• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy prawdopodobnie wrócą na plac przy Jana z Kolna

Krzysztof Koprowski
26 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na trawniku przed parkingiem być może już w przyszłym roku wykonany zostanie plac techniczny dla autobusów. Wcześniej pętla autobusowa znajdowała się w miejscu parkingu wielopoziomowego. Na trawniku przed parkingiem być może już w przyszłym roku wykonany zostanie plac techniczny dla autobusów. Wcześniej pętla autobusowa znajdowała się w miejscu parkingu wielopoziomowego.

- Tak dalej być nie może - uznali urzędnicy i postanowili odtworzyć pętlę autobusową przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Po zlikwidowaniu poprzedniej autobusy "koczowały" na przystankach i w zatoczkach, utrudniając poruszanie się innym autom, pieszym i rowerzystom.



W sierpniu ubiegłego roku zlikwidowano pętlę autobusową przy ul. Jana z Kolna. Powód: firma deweloperska Echo Investment, stawiająca biurowiec Tryton Business House, nie miała gdzie wybudować parkingu dla swoich najemców. Teoretycznie mogła "zmieścić" ich auta w podziemnej hali garażowej, ale jej budowa zwiększyłaby koszty inwestycji. Urzędnicy miejscy zgodzili się więc, by miejsca parkingowe powstały gdzie indziej (na terenie pętli autobusowej przy Jana z Kolna), za to mają być publicznie dostępne, a po 18 latach przejdą na własność miasta.

Czytaj też: Miasto przejmie parking na pętli Jana z Kolna po 18 latach

Takie rozwiązanie było korzystne dla dewelopera, ale - jak się szybko okazało - fatalne dla miasta. Po likwidacji pętli autobusowej, pojawił się problem z zawracaniem autobusów kursujących do i po Śródmieściu Gdańska. Szczególnie, że budowa Muzeum II Wojny Światowej wymusiła także likwidację pętli autobusowej przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska. Odtąd miejskie autobusy parkują w zatokach autobusowych lub nawet bezpośrednio na jezdni: przy dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, na Wałach Piastowskich zobacz na mapie Gdańskaw ciągu al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnegozobacz na mapie Gdańska.

Powoduje to nie tylko zagrożenie dla ruchu, ale i pogorszenie warunków pracy kierowców, którzy muszą korzystać z przenośnych toalet typu toitoi. Latem jest w nich bieżąca woda, a zimą, gdy woda zamarza...

- Kierowcy mają dostęp w toaletach przenośnych do dozowników do dezynfekcji dłoni - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Nic dziwnego, że taki stan rzeczy budzi złość kierowców, więc ZKM postanowił zamówić dla nich kontener socjalny. Oprócz toalety z pisuarem i umywalką, znajdzie się w nim zaplecze kuchenne i dystrybutor wodny pitnej.

Choć konstrukcja ma być gotowa już w połowie grudnia, to wciąż nie ma gotowego miejsca na jej ustawienie. Planuje się, że w pierwszym etapie będzie się ona znajdowała na placu przy ul. Giełguda zobacz na mapie Gdańska. To tutaj, przypuszczalnie w ciągu trzech miesięcy, prowizoryczny parking przekształcony zostanie na tzw. plac techniczny dla autobusów.

- Plac przy ul. Giełguda należy traktować jako tymczasowe rozwiązanie problemów z organizacją ruchu autobusów i brakiem zaplecza sanitarnego dla kierowców w centrum miasta. Chcemy, by kierowcy mieli miejsce, gdzie mogą odpocząć między kursami autobusów, aczkolwiek nie będą tutaj zajeżdżać za każdym razem po zakończeniu trasy, lecz tylko podczas dłuższych przerw [wynika to m.in. z braku dostatecznej ilości miejsca i długiego czasu przejazdu do/z dworca głównego ze względu na korki - dop. red]. Nie będzie to typowa pętla, a więc nie będzie tutaj możliwe wsiadanie i wysiadanie pasażerów - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Rozwiązaniem docelowym ma być budowa placu dla autobusów między wielopoziomowym parkingiem, a ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska.

Oznacza to więc powrót autobusów na teren tuż obok zlikwidowanej pętli, choć wzorem Giełguda tutaj też nie będzie przystanków dla pasażerów.

- Różne jednostki miasta analizują, w jakiej formie ma być wykonany ten plac i jakich nakładów finansowych będzie to wymagało. To miejsce ma jednak przewagę nad Giełguda, bo autobusy po drodze obsługują przystanki na Wałach Piastowskich - dodaje Zomkowski.

Czy ul. Jana z Kolna to dobre miejsce na plac dla autobusów miejskich?

W podobnym tonie wypowiada się też dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski - Trwają przymiarki do tego terenu, choć decyzje ostateczne jeszcze nie zapadły. Musimy brać pod uwagę także fakt, że część tego terenu stanowi rezerwę pod rozbudowę ul. Jana z Kolna do przekroju dwujezdniowego.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

W optymistycznym wariancie plac dla autobusów przy Jana z Kolna mógłby powstać już w połowie przyszłego roku. Wtedy też autobusy przestaną parkować na jezdniach w śródmieściu Gdańska.

Oprócz placu przy ul. Jana z Kolna, w docelowej organizacji ruchu w centrum miasta przewiduje się także postój autobusów na płycie wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej w ramach przebudowy układu komunikacyjnego na potrzeby Forum Radunia (miejsce na płycie zastąpi pętlę Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska). Pozostałe autobusy mają kończyć bieg na oddalonych od centrum miasta węzłach przesiadkowych z komunikacją tramwajową i kolejową.

Miejsca

Opinie (183) 8 zablokowanych

  • Tak pani Aniu niestety tak obsługujemy pasażerów. Jaka firma taka obsługa. Przykro

    • 11 0

  • Przypominacie sobie jeszcze jeden cudowny pomysł? (2)

    Pętle na Rybakach Górnych i Heweliusza? "Dzięki" awarii na Wałowej powstrzymany został ten chory wymysł, inaczej domy dokoła by sie rozpadły, nie mówiąc o hałasie, korkach, niebezpieczeństwie.
    Oddano plac na Jana Z Kolna by teraz szukac pseudorozwiążań, by deweloperom żyło sie lepiej?????

    • 15 1

    • I ToyToy nad samą Radunią dla urozmaicenia krajobrazu

      To był poroniony pomysł, kto na to wpadł?

      • 3 1

    • I to jest pętla, na której Budyń powinien zawisnąć czyt. bezpowrotnie zniknąć z życia publicznego tego miasta

      • 5 1

  • Kampania wyborcza

    Poniżej mail od Pana Filipa Stankiewicza.
    ------------------------------------------------------------------
    Witam Państwa,

    Do takich przepłaconych przez Adamowicza i Platformę inwestycji należy za duże ECS, zbędny Teatr Szekspirowski (są już inne teatry w Trójmieście, a z podatków biednych ludzi finansują rozrywkę średnio zarabiającym i bogatszym), stadion mógł być spokojnie o około 10 tysięcy miejsc mniejszy, a dzięki temu około 150-200 milionów złotych tańszy (i spełniałby wymogi na EURO 2012).

    Prawdziwy skandal to budowa hali na granicy Gdańska i Sopotu. To przykład skrajnej nieudolności i braku nadzoru na skalę rzadko spotykaną w dziejach świata. Hala ta miała pierwotnie kosztować 100 milionów złotych, radni Gdańska i Sopotu zaakceptowali projekt którego koszt oszacowano na poniżej 200 mln zł, a tymczasem kosztowała ona 520 mln zł - dla porównania podobnej wielkości hala w Łodzi, nieco tylko słabiej wyposażona kosztowała 287 mln zł. W dodatku media podają fałszywy koszt budowy w wysokości 340 mln lub 346 mln zł - informacja o 520 milionach pochodzi od radnych, zatem ktoś z urzędu miasta musiał okłamać media.

    Setki milionów złotych zostały zmarnowane! Te pieniądze mogły zostać w kieszeniach obywateli gdyby Adamowicz z popierającą go PO obniżyli podatki lokalne zamiast je notorycznie podwyższać. Aby dopełnić obrazu rozpaczy zadłużenie Gdańska na rok 2013 to ok. 1,3 miliarda, a zadłużenie spółek komunalnych to kolejne ok. 1,2 miliarda. Przy poziomie dochodów 2,7 miliarda złotych gdyby nie dług ukryty w spółkach mielibyśmy już zarząd komisaryczny.

    Jeśli chodzi o kilka dróg zbudowanych przez obecne władze, to są to działania potrzebne ale spóźnione o dekadę. Tylko w mieście gdzie prezydent chodzi na pasku deweloperów a nie mieszkańców najpierw buduje się olbrzymie dzielnice a potem dopiero tramwaje drogi. Planowanie miasta wg Adamowicza wygląda właśnie tak jak powyżej widać. Najpierw muzeum i stadion a potem się zobaczy.

    Adamowicz zasiada w dwóch radach nadzorczych. Funkcja prezydenta dużego miasta to nie praca na 8 godzin, ale na znacznie więcej. Powinna to być praca na pełny wymiar - nie można rozpraszać swojej uwagi na jakieś rady nadzorcze, aby tylko trochę dorobić.

    Czy Adamowicz może wyjaśnić skąd wziął pieniądze na te swoje wszystkie mieszkania? To, że PO popiera kandydata w takiej sytuacji prawnej pokazuje, że nie powinno się w przyszłości głosować na kandydatów tej partii. Poprzyjcie uczciwych i kompetentnych kandydatów Prawa i Sprawiedliwości - też popełniają błędy, ale zawsze można je naprawić natomiast jak ktoś celowo szkodzi to nie naprawi tego.

    Tymczasem Andrzej Jaworski wbrew nieprawdziwym zarzutom konkurentów politycznych pokazał jak dobrze zarządzać dużym zakładem. Zastał Stocznię Gdańską zadłużoną a zostawił z dużą sumą pieniędzy na koncie. W dodatku UE chciała zlikwidować stocznię i Jaworski ją uratował przed likwidacją (gdyńska i szczecińska zostały zlikwidowane). Po trzecie inwestorzy mieli zainwestować w stocznię dużą sumę pieniędzy, ale za rządów PO minister Grad zwolnił ich z tego obowiązku - za decyzje PO Andrzej Jaworski nie ponosi już odpowiedzialności. Zatem Jaworski tak jak poradził sobie w Stoczni Gdańskiej, tak poradzi sobie również z zarządzaniem Gdańskiem.

    Program Andrzeja Jaworskiego jest dostępny na stronie "21 postulatów dla Gdańska":
    21postulatowdlagdanska.pl

    Druga tura wyborów już 30 listopada.

    Serdecznie Pozdrawiam

    Filip Stankiewicz

    P.S. Proszę o przekazanie informacji ludziom, którym zależy na dobru naszego kraju. Jeśli nie chcą Państwo otrzymywać informacji proszę o przesłanie maila na adres filipstankiewicz@tlen.pl w tytule można wpisać na przykład wypisz.

    • 10 7

  • zkm

    Wałowa pętla zlikwidowana bo muzeum, Jana z Kolna pętla zlikwidowana bo deweloper ciężkie czasy nastały dla ZKM. Codziennie rano tamtędy jeżdżę do pracy i robi na mnie wrażenie ta iluminacja świetlna na wszystkich kondygnacjach parkingu mimo, że jest jeszcze nieczynny. Ciekawe kto za to płaci.

    • 15 0

  • MOże Trójmasto zrelacjonuje nam jak to właśnie prezydent wygrał przetrg, który sam zorganizował? (1)

    Drodzy Gdańszczanie, Drogie Gdańszczanki, aby nie zmarnowało się 700 000 na prowadzenie sekretariatu ZIT, Paweł Adamowicz (jako prezydent) zorganizował przetarg, w którym sam właśnie wygrał (jako prezes GOM). Oczywiście oficjalne wyniki po wyborach. Pewnie odpali sobie premię za efektywność.

    • 16 0

    • Zaraz będą tłumaczenia, że to pro publico bono, żeby kaska się nie zmarnowała ;-)

      Mnie bardziej zastanawia na jakiej zasadzie funkcjonuje ta organizacja - stowarzyszonko. Kto i ile kaski przytula za zasiadanie w jej organach, kto jest zleceniobiorcą różnych usług na jej rzecz i w ogóle jaki jest przepływ środków publicznych w tym dziwnym tworze.

      Zaraz się jeszcze okaże, że poza poborami prezydenckimi, duszeniem kasy z RN spółek komunalnych i innymi niezidentyfikowanymi dochodami - są jeszcze jakieś dochody z pierdyliona organizacji porządku publicznego współpracujących z miastem i okolicznymi gminami?

      Druga bulwersująca sprawa to info "ogólnopolskie", a nie lokalne, że do końca tego roku (miesiąc) maja być zniszczone karty zgłosowania w ostatnich wyborach. Szybko działają ;-/ jak na kogoś kto nie ma nic do ukrycia.

      • 6 0

  • zkm gdańsk

    To kiedy te kierownictwo podniesie pensje dla kierowców młodzi kierowcy maja 12 zł na godz.A były podwyżki i podniesli 50gr.Czyli na 12.50 to wstyd i hańba lepiej by wogóle nie podnosili.I dlaczego młodzi kierowcy maja dużo mniejsza stawke niz starsi kierowcy przeciez robimy to samo niektorzy maja 15 zł na godz

    • 9 0

  • Czytając artykuły dotyczące obszaru wokół ulic

    Jana z Kolna,Wałowa (i Nowa Wałowa),Robotnicza,Brama Oliwska i całej tej okolicy,nasuwa się nieodparta myśl,że to taki gdański Trójkąt Bermudzki. Nikt tu nad niczym nie panuje. Burzy się całe pierzeje domów,które nie przeszkadzają w inwestycjach,buduje się ulice,przy których nie ma chodników (w PÓŁMILIONOWYM MIEŚCIE !!!!) ,nie ma się koncepcji,jakie obiekty zostaną zbudowane wzdłuż nowo powstałej czteropasmowej arterii , likwiduje się pętle autobusowe,lub przesuwa się je bez ładu i składu z miejsca na miejsce.Szkoda,że Bareja już nie żyje. Miałby doskonały materiał na nowy film,przy którym "Alternatywy 4" po prostu wysiadają.

    • 18 0

  • A nie mogli pętli na poziomie 0 nowego parkingu? (2)

    • 152 2

    • Sprawa tej pętli to kwintesencja rządów Adamowicza i Lisickiego. (1)

      Proszę znaleźć artykuły i komentarze pod nimi z zeszłego roku.

      • 32 0

      • Wyciągnęli tą sprawę przed wyborami i znowu się ośmieszyli, bo przyznali się

        otwarcie że sp..... sprawę, a kiedy ludzie dawali im to jasno do zrozumienia rok tem, pluli na nich jadem i olewali ich opinie.

        Tak samo było z autobusem 101, gdzie od początku mówiono że zamiast Gnilną powinien jeździć Wałową, bo starsi ludzie jeździć będą do przychodni i dopiero po wielu miesiacach jeżdżenia pustego autobusu idiotyczną trasą wymyśloną przez "geniusza" Lisickiego z przystankiem na Gnilnej i staniem w ogromnych korkach - zmienili trasę na sugerowaną od początku i z miejsca autobus przestał być pusty i przede wszystkim nie stoi w korkach.
        Lisicki - polewacz ludzi liczy się tylko ze swoim zdaniem, a niestety poziom jego kompetencji jest niewielki, a znajomość potrzeb mieszkańców jeszcze mniejsza. Skoro jednak ludzi uważa się za "pieniaczy" i wrogów - "zawodowych społeczników" i "niespełnionych polityków" - "zaburzonych psychicznie", to trudno się dziwić że jest jak jest- autorytarnie i z mnóstwem błędów oraz tragicznych dla miasta i ludzi decyzji vide przykład z artykułu.

        Nie rozumiem tylko jak ktoś tak nie lubiący ludzi - może być politykiem majacym im służyć i jakim cudem ci ludzie wybierają takich buców.

        • 16 0

  • "...ale jej budowa zwiększyłaby koszty inwestycji..." to jakis zart ?

    jak sie ie oplaca budowac biurowcow z miejscami dla samochodow to niech ich nie buduja ? czemu maja cierpiec mieszkancy gdanska bo developer dal lapowe urzedasowi ? niech CBA przeswietli urzedasow co podjeli takie decyjze.

    • 13 0

  • Likwidacja końcowej stacji autobusów miejskich bez koncepcji jak ją zastąpić jest wystarczającym powodem, aby

    autorów pomysłu zwolnić dyscyplinarnie z pracy. Prezydencie Adamowicz ! Masz pan jeszcze dwa dni aby się zrehabilitować !!!

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane