• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne mercedesy będą woziły gdynian. Wybrano dostawcę 24 pojazdów

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz będą woziły za kilka miesięcy pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi, które także były brane pod uwagę. Łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.



Czy należy inwestować w tabor elektryczny komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy, w styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu ogłoszonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni na dostawę szesnastu autobusów elektrycznych standardowej długości (ok. 12 m) oraz ośmiu przegubowych (ok. 18 m). Wpłynęły wówczas oferty od trzech podmiotów.

Na dostawę szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o. - 46 385 169,60 zł;
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł;
  3. EvoBus Polska Sp. z o.o. - 47 224 128 zł.

Na osiem autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł;
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Autobusy Mercedesa wygrywają rozwiązaniami technicznymi



EvoBus Polska, czyli dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, wygrał w obu kategoriach pojazdów, choć jego oferty nie były najtańsze. Cena stanowiła jednak tylko 53 proc. kryterium wyboru.

W przypadku autobusów standardowej długości Mercedesy zwyciężyły z konkurencyjnymi pojazdami systemami poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy oraz - w stosunku do czeskich autobusów SOR - rozwiązaniami w zakresie umieszczenia silników i automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia.

Mercedes (EvoBus) uzyskał także minimalną przewagę nad pojazdami Solarisa w kategorii zużycia energii elektrycznej, przy czym w tym zakresie najwyżej oceniono autobusy SOR.

W przypadku autobusów przegubowych o zwycięstwie przedstawiciela Mercedesa zdecydowały kryteria zużycia energii elektrycznej i systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy.

Biorąc jednak pod uwagę korzystniejszą cenę Solarisa, rywalizacja w całościowej punktacji była bardzo zacięta - Solaris otrzymał łącznie 97,57 punktów, zaś EvoBus 97,73 punktów.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe. Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe.

Klimatyzacja zwalczająca koronawirusa i inne wirusy



Wszystkie nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w defibrylatory, wspomniane systemy bezpieczeństwa, alkoblokady sprawdzające trzeźwość kierującego, kamery cofania oraz monitoring 360 stopni.

Nowością podyktowaną pandemią będzie klimatyzacja wyposażona w mechanizm zabijania grzybów, pleśni, drobnoustrojów oraz wirusów (w tym koronawirusa).

Pod względem potrzeb osób niepełnosprawnych przewidziano rampy dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z niskiej podłogi (bez stopni), kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille'a oraz białe wyświetlacze.



Cicha praca i zwrot energii podczas hamowania



Zakupione autobusy ma cechować cicha praca, na co wpływ będzie miał nie tylko elektryczny napęd, ale umieszczenie silników w osiach kół, co przełoży się również na mniejsze zużycie energii i większą przestrzeń pasażerską. Przewidziano również zastosowanie mechanizmu rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania.

Dostawca nowego taboru zadeklarował udzielenie siedmiu lat gwarancji na pojazd oraz ośmiu lat gwarancji na baterie (akumulatory).

Elektryczny Mercedes podczas testów w tłusty czwartek, 20.02.2020 r.


Ładowanie na pętlach oraz w zajezdni autobusowej



Autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się to będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Na realizację dostaw wszystkich 24 autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja to ok. 68,5 mln zł.

Testy autobusu elektrycznego Mercedes w Gdańsku w lutym 2020 r.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • ? (1)

    szkoda, że polskich producentów nie wybrano

    • 8 3

    • Właśnie tak unia europejska uzależnia nas od siebie w każdej dziedzinie.

      Mają u nas rynek zbytu. Polska ma być konsumentem, a nie producentem. Wymyślają zaostrzone normy, tak aby nikt nie mógł ich spełnić i musiał kupić towar spełniający je czyli unijny.

      • 0 2

  • Prawda

    1. Slada węglowy jest większy. Minerały an baterię są kopane przez diesel. Pytania jaki jest koszt utlizacji i wymiany jednej baterii po ośmiu latach. W Polsce nie ma takich firm. Pierwszy strzał w kolano.
    2. Solorz z Polsatu inwestuje w wodór. Polska produkuje już czysty wodór. 1 kg starcza jeśli dobrze pamiętam na 100 km. Już są takie pojazdy.
    3. Linia energetyczna do zajezdni bardzo duży koszt aby te autobusy lądowały się szybko
    4. Nasz trajtki chociaż elektryki to ich bateria nie jest tak nadmiernie eksploatowana. Jak dobrze wiecie elektrownia zawsze ma nadwyżki które musi utopić bo przechowanie drogie dlatego przesyłanie w linie trkacyjne traktów jest konsensusem pomiędzy eko a sledem węglowym "eko "z takich aut.
    5. W tamtym roku 60.autobusow dieslowskich z.euro 60 ich ślad węglowy będzie mniejszy niż te autobusy. Oprócz ich wyprofilowania , zasilania elektrownia zostaje utylizacja tych baterii , które i tak zostały stworzone z minerałów wykopanych za pomocą diesel.
    7. Kupić diesle zamontować dodatkowe filtry,.które spala się w hucie.
    8 polska wiedzie prym w budowie filtrów
    9. A może wodór od solorza . Produkuje już czysty.

    • 5 1

  • no dobra - ale jakie są różnice miedzy autobusem a trolejbusem (na baterie) (1)

    bo pomijając że jakaś linia może nie mieć styczności z linia trolejbusową, to trolejbusy (na baterie zawsze) sa bardziej wszechstronne

    • 8 1

    • nikt nie wie jaka to róznica?

      tylu specjalistów, a niczego nie da sie dowiedzieć

      • 1 0

  • W Norwegii tu jezdza elektryczne BYD chinskie (1)

    Oczywiscie tansze i chyba niezawodne z tego co mowia tu. Jakosc wcale niegorsza.Chinczyki daja tez serwis do tych BYDow w cenie. Smigaja bez problemu i sie nie psuja. No ale kolonia niemiecka nad Wisla mysi kupowac niemieckie. Po to sie ma kolonie by ja doic i miec tanich roboli.

    • 16 8

    • ale widzisz pacanie gdzieś wśród tych ofert tą z ChRL?

      • 5 1

  • masakra

    na prąd to możę byc żęlasko

    • 4 1

  • Czy prąd do ich zasilania powstanie z węgla? (5)

    • 13 3

    • Nie. W środku jest koło które napędzają chomiki mutanty w zajezdni są wyprowadzane (wymieniane) przez niemieckiego toreadora (opiekuna)

      • 3 1

    • ten importowany z niemiec?

      nie

      • 1 0

    • Nie wiadomo, (1)

      Być może z Niemieckiego Atomu prąd wróci kablami do Polszy.

      • 1 0

      • Jeśli z węgla oznacza to, że te autobusy różnią się tylko tym, że mają rurę wydechową w innym miejscu czyli za miastem.

        • 4 0

    • Nie.

      Z muchomorów i bakalii.

      • 2 0

  • Kasa (4)

    Może wreszcie dacie normalnie zarobić Kierowca w zkm gdynia. stawki już są poniżej krytyki. Kupujcie te nowe autobusy A niedługo zabraknie wam kierowców!

    • 20 0

    • Same dziadki za sterami

      I bardzo dobrze dziadki, nikt was na sile nie trzyma

      • 0 5

    • ZKM Gdynia nie zatrudnia kierowców.

      • 1 3

    • (1)

      A ile bez nadgodzin zarabiacie?

      • 0 2

      • 19,10 brutto za godzinę

        • 2 0

  • Mercedes

    Do każdych 10 mercedesów producent da jednego osobowego dla rodziny kupca, a Gdynianie będą się cieszyć że mają lepszy tabor niz Berlin

    • 5 0

  • co to za balon na dachu? (3)

    czy jakiś niezbyt rozgarnięty zrobił takie wspaniałe zdjecie...?

    • 3 0

    • (2)

      Przecież to był pączkobus,przeczytaj jeszcze raz,jeździł w tłusty czw.zeszł.roku.To jest pączek,obejrzyj filmik !!!

      • 1 0

      • to jedyny portal, na którym nie odtwarza mi filmów - jedyny (1)

        swoją droga przynajmniej na zdjeciu to nie wyglada na pączek

        • 0 0

        • spoko, ten autobus ma tylko wodogłowie

          • 0 0

  • 16 autobusów ma ekologie poprawić?

    Ciekawe co z akumulatorami później zrobią.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane