- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (145 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (117 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (120 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (67 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo , uruchomionego w 2012 r.
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty oraz Gdańsk Gd. Kolonia zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa .
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej , w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 09:09
Masakra (5)
Nowy Port się rewitalizuje, za 5 lat będzie normalną dzielnicą. Letnica po rozbudowie pewnie przyjmie z 10k mieszkańców. Oczywiście wszyscy będą pracować wzdłuż CPU, albo w Oliwie, więc połączenie SKM perfekcyjne, 10 min i wszyscy są w robocie.
Ale nie - będziemy wszyscy stać w korku albo pociskać rowerami w deszcz, bo nie będzie innej opcji dojazdu, ulice zalepione po kolizjach. Czas dojazdu z NP będzie podobny jak z Elbląga.
Gdańsk jak zwykle - jeden krok do przodu dwa kroki w tył. Brawo wy, budujcie więcej galerii handlowych.- 34 3
-
2018-07-16 11:20
(1)
Nowy Port jest normalna dzielnica.
10 minut Skm z Portu do Oliwy?Chyba na poduszkach magnetycznych.
10 K mieszkancow w Letniewie?Drapacze chmur beda stawiac?
No i tyle jest warty twoj post ile w nim prawdy.
Ale tytul fajny -Masakra.- 4 5
-
2018-07-16 18:47
tak możliwe na tym terenie są drapacze chmur
a tak poza tym to buduje Robyg, czyli 10k ludzi minimum
- 2 0
-
2018-07-16 16:42
(1)
Linia z nowego portu nie jeździ do Oliwy
- 1 0
-
2018-07-18 11:29
To niech zacznie..
- 1 0
-
2018-07-16 18:34
A kto kaze Ci kupowac w takiej dzielnicy jak Letnica?
Dziwie sie ludziom, ze kupuja na zad...ach, wiedza, ze wszedzie daleko ale pozniej zaczynaja narzekac na dojazdy i oczekuja, ze inni mieszkancy beda sie skladac na dofinansowanie transportu.
Jesli masz mozg to mysl zanim kupisz.- 0 3
-
2018-07-16 09:15
Transport zbiorowy służy interesom uboższej części społeczeństwa, czyli motłochowi pisowskiemu (4)
Młodzi, Wykształceni, Z Dużych Miast stawiają na transport indywidualny, bo ich stać na samochody.
- 6 19
-
2018-07-16 09:45
I zatruwanie środowiska.
Bo młodzi wykształceni z PO gdzieś mają innych, liczy się tylko własne wygodnictwo. O to chodzi antypisowski hejterze?
- 3 3
-
2018-07-16 10:05
"bo ich stać na samochody" :D :D :D (1)
Zurych i Genewa. Najdroższe i najbogatsze miasta świata. Prawie nikt nie ma samochodu, wszyscy korzystają z transportu zbiorowego.
- 7 3
-
2018-07-16 10:11
przeciez to idiota - ludzie jak mają sprawny transport miejski - a po drugiej stronie korki na ulicach
wybierają transport zbiorowy - chyba że są ograniczeni umysłowo
w wielu 'bogatych' czy wielkich miastach (np. Manhattan czy Toronto) ludzie rezygnują z posiadania samochodu, bo to jest bezsensowne- 4 0
-
2018-07-16 10:07
Młodzi i wykształceni z dużych miast nie chcą żyć w smogu i akurat oni doskonale zdają sobie sprawę z konieczności rozwijania komunikacji miejskiej. To właśnie przyjezdni z wiosek (nawet ci wykształceni) muszą jechać autem nawet pod sklep po drugiej stronie ulicy żeby pokazać na jakie auto ich stać, a potem worek ze śmieciami i zabłocone kalosze wystawiają na klatkę schodową.
- 10 1
-
2018-07-16 09:19
SKM powinna być 'miejska' jak cały transport zbiorowy (3)
cały transport powinien być zarządzany przez jedna 'firmę' - oczywiście z tym samym biletem
a że można to tradycyjnie przypominam, że w Toronto (wielomilionowe dynamicznie rozwijające się miasto), od kiedy sięga pamięć 'pasażera' był jeden bilet na autobus, tramwaj i metro - ale nie dość tego za jeden przejazd gdziekolwiek, nawet z jednego końca na drugi (ok. 60km) płaci się tyle samo
teraz pewnie mają jakieś kasowniki 'elektroniczne' ale przez dziesiątki lat 'kasownik' wna kontynencie amerykańskim oznaczał wchodzenie przez przednie drzwi i okazanie biletu miesięcznego kierowcy, lub wrzucenie odliczonej kwoty do skrzyneczki
jakie to są oszczędności nie muszę chyba pisać- 8 1
-
2018-07-16 10:14
a najgorsze że zamiast wyremontować, to likwiduje się, a po paru latach zacznie się budować od nowa - takie głupie marnotrawstwo publicznych pieniędzy (PKP jest utrzymywane przez nas wszystkich)
- 2 0
-
2018-07-16 11:05
panie, jakie Toronto (1)
nawet w Warszawie są różne spółki, a komunikacja publiczna na najwyższym poziomie w kraju - bilet na wszystko: autobusy, tramwaje, metro, skm, wkd za stówkę - żyć nie umierać. w godzinach szczytu autobusy i tramwaje co 3-4 minuty, metro co 2 minuty, a za dwa lata oddadzą kolejne 6 przystanków i będzie bajka
co ja bym dał, żeby Trójmiasto miało zbiorkom z prawdziwego zdarzenia- 3 0
-
2018-07-16 14:27
pewnie dlatego wszyscy tak nienawidzą Warszawy :))
- 1 0
-
2018-07-16 09:22
skandalicza decyzja
Skandaliczna krótkowzroczność, rozbierać coś co ma ponad 100 lat (np. przystanek Gdańsk Kolonia) i spokojnie postałoby do czasu, gdy okaże się, że jednak będzie potrzebne
- 19 1
-
2018-07-16 09:23
:/
Trzeba być warzywem, żeby likwidować połączenie kolejowe w erze korków i intensywnej budowy mieszkań
- 20 1
-
2018-07-16 09:30
Gdańsk = Korki, koreczki, korunie...
Eeee tam w całym Gdańsku budują mieszkania a infrastruktury "0"... a potem wszyscy tracą połowę życia w korkach... Ludzie niebawem zaczną doceniać swój czas i opuszcza to miasto co zresztą widać po liczbie mieszkańców .... coraz mniej mieszkańców coraz więcej mieszkań pod wynajem
- 11 0
-
2018-07-16 09:33
Polska patologia. Uciekac stąd !!!
- 3 1
-
2018-07-16 09:33
Gdzie organizacje mieszkańców?
Gdzie organizacje mieszkańców, rady dzielnic, czy nie można jeszcze zablokować tej bezsensownej decyzji? Rozwalić łatwo a potem odbudować za wielkie sumy
- 9 1
-
2018-07-16 09:34
Głupota (1)
Teraz likwidują a za kilka lat będą pisać do Unii Projekty o dofinansowanie linii kolejowej.
Marnotrawstwo, brak jakiegokolwiek myślenia, zero wyobraźni. No i oczywiście żenada.- 13 1
-
2018-07-16 09:40
..myslenie i wyobraznia jest obecna
..ci, co nachapia sie przy likwidacji potem nachapia sie przy odbudowie.
- 0 0
-
2018-07-16 09:36
A moze zrobic tam tory tramwajowe miedzy kolejowymi i w ten sposob wykorzystać linię ? jak odpali osiedle to beda chetni
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.