• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: wolno, wolniej, coraz wolniej...

Michał Sielski
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze dużo czasu upłynie, zanim na plac budowy Trasy Kaszubskiej wjedzie ciężki sprzęt. Wszystko wskazuje na to, że jeszcze dużo czasu upłynie, zanim na plac budowy Trasy Kaszubskiej wjedzie ciężki sprzęt.

Według planów z września ubiegłego roku, miała już być gotowa decyzja środowiskowa, umożliwiająca prace przy budowie Trasy Kaszubskiej. Tymczasem nie ma jeszcze gotowych dokumentów, na podstawie których można ją wydać.



Warianty Trasy Kaszubskiej brane pod uwagę przez GDDKiA. Warianty Trasy Kaszubskiej brane pod uwagę przez GDDKiA.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już na początku września 2009 roku wyznaczyła projektantowi drogi dwumiesięczny okres na przygotowanie materiałów niezbędnych do sporządzenia decyzji środowiskowej. Na podstawie tych dokumentów decyzję miała wydać Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Ale nie wydała, bo dokumentów do tej pory nie otrzymała.

- Cały czas wprowadzamy poprawki. Dokumenty dostarczymy do RDOŚ, gdy wszystko będzie zapięte na ostatni guzik. Na razie nie jest - przyznaje rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, Piotr Michalski.

Decyzja środowiskowa to ostatni dokument, który pozwoli zacząć prace przetargowe przed budową Trasy Kaszubskiej. Koszt budowy ekspresowej drogi waha się w granicach 4,4-5,7 mld. zł. Dwupasmowa trasa ma mieć - w zależności od wariantu - od 60 do 70 km długości. Średni koszt wybudowania kilometra drogi wraz z mostami, wiaduktami itp. wyniesie od 69 do 84 mln. zł.

Czy uda się dotrzymać terminu i do 2015 roku ukończyć Trasę Kaszubską?

GDDKiA wybrała wariant najkrótszy i najtańszy. Trasa, łącząca Lębork i Słupsk z Trójmiastem, połączy się z obwodnicą na węźle w Wielkim Kacku. Ominie jeziora Marchowskie od północy i przejdzie skrajną częścią Koleczkowa. Ale decyzja środowiskowa może ten wybór podważyć, a nawet całkowicie wykluczyć.

- Dlatego staramy się, by dokumenty były jak najlepsze. Nie chcemy pochopnie wysłać nieprecyzyjnych dokumentów, które potem będzie trzeba poprawiać. To obszerne materiały, a nie krótka umowa, którą można podpisać na kolanie. Jednocześnie chciałbym zaprzeczyć pogłoskom, że się nam nie spieszy, bo rząd postawił na autostrady, a drogi ekspresowe mogą poczekać. Wszyscy wiemy, że nie mogą - mówi Piotr Michalski.

Urzędnicy zapewniają, że kilkumiesięczne opóźnienie nie wpłynie na termin realizacji inwestycji. Trasa Kaszubska ma być gotowa w 2015 roku, choć pierwotnie premier Donald Tusk mówił nawet o roku 2012, w którym miała być gotowa już pierwsza część trasy od Gdyni do Lęborka.

- Mamy plan "B". Istnieje możliwość wykonania części prac równolegle. To droższe rozwiązanie, ale jeśli ceny na rynku utrzymają się na obecnym poziomie, będzie nas na to stać. Do tej pory musieliśmy wybierać wolniejsze, ale tańsze rozwiązania - zdradza nam jeden z pracowników warszawskiej centrali GDDKiA.

Plan "B" może jednak nie wypalić, bowiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wcale nie musi się spieszyć z wydaniem decyzji. Żadne przepisy nie precyzują, ile ma na to czasu.

Miejsca

Opinie (187) 9 zablokowanych

  • Drodzy orendownicy rozbudowy ulic zdecydujcie!!! Krytykujecie mieszkańców że nie chcą mieszkać w śród kłębów spalin jedncześnie wyliczając im koszty dojazdu do odległuch od aglomeracji miejskiich domów. Podkreślacie fakt dużej emisjii spalin w trakcie dojazdu do takich miejscowości PRZY JEDNOCZESNEJ KRYTYCE EKOLOGÓW JAKO I ROLI ICH EKSPERTYZ W PROCESIE INWESTYCYJNYM. Mieszkańców sprzeciwiajacych sie budowie nazywacie egoistami a sami nie myślicie o konsekwencjacjach jakie niesie poprowadzenie autostrady przez tereny leśne rolnr o obszary ujęć wody pitnej???? między innymi te dane zawierają ekspertyzy środowiskowe przygotowywane przez tak krytykowany wydział ochrony środowiska...

    • 1 1

  • To bądź sobie tym frajerem ale wiedz że dudując dom na nowo zakupionych nieruchomościach każdy zwraca sie do gminy z zapytaniem czy w pobliżu jego przyszłego domu planowana jest jakaś inwestycja celu publicznego np. droga jeżeli nie to dopiero wówczas może starać sie o pozwolenia na budowę. Wobec tego że żaden z projektów tras nie została oficjalnie potwierdzony gminy odpowiadają iż takich inwestycji nie ma ..... No i tak wszystko sie zaczyna ... powstają pojedyńcze domy i osiedla po czym zatwierdza sieprojekt Z PREZD 30 LAT A Z WSZYSTKICH JEGO PRZECIWNIKÓW ROBI SIEZACOFANYCH PRZECIWNIKÓW POSTĘPU......... JEDNOCZEŚNIE WSZYSCY WIEDZEILI I NIKT NIE WIEDZIAŁ!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Spacerowa

    Jestem ciekaw jak będzie się jeżdziło tą piękną drogą, która jest już teraz zakorkowana od rana do wieczora cały rok. Remontuja Słowackiego, a Spacerowa - nic. Jestem za każdą nową drogą, ale koniecznie trzeba przebudować wylot Spacerowej w Oliwie

    • 1 0

  • Nadal nie rozumiem jak można preferować trasę przelotową przez sypialnie Gdyni (Koleczkowo, Bojano), które są już w tej chwili prawie częścią miasta. Za 10-15 lat okaże się, ze trzeba znowu robić następną obwodnicę do trasy kaszubskiej. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest południowy wariant przebiegu trasy, omijający zagęszczone obszary zabudowy i łączący się z obwodnica za Gdańskiem i mający kilka zjazdów umożliwiających dotarcie do Gdyni i Gdańska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane