• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Pomysły tych panów prowadzą do zakorkowania miasta! kiedy wymyślą spowalniacze na obwodnicy?

    jeszcze brakuje tylko spowalniaczy na al. Grunwaldzkiej i Słowackiego
    a nawet na torach tramwajowych!
    przed takim spowalniaczem pasażerowie przeniosą tramwaj na drugą stronę!

    • 12 5

  • Wszystko fajnie... (1)

    Tylko po co robić przejścia dla pieszych tam gdzie są przejścia podziemne?

    • 12 5

    • poczytaj argumenty i wybierz się do stacji Gdańsk Główny na wózku inwaldzkim - może coś zrozumiesz

      • 0 0

  • Kategorycznie żądam przejścia naziemnego przez tory kolejowe! (1)

    Przejście z 3 maja do Wałów Jagiellońskich. Najlepiej sterowane światłami. Na przycisk.Ten tunel trzeba zasypać. Wygoda pieszych przede wszystkim. Na światłach stoją autobusy i tramwaje dlaczego pociągi nie mogą?

    • 13 4

    • Popieram

      Magistrala kolejowa przecina całe Trójmiasto krwawym sznytem. Należy tam pie...lnąć gustowny woonerfik, na którym będzie uspokojony ruch pieszych, rowerzystów i pociągów towarowych.

      • 2 0

  • a bezpieczeństwo...

    ..pieszy na przejściu przy dworcu będzie jak mięso rzucone na ruszt.
    Na ul. Halera są 4 pasy i potrąceń było pełno, teraz są spowalniacze itp i jakoś to jest, a w centrum 3pasy+ buspas/pas do skrętu.
    Czy światło czerwone wystarczy?

    • 6 2

  • Ciagle usprawnianie ruchu

    Zabranie jednego pasa na buspas i ciagle dokladanie swiatel w centrum Gdanska napewno pomaga w plynnosci ruchu. Przydaloby sie jeszcze z tych 2 pasow co zostaly wytyczyc pas dla rowerow na jednym...

    • 11 2

  • sew (1)

    "dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych" Windy naprawcie a nie kosztem kierowców lecicie

    • 5 1

    • kierowcy generują największe koszty dla innych kierowców

      jesli to zrozumiesz, to wrócimy do rozmowy

      • 0 0

  • Mądrzy po szkodzie (1)

    Mam nadzieję, że ci co "klepneli" te przejścia i buspasy, zmądrzeją jak sami utkną w korkach , które stworzyli... jak już zdadzą ten egzamin na prawojazdy....

    • 4 4

    • oni wiedzą jak uniknąć korków

      wielu z nich korzysta z rowerów służbowych wspomaganych elektrycznie

      • 0 0

  • Dlaczego miasto jest takie mientkie? (1)

    Dlaczego pytam pod presją rowerzystów zmieniać zaczynać ie układ drogowy w tym miejscu? Jest tunel... czego jeszcze Wam potrzeba?! Nie jest to poważne. W ten sposób zadlawicie ruch na głównej alergii miasta. Nie tedy droga. Czy inżynierzy ruchu są też rowerzystami?

    • 6 5

    • jeśli inżynierowie ruchu nie bywają niekiedy rowerzystami, to nie projektują dobrych rozwiązań

      nadmiar ruchu wzdłuż głównej arterii miasta może powodować wiele przypadków alergii. Warto się zbadać.

      • 0 0

  • (1)

    W zasadzie to tam i tak stoi się w korkach więc to raczej nie powinno wiele zmienic, jak w trakcie naszego stania ktoś sobie przejdzie na drugą stronę. A za wiele osób to raczej tamtędy chodzić nie będzie.

    • 2 0

    • jak przejście zostanie uruchomione, to będzie tamtędy chodzić więcej osób niż teraz chodzi tunelem

      to znaczy bardzo dużo. Ciekawe, czy zmienisz swój pogląd jak sprawa nabierze rumieńców?

      • 0 0

  • A gdzie są konsultacje z mieszkańcami dzielnic

    Wszelkie zmiany powinny być konsultowane z mieszkańcami dzielnicy którzy najlepiej wiedzą co jest im potrzebne a co nie na danym terenie.
    Aktualnie mieszkam na Zaspie i sprawy wyglądają tak:
    1. " buspas na al. Rzeczypospolitej między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka "
    Nie przypominam sobie kiedy ostatnio widziałem autobus jadący na tym odcinku więc po co zabierać jeden pas kierowcom. Przy zwężeniu do jednego pasa będą gigantyczne korki.
    2. " pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie " Jedna już jest przy wjeździe do centrum handlowego a cykl świateł to dokładnie 15 sekund dla pieszych i 90 sekund samochody. To jest kpina i jawna dyskryminacja pieszych ale inżynierowie ruchu nie będą się przecież zajmować starymi przejściami bo są wizjonerami i planują nowe.
    3. Miały być przejścia naziemnie zamiast sławnego 3 poziomowego wiaduktu a jest remont schodów. Po co inwestować w schody skoro ma być zburzony.

    Ja poproszę o tunel lub kładkę dla pieszych nad torami SKM przy Media Markt

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane