• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: wolno, wolniej, coraz wolniej...

Michał Sielski
10 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze dużo czasu upłynie, zanim na plac budowy Trasy Kaszubskiej wjedzie ciężki sprzęt. Wszystko wskazuje na to, że jeszcze dużo czasu upłynie, zanim na plac budowy Trasy Kaszubskiej wjedzie ciężki sprzęt.

Według planów z września ubiegłego roku, miała już być gotowa decyzja środowiskowa, umożliwiająca prace przy budowie Trasy Kaszubskiej. Tymczasem nie ma jeszcze gotowych dokumentów, na podstawie których można ją wydać.



Warianty Trasy Kaszubskiej brane pod uwagę przez GDDKiA. Warianty Trasy Kaszubskiej brane pod uwagę przez GDDKiA.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już na początku września 2009 roku wyznaczyła projektantowi drogi dwumiesięczny okres na przygotowanie materiałów niezbędnych do sporządzenia decyzji środowiskowej. Na podstawie tych dokumentów decyzję miała wydać Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Ale nie wydała, bo dokumentów do tej pory nie otrzymała.

- Cały czas wprowadzamy poprawki. Dokumenty dostarczymy do RDOŚ, gdy wszystko będzie zapięte na ostatni guzik. Na razie nie jest - przyznaje rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, Piotr Michalski.

Decyzja środowiskowa to ostatni dokument, który pozwoli zacząć prace przetargowe przed budową Trasy Kaszubskiej. Koszt budowy ekspresowej drogi waha się w granicach 4,4-5,7 mld. zł. Dwupasmowa trasa ma mieć - w zależności od wariantu - od 60 do 70 km długości. Średni koszt wybudowania kilometra drogi wraz z mostami, wiaduktami itp. wyniesie od 69 do 84 mln. zł.

Czy uda się dotrzymać terminu i do 2015 roku ukończyć Trasę Kaszubską?

GDDKiA wybrała wariant najkrótszy i najtańszy. Trasa, łącząca Lębork i Słupsk z Trójmiastem, połączy się z obwodnicą na węźle w Wielkim Kacku. Ominie jeziora Marchowskie od północy i przejdzie skrajną częścią Koleczkowa. Ale decyzja środowiskowa może ten wybór podważyć, a nawet całkowicie wykluczyć.

- Dlatego staramy się, by dokumenty były jak najlepsze. Nie chcemy pochopnie wysłać nieprecyzyjnych dokumentów, które potem będzie trzeba poprawiać. To obszerne materiały, a nie krótka umowa, którą można podpisać na kolanie. Jednocześnie chciałbym zaprzeczyć pogłoskom, że się nam nie spieszy, bo rząd postawił na autostrady, a drogi ekspresowe mogą poczekać. Wszyscy wiemy, że nie mogą - mówi Piotr Michalski.

Urzędnicy zapewniają, że kilkumiesięczne opóźnienie nie wpłynie na termin realizacji inwestycji. Trasa Kaszubska ma być gotowa w 2015 roku, choć pierwotnie premier Donald Tusk mówił nawet o roku 2012, w którym miała być gotowa już pierwsza część trasy od Gdyni do Lęborka.

- Mamy plan "B". Istnieje możliwość wykonania części prac równolegle. To droższe rozwiązanie, ale jeśli ceny na rynku utrzymają się na obecnym poziomie, będzie nas na to stać. Do tej pory musieliśmy wybierać wolniejsze, ale tańsze rozwiązania - zdradza nam jeden z pracowników warszawskiej centrali GDDKiA.

Plan "B" może jednak nie wypalić, bowiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wcale nie musi się spieszyć z wydaniem decyzji. Żadne przepisy nie precyzują, ile ma na to czasu.

Miejsca

Opinie (187) 9 zablokowanych

  • Lipa i lipka związana z drogą

    GDDKiA planuje budowę Trasy dopiero za 3 lata więc trasa o ile powstanie będzie, ale najszybciej w 2017. Wiec proszę nie wierzyć w cuda, że wszystko w mig zrobić się uda ;)

    • 7 2

  • jeszce kilka miesięcy i dowiemy sie znowu że nie uda sie

    na euro wybudować dróg,dworców itp. wczoraj oglądałem fil z 1960 roku, takie same pociągi,wagony. ale dworce nowe

    • 20 2

  • NIC DZIWNEGO (2)

    TA droga w tym wariancie była zaplanowana 30 lat temu ale do tej pory robiono kilka innych studiów drogi ( miała się połączyć z obwodnica w "matarni, lub owczarni") wydano kilkadziesiąt milionów na opracowywanie planów - kto za to odpowie -pewnie nikt gdyby 3 lata temu zamiast planować nowe warianty ( a było ich 6 lub 7 ) zacząć budowę to teraz byśmy mieli piękną drogę
    żal patrzeć na to i to nie TUSKA wina po prostu musi pracować z baranami i biurokratami

    • 16 7

    • Jo, Tusk dobry, ale mu nie pozwalają - pewnie Lech Kaczyński spowalnia budowe trasy

      Tak, tak, Dobry Tusk, ale źli urzędnicy, dobry cesarz ale źli ministrowie, Dobry Fuhrer ale źli generałowie, Dobry Stalin ale błedy i wypaczenia itd - znamy znamy tą śpiewkę ludzi o totalitarnej mentalnosci.

      Kiedy Tusk był w opozycji, jakoś nikt się nie zamyślał nad złożonością świata, lecz nawalał z grubej rury i wszystko było proste: nie ma dróg=wina PIS, autostrada opóźniona = wina PIS, kury się nie niosą = wina PIS niech więc teraz Tusk i jego poplecznicy mają honor wziąc odpowiedzialność za swoje działania - a właściwie ich brak.
      I nie chrzanią o złych urzednikach i protestujacych mieszkańcach.

      • 3 4

    • człowieku pokaż mi choć 1 plan lub oficjalny dokument w którym zaznaczony był 30lat temu przebieg tej teracy?! Sledzę temat tej trasy już bardzo długo nie było mowy o rezerwach ani projekcie przebiegu. Obecne plany kreślone bez prawdzenia trasy w terenie i uaktualnienia map o istniejące osiedla to jakaś farsa urbanistyczna... Gddk planuje przebieg trasy na nowo powstałych osiedlach a TE trasy podaje jako najmniej kolizyjne i najmniej kosztowne. A koszty społeczne ???? A zament urbanistyczny jaki wprowadzają prowadząc trasę przez środek miejsca o durzej gestości zabudowy. JEdnocześnie w projektach nie uwzględnia sie alternatywnych dróg dojazdowych dla mieszkańców i komunikacji zbiorowej. GDZIE TA LOGIKA.

      • 0 0

  • OPAT (1)

    Cały czas liczę na zmianę decyzji i rozpoczęcie budowy nie Trasy Kaszubskiej tylko OPAT - jako rozwiązanie tańsze (4,5 mld zł do ok 1 mld zł), bardziej praktyczne i lepsze (szczególnie dla mieszkańców MTK i terenów nadmorskich) Wystatrczy spojrzeć na ilości samochodów na istnięjących odcinkach (W rumii 60-80 tys pojazdów, za luzinem 6-8 tys ) . Mam nadzieję , że rozsądek zwycięży!!!

    • 5 7

    • I Północna i Południowa obwodnica MTK jest potrzebna!

      Nie jest żadna alternatywa. Zwłaszcza ze Tusk i PO obiecywało i jednio i drugie.
      Trasa Kaszubska jest potrzebna nie tylko Rumi żeby skierowac inną drogą ciężarówki, ale także Trójmiastu, zeby skrócić drogę do Słupska - jechać po najkrótszej trasie a nie robić wielkiego łuku na północ. Potrzeba jest takze Kaszubom środkowym, bo ułatwia komunikacje z Trójmiastem i Słupskiem Szemudowi, Sierakowicom, Zukowu, Kartuzom itd. W końcu Lęborczanom i Słupszczanom pozwala ominąć wieczne korki WejherowaRedyRemi i dotrzeć prosto do Gdyni albo na obowdnicę Trójmiasta i dalej do Gańska.
      Obowdnica pónocna z kolei jest może i tańsza ale dlatego że krótsza i bardzieuj lokalna. Czeka na nia przede wszystkim MTK , Kosakow i cała Kępa Oksywska, nie mówiać o turystach zdażajacych na półwysep.
      Jedna i druga droga MUSI powstac, jezeli Trójmiasto nie chce wypaść z gry. mamy XXI wiek. Kłopoty tego rodzaju, że milionowa aglomeracja nie moze zbudować arterii niezbednej dla jej funkcjonowania we wspóoczesnym świecie, w europejskim kraju, w dwudzistej gospodarce śwaita NIE MAJA PRAWA występować.

      • 3 1

  • Polska pod PO to kraj czarusiów (4)

    Ekipa kompletne nie przygotowana do rządzenia.
    Nicość i próżna.Jedyne co to wysprzedać za pół darmo reszte firm.
    Drogi to porażka.
    Jak na ponad 2 lata rzadów to klapa klapa klapa

    • 17 7

    • pamięc jest krótka

      wolę taką "klapę" niż to co było wcześniej, teraz coś się jednak dzieje a za PISu nikt nie mógł budować, po wszędzie był układ i wredni prywatni kapitaliści....

      • 4 6

    • Przypomnieć ci pana Polaczka, (2)

      słynnego specjalistę od dróg z PiS?

      • 2 3

      • (1)

        Akurat odcinek pomorski autostrady A1 zbudowano..., now właśnie kiedy panie Trzeźwy Peofilu?

        • 2 0

        • Przygotowano za rządów Millera, skończono za Tuska. Budowa szła pod okiem PiS, ale chyba tylko dlatego, że nie byli w stanie zatrzymać. Następny odcinek do Torunia wstrzymali, mimo podpisania umów na budowę. Więc jak to z tym Jarosławem, znanym budowniczym autostrad?

          • 0 2

  • te circa 80 mln za kilometr (2)

    wystarczyłoby na zmodernizowanie wielu kilometrów kolei
    i zbudowanie pełnej sieci dróg rowerowych w całym Trójmieście, nie mówiąc o systemach do parkowania rowerów na stacjach SKM.

    Ta trasa to kolejny pretekst budowy kolejnych posiadłości dworsko podobnych na całym Pomorzu i narzekania, że w Trójmieście są korki i brak miejsc do parkowania samochodów.

    Poszerzanie ulic i dróg nie likwiduje korków tylko je przesuwa gdzie indziej.

    wyłączcie silniki a włączcie myślenie

    • 7 9

    • (1)

      To mniej więcej tyle ile kosztuje km autostrady w Szwajcarii, wliczając w to drążenie tuneli pod górami:)

      • 4 0

      • drogi łatwiej buduje się w terenie skalistym niż bagnistym

        co nie znaczy, że nie warto rozważać poważniej modernizacji SKM

        • 0 0

  • tych od środowiska (2)

    to za jaja i na latarnię !!
    niech rządzący zmienią prawo w tym kierunku, bo inaczej to w XXI wieku nie doczekamy się nowych ulic
    zadam proste pytanie.... gdzie Ci fachowcy są w DE??
    zobaczcie sobie na mapach google jak wyglądają DE z satelity i ile mają ulic-autostrad
    chyba zalali asfaltem tych od środowiska, bo inaczej nie mieliby tyle dróg

    • 10 4

    • uważaj, żeby cię krew nie zalała od przesiadania się z fury przed komputer lub telewizor

      • 0 0

    • a wiesz dlaczego, bo w DE jeżeli jest rezerwa od 15 lat pod drogę...

      to cwaniak nie kupi tam tanio działki. U nas kupi tanio i zacznie robić zadymę - ROTA, rozdizeranie szat etc. Tak jest z Trasą Kaszubską - wrócić do pierwotnego przebiegu i po kwestii.

      • 0 0

  • 3x TAK dla Trasy Kaszubskiej! ale Wielkopolska i Chwaszczyńska w Gdyni STANIE ! (3)

    Jak przełozy się ruch dalej po omonięciu Węzła w Wielkim Kacku, jak dojechać do Sopotu i do Al. Zwycięstwa,?
    Teraz te odcinki są już nieprzejezdne(zakorkowane- to sypialnia Gdyni), cały ruch do Sopot,Gdynia pójdzie przez Karwiny !
    Czy sa plany rozbudowy połączenia Węzeł Wielki Kack do Sopotu?
    Cały ruch z Lębork oraz z Obwodnicy z kierunku od Rumii i od Gdańska skupi się na tym wężle, jak chcecie to rozładować? Tam będą gigantyczne korki !

    • 19 3

    • może Gdynia ma jakiś plan przebudowy dróg z ktymi Kaszubska się połączy i przeniesie dalej ruch ?

      ma kto ? proszę pisać

      • 0 1

    • sam sie rozładuj (1)

      jak pojedzie przez karwiny to odkorkuje centrum gdynii
      chyba że część ludzi z rumi pojedzie przez centrum bo wiekszosc kierowców ze szczecina do gdańska ominie ten rejon poza tym ludzie z gdyni będą omijać sopot jak będą chcieli udac sie do gdańska
      Pomyśl baranku że mozliwosci jest sporo a ta trasa pozwoli odetchnąc wielu mieszkancom

      • 0 0

      • odetchnąć jednym, dokuczyć drugim

        poszerzanie dróg tylko przesuwa korki a nie rozładowuje ich

        warto popierać modernizację SKM
        oraz często wyłączać silniki i włączać myślenie

        • 0 0

  • Panie Tusk gdzie te zapewnienia i obiecanki (1)

    gdzie choćby najmniejszy nawet honor?

    • 13 6

    • OLABOGA...OJOJJOJ

      • 1 3

  • O AUTOSTRADACH GADAMY JUŻ 30-CI LAT ... BUDUJMY I TO SZYBKO 1

    JA PIERNICZE !!!- ILE MY TRACIMY CZASU NA GLĘDZENIE - ZAMIAST WZIĄŚĆ SIĘ DO ROBOTY ! , TĄ TRASĄ KASZUBSKĄ TO JUŻ DAWNO POWINNIŚMY JEŻDZIĆ!!!

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane