• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • I tak i nie. Bo jesli mam czekac 2 zmiany swiateł, zeby przejść na 2 strone jak to jest dotychczas przy Hucisku, to już wole tunel. Tylko te tunele dla ludzi na wózkach, rowerach czy kulach to koszmar.

    • 5 1

  • Beka...

    Zwolennicy tuneli: ruch to zdrowie... co to za problem zejść i wejść po schodach... co to za problem podejść 100m do przejścia naziemnego.....

    a sami swoje pupska podwożą pod same drzwi, 15m dalej zaparkować to już za daleko.

    • 10 4

  • Kolejna poprawność polityczna (2)

    Przywracanie miasta pieszym to populistyczna bzdura. Mógłbym się zgodzić że przywracamy miasta niepełnosprawnym ale tego nikt specjalnie nie lansuje.
    Może zróbmy przejścia na kartę zbliżeniową tylko dla niepełnosprawnych i schorowanych. Zdrowi dla zdrowia niech chodzą po schodach, zwłaszcza z nadwagą a takich jest dużo.

    Likwidowanie istniejących tuneli na rzecz przejść naziemnych jest głupie i kosztowne.

    To ze jakieś 200 m od tunelu jest przejście naziemne tego jakoś nikt nie napisał. Mało komfortowe? Może ale podobno ruch to zdrowie i nie potrzeba potem biegać w maratonach.

    Przy wspomnianej Alchemii zrobiono przejście przy nowym skrzyżowaniu więc jego istnienie faktycznie niewiele zmienia w przepustowości.

    • 20 8

    • "To ze jakieś 200 m od tunelu jest przejście naziemne tego jakoś nikt nie napisał. "

      Kurde - genialne. Napisał koleś, który po każdym marketem przez 30 minut jeździ po parkingu, żeby znaleźć miejsce jak najbliżej wejścia.

      • 1 4

    • Raczej 100 metrów, a nie 200.

      • 4 0

  • przykład Warszawy

    jest doskonały i pokazuje, że można. Osobiście kręciłem się w tej okolicy kilka razy w tym roku zarówno na piechotę, jak i rowerem miejskim veturilo (super sprawa) i nie wyobrażam sobie, żebym miał tam cisnąc tunelami.

    Oczywiście czasem trzeba było i nie było to wygodne, jak musisz po jakichś tabliczkach się orientować, gdzie w ogóle się znajdujesz i w którym miejscu wyjść z dziury. Tunele to syf i patologia.

    • 4 5

  • Film z Wrocławia

    Starowiejska w Gdyni też mogłaby wyglądać jak Świdnicka... Wieczór - chodzi pełno ludzi, są knajpy i wszystko wygląda jak w cywilizowanym świecie. Ale mieszkańcy Gdyni zamiast takiego miejsca, które przyciąga ludzi i inwestycje wolą w centrum miasta ulicę-parking.

    • 8 1

  • bez sensu radni chyba nie mają sił chodzić po schodach.

    trening wam dobrze zrobi

    • 3 0

  • Ludzie zima będzie bezpieczniej bez chlapy śniegu. Lepiej podziemne znowu będzie się czekać na światło i znowu korki. Tam gdzie jest budynek Alchemii to lprzeciez nie jest centrum ludzie trochę wyobraźni

    • 2 2

  • i słusznie - dość spychania ludzi pod ziemię bo jaśnie panowie w swoich szmelcwagenach muszą se wciskać do dechy

    • 5 4

  • O Przenajświętszy Samochodzie!!

    Na świętą Przepustowość!! Nieeee!!

    • 5 4

  • Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne? (1)

    NIE. To ruch pieszy powinien być uprzywilejowany, powinien odbywać się normalnie górą ale bez przejść przez ruchliwe ulice. To jezdnie powinny schodzić pod ziemię. Gdyby tak zrobić np. na odcinku Podwala Przedmiejskiego to Główne Miasto nie odcinałoby się sztucznie od ul. Toruńskiej i Dolnego Miasta. Sopot ładnie połączył Monciak z molem - a samochodem puścił dołem.

    • 36 20

    • Marzenia. Trochę to droga impreza, ale byłoby cudnie.

      Jednak Gdańsk stawia na muzea teatry, itp.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane