• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • Masakra (5)

    Nowy Port się rewitalizuje, za 5 lat będzie normalną dzielnicą. Letnica po rozbudowie pewnie przyjmie z 10k mieszkańców. Oczywiście wszyscy będą pracować wzdłuż CPU, albo w Oliwie, więc połączenie SKM perfekcyjne, 10 min i wszyscy są w robocie.

    Ale nie - będziemy wszyscy stać w korku albo pociskać rowerami w deszcz, bo nie będzie innej opcji dojazdu, ulice zalepione po kolizjach. Czas dojazdu z NP będzie podobny jak z Elbląga.

    Gdańsk jak zwykle - jeden krok do przodu dwa kroki w tył. Brawo wy, budujcie więcej galerii handlowych.

    • 34 3

    • (1)

      Nowy Port jest normalna dzielnica.
      10 minut Skm z Portu do Oliwy?Chyba na poduszkach magnetycznych.
      10 K mieszkancow w Letniewie?Drapacze chmur beda stawiac?
      No i tyle jest warty twoj post ile w nim prawdy.
      Ale tytul fajny -Masakra.

      • 4 5

      • tak możliwe na tym terenie są drapacze chmur

        a tak poza tym to buduje Robyg, czyli 10k ludzi minimum

        • 2 0

    • (1)

      Linia z nowego portu nie jeździ do Oliwy

      • 1 0

      • To niech zacznie..

        • 1 0

    • A kto kaze Ci kupowac w takiej dzielnicy jak Letnica?

      Dziwie sie ludziom, ze kupuja na zad...ach, wiedza, ze wszedzie daleko ale pozniej zaczynaja narzekac na dojazdy i oczekuja, ze inni mieszkancy beda sie skladac na dofinansowanie transportu.
      Jesli masz mozg to mysl zanim kupisz.

      • 0 3

  • Transport zbiorowy służy interesom uboższej części społeczeństwa, czyli motłochowi pisowskiemu (4)

    Młodzi, Wykształceni, Z Dużych Miast stawiają na transport indywidualny, bo ich stać na samochody.

    • 6 19

    • I zatruwanie środowiska.

      Bo młodzi wykształceni z PO gdzieś mają innych, liczy się tylko własne wygodnictwo. O to chodzi antypisowski hejterze?

      • 3 3

    • "bo ich stać na samochody" :D :D :D (1)

      Zurych i Genewa. Najdroższe i najbogatsze miasta świata. Prawie nikt nie ma samochodu, wszyscy korzystają z transportu zbiorowego.

      • 7 3

      • przeciez to idiota - ludzie jak mają sprawny transport miejski - a po drugiej stronie korki na ulicach

        wybierają transport zbiorowy - chyba że są ograniczeni umysłowo

        w wielu 'bogatych' czy wielkich miastach (np. Manhattan czy Toronto) ludzie rezygnują z posiadania samochodu, bo to jest bezsensowne

        • 4 0

    • Młodzi i wykształceni z dużych miast nie chcą żyć w smogu i akurat oni doskonale zdają sobie sprawę z konieczności rozwijania komunikacji miejskiej. To właśnie przyjezdni z wiosek (nawet ci wykształceni) muszą jechać autem nawet pod sklep po drugiej stronie ulicy żeby pokazać na jakie auto ich stać, a potem worek ze śmieciami i zabłocone kalosze wystawiają na klatkę schodową.

      • 10 1

  • SKM powinna być 'miejska' jak cały transport zbiorowy (3)

    cały transport powinien być zarządzany przez jedna 'firmę' - oczywiście z tym samym biletem

    a że można to tradycyjnie przypominam, że w Toronto (wielomilionowe dynamicznie rozwijające się miasto), od kiedy sięga pamięć 'pasażera' był jeden bilet na autobus, tramwaj i metro - ale nie dość tego za jeden przejazd gdziekolwiek, nawet z jednego końca na drugi (ok. 60km) płaci się tyle samo

    teraz pewnie mają jakieś kasowniki 'elektroniczne' ale przez dziesiątki lat 'kasownik' wna kontynencie amerykańskim oznaczał wchodzenie przez przednie drzwi i okazanie biletu miesięcznego kierowcy, lub wrzucenie odliczonej kwoty do skrzyneczki

    jakie to są oszczędności nie muszę chyba pisać

    • 8 1

    • a najgorsze że zamiast wyremontować, to likwiduje się, a po paru latach zacznie się budować od nowa - takie głupie marnotrawstwo publicznych pieniędzy (PKP jest utrzymywane przez nas wszystkich)

      • 2 0

    • panie, jakie Toronto (1)

      nawet w Warszawie są różne spółki, a komunikacja publiczna na najwyższym poziomie w kraju - bilet na wszystko: autobusy, tramwaje, metro, skm, wkd za stówkę - żyć nie umierać. w godzinach szczytu autobusy i tramwaje co 3-4 minuty, metro co 2 minuty, a za dwa lata oddadzą kolejne 6 przystanków i będzie bajka

      co ja bym dał, żeby Trójmiasto miało zbiorkom z prawdziwego zdarzenia

      • 3 0

      • pewnie dlatego wszyscy tak nienawidzą Warszawy :))

        • 1 0

  • skandalicza decyzja

    Skandaliczna krótkowzroczność, rozbierać coś co ma ponad 100 lat (np. przystanek Gdańsk Kolonia) i spokojnie postałoby do czasu, gdy okaże się, że jednak będzie potrzebne

    • 19 1

  • :/

    Trzeba być warzywem, żeby likwidować połączenie kolejowe w erze korków i intensywnej budowy mieszkań

    • 20 1

  • Gdańsk = Korki, koreczki, korunie...

    Eeee tam w całym Gdańsku budują mieszkania a infrastruktury "0"... a potem wszyscy tracą połowę życia w korkach... Ludzie niebawem zaczną doceniać swój czas i opuszcza to miasto co zresztą widać po liczbie mieszkańców .... coraz mniej mieszkańców coraz więcej mieszkań pod wynajem

    • 11 0

  • Polska patologia. Uciekac stąd !!!

    • 3 1

  • Gdzie organizacje mieszkańców?

    Gdzie organizacje mieszkańców, rady dzielnic, czy nie można jeszcze zablokować tej bezsensownej decyzji? Rozwalić łatwo a potem odbudować za wielkie sumy

    • 9 1

  • Głupota (1)

    Teraz likwidują a za kilka lat będą pisać do Unii Projekty o dofinansowanie linii kolejowej.
    Marnotrawstwo, brak jakiegokolwiek myślenia, zero wyobraźni. No i oczywiście żenada.

    • 13 1

    • ..myslenie i wyobraznia jest obecna

      ..ci, co nachapia sie przy likwidacji potem nachapia sie przy odbudowie.

      • 0 0

  • A moze zrobic tam tory tramwajowe miedzy kolejowymi i w ten sposob wykorzystać linię ? jak odpali osiedle to beda chetni

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane