ma żadnego sensu. Poza tym to będzie droga lokalna więc niech samorządy Gdyni, Rumi i Redy szukają na nią pieniędzy we własnych kieszeniach.

      • 5 2

      • Można pas po lądowisku w Kosakowie wykorzystać

        Na autostradę słońca przerobić.
        Terminal na przydrożne knajpy przebranżowić.
        I gra muzyka.

        • 2 2

    • (1)

      Gdynianie powinni odrzucić emocje, na których tak zręcznie gra ich prezydent, trzeźwo spojrzeć na całą sprawę i przyznać że OPAT nie ma sensu. Droga wojewódzka nr 216 na Hel nigdy nie będzie autostradą.

      • 5 3

      • Co się stało z Gdynią. Takie ładne miasto. Władzy nie wybiera się za ładny uśmiech. I co teraz macie. Szereg błędnych decyzji zderzających się z twardą rzeczywistością na szczeblu krajowym albo i unijnym. Gdynia powinna poznać swoje miejsce w szeregu dla dobra swojego jak i nas wszystkich.

        • 1 1

    • Niedoinformowany jesteś Kocurmanie. (3)

      OPAT ma również istotne znaczenie dla portu w Gdyni. Obecna Estakada Kwiatkowskiego nie spełnia standardów obciążeniowych i się sypie. Dlatego potrzebne jest nowe połączenie portu z obwodnicą trójmiasta, chociaż z trasą na Słupsk i Władysławowo również.
      Napisałem o tym wcześniej.

      • 0 5

      • jeszcze:

        A nie powiesz, że port ma tylko znaczenie lokalne, ponieważ jest niezbędnym węzłem transportowym o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.

        • 0 1

      • Raczej jestem doinformowany (1)

        Estakada to nierozwiązany problem Gdyni od dziesięcioleci.
        I władze Gdyni nie mają na nią absolutnie żadnego pomysłu.
        To już faktycznie remontowy zabytek klasy zero.
        I powiedz - którędy najlepiej dojechać do portu gdyńskiego?
        OPATEM?

        • 1 1

        • Tak, OPAT-em, a dokładniej jego pierwszą częścią biegnącą za tory kolejowe i za ulicę Hutniczą, a następnie projektowaną kompatybilnie do OPAT-u tzw. drogą czerwoną.

          • 0 1

  • Nie "miszczowie" kierownicy pod wezwaniem GWE i GLE odczepią się od lewego pasa to nie trzeba będzie dodatkowych dróg budować.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane