• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: wolno, wolniej, coraz wolniej...

Michał Sielski
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze dużo czasu upłynie, zanim na plac budowy Trasy Kaszubskiej wjedzie ciężki sprzęt. Wszystko wskazuje na to, że jeszcze dużo czasu upłynie, zanim na plac budowy Trasy Kaszubskiej wjedzie ciężki sprzęt.

Według planów z września ubiegłego roku, miała już być gotowa decyzja środowiskowa, umożliwiająca prace przy budowie Trasy Kaszubskiej. Tymczasem nie ma jeszcze gotowych dokumentów, na podstawie których można ją wydać.



Warianty Trasy Kaszubskiej brane pod uwagę przez GDDKiA. Warianty Trasy Kaszubskiej brane pod uwagę przez GDDKiA.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już na początku września 2009 roku wyznaczyła projektantowi drogi dwumiesięczny okres na przygotowanie materiałów niezbędnych do sporządzenia decyzji środowiskowej. Na podstawie tych dokumentów decyzję miała wydać Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Ale nie wydała, bo dokumentów do tej pory nie otrzymała.

- Cały czas wprowadzamy poprawki. Dokumenty dostarczymy do RDOŚ, gdy wszystko będzie zapięte na ostatni guzik. Na razie nie jest - przyznaje rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, Piotr Michalski.

Decyzja środowiskowa to ostatni dokument, który pozwoli zacząć prace przetargowe przed budową Trasy Kaszubskiej. Koszt budowy ekspresowej drogi waha się w granicach 4,4-5,7 mld. zł. Dwupasmowa trasa ma mieć - w zależności od wariantu - od 60 do 70 km długości. Średni koszt wybudowania kilometra drogi wraz z mostami, wiaduktami itp. wyniesie od 69 do 84 mln. zł.

Czy uda się dotrzymać terminu i do 2015 roku ukończyć Trasę Kaszubską?

GDDKiA wybrała wariant najkrótszy i najtańszy. Trasa, łącząca Lębork i Słupsk z Trójmiastem, połączy się z obwodnicą na węźle w Wielkim Kacku. Ominie jeziora Marchowskie od północy i przejdzie skrajną częścią Koleczkowa. Ale decyzja środowiskowa może ten wybór podważyć, a nawet całkowicie wykluczyć.

- Dlatego staramy się, by dokumenty były jak najlepsze. Nie chcemy pochopnie wysłać nieprecyzyjnych dokumentów, które potem będzie trzeba poprawiać. To obszerne materiały, a nie krótka umowa, którą można podpisać na kolanie. Jednocześnie chciałbym zaprzeczyć pogłoskom, że się nam nie spieszy, bo rząd postawił na autostrady, a drogi ekspresowe mogą poczekać. Wszyscy wiemy, że nie mogą - mówi Piotr Michalski.

Urzędnicy zapewniają, że kilkumiesięczne opóźnienie nie wpłynie na termin realizacji inwestycji. Trasa Kaszubska ma być gotowa w 2015 roku, choć pierwotnie premier Donald Tusk mówił nawet o roku 2012, w którym miała być gotowa już pierwsza część trasy od Gdyni do Lęborka.

- Mamy plan "B". Istnieje możliwość wykonania części prac równolegle. To droższe rozwiązanie, ale jeśli ceny na rynku utrzymają się na obecnym poziomie, będzie nas na to stać. Do tej pory musieliśmy wybierać wolniejsze, ale tańsze rozwiązania - zdradza nam jeden z pracowników warszawskiej centrali GDDKiA.

Plan "B" może jednak nie wypalić, bowiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wcale nie musi się spieszyć z wydaniem decyzji. Żadne przepisy nie precyzują, ile ma na to czasu.

Miejsca

Opinie (187) 9 zablokowanych

  • Sopot w kleszczach. (4)

    Blisko 40 tyś. mieszkańców Sopotu + osoby przyjeżdżające tam do pracy, muszą dzielić jezdnię z autami z Oliwy lub z Karwin, aby dojechać do obwodnicy i poza nią. Droga Kaszubska jest bardzo potrzebna, ale równolegle powinno opracować się niezależne połączenie Sopotu z Obwodnicą. W przeciwnym wypadku "sopockie kleszcze" zmaterializują się.

    • 17 2

    • jak bedzie dobry zarzadzajacy to zdarza!

      dobrego szefa im trzeba by te kupe ruszyc...

      • 0 0

    • zdjąć szlaban na ulicy Reja i pociagnać ja do węzłą Osowa i po kłopocie. (1)

      • 1 1

      • tą waźką dróżką chcesz puścić przez las taki ruch??

        kiepski pomysł.

        • 0 0

    • Dla przypomnienienia

      Przecież to prezio Sopotu zablokował dalszy przebieg drogi różowej przez Sopot i Gdynia została na lodzie z trasą do nikąd.

      • 0 0

  • wali mnie to (2)

    jak bedzie to dobrze, jak nie bedzie to źle, ale coto zmieni

    • 3 3

    • mnie też to wali :) (1)

      Mam wylane na całą tę trasę, na rząd mam wylane i na GDDKiA też mam wylane.

      • 3 1

      • co za aspołeczna postawa;)

        • 0 0

  • obiecanki cacanki tuska

    teraz jest takie nasilenie tematu dróg i autostrad bo przed nami euro,ale po euro temat upadnie a tym bardziej żwawa praca....to co się dzieje to jest wszystko za wolno...euro to bedzie jeden wielki nie wypał komunikacyjny... nie ma autostrad nie ma porządnych lotnisk,a o dworcach juz nawet nie wspomne bo to jest jakaś masakra... przyjdzie euro cały świat sie będzie smiał z naszych autostard które mają po 74 km długości, najemy się troche wstydu i już po euro nasz jakże wspaniały rząd zapomni że trzeba budować infrastrukture, hotele, lotniska etc.
    wszystko ma być na 2012,jeśli to prawda to tuskowi czasu nie starczy na przecinanie wstęg....oby było do 2015 ;)

    • 9 3

  • węzeł w Wielkim Kacku (1)

    Ciekawe jak rozwiążą połączenie z obwodnicą. Ten węzeł już teraz wiecznie się korkuje, a miejsca na zbudowania przejazdów bezkolizyjnych (jak planowany węzeł przy Auchan) jest bardzo mało.

    • 10 0

    • do Pawła G

      Ten wezeł bedzie bezkolizyjny - po prostu bedzie całkowicie przebudowany od podstaw

      • 1 1

  • słuszna jest linia naszej partii - śmieszyć, tumanić, przestraszać... naobiecywać, naoczajduszyć, skłócić, ogłosić stan (2)

    wyjątkowy a wszystkiemu winna Lotka
    ta idiotka, co ma klucze od wychodka

    • 9 7

    • Ma to coś wspólnego z artykułem? (1)

      Czy jak zwykle piszesz co ci akurat wpadło do głowy?

      • 3 2

      • Do jakiej glowy?

        • 3 1

  • w tej polsce to nigdy NIC nie jest na czas

    a Polaczki wierza, i chodza na wybory:-)

    • 7 2

  • czary - mary (2)

    Ludzie!
    Co czytam o jakiejś inwestycji, to w komentarzach zaraz marudzenie, że miało być "aż tak" a tym czasem jest "zaledwie tak", a wogóle to syf, kiła i mogiła. Sprawa za każdym razem rozbija się o pieniądze. Dużo by się chciało, ale za darmo. Za "mienie" trzeba niestety płacić. Nasza gospodarka jeszcze nie nadrobiła zaległości po II Wojnie Światowej, po Zimnej Wojnie i po rewolucji ustrojowej. Na to trzeba kilkudziesięciu lat, chyba że odkryjemy jakieś supercenne złoża, które odmienią naszą gospodarkę na wzór Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

    • 4 2

    • hmm, dziwne (1)

      Kolega tu o wojnie światowej, o PRL a przecież Tusk wyraźnie mówił w kampanii wyborczej ze to wszystko wina PIS i że wystarczy "powsztrymac Kaczory" i oddać jemu władzę i wszystko pójdzie jak z płatka.
      hmm i co ja mam teraz myśleć...? hmm, muszę iść obejrzec tefałen, tam mi powiedzą w co ja mam teraz wierzyć. Ale kolega namieszał.

      • 1 0

      • gadka-szmatka

        Każdy polityk obiecuje gruszki na wierzbie, jak mu sondarze spadają, ale kasy od tego nie przybywa. Można tylko zmieniać kierunki strumieni - np. przyoszczędzi się na ochronie środowiska i emeryturach, to powstanie kilka kilometrów asfaltowej skorupy np. na Pomorzu. Im wiecej zgodnych polityków z danego regionu, tym ten region wiecej może wyszarpać ze wspólnej narodowej kasy.
        Tusk i Kaczyńscy robią sobie pod górkę, więc kasę szarpie kto inny.

        • 1 0

  • TA DROGA NIE MA SENSU W PROPONOWANYM KSZTALCIE (5)

    TA BDROGA NIE MA SENSU W PROPONOWANYM KSZTALCIE
    TA DROGA POWINNA LACZYC KOSZALIN ZE STRASZYNEM ( tz polaczyc - trase kaszubska z obwodnica zachodnia trojmiasta z autostrada a1 i z obwodnica poludniowa trojmiasta - to wszystko laczy sie w Straszynie no morze byc Rusocin)TYLKO TAKI JEST SENS INNEGO SENSU NIE MA BUDOWANIE TEJ DROGI, PONIEWAZ TO CO JEST PROJECTOWANE TO JEST DROGAKOLO DROGI - CO SPOWODUJE ZAKORKOWANIE TROJMIASTA

    • 11 7

    • brednie i histeria (4)

      bez sensu. jak obowdnica zachodnia, jaki Koszalin, jaka obowdnica południowa?
      Trasa Kaszubska łaczy Łębork z Chwaszczynem i Kackiem, który jest w środku obowdnicy i dzieki temu zarówno Gdynianin jak i Gdańszcznin może z niej skorzystać i skrócić drogę do Słupska. Właczenie jej w Straszynie spowodowałoby ze droga ta uzywana byłaby tylko pzrez Tiry z Warszawy i Łodzi oraz mieszakńców Pruszcza i sw Wojciecha. Szkoda wydawac miliony dla kilku Torów z warszawy i z całym szcunkiem mieszakńców Pruszcza. Wszyscy inni zeby ominąć M.Trójmiasto Kaszubskie musieliby cofnąć sie 30 km do Straszyna żeby wjechać na TrKasz. Słupszcznie jadący do Gdyni zaś zeby skozrystać ze 'skrótu' jechaliby pzrez Straszyn i i tak wpadali na Obwodnice. czyli nadkąłdali 40 km zeby oszczędzić korki wejgherowa. Nikt by tego nie robił bo benzyna kosztuje. Wiec powtórzmy: wszystkie bajania o Straszynie, Matarni i Owczrni to szkodnictwo i bzdura. Przykro mi.

      • 2 2

      • nie za droga na dzialki tak za obwodnica polnocna

        ta droga nie ma sensu trzeba dudowac obwodnice polnocna trojmiasta z gdyni na rede/puck
        egoisci - chcecie sobie wybudowac droge na wasze dzialki

        • 0 0

      • nie za droga na dzialki tak za obwodnica polnocna

        ta droga nie ma sensu trzeba dudowac obwodnice polnocna trojmiasta z gdyni na rede/puck
        egoisci - chcecie sobie wybudowac droge na wasze dzialki

        • 0 0

      • ale sciema - sa wazniejsze inwestycje drogowe dla trojmiasta

        trzeba bylo nie kupowac dzialki w krzakach za miastem i terza nie zawracac glowy - to jest zwykla sciema i nawijanie smalec na palec

        • 0 0

      • koszalin slupsk i lebork chce utworzyc nowe wojewodztwo - srodkowo-pomorskie

        ze slupska i leborka moga jezdzic do koszalina - ci mieszkancy chca utworzyc woj. srodkowo-pomorskie - w tej sytuacji druga droga do gdyni jest nie potrzebna bo oni sa zwiazani z koszalinem a nie z trojmiastem

        • 1 0

  • zrobic Wezel Straszyn (1)

    wszystkie drogi polaczyc w Straszynie i trasa kaszubska powina pojsc ze Straszyna do Koszalina a nie do Leborka czy Slupska

    • 11 4

    • ale się wystraszyłem

      przeczytałem "zrobic Wezel Senyszyn"....

      BIPP!!!

      • 1 0

  • Dlaczego w Polsce przy kazdej inwestycjii tego typu zawsze sa jakies problemy (1)

    Dlaczego w Polsce Stadion 40 tys jest drozszy niz stadion na 60 tys na zachodzie.Dlaczego 1 km autostrady jest najdrozszy w Polsce/I tak by mozna bez konca

    • 12 3

    • czary - mary

      skąd te dane?
      czy warunki budowy są takie same?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane