• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni wygrało konkurs na projekt muzeum II Wojny Światowej

Katarzyna Moritz, Michał Stąporek
1 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 12:00 (1 września 2010)
Zwycięski projekt Muzeum II Wojny Światowej opracowany przez Studio Kwadrat z Gdyni. Zwycięski projekt Muzeum II Wojny Światowej opracowany przez Studio Kwadrat z Gdyni.

Gdyńska pracownia pokonała 128 konkurentów z całego świata i zdobyła główną nagrodę wynoszącą 80 tys. euro. Koperta z kodem pracy zwycięzcy byłą jedną z czterech, jakie zostały zniszczone przed rozstrzygnięciem konkursu.



I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
- To nie ma być kolejne zwykłe muzeum. Ma ono przynieść nadzieję na zrozumienie II wojny światowej, ma sprawić, że nie zapomnimy tego, co się zdarzyło. Choć mówi się zazwyczaj, że w konkursach druga praca jest zawsze najlepsza, a pierwsza jest wynikiem kompromisu, to nie jest tak w przypadku zwycięskiego projektu, o bardzo silnym i mocnym przekazie - stwierdził architekt Daniel Libeskind, członek jury opisując projekt gdyńskiej pracowni, kierowanej przez Jacka DroszczaBazylego Domstę.

Jury podkreślało w uzasadnieniu, że muzeum zaprojektowane przez gdyńską pracownie ma szansę stać się nową ikona architektoniczną Gdańska oraz że doskonale wpisuje się w koloryt i atmosferę miasta. Muzeum według tego projektu w dużej części będzie znajdować się pod ziemią, na powierzchni widnieje trójkątna, przekrzywiona wieża.


Aktualizacja, godz. 12

Kłopot w tym, że koperta z kodem zwycięskiej pracy (84171358) była jedną z tych, które zostały zniszczone na kilka dni przed rozstrzygnięciem konkursu. O konsekwencjach sytuacji, w której nagrodzona zostanie praca, co do której nie ma stuprocentowej pewności, że w jej przypadku została zachowana zasada anonimowości, Portal Trojmiasto.pl pisał jako pierwszy w poniedziałek, w artykule pt. Kontrowersje wokół konkursu na Muzeum II Wojny Światowej.

Czy sytuacja, w której na 129 kopert zniszczeniu ulegają cztery, a wśród nich jest koperta zwycięzcy, nie może budzić obaw co do przejrzystości konkursu? O komentarz poprosiliśmy zastępcę dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, dr Janusza Marszalca.

- To zwykły przypadek, proszę się nie doszukiwać w tym teorii spiskowych. Nie została złamana zasada anonimowości, ponieważ wszystkie firmy, kórych koperty z kodami uległy zniszczeniu, w terminie dostarczyły nowe koperty z danymi - tłumaczy zastępca dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, dr Janusz Marszalec.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska i członejk jury: - Gdyby organizatorzy konkursu nie zwrócili się o dosłanie najprawdopodobniej zagubionych kopert, na sto procent naraziliby się na protest, który w konsekwencji doprowadziłby do unieważnienia konkursu. Na to nie można było sobie pozwolić. Jeśli ktoś dopatruje się w tym jakiegoś przekrętu, proponuję zawiadomić odpowiednie służby.

***


II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy
II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy
III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten. III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten.
III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten. III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten.
Studio Kwadrat przyzwyczaiło nas już do wygrywania i zdobywania nagród w ważnych konkursach architektonicznych organizowanych w Trójmieście. W kwietniu pracownia zdobyła III miejsce w konkursie na koncepcję zagospodarowania Wyspy Spichrzów. Wcześniej wygrała konkurs organizowany przez Invest Komfort na projekt osiedla mieszkaniowego Motława Apartments w Gdańsku, a także zajęła II miejsce w konkursie na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną Forum Morskiego w Gdyni.

Całkowita pula nagród w konkursie wynosiła 200 tys. euro. Druga nagroda i 50 tys. euro przypadło pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy, a trzecia nagroda i 30 tys. euro greckiej pracowni Betaplan z Aten.

Przyznano także cztery wyróżnienia. Otrzymały je: Domino Grupa Architektoniczna, Wojciech Dunaj ze Szczecina, S.Selim Veliogm z Turcji, Dizarh z Bułgarii oraz AD Artis Emerla Jagiełłowicz Wojda z Krakowa. Każda z wyróżnionych pracowni otrzymała 10 tys. euro nagrody.

***

Na uroczyste ogłoszenie wyników na Politechnice Gdańskiej przybył premier Donald Tusk. Nic dziwnego: to on na początku marca wystosował specjalny list w którym zapraszał architektów z całego świata do udziału w konkursie.

Tematyka wojny nieobca wielu narodom, sprawiła, że zainteresowanie konkursem było ogromne. Wzięło w nim udział 129 pracowni i firm architektonicznych z całego świata.

Projekty przez ostatnie dwa tygodnie oceniało 11-osobowe jury w skład którego weszli m.in. architekt Daniel Libeskind, historyk sztuki Jack Lohman, grafik Andrzej Pągowski, zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski i historyk Wojciech P. Duda.

Poza nagrodą pieniężną zwycięzca otrzyma zaproszenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu budowlanego w trybie z wolnej ręki.

Celem konkursu było wyłonienie koncepcji architektonicznej przyszłego budynku muzeum wraz z koncepcją zagospodarowania terenu. Budynek w sumie ma mieć 23 tys m kw netto. Regulamin zakładał że obiekt ma mieć maksymalnie 25 m wysokości, z ewentualnym akcentem architektonicznym do wysokości 40 m.

Siedziba muzeum powstanie przy nabrzeżu kanału Raduni, w pobliżu ul. Wałowej. Budynek stanie na przekazanej przez Gdańsk działce o powierzchni 1,7 ha.

Budowa muzeum ma ruszyć w roku 2012. Uroczyste otwarcie nowego budynku planowane jest na 1 września 2014 roku - w 75. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Szacuje się że koszt prac budowlanych i zagospodarowania terenu ma wynieść 230 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (392) ponad 20 zablokowanych

  • Zbudujmy Nowe Muzeum teraz POwodzi a później idei betonu.

    • 4 4

  • Scierwo...

    TY chyba pomyliłeś swoje miesjce,
    TO JEST NASZE MIASTO.
    Taka opinia swiadczy o Twojej abnegacji.. Miasto w którym żyjesz.daje Ci możliwości, wykorzystaj to..
    Nikt tobie tu nie gwarantuje luksusu wg HILTON,
    nie podoba się, wyjedź...
    sobie i NAM gdańszczanom zrobisz ugę.
    MY BUDUJEMY NASZE MIASTO,
    a nie dołujemy.
    mądre uwagi zawsze są na czasie....i cenne
    pzdr.

    • 1 8

  • M U Z E U M ???? KOLEJNE!!!
    pieniądze wydane na stałą wystawę... po co?
    Dołóżmy tym biednym ludziom którzy tą tragedię przeżyli, a teraz nie maja na lekarstwa, albo na leczenie.....

    • 4 2

  • Gratuluję:)) (3)

    Cieszę się e wygrała trójmiejska pracownia architektoniczna, wręcz jestem dumny że mamy takie zespoły projektowe które mogą konkurować z architektami całego świata. Wręcz uważam że to jest jakoś symbolicznie - bo tak nie do końca fajnie jak by projekt powstawał w jakiś Chinach :))
    Odnośnie negatywnych komentarzy .......... no cóż istnieją II grupy ludzi: I tworzą a II krytykują - bo nic innego w swym życiu nie stworzyli i ni gdy nie stworzą.
    Przykre ze jest zamieszanie w tle z tymi kopertami zapewne będą wnoszone protesty, i aby wszystko jak najszybciej się wyjaśniło.

    P.S.
    Krytykantów i innych frustratów zapraszam na stronę internetową Muzeum II wojny światowej w celu zapoznania się z regulaminem konkursu oraz innym materiałami. Ale zapewnie nie znajdzie się wiele chętnych przeczytania 200 parę stronicowy dokument.

    • 8 15

    • *konkurować z architektami całego świata* (2)

      niech sprobuja sil w miedzynarodowym konkursie poza trojmiastem. wtedy pogadamy
      slabota, zenada i dół...

      • 3 3

      • dopisek: (1)

        Roman, czyli pracownik Budynia lub Machcewicza z Muzeum II WŚ, jak wszyscy którzy walą pozytywy tam gdzie jest po kilkanaście negatywów odnośnie przekrętów PO i Budynia przy konkursie.

        Oczywiście admin trojmiasto.pl zaraz wykasuje ten wpis.

        • 0 2

        • pracuję we własnej firmie projektowej, w wyborach udziału nie biorę ponieważ jestem obcokrajowcem

          • 0 0

  • Projekt jest dosc banalny (6)

    Jego banalnosc polega na tym ze po prostu zastosowano "chwyt" polagajacy na wbiciu w teren graniastoslupa ktory moze symbolizowac wszystko i nic, i to zarowno w Tokio, Rio de Janeiro jak i w NYC. Dodanie dramatycznej czerwieni jest juz tylko dramatyzujacym (tanio) dodatkiem. Tego typu architektura udaje jedynie ze cos symbolizuje i ze odwoluje sie do jakiegos tematu i kontekstu. W istocie jest to "architektura szklanych pudelek" przepuszczona przez maszynki Eisenmana , Zahy Hadid czy Libeskinda, ktore pionowym graniastoslupom nadaja formy graniastoslupow przewracajacych sie , nadajac im przy okazji dynamiki zastepujacej estetyke.

    FAkt ze Droszcz siedzi buirko w biurko z Czabanskim a Domsta kilka pokoi dalej oraz ze Libeskind faktycznie robil z Kwadratem szkice wiezowca dla dewelopera znajomego Wieslawa Bielawskiego na Polskim Haku i ze Kwadrat robil dla dewelopera osiedle kolo terenu Muzeum i ze Bielawski i Adamowicz zmienili dla tego osiedla Plan Zagospodarowania Przestrzennego dwukrotnie podwyzszajac dopuszczalna zabudowe.... to wszystko sa informacje ktore zebrane razem daja wiele do myslenia.

    • 20 4

    • O świetnie, że jest student PG. Zrozum jedno (2)

      Ty i Twoi kumple jesteście po to aby służyć ludziom. Nieodwrotnie. Zatem, przestańcie niszczyć Gdańsk. Zajmijcie się czymś pożytecznym. Jak choćby, odbudową. Bo nie można ulepszyć ideału. A nasze paskudztwa są dziewicze tereny.

      • 1 9

      • (1)

        Z wypowiedzi Studenta nie widać, żeby niszczył Gdańsk. Natomist otwiera oczy na chory układ niszczący to miasto. Czytaj ze zrozumieniem, bo jak dotychczas ze wszystkim się z Tobą zgadzałam, ale z tym jednym wpisem nie.

        • 1 1

        • Niszczyć miasto można na dwa sposoby. Nie mówię o tradycyjnym jakim

          od prehistorii jest rozwałka. Drugą metodą jest budowanie obok przepięknej architektury, czegoś okropnego. Zrób coś podobnego w bezpośrednim sąsiedztwie Florencji, tak aby widoczne było z daleka. I miliony wypną się na to miasto. Skoro nie ma rady na ucalone z pogromu 1945 zabytki, trzeba zburzyć, to chociaż odbudować. Stare Miasto (nie mylić z Głównym Miastem) to tragedia.

          • 0 1

    • no fakt, az smierdzi korupcja

      • 4 1

    • Coz...

      • 0 0

    • Jałowa krytyka wynikająca z tresury edukacyjnej.

      Powyższe słowa można przypisać praktycznie każdemu obiektowi na świecie. Czym jest Targ Węglowy albo ulica Długa, że uznajesz je za "pasujące do Gdańska". Do którego Gdańska? Tego, w którym je budowano?
      Zaimportowano je głównie z Holandii, czasem nawet dosłownie, bo przewożąc całe fasady. Gdyby wówczas znalazł się taki StudentPG jak Ty i wyskoczył z krytyką, że takie budynki mogą stanąć w każdym mieście, a szczególnie na północ od Frankfurtu, to dziś mieszkałbyś w kurnych chatach z wczesnego średniowiecza.

      Co znaczy "przepuszczona przez maszynki Eidenmana, Zahy, Libeskinda"? Każda architektura jest wynikiem przetworzeń, rozwoju, naleciałości i doświadczeń projektantów. Te trzy nazwiska to zupełnie odmienne od siebie style i filozofie - wrzucasz je sobie do jednego woreczka, żeby podeprzeć się niby to mądrym zdaniem, ale co one wnoszą?

      Poziom krytyki, jaki pokazałeś jest mierny. Widzę fascynację starymi stylami - tylko czymże one dla Ciebie były? Wg logiki powinny być zestawieniami graniastosłupów obrośniętymi mniej lub bardziej wybujałymi ozdobnikami, często nawet z szablonu.

      • 1 0

  • W Gdyni wszystko chowaja pod ziemie. Na przyklad ta ich sala sportowa nie spelniajaca wymogow meskiej Euroligi. Ale czemu do Gdanska takie szkaradztwa sie sprowadza? My kompleksow nie mamy!!

    • 1 2

  • w muzeum powinna powstac ekspozcja ukazujaca losy Polaków w niemieckim

    wojsku. Takich osób z Pomorza i ze Śląska było przecież kilkaset tysięcy

    • 1 2

  • Zwycięski projekt cieeeekaaaaawy

    Widac już na pierwszy rzut oka wpływy dekonstruktywistów radzieckich z przed stu lat.
    No tak, ale to juz wszystko było. Same cytaty z przeszłości...
    Nic nowego. Architektura przezywa regres.

    • 2 1

  • cd cd cd cd

    Czy autorzy zwycięskiego projektu byli w młodości ukąszeni heglem?
    Skąd u Nich te fascynacje.

    A tak w ogóle to GRATULACJE DLA ZWYCIĘZCÓW I WYRÓŻNIONYCH
    i to nie ważne jakimi środkami odnieśli sukces. Liczy się efekt - szczerze zazdroszczę wam tych 80 000 erosów; nawet nie wiecie jak by sie mnie by one przydały.

    • 3 2

  • obciete lby

    ciekawe co bedzie jak z tej pochylonej czesci bedzie odrywac sie lod po zmrozonym deszczu....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane