• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • Przecież tu chodzi o kasę...

    Najpierw się wyprowadzi kasę z PLK na rozbiórkę, a później na budowę.

    • 27 0

  • Atal, Nowa Letnica - nie kupię tam mieszkania jak nie będzie pociągu ! (2)

    także biegiem do łapówkarza z petycją o pozostawienie, odbudowanie tej linii i przystanków

    • 24 4

    • Pomawiasz ministra transportu i infrastruktury o łapownictwo ? (1)

      • 3 4

      • żadne nazwiska nie padły

        • 2 1

  • Wszyscy piszą reaktywować (13)

    A Ja akurat pamiętam za dzieciaka SKM do Nowego Portu i pamiętam te pustki w pociągach. Ludzie wolą tramwaj-więcej przystanków i blisko centrów dzielnic, a jak powstanie te nowe osiedle w Letnicy to się zwiększy częstotliwość tramwaju co 2-3 minuty i tyle. Paradoksem było to, że mimo iże na trasie SKM było mniej przystanków to praktycznie ledwie może parę minut szybciej pociąg był od tramwaju. Lepiej niech "stara" SKM na trasie Gdańsk Śródmieście-Wejherowo jeździ częściej co 5 minut w szczycie i co 10 poza nim, by też dojeżdżała do Pruszcza i Północy Gdyni oraz rozwijać PKM, bo dzisiejsza częstotliwość tej drugiej to żart, nawet obiecanej częstotliwości do kwadrans nie ma. Już nie mówiąc, że przydałoby się wybudować parę nowych przystanków na Karczemkach, Kokoszkach, Osowie Północ, Wielkim Kacku, Małym Kacku czy Wzgórzu.

    • 27 33

    • Był czas...

      Jeździłeś w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia czy w 2004-5??

      • 9 1

    • O ile nie zabraknie motorniczych, jak w tej chwili...

      • 5 0

    • poczatek lat 90 (2)

      Ja na początku lat 90 jeździłem do liceum do Nowego Portu i rzadko kiedy były miejsca siedzące , na Zaspie Towarowej wsiadały wysiadały tłumy. Dopóki częstotliwość byłą chyba co 30 minut i co 20 w szczycie było ok, potem zrobili co 1h potem chyba 1,5h i się wszystko rozsypało, eludzie przesiedli się na tramwaje i inne środki transportu. Wadą tej lini była mijanka na Zaspie Towarowej i potem jeden tor. Ale ogólnie fajnie się jeździło tą SKM :)

      • 13 3

      • "na Zaspie Towarowej wsiadały wysiadały tłumy".Ciekawe, gdzie te tłumy się udawały potem?Do Brzezna miały z 20 minut na piechotę, do Letniewa z 15 minut.Do obu miejsc zdecydowanie blizej od tramwaju.No, trochę ludzi pracowało na koleji.Warto przypomnieć, ze tam zawsze jeździł jednowagonikowy sklad.I Na Zaspie Towarowej wysiadał tłum, Na Gdansk Brzezno wysiadał tłum, na Gdansk Nowy Port wysiadał tłum.To wszystko z jednegowagonika.Nowa definicja tłumu.

        • 4 3

      • tłumy ???

        co ty brałeś w tamtych czasach ?

        • 3 3

    • To "ja" duża litera to analfabetyzm wtórny czy megalomania?

      • 2 0

    • a ja pamiętam, że jednak dużo osób korzystało (6)

      • 3 2

      • Tak było w latach sziedemdziesiątych i osiemdziesiątych jak (5)

        bardzo dużo ludzi pracowało w stoczniach i porcie.
        ale teraz to się zmieniło. pod koniec to te pociągi powietrze woziły i kilku pracowników istniejącej wtedy parowozowni.

        • 5 2

        • (4)

          W osiemdziesiatych lat tez wozily powietrze.Przez pewien czas wracalem ze szkoly w Porcie na Stogi.I albo jechałem kolejka do głównego i potem 111.Albo , alternatywnie szedłem 10 minut do Celiny bądź na ferre, potem 106 i tramwaj.Co ciekawe czasowo to wychodziło podobnie.Dluuugo.Na pewno ponad godzinę.Do pracy w porcie to może się opłacało niektórym tylko na WOC.Na Wislany, drugi, zbożowy, siarkopol , węglowy, paged to tylko tramwaj albo 148.Do jakiej stoczni można dojechać ta kolejka?Do Gdanskiej, jeden przystanek?Ludzie nie ośmieszajcie się.

          • 3 1

          • Ale kiedyś bardzo dużo ludzi z okolic przystanku Gdańsk Kolonia

            jechało do stoczni Gdańskiej i Remontowej. W okolicach przystanku był potężny hotelowiec dla stoczniowców. Bardzo dużo młodzieży jeździło do szkół.
            Ale to było bardzo dawno po roku 2000 to tylko muchy podróżowały tym pociągiem.

            • 1 1

          • Sam się nie ośmieszaj.

            W latach 80 potrafiły tam się poruszać dwa złączone składy tyle ludzi wtedy jechało.
            Trzeba było być wtedy po 5 rano na peronie lub po 7 jak młodzież jechał do szkół to byś to na własne oczy zobaczył.

            • 3 0

          • (1)

            Mało komentarzy bo większość słoiki

            • 1 0

            • Faktycznie, po 1945 same słoiki. Spytaj się takiego, które miasto przed wojną było stolicą województwa pomorskiego.

              • 1 0

  • Tamjest teren pod mieszkanie plus ?

    Jedne familoki z patolą zburzyli i będą stawiać następne ?

    • 15 8

  • kto rządzi w Gdańsku? nie adamowicz, nawet nie platforma- rządzi ten kto płaci!!! czyli developer (3)

    no właśnie- to tak jakby ktoś jeszcze nie wiedział

    • 14 6

    • uklad gdański

      • 3 2

    • co to ma z deweloperami wspolnego .piss panstwowa spolka pkp pkl robi remont torow do portu

      • 3 2

    • pretensje do Skm i PKP

      • 1 0

  • w 70 latach chodziłem do SP56 na Oruni.

    Pojawiła się wtedy informacja że w miejscu szkoły powstanie przystanek kolejki miejskiej. Wtedy nie było jeszcze osiedli na południu w Gdańsku. Chełm to był poligon a na Oruni Górnej pola. Teraz to by taka kolejka była zbawienna.

    • 22 1

  • brak logiki (3)

    tak właśnie użytkownicy samochodów zachęcani są do korzystania z alternatywnych środków transportu, no cóż jeszcze więcej korków potrzeba niektórym ...
    jeżeli decyzja o rozbiórce to można było ją podjąć w latach 2005-2010, przed Euro słusznie częściowo reaktywowano, wydano na to środki m.in. na odnowienie przystanku Gd. Kolonia (dlaczego, kto zarobił? - to pytania już do prokuratora, tak wiem 5 lat okresu trwałości minęło, tak właśnie się gospodaruje środkami UE ), obecnie jest jednak tendencja do reaktywacji nieużywanych od lat linii, może nie do samego Nowego Portu, ale Brzeźno jak najbardziej (10 min. z Gdańska Głównego) bliskość plaży i nowe inwestycje mieszkaniowe, Letnica/Zaspa Tow. - nowe osiedla plus plany miasta dotyczące parku rozrywki przy stadionie (bliżej z dawnego przystanku Zaspa niż z obecnego Stadion), Kolonia - z uwagi na bliskość przystanku Stadion raczej do likwidacji, ale wówczas należałoby umożliwić wysiadającym na peronie Stadion dojście do ul. Kościuszki/Kochanowskiego, Nowe Szkoty - do wykorzystania jako możliwość przesiadki na Politechnikę, Stocznia/Młode Miasto - jak najbardziej w przyszłości do wykorzystania, nowe inwestycje biurowe itd., ale oczywiście wszyscy mieszkańcy Brzeźna, Letnicy i Kolonii jeżdżą samochodami, Gdańsk najbardziej rowerowym miastem w Polsce, kampania rowerem do pracy, alternatywne środki komunikacji itd. itd.

    • 27 2

    • (2)

      Z najbliższego miejsca w Brzeznie do kolejki jest10 minut piechota.Z Walecznych czy PCK jest 15-20 minut piechota.z każdego miejsca w Brzeżnie jest nie więcej niż 5 minut do tramwaju.To panie logiczny - co pan wybierasz? zaiwaniać codziennie przynajmniej 15 minut do kolejki , czy maksymalnie 5 minut do tramwaju czy autobusu?Dodatkowa podpowiedz - ta kolejka jeździła przynajmniej 15 minut do Gdańska i kursowała najczęściej dwa razy na godzina, a przeważnie raz na godzinę.Bo nie było chętnych (czytaj logicznych).

      • 0 2

      • przystanek brzeźno należy przesunąć bardziej w kierunku brzeźna i po sprawie

        nielogiczna dziewczynko

        • 1 0

      • a ile ten tramwaj jedzie do Głównego???

        dolicz sobie jeszcze sygnalizacje i przejscia naziemne które chojnie urzędnicy obdarzają mieszkańców Gdańska i tych zmotoryzowanych i tych korzystających z transportu miejskiego, kolizyjność tramwajów itp

        • 2 0

  • Kurt

    Cóż za perspektywiczne myślenie magistratu o transporcie publicznym. Zaorac komunikację zbiorową, niech ludzie stoją w korkach a później się pomyśli co dalej, najważniejsze że deweloperska kwitnie i liczy zarobioną kasę.

    • 22 2

  • To zły pomysł. Osiedli przybywa a dróg nie. (1)

    Wkrótce wszystko sie zapcha jak czarny dwór. Teraz dopiero miasto myśli dlaczego. I szuka rozwiązania. Lepiej niebędzie.

    • 35 1

    • Bedzie bo jest Kacperek.

      • 1 0

  • znowu nowotrwór (3)

    Gdańsk Gd. Stocznia Gdańsk Gd. Nowe Szkoty i tp co to znowu za wynalazki?? Mało jednej głupoty Gdańsk Południe w Gdańsku????

    • 3 33

    • Facet te nazwy to nazwy przystanków skm na lini Gdańsk-GdańskNowy Port. Widać że taki przyjechał z centralnej Polski

      • 7 0

    • wypad z Gdańska słoju (1)

      Won na wieś

      • 4 0

      • Ryj, dzbanie !!!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane