• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • KPINA JASIEŃ (4)

    Autobus z Jasienia do PKM Jasień tylko 1 kursje co pół godz.!!!! Przystanek pkm umieszczony daleko w krzakach z osiedla dojechać jest poważny problem, dojść daleko. Jakby nie mogli linie 127 przedłużyć do Jasienia tym bardziej, że istnieje nowo wybudowana droga, no tak ale to trzeba trochę pomyśleć i wysilać szare komórki. Linia 264 nie istnieje, zamienili. Informacyjnie dramat.

    • 50 1

    • (2)

      Najlepsze w tym wszystkim, że nazwali przystanek PKM Jasień.

      • 14 1

      • ot taki ZTM'owski Monty Pyton

        • 9 1

      • Przecież z matarnią jest to samo :-)

        A pewnie i gdzie indziej nie lepiej.

        • 4 0

    • Kpina?

      A po co takie polaczenie?

      • 1 0

  • Wielkie rozczarowanie (1)

    Nowy tramwaj miał polepszyć komunikację Moreny-jak się okazało ( z nowych rozkładów) lepiej było bez tramwaju. Mowa o pasażerach przystanku Piecki- Wileńska. Od zawsze jeździ tam tylko jeden autobus do Gdańska, gdzie pozostali mieszkańcy Moreny mieli ich kilka. Po wprowadzeniu nowych linii tramwajowych, kurs jedynego autobusu 184 został wydłużony na Niedźwiednik więc rano ugrzeznie w korku na Rakoczego. Ale to jeszcze nie jest najgorsze. Co lepsze ograniczono kursowanie tego autobusu i będzie jeździł co 30 min. I tak część Moreny z kilkoma autobusami i dwoma tramwajami do Gdańska a duża grupa mieszkańców korzystających z przystanku Piecki- Wileńska została potraktowana skandalicznie. Mieszkając 15 min. od centrum. połączenie autobusowe mamy jak pasazerowie nowych dzielnic miasta. Mieliśmy autobus co 15 min a teraz co 30 min. Pewnie pojawią się komentarze, że można się przejść się do pozostałych przystanków- pewnie, , że można tyle czemu mając przystanek obok domu mamy chodzić ok 0, 5 km kiedy pozostali mieszkańcy Moreny mają kilka środków komunikacj, o mieszkańcach Suchanina nie wspominając Polepszylo się nam nie ma co.......

    • 52 1

    • Suchanino ma kilka środków komunikacji?!

      chyba kilka numerów autobusów ;)
      bo nie ma tam ani tramwaju, ani SKM, ani PKM

      • 0 1

  • krótko

    dojazd z moreny do emaus to kiepski żart,

    • 33 2

  • Brak połączenia tramwajowego z Nowym Portem między 10 a 13 (3)

    Skandal, że nie ma połączenia tramwajowego z Nowym Portem w godz. 10 a 13. Jak ma tam dojechać człowiek do Urzędu Skarbowego jeżeli odcięto mu połączenie między 10 a 13? Kto wymyślał ten rozkład?

    • 21 4

    • za dużo jarasz dżuma

      18 dziesiątek jedzie przez 3 godziny z portu więc idź jarać dalej

      • 2 0

    • (1)

      nie wierzę w te komentarze, które tu czytam...

      • 0 1

      • spróbuj sama

        • 0 0

  • Likwidacja 142 a 227 (2)

    Likwidację 3 autobusów na godzinę rekompensuje się dodanym jednym. I to w dodatku linią, która praktycznie nigdy nie przyjeżdża na czas.
    Czy naprawdę nikt nie widzi, że w autobusach 142 i 227 na odcinku do Wrzeszcza jest i tak zawsze tłoczno?

    • 55 1

    • Konia z rzędem temu, kto usprawni kursowanie 227, najbardziej nieprzewidywalna linia autobusowa w Gdańsku. (1)

      • 15 0

      • 199 chyba bardziej

        albo przynajmniej na równi

        • 8 0

  • 167

    powinien jechać do gdańska głównego jak dotychczas

    • 58 1

  • autobus 184 (1)

    jestem zbulwersowana godzinami jazdy autobusu 184. Częstotliwość jazdy tego autobusu została zmniejszona. Według nowego rozkładu jazdy będzie kursował co 30, 40 minut. Pozbawiacie części Moreny, przy ulicy Wileńskiej wygodnych i jedynych dojazdów do Gdańska. Przecież tu mieszkają osoby starsze,które muszą też czymś dojechać choćby do przychodni bo ciężko im się chodzi, dzieci do szkół w Gdańsku i na Suchaninie. A do tramwaju mamy spory kawałek. Teraz część osiedla przy Rakoczego ma niezły wybór dojazdów, a Wileńska prawie żadnego.

    • 32 2

    • góralska

      Mi sie tez nie podoba,ze musze jechac 184 dluzej o 15minut do GG i ze zlikwidowane moje 183 ,juz nie będę wspominać jak rzadko rano jeździ 184....;/ tragedia a np.o 8 jest tylko jeden autobus to KPINA I ZART

      • 1 0

  • szkoła

    jeśli autobus 167 nie może jezdzić do centrum to niech pojedzie chociaż do szkoły SP nr 14 i Liceum nr VIII przy Kartuskiej. Dla dzieci z podstawówki to straszne utrudnienie, a nadmienię, ze to szkoła rejonowa

    • 54 3

  • 127 Oliwa - Obrońców Wybrzeża

    127 zapewnia dojazd do/z SKM Olliwa dla kilku tysięcy mieszkańców ul. Obrońców Wybrzeża ( i okolic). Takie połaczenie powinno byc z częstotliwościa kolejki.
    Stopniowo rozwalacie połaczenia Przymorze-SKM. Najpierw 199 który sam w sobie jest dobry dla dojazdów do Wrzeszcza ele jest zupełnie niepraktyczny dla trasy SKM Przymorze->osiedle, bo po przejechaniu całego Wrzeszcza nie trzyma sie rozkładu. Teraz 127, który od zawsze jeździł po Przymorzu (50 lat?) ograniczacie częstotliwość psując skomunikowanie z SKM Oliwa.

    • 33 1

  • 167 i 168 (1)

    do Szpitala Copernicus, Kolejowego, MSW niech wydłużą 167....dla ludzi chorych, inwalidów, niepełnosprawnych

    • 66 2

    • Chorzy - to leżeć i nie symulować. Pozostali to samo :-) - fanaberie.
      Przecież łapiduchy tylko kasę ciągną a nie leczą :-)

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane