• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat temu skończyła się przebudowa węzła Wzgórze w Gdyni

Patryk Szczerba
21 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • Początek prac przy przebudowie węzła Wzgórze św. Maksymiliana.
  • Prace przy przebudowie węzła.
  • Prace przy przebudowie węzła.

Mija 10 lat od zakończenia remontu węzła drogowego Wzgórze św. MaksymilianaMapka. W 2011 roku, o tej porze była otwarta już większość przejść i tuneli dla pieszych i kierowców.



Jak po 10 latach oceniasz funkcjonalność węzła Wzgórze?

Przy okazji 95. rocznicy urodzin Gdyni przypomnieliśmy inną, bliższą współczesności rocznicę zmiany nazwy Wzgórza Nowotki na Wzgórze św. Maksymiliana. Radni zdecydowali o zmianach 30 lat temu. Z kolei 10 lat temu o tej porze kończyła się przebudowa węzła drogowego, będącego znakiem rozpoznawczym dzielnicy.

Już ponad 10 lat temu było to jedno z najważniejszych w Gdyni skrzyżowań, na którym przecinały się najważniejsze arterie w mieście. Problemem było to, że praktycznie nie było tam żadnego bezkolizyjnego zjazdu. Kierowcy musieli się za to zatrzymywać z powodu kilkunastu przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.

Przesuń aby
porównać


Pod torami mogło przejechać maksymalnie 3,6 tys. pojazdów na godzinę. Zwiększający się ruch samochodowy, w niedalekiej perspektywie mająca nastąpić zabudowa zachodnich dzielnic Gdyni, rozbudowa okolicznego centrum handlowego kazały przypuszczać, że okolica niebawem zakorkuje się.

  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.

Blisko połowa kwoty dofinansowana z UE



- Dotychczasowa infrastruktura była po prostu niefunkcjonalna. Teraz będzie wygodniej nie tylko pieszym i kierowcom przejeżdżającym przez centrum miasta, ale również mieszkańcom zachodnich dzielnic Gdyni, którzy dzięki dodatkowym pasom, tunelom i wiaduktowi szybciej dojadą do domów - zapowiadał tuż przed rozpoczęciem budowy Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny za inwestycję.
Przebudowa węzła rozpoczęła się w listopadzie 2009 roku. Ostatecznie kosztowała ponad 63 mln zł. 29 mln to środki europejskie pochodzące ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza. Liderem konsorcjum, które prowadziło prace, była trójmiejska firma drogowa MTM.

Postępy prac przy remoncie węzła Wzgórze św. Maksymiliana. Film z maja 2010 roku


Najważniejsza faza przebudowy drogowego węzła Wzgórze św. Maksymiliana zakończyła się w listopadzie 2010 roku. Otwarto drogi i tunele dla kierowców. Pod koniec stycznia 2011 roku otwarto część tunelu dla pieszych, dzięki czemu zapewniono bezkolizyjny przejazd kierowcom. Oficjalnie prace zakończono w kwietniu, po wszystkich dokonanych odbiorach. Do końca roku trwały jeszcze prace przy przebudowie przystanku SKM Wzgórze, prowadzone w ramach osobnej inwestycji.

Podczas blisko półtora roku prac w ramach przebudowy węzła Wzgórze powstały dwa wiadukty (kolejowy i drogowy), kładka pieszo-rowerowa, tunel dla pieszych. Dla kierowców przygotowano dokładnie 1,74 km jezdni, dla pieszych 2,2 km chodników, a dla rowerzystów 800 m ścieżek rowerowych. Pojawiły się też nowe przystanki komunikacji miejskiej i nowa sygnalizacja świetlna. Po przebudowie przepustowość aut zwiększyła się niemal o połowę, do ponad 5 tys. aut.

  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.

Krytyka mieszkańców po zakończeniu inwestycji



Wybrano wariant premiujący kierowców. Co ciekawe, kilka miesięcy po zakończeniu prac zaczęła wytykać władzom Gdyni część mieszkańców, ubolewająca nad tym, że piesi zostali zmuszeni do chodzenia tunelami, natomiast dla rowerzystów nie przygotowano praktycznie żadnych rozwiązań. Nie brakowało opinii, że węzeł jest po prostu brzydki.

W lutym 2011 roku pisaliśmy o kiepskiej estetyce i wyglądzie jak z lata 70. w osobnym artykule.

- Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji - podkreślał Michał Szymański, ówczesny prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
- To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadali urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni, prezentujący wygląd węzła po przebudowie. Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni, prezentujący wygląd węzła po przebudowie.

Inwestycja z nagrodą, mieszkańcy chcieli zmian



Władze Gdyni przekonywały, że węzeł Wzgórze to sukces. W 2012 roku inwestycja otrzymała w plebiscycie tytuł "Modernizacja Roku 2011" w kategorii obiekty mostowe. Nagrodą był m.in. tytuł i statuetki. Za to, by znaleźć się wśród ocenianych inwestycji trzeba było zapłacić 9 tys. zł.

Kolejną okazją do dyskusji o węźle było planowane na koniec 2013 roku otwarcie Centrum Riviera po rozbudowie. Odbyły się nawet warsztaty pokazujące jak można zmienić przestrzeń węzła. Krytyka rozwiązań pojawiła się ze strony pieszych, dla których nie wyznaczono drogi rowerowej.

  • Tunel po częściowym otwarciu dla pieszych.
  • Węzeł kilkanaście dni po przebudowie.
Uczestnicy zgłaszali zmianę kolorystyki, która powinna zmienić się z mocnej żółci na bardziej stonowane barwy oraz konieczność lepszego oznakowania i schematów przystanków. Postulowano też poszerzenie strefy wejść o place miejsce z lokalami handlowo-usługowymi.

Niektórzy postulowali o zorganizowanie w tunelu wystaw, wzbogaconych np. o interaktywne, zmienne oświetlenie. Przewijały się też takie pomysły jak: parkingi rowerowe, dodatkowe przejście naziemne przez ul. Władysława IV oraz parking kiss&ride. Z postulatów zrealizowano właściwie tylko poprawę oznakowania. Urzędnicy zapowiadają też poprawę sytuacji rowerzystów.

W najbliższych latach kolejne modernizacje?



Niewykluczone jednak, że w najbliższych latach trzeba będzie dokonywać kolejnych zmian, polepszających przepustowość węzła.

W planach dla okolicy jest bowiem wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w GdyniMapka. Wizję ma realizować w najbliższych latach gdyńska Grupa Allcon.

  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
W miejscu dawnego Hotelu BałtykMapka trwa budowa biurowca, a sprawą otwartą pozostaje zagospodarowanie terenu, gdzie pojawiał się przez lata cyrkMapka, gdzie radni zgodzili się na możliwość budowy dwóch wieżowców o wysokości do 55 i 49 metrów (dominanty mogą sięgnąć 80 i 86 metrów n.p.m.), pomiędzy którymi będzie 12 m przestrzeni. Przed nimi będzie mógł powstać ogólnodostępny plac, a na parterach budynków lokale usługowe.

Z kolei Pomorska Kolej Metropolitalna szykuje się do budowy przystanku Wzgórze. W ostatnich dniach ta sprawa stanęła pod znakiem zapytania z powodu sporu z PKP PLK dotyczącym budowy wiaduktów na węźle Karwiny.

Opinie (183) 10 zablokowanych

  • To znaczy (6)

    To znaczy że od 10lat nie było większej inwestycji drogowej w Gdyni !

    • 94 12

    • Nie (3)

      To znaczy ze ten artykuł jest z okazji 10lecia oddania węzła

      • 8 15

      • Bo nic w Gdyni nie powstaje.

        Dlatego o Gdyni robi się historyczne artykuły. Teraz będą wyciągać historyczne wizualizacje.

        • 2 0

      • (1)

        Czyli co roku powinna być jakaś 10 rocznica....

        • 6 2

        • A nie ma?

          • 0 0

    • to znaczy że pracownik portalu wysmarował tekst i zgarnął wierszówkę.

      • 7 2

    • Taka prawda, marazm

      • 12 5

  • Nie narzekajcie bo jest pieknie. (2)

    Kiedy wprowadzalem sie na Wzgorze Focha w styczniu 1955 to caly ten teren od dzisiejszej Pilsudskiego do Redakcji Dziennika Baltyckiego byl jedna wielka trawiasto gliniasta plama. Wtedy wlasnie zaczeto budowac wezel. Byla ziemia a teraz jest niebo.

    • 3 3

    • Pięknie to jest w Kazimierzu Dolnym.... (1)

      • 1 1

      • Wszyscy tak mowia, wiec to musi byc prawda.

        • 0 0

  • (2)

    Cenzura! System usuwa stwierdzenie
    " Polska w budowie". Bez rozeznania kontekstu. Polska na nowo jest tu od końca I wojny światowej. Wcześniej przez blisko 150 lat były Prusy. To tak, jakby od daty ustanowienia praw miejskich Gdyni jeszcze zostało by 55 lat do zmiany państwowości.

    • 4 0

    • Co było przed Prusami? (1)

      • 0 0

      • Zakon Krzyzacki

        • 0 0

  • (6)

    Rozwiązania z głębokiego Gierka. Wstyd dla władz, że zmusiło pieszych do chodzenia tunelami w samym centrum.

    • 69 89

    • liczyłeś na ruchome taśmociągi chodnikowe? a może na teleportację?

      tunele są bezpieczne i szybkie, kropka.

      • 2 0

    • Ilu pieszych zginelo na tym wezle w ciagu ostatniej dekady?

      • 1 1

    • Tak, tak. (2)

      Trzeba było zrobić przejscie przez tory. Najlepiej ze światłami dla pociagów i priorytetem dla pieszych. ;-)

      • 25 15

      • (1)

        Przejście przez tory było tam od zawsze. Wrzucanie pieszych pod jezdnię z myślą o autkarzach to sukces Szczurka.

        • 5 5

        • bardzo dobre rozwiazanie, przyjazne pieszym, nie musza marnowac czasu oczekujac na zmiane swiatel, oczedza tez im wdychania spalin w tym czasie

          • 3 1

    • a co, lepsze estakady nad jezdniami?

      Bo chyba nie liczyłeś, na zatrzymanie ruchu kołowego w XXI wieku

      • 17 20

  • A co dalej? (2)

    Dziesięć lat właśnie mija i jedyną, zresztą wątpliwego sensu, zmianą było wytyczenie 2 dedykowanych pasów do skrętu w prawo na Witomino, jadąc od strony Śląskiej. Nic to kompletnie nie poprawiło, wręcz przeciwnie, zwiększyło korek do jazdy na wprost. Gdyby choćby dalej prowadziły 2 pasy Kielecką, ale nie, tylko przez 100 metrów. Jadąc od drugiej strony Drogą Różową stoimy za to w korku na początku Śląskiej. Co nie jest dziwne gdy nagle z 2 pasów robi się jeden, po te żeby za przejściem ponownie były 2. Czy nikt nie wpadł na pomysł, ze należałby to wąskie gardło przebudować, albo przynajmniej przeorganizować? 10 lat to naprawdę szmat czasu aby wyciągać wnioski i nie żyć przeszłością, ale patrzeć do przodu. Zarządzanie to nieustanna praca i zmiany, ale jak widać włodarze Gdyni uwielbiają wpadać w samouwielbienie i długo ich trzyma. Jedna inwestycja wystarczy im na lata. A my mieszkańcy? Nie oczekujemy czegoś więcej? Ambitniej? Mądrzej? Nowocześniej? Nie stać nas na wybór ekipy, której będzie się chciało i będzie miała rozsądny plan?

    • 12 1

    • "dedykowane pasy", ludzie... Pasy przeznaczone (!) do skrętu w prawo...

      • 0 0

    • Mądrzej? Przy tej ekipie?

      Żartujesz.

      • 1 0

  • Nowoczesna Gdynia rozbudowała 10 lat temu węzeł w centrum miasta (3)

    stosując rozwiązania z lat 70 dla małych miasteczek przelotowych i...

    no właśnie. Potem tylko konsultacje, szum medialny i biała farba.

    Miasto z morza niewykorzystanych możliwości.

    • 29 8

    • (2)

      ciekawe. dobrze wiedzieć że Warszawa ze swoim przejściem podziemnym pod Rondem Dmowskiego to małe miasteczko przelotowe ;-))

      • 1 4

      • (1)

        Rondo Dmowskiego powstało za PRL jeszcze pacanie i proszę przestać usuwać ten komentarz

        • 3 0

        • Uposledzona istoto, a lata 70 XX w. nie byly za PRL?

          • 0 0

  • hmmmm..... (3)

    ......... naprawdę nie ma ciekawszych tematów ?

    • 28 28

    • Od 10 lat Szczurek praktycznie nic nie robi więc o czym tu pisać (2)

      • 7 3

      • (1)

        a pis ogranicza systematycznie budzety gminom

        • 2 0

        • a ziobro dokłada im z funduszu dla ofiar przemocy

          przynajmniej tym gminom gdzie jego partyjni towarzysze wygrywali wybory

          • 1 0

  • Przywrócić dwa kierunki na Świętojańskiej i będzie git !

    • 3 3

  • Tak się składa, że często jeżdze w okolice szkoły muzycznej.

    Wcześniej stałem na jednych światłach i jechałem w miare prosto do celu. Teraz stoje na 5 światłach i robie jakieś podtunelowe zyzgaki, zamiast 100 m robie 500m. I to jest usprawnienie?

    • 3 0

  • To jest takie przykre

    Że w Gdyni nic się nie dzieje, że portal musi przypominać pseudo inwestycje sprzed 10 lat

    Szczurek, dzięki za rozwijanie Gdyni

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane