• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni wygrało konkurs na projekt muzeum II Wojny Światowej

Katarzyna Moritz, Michał Stąporek
1 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 12:00 (1 września 2010)
Zwycięski projekt Muzeum II Wojny Światowej opracowany przez Studio Kwadrat z Gdyni. Zwycięski projekt Muzeum II Wojny Światowej opracowany przez Studio Kwadrat z Gdyni.

Gdyńska pracownia pokonała 128 konkurentów z całego świata i zdobyła główną nagrodę wynoszącą 80 tys. euro. Koperta z kodem pracy zwycięzcy byłą jedną z czterech, jakie zostały zniszczone przed rozstrzygnięciem konkursu.



I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni I nagorda projekt Studia Architektonicznego Kwadrat z Gdyni
- To nie ma być kolejne zwykłe muzeum. Ma ono przynieść nadzieję na zrozumienie II wojny światowej, ma sprawić, że nie zapomnimy tego, co się zdarzyło. Choć mówi się zazwyczaj, że w konkursach druga praca jest zawsze najlepsza, a pierwsza jest wynikiem kompromisu, to nie jest tak w przypadku zwycięskiego projektu, o bardzo silnym i mocnym przekazie - stwierdził architekt Daniel Libeskind, członek jury opisując projekt gdyńskiej pracowni, kierowanej przez Jacka DroszczaBazylego Domstę.

Jury podkreślało w uzasadnieniu, że muzeum zaprojektowane przez gdyńską pracownie ma szansę stać się nową ikona architektoniczną Gdańska oraz że doskonale wpisuje się w koloryt i atmosferę miasta. Muzeum według tego projektu w dużej części będzie znajdować się pod ziemią, na powierzchni widnieje trójkątna, przekrzywiona wieża.


Aktualizacja, godz. 12

Kłopot w tym, że koperta z kodem zwycięskiej pracy (84171358) była jedną z tych, które zostały zniszczone na kilka dni przed rozstrzygnięciem konkursu. O konsekwencjach sytuacji, w której nagrodzona zostanie praca, co do której nie ma stuprocentowej pewności, że w jej przypadku została zachowana zasada anonimowości, Portal Trojmiasto.pl pisał jako pierwszy w poniedziałek, w artykule pt. Kontrowersje wokół konkursu na Muzeum II Wojny Światowej.

Czy sytuacja, w której na 129 kopert zniszczeniu ulegają cztery, a wśród nich jest koperta zwycięzcy, nie może budzić obaw co do przejrzystości konkursu? O komentarz poprosiliśmy zastępcę dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, dr Janusza Marszalca.

- To zwykły przypadek, proszę się nie doszukiwać w tym teorii spiskowych. Nie została złamana zasada anonimowości, ponieważ wszystkie firmy, kórych koperty z kodami uległy zniszczeniu, w terminie dostarczyły nowe koperty z danymi - tłumaczy zastępca dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, dr Janusz Marszalec.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska i członejk jury: - Gdyby organizatorzy konkursu nie zwrócili się o dosłanie najprawdopodobniej zagubionych kopert, na sto procent naraziliby się na protest, który w konsekwencji doprowadziłby do unieważnienia konkursu. Na to nie można było sobie pozwolić. Jeśli ktoś dopatruje się w tym jakiegoś przekrętu, proponuję zawiadomić odpowiednie służby.

***


II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy
II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy II nagroda to projekt pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy
III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten. III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten.
III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten. III nagroda należy do greckiej pracowni Betaplan z Aten.
Studio Kwadrat przyzwyczaiło nas już do wygrywania i zdobywania nagród w ważnych konkursach architektonicznych organizowanych w Trójmieście. W kwietniu pracownia zdobyła III miejsce w konkursie na koncepcję zagospodarowania Wyspy Spichrzów. Wcześniej wygrała konkurs organizowany przez Invest Komfort na projekt osiedla mieszkaniowego Motława Apartments w Gdańsku, a także zajęła II miejsce w konkursie na koncepcję architektoniczno-urbanistyczną Forum Morskiego w Gdyni.

Całkowita pula nagród w konkursie wynosiła 200 tys. euro. Druga nagroda i 50 tys. euro przypadło pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy, a trzecia nagroda i 30 tys. euro greckiej pracowni Betaplan z Aten.

Przyznano także cztery wyróżnienia. Otrzymały je: Domino Grupa Architektoniczna, Wojciech Dunaj ze Szczecina, S.Selim Veliogm z Turcji, Dizarh z Bułgarii oraz AD Artis Emerla Jagiełłowicz Wojda z Krakowa. Każda z wyróżnionych pracowni otrzymała 10 tys. euro nagrody.

***

Na uroczyste ogłoszenie wyników na Politechnice Gdańskiej przybył premier Donald Tusk. Nic dziwnego: to on na początku marca wystosował specjalny list w którym zapraszał architektów z całego świata do udziału w konkursie.

Tematyka wojny nieobca wielu narodom, sprawiła, że zainteresowanie konkursem było ogromne. Wzięło w nim udział 129 pracowni i firm architektonicznych z całego świata.

Projekty przez ostatnie dwa tygodnie oceniało 11-osobowe jury w skład którego weszli m.in. architekt Daniel Libeskind, historyk sztuki Jack Lohman, grafik Andrzej Pągowski, zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski i historyk Wojciech P. Duda.

Poza nagrodą pieniężną zwycięzca otrzyma zaproszenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu budowlanego w trybie z wolnej ręki.

Celem konkursu było wyłonienie koncepcji architektonicznej przyszłego budynku muzeum wraz z koncepcją zagospodarowania terenu. Budynek w sumie ma mieć 23 tys m kw netto. Regulamin zakładał że obiekt ma mieć maksymalnie 25 m wysokości, z ewentualnym akcentem architektonicznym do wysokości 40 m.

Siedziba muzeum powstanie przy nabrzeżu kanału Raduni, w pobliżu ul. Wałowej. Budynek stanie na przekazanej przez Gdańsk działce o powierzchni 1,7 ha.

Budowa muzeum ma ruszyć w roku 2012. Uroczyste otwarcie nowego budynku planowane jest na 1 września 2014 roku - w 75. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Szacuje się że koszt prac budowlanych i zagospodarowania terenu ma wynieść 230 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (392) ponad 20 zablokowanych

  • Mogli po prostu zburzyć do połowy jakąś kamienicę..

    więcej by to symbolizowało niż jakieś origami.. i kosztowało by znacznie mniej. Nie jestem studentem ASP, nie mam takiego wykształcenia więc znawcą nie jestem, ale skoro ma to być publiczny punkt, to powinien spełniać oczekiwania obywateli a nie euro-kompleksiarzy bo nie wiem jak inaczej to nazwać. Nie rozumiem czemu panuje moda na tak drastyczne asymetrie skoro jest to po prostu mało estetyczne.

    • 11 0

  • Żeby Gdańsk, żeby Gdańsk, żeby Gdańsk był Gdańskiem. Już teraz ten budynek

    musi być pierwszy na liście do wyburzenia. Turyści śmiertelnie nudzą się w Gdańsku, bo starówka jest wielkości znaczka pocztowego. I z wielu miejsc widać wstrętny modernizm i postmodernizm. Do odstrzału i na to miejsce to co trzeba. Czyli neorenesans, neogotyk i neobarok. To takie Gdańskie. Człowiek wysiada w Gdańsku Głównym. Widzi wstrętny postmodernizm. A przed wojną wszystko przy Wałach Jagiellońskich było zbliżone do Wielkiej Zbrojowni. Jak się uchował Nowy Ratusz i budynek bankowy koło Bramy Wyżynnej to ja nie wiem. Ale wiem, że koło Bramy takich było więcej!

    • 11 3

  • Brawo !!!

    Macie jeszcze jakiś ciekawe pomysł na muzea ?? Patrzmy i przeżywajmy ciągle przeszłość, bo jak widać politycy stwierdzili, że przyszłości nie mamy i nie warto w nią inwestować.

    • 1 4

  • Dlaczego wszystkie 3 prace mają zbliżony kolor elewacji?

    Taka moda? Jakby je tak poskładać do kupy to może i by coś z tego było...

    • 7 1

  • ARCHITEKTURA BRONI SIĘ SAMA!

    widzieliście projekt, który dostał I-sze wyróżnienie, szkoda że nie I-sze miejsce...
    wg. mnie najlepszy!

    • 6 2

  • Jedna z 4 zniszczonych kopert...

    pewnie sobie sprawdzili czy aby ten numer ktory pracownia podała jest właściwy, zniszczyli koperty i "kolega kolegi" wygrał konkurs :/ lewizna na maksa, a w dodatku projekt mi się nie podoba, na pewno są lepsze...

    • 14 2

  • Ale paskudztwo...

    • 11 3

  • Ten projekt to jakiś koszmar

    • 11 3

  • PIEKNY, WYJATKOWY, WSPANIALY (2)

    Jak dobrze zobaczyć, ze zaczynamy się rozwijać, ze nie cofamy się w rozwoju... Nareszcie ktoś wprowadzi Gdańsk w 21 wiek. Panowie Architekci GRATULACJĘ!!! Dawno nie wiedziałam obiektu tak wymownego, który cala zewnętrznością opowiada o tym co zawiera w sobie. Znakomity pomysł wprowadzenia go w głąb ziemi, jak cala wojna w okopach, piwnicach i ukryciu. Mam nadzieje, ze na elewacji znajda się zardzewiałe blachy, by pogłębić symbolikę. Wszystkim, którzy nie podzielają mojego zdania, proponuje wycieczki do największych miast europy i przejście się ich ulicami, chociażby tylko po to by się czegoś, chociaż odrobinę nauczyć, o czytanie książek nie proszę, wiem jakie są statystyki, a dla tych od dworko- podobnych upodobań, przypominam, że dwory miały przynajmniej 4h parków. To tak na marginesie, bo o gustach się nie dyskutuje. Ale jest mi dramatycznie smutno, to przykre, że Gdanszczanie maja tak ograniczona wyobraznie.

    • 5 16

    • Nazywanie tego rozwojem to manipulacja (1)

      Wyburz całą Florencję i zrób wielkie centrum biurowo-bankowe. Rozwój jak diabli. Ale wtedy miliony turystów wypną się. Nowość nie jest rozwojem z definicji. Trzeba porównywać. Mieszkańcy Paryża, gdyby to zobaczyli, odkurzyliby gilotynę. Tam jest zakaz takich budynków! W całym paryskim śródmieściu jest tylko jeden podobny. Cała reszta błyszczących ekskrementów jest na przedmieściach!

      Ludzie nienawidzą patologicznie nowoczesnych budowli. To mordowanie Gdańska, który i tak ledwo dycha. Turyści śmiertelnie się nudzą mikroskopijną starówką. Ludzie chcą otaczać się starymi stylami architektonicznymi, bo mają kokardę współczesnych szkaradztw. Panowie architekci, to wy macie łaskawie służyć nam, a nie odwrotnie.

      Ograniczona wyobraźnia? Doświadczenie 65 lat. Gdyby odbudować Stare Miasto (nie mylić z Głównym Miastem) rozwalić wszystko przy Wałach Jagiellońskich co zbudowano po wojnie i wprowadzić rekonstrukcje, miasto byłoby balsamem dla wszystkich zmysłów. Ludzie nie wychodziliby z domu, aby coś załatwić, ale dla samego przebywania w mieście.

      • 7 1

      • chyba dawno nie byłeś w Paryżu

        pojedź i najlepiej tam już zostań

        • 1 5

  • 3 razy NIE (4)

    raczej nastąpi cofnięcie w rozwoju... Mało Pani widziała - zalecam duuuuużo podróży po świecie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 9 3

    • (3)

      Ja podróżuje. W tej chwili tez nie jestem w Polsce. Kiedy wracam ogarnia mnie czarna rozpacz. Naprawdę nie trzeba jezdzić daleko, wystarczy do Berlina, żeby zobaczyć jak wygląda piękne rozwijające się miasto. Proszę się zastanowić nad wydawaniem pieniędzy na podróże skoro niczego się Pani nie uczy. Ja nie latam po sklepach za pamiątkami, ja świat oglądam.

      • 4 1

      • oglądanie świata w krzywym zwierciadle

        de gustibus non disputandum est
        Pozdrawiam

        • 0 0

      • Znam ciekawsze miejsca niż Berlin do zwiedzania...poza tym proszę mnie nie obrażać tekstem o czytaniu książek, bo przypuszczalnie pochłaniam ich węcej niż Pani, droga xxx

        • 0 0

      • W Berlinie zachowano naprawdę spory kawałek Muru

        Co Ty na to? Nie przeszkadza w rozwoju tak rozległy pomnik? Nie lepiej zamienić w proch i zastąpić statuetką?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane