• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniej na przejściu na Wysepkę. Wróci przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura

Krzysztof Koprowski
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (327)
Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni. Przejście przez aż trzy pasy al. Grunwaldzką na tzw. wysepkę bez sygnalizacji świetlnej to jedyne takie niebezpieczne rozwiązanie w Gdańsku. W 2024 r. jest szansa, że wreszcie się to zmieni.

Jedyne przejście przez al. Grunwaldzką bez sygnalizacji świetlnej - na tzw. wysepkę we WrzeszczuMapka - zostanie w nią wyposażone. Urzędnicy zapowiadają również przywrócenie przejścia dla pieszych na wysokości Teatru Miniatura i parku UphagenaMapka, które zostało "tymczasowo" zlikwidowane ze względów bezpieczeństwa ponad dekadę temu.



Która inwestycja jest pilniejsza?

Przejście przez trzy pasy al. Grunwaldzkiej na tzw. wysepkę we Wrzeszczu na wysokości ul. Lendziona to obecnie jedyne przejście przez tę aleję w Gdańsku, które pozbawione jest sygnalizacji świetlnej.

Piesi muszą tutaj wykazać się niezwykłą ostrożnością. Częściowo w pokonaniu jezdni pomaga układ świateł w rejonie przystanku tramwajowego KlonowaMapka, który wstrzymuje ruch aut na al. Grunwaldzkiej, po czym jednak zapala się zielone światło dla aut wyjeżdżających z ul. De Gaulle'aMapka.

Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej. Dotychczas sygnalizacja na przejściu miała być realizowana w ramach przebudowy układu drogowego w związku z rozbudową Galerii Bałtyckiej.

Koniec z czekaniem na inne działania inwestycyjne



Montaż świateł nie wpłynie zatem na ograniczenie w ruchu pojazdów, bo ten i tak jest dzisiaj wstrzymywany sygnalizacją. Znacznie za to poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Urzędnicy co do zasady zgadzali się z tym, że budowa sygnalizacji jest potrzebna, jednak przez lata inwestycja była odkładana "na potem". Tłumaczono to potrzebą określenia przyszłego zagospodarowania tzw. wysepki i tego, czy znajdująca się tam zabudowa nie będzie wyburzona.

Kolejną wymówką była planowana rozbudowa Galerii Bałtyckiej, w ramach której zamierzano przebudować na koszt inwestora ul. Lendziona i skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Wątpliwe jest jednak, by ta inwestycja doszła w najbliższym czasie do skutku.

Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej? Artykuł z 2019 r.: Hotel i biurowiec zamiast rozbudowy Galerii Bałtyckiej?

Miasto: sygnalizację zbudujemy nawet bez Galerii Bałtyckiej



- Pomimo braku inwestycji związanej z rozbudową galerii handlowej uważamy budowę sygnalizacji świetlnej w tym miejscu za zasadną. W związku z tym wystąpiliśmy już o zabezpieczenie środków na realizację tego przedsięwzięcia w budżecie miasta - zapowiada Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Możliwy termin budowy sygnalizacji w tym miejscu to 2024 r. i to właśnie w przyszłorocznym budżecie miasta ma zostać uwzględniona przebudowa przejścia. Wstępny szacunkowy koszt prac budowlanych wraz z włączaniem "zebry" w system Tristar to ok. 700-800 tys. zł.

Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r. Przejście przy Teatrze Miniatura zostało zamknięte w grudniu 2010 r.

Przejście przy Teatrze Miniatura czeka na realizację



Zdecydowanie mniej skonkretyzowane jest odtworzenie przejścia przez al. Grunwaldzką na wysokości Teatru Miniatura i parku Uphagena. W 2010 r. zostało ono zlikwidowane ze względu na wąski azyl dla pieszych w pasie rozdziału alei.

Pod naporem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych władze miasta zapowiedziały dokonać korekty jezdni, aby wygospodarować więcej przestrzeni dla pieszych w obrębie torowiska i ustawić maszty sygnalizacji świetlnej. W przetargu najtańsza oferta opiewała na 907 tys. zł i przekroczyła budżet zarezerwowany na ten cel o ok. 270 tys. zł.

Ostatecznie w ramach szukania oszczędności w związku z budową tunelu pod Martwą Wisłą
(koszt ok. 1,450 mld zł) zdecydowano odłożyć inwestycję na bliżej nieokreśloną przyszłość. W międzyczasie wygasły wszystkie pozwolenia i uzgodnienia projektu przebudowy alei.

Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę Nie będzie nowego przejścia naziemnego na Zaspie. Brakuje pieniędzy na budowę

Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia. Na jezdni al. Grunwaldzkiej wciąż widoczne są pozostałości zlikwidowanego przejścia.

Przejście musiało ustąpić innym ważniejszym inwestycjom



Dzisiaj urzędnicy nie mają już wątpliwości, że przejście w tym miejscu jest potrzebne. Stanowiłoby bowiem najkrótszą drogę dojścia do parku Uphagena dla mieszkańców rejonu ul. Politechnicznej i Brackiej. Z szacunków GZDiZ przed jego likwidacją wynikało, że aleję w tym miejscu pokonuje ok. 30-50 osób w ciągu godziny szczytu komunikacyjnego.

- Przejście znajduje się na liście przejść do wykonania na głównych arteriach komunikacyjnych miasta, a jedynym ograniczeniem jego realizacji były wysokie koszty z tym związane, szczególnie w zestawieniu z potrzebami realizacji podobnych inwestycji, z których część została już wykonana, m.in. przejście przy Bramie Wyżynnej, przejście przy GUMed czy przejścia przez Podwale Przedmiejskie - mówi Tomasz Wawrzonek.
Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r. Projekt przebudowy przejścia przy Teatrze Miniatura z 2010 r.

Przejścia jako element dodatkowy trasy Nowa Politechniczna?



Należy przy tym nadmienić, że przejścia nie można "przesunąć" na wysokość ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka i przebudowanych peronów tramwajowych na przystanku Miszewskiego w ramach trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Podyktowane jest to układem łuków wjazdowych i wyjazdowych z Nowej Politechnicznej.

Niewykluczone jest natomiast włączenie projektu przejścia jako elementu uzupełniającego budowę trasy tramwajowej Nowa Politechniczna, która wymusi znaczną przebudowę fragmentu al. Grunwaldzkiej w tej części Wrzeszcza.

Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej? Jak będzie wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej?

Miejsca

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Grunwaldzka deptakiem (5)

    Wincyj przejsciów, ni wim tylko komu to potrzebne jest ?

    • 58 39

    • To, że twój szrot ma problem z hamowaniem i ruszaniem to jest twój problem.

      • 18 18

    • Ludziom?

      • 15 6

    • Problemy mieszkańców Banina nie interesują nikogo we Wrzeszczu. Było trzeba nie kupować domku na końcu świata i teraz domagać się do niego autostrady na koszt gdańszczan.

      • 5 8

    • kacperek przestań kwiczeć

      • 9 1

    • pewnie będą śmigać tam rydwany

      • 0 0

  • Przejście przy Miniaturze?! Bez sensu! Przecież jest 100 metrów dalej !!! (15)

    • 95 58

    • Trzeci pas obwodnicy?! Bez sensu! Przecież obok są dwa !!! (1)

      • 36 18

      • To prawda, trzeci pas jest bez sensu, choć z innego powodu.

        • 0 2

    • To sobie chodź 100m dalej (5)

      a tak naprawdę to nie 100 tylko 220, co daje w sumie odległość 440m do przejścia żeby się dostać na drugą stronę.

      • 28 12

      • trochę schudniesz dzięki temu spacerkowi (1)

        • 11 12

        • kolano mnie boli tak jak naszczalnika

          ale kolejka na 2 lata do lekarza jak się nie jest z kasty dojnej zmiany

          • 8 0

      • Straszne aż 100 gram schudniesz

        • 4 6

      • tylko, że tam z drugiej strony nic nie ma :(

        • 7 6

      • No i? To jest miasto przecież.

        • 0 0

    • Samochody na Grunwaldzkiej? (6)

      Bez sensu, kawałek dalej jest obwodnica.

      • 28 8

      • Jestem za (5)

        Jedzenia nie kupuj w sklepie bo samochodem dostarczane, wyhoduj sobie

        • 7 12

        • (1)

          no tak, bo nikt inny tylko zaopatrzeniowcy śmigają ulicami

          • 10 4

          • w zasadzie, tylko

            Kwestia definicji.

            Ktos jezdzi dla przyjemnosci?!

            • 1 2

        • samochodem osobowym nikt mojego jedzenia nie dostarcza (2)

          a dla dostawczaków wystarczą drogi jednojezdniowe wszędzie, trzeba tylko leni śmierdzących wożących tyłek osobówkami przegonić

          • 11 8

          • Spadaj do swojej Białej Podlaskiej! (1)

            • 4 5

            • Ciekawe skąd ty przyjechałeś blachosmrodziarzu

              • 2 5

  • (3)

    A kiedy skoncza Podwale Przedmiejskie? Zapomnieli juz?

    • 14 32

    • Kiedyś

      może

      • 2 5

    • Nigdy, pomysł się nie sprawdził (1)

      trasa wiecznie zakorkowana

      • 7 4

      • Bo tylko normalni inaczej myśleli, że korków nie będzie.

        • 4 2

  • Grunwaldzka autostradą

    Wincyj pasów, ni wim tylko komu to potrzebne jest ?

    • 24 21

  • Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe powinny być co 50 metrów (8)

    Rowerki to nasza przyszłość!

    • 15 58

    • Jadąc rowerem ścierasz oponę (1)

      emitując tym samym nadmiarowe CO2 do atmosfery! To katastrofa, nie przyszłość!

      • 15 7

      • Chciałeś Seba błysnąć, ale wyszło ci słabo.

        • 6 10

    • Rowery nie wymagają gęstych przejazdów ale piesi owszem

      Takie "zaledwie" 250 m do najbliższego przejścia to pół kilometra zaiwaniania tam i z powrotem.

      • 12 4

    • . (1)

      zamieńmy ścieżki rowerowe z trzypasmową ulicą i ruch się zmniejszy i w rządku będziemy jeździć. Albo zamknijmy tą ulicę niech rowerzyści i pieszy mają Eldorado. Kiedyś było Tiry na tor teraz jest: Samochody na rowery!

      • 2 6

      • Naróbmy tuneli, CPRów i innych wynalazków niebezpiecznych dla użytkowników

        A potem zdziwko że trzeba w korku stać, jak nawet po fajki do kiosku każdy jedzie samochodem...

        • 3 1

    • .. kaftany to też twoja przyszłość

      i grzechotka

      • 1 1

    • To dlaczego... (1)

      ... Ruch rowerowy teraz praktycznie zamarł?

      • 1 1

      • chyba w twojej wyobraźni

        która ulega znacznemu ograniczeniu po zajęciu miejsca w samochodzie

        • 0 1

  • Jak to jest, że kilku aktywistów komplikuje życie tysiącom ludzi i nikt nie protestuje? (16)

    ludzie to w większość bezmyślna masa która akceptuje wszystko co im narzucają.

    • 87 40

    • Może dlatego, że aktywiści drogowi, wyznawcy świętej przepustowości, nie mają racji. Mam nadzieję, że pomogłem. (4)

      • 24 27

      • Możesz wskazać aktywistów drogowych? (3)

        W mediach są tylko patoaktywiści pieszo- rowerowi

        • 24 15

        • mogę - ciebie

          • 9 14

        • Na komentarzach tutaj przeważają wyznawcy Świętej Przepustowości (1)

          • 11 15

          • troll to nie patoaktywista

            • 4 3

    • Gdybyś tam mieszkał i musiał pół kilometra pieszo nadrabiać bo ci przejście zamknłli "czasowo" to też byś został aktywistą. (3)

      • 16 15

      • Jeździłby autem, bo było by wstyd przed Karyną.

        • 8 15

      • pół kilosa?! (1)

        to nawet nie rozgrzewka...

        • 2 2

        • Dla kierowcy dystans nie do przebycia

          Co widać po sposobie parkowania pod samymi drzwiami

          • 1 1

    • jak to jest że kierowcy komplikują innym życie i to jest ok? (3)

      samochody mają stanowczo zbyt mocno uprzywilejowaną pozycję.

      • 15 15

      • Zlikwidować ambulanse, radiowozy i wozy straży pożarnej! (2)

        To blachosmrody, które mają zdecydowanie za bardzo uprzywilejowaną pozycję! Chory niech sam sobie dojedzie do lekarza rowerkiem (wyjdzie mu to na zdrowie, szczególnie przy zawale serca!), a pożary niech zainteresowani sami gaszą!

        • 6 9

        • samochody służb ratunkowych mają trudności w przedarciu się przez zakorkowane ulice

          wysiądź z samochodu - może ci to poszerzy wyobraźnię. Wyraźnie tego potrzebujesz.

          • 6 8

        • Nigdy nie stałem w korku złożonym z ambulansów

          Za to widziałem wiele razy ambulans utykający w korku

          • 4 5

    • mnie komplikują życie kierowcy (2)

      nie można spokojnie chodzić pieszo po Wrzeszczu bo wszędzie jest ten złom stojący lub jeżdżący a do tego za mało jest przejść dla pieszych a wszędzie światła na których długo się stoi, jakby nie było tej blaszanej zarazy to by była całkiem miła dzielnica

      • 6 14

      • widzisz, wszystko zależy od skali... (1)

        Gdy ci ludzie przesiądą się na rowery, to nie przejdziesz z powodu rurkowej zarazy...
        Polecam "normalne" dzielnice centralne w Skandynawii. Można zobaczyć ciekawostki...
        Jedno z większych wyzwań to znaleźć i wyciągnąć swój rower przed dworcem kolejowym

        • 2 4

        • No i dzięki temu, że u nas samochodowa zaraza bije na głowę rurkową zarazę jesteśmy w rankingach jakości życia o 3 długości

          przed Skandynawią czy jakąś tam Holandią. A nie, czekaj...

          • 3 0

  • Przy dobrym ustawieniu czasowym świateł przejscie dla pieszych nie jest problemem (1)

    Może czas aby nasi dobrodzieje nauczyli się je dobrze ustawiać.

    • 32 12

    • Barany z zdiz

      Zrobić zieloną falę dla pojazdów poruszających się z dozwoloną prędkością 50 .Przetestowałem al.zwycięstwa,grunwaldzką,tylko jadąc ok 70 km/godz można uniknąć czerwonego co 200 m.za co kasę biorą.

      • 0 0

  • któryś z uzrędników będzie miał wyrzuty sumienia (3)

    jak będzie pierwsza ofiara. Przejścia przez drogę wielopasmową powinno być zawsze ....zawsze ze światłami

    • 36 19

    • ile to już ofiar pochłonęły przejścia dla pieszych na Podwalu i przy Bramie Wyżynnej!

      roi się tam od krzyży i zniczy.

      • 9 6

    • Problem z czytaniem, czy ze zrozumieniem tekstu? (1)

      Przecież jest napisane, że będą to przejścia z sygnalizacją świetną

      • 11 1

      • Chyba problem ze wszystkim,

        • 3 0

  • CZas najwyższy (8)

    samochody nie powinny być najważniejsze w mieście!

    • 43 83

    • (7)

      nie, lepiej niech rządzą piesi dla których przejście kawałka do przejścia to już problem.

      • 13 15

      • Dokładnie, nogi wam do d*p poprzyrastają...problem podejść 50m

        • 7 13

      • weź się zamknij w swojej puszce i nie wychodź (4)

        tak, to jest problem że aby przejść przez jezdnię trzeba iść dwa razy ponad sto metrów czyli tracić kilka minut żeby się znaleźć po drugiej stronie ulicy tylko dlatego, że kierowcy nie chcą łaskawie postać kilku sekund, przecież to będzie synchronizowane z innymi światłami więc niezbyt wiele samochodów się tam w ogóle zatrzyma a już na pewno na nie dłużej niż 20 sekund

        • 13 10

        • Gdańsk i synchronizacja - hahahaha (2)

          widać ją właśnie na Alei Zwycięstwa - 3 razy się stoi na odcinku od Bramy Oliwskiej do Opery, mimo, że pieszych nie ma.

          • 11 5

          • Kurdę, jak to jest że jeżdżę tamtędy codziennie do pracy (1)

            I stoję na czerwonym średnio raz na tydzień?

            • 5 7

            • Może w snach lub w innej miejscowości

              • 4 3

        • Spacer

          Przecież ruch to zdrowie , więc w czym problem.

          • 5 3

      • a jaki problem posiedzieć trochę dłużej w aucie?:)

        przecież tak lubicie swoje auta, lepsze do komunikacji miejskiej i roweru. Siedzisz sobie, masz ciepełko, radyjko. Dlaczego ktoś jeszcze miałby Ci ustępować, chodzić kilkaset metrów do przejścia?

        • 14 6

  • Opinia wyróżniona

    Przejście na wysokości ul Sobótki (25)

    Proszę jeszcze o przejście na wysokości ul Sobótki - brak dostatecznej liczby przejść i utrudnienia w komunikacji pieszej we Wrzeszczu powoduje widoczną degenerację tej części miasta - zamiera handel i usługi.

    • 113 164

    • Handel i uslugi (6)

      Przenoszą się w inne miejsca. Do centrów handlowych i internetu. To postępuje od dawna. Serio stworzenie przejścia spowoduje nagle rozwój handlu i usług w okolicy?

      • 60 25

      • A byłeś kiedyś w Dolnym Wrzeszczu? (3)

        Np na Wajdeloty ?

        • 7 26

        • a ty byłeś?!

          Widziałeś tam jakiś handel?!

          • 8 6

        • Ja niekiedy przechodzę przez ul Wajdeloty (1)

          Są tam różne placówki handlowe, jest nawet Biedronka

          • 3 2

          • biedronka to juz nawet na marsie ma 4 sklepy wiec to kiepski przyklad

            • 5 2

      • miasta przyjazne dla pieszych i rowerzystów mają wiele ulic uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów

        przy których handel i usługi kwitną

        • 15 18

      • Brak pieszych

        Tak, utrudnienia komunikacyjne dla pieszych powodują "wymieranie " obszarów miasta. Przejście na wysokości Sobótki jest naturalnym przedłużeniem ciągu pieszego ul Waryńskiego, łączącego Dolny Wrzeszcz z Górnym. Swobodna komunikacja piesza wpływa nie tylko na dostępność usług i handlu lokalnego, ale także gastronomii. Aktualnie ta część Wrzeszcza jest mało przyjazna mieszkańcom...

        • 4 21

    • (6)

      Zamiera, bo nie ma gdzie parkować.

      • 41 26

      • Podobno Długa umarła już kilka lat temu (5)

        Pewnie nie ma tam życia ani knajp czy sklepów. Ale nie wiem na pewno, dawno nie byłem bo nie można tam wjeżdżać autem, a ja inaczej nie umiem się poruszać.

        • 15 23

        • to jest skansen dla turystow (3)

          Wiec przyklad demagogiczny, aby nie powiedziec taki rozumny... inaczej...

          • 17 11

          • (2)

            Bohaterów Monte Cassino.

            • 3 2

            • równie dobry przykład (1)

              taki mało adekwatny do normalnego życia...

              • 8 2

              • Nie znasz normalnego życia, bo spędzasz je w korku

                • 0 3

        • ja codziennie ide zrobic zakupy na dlugiej. swieze pieczywo, szyneczka. w porze obiadowej udaje sie do najlepszych restauracji

          wieczorami oczywiscie zabawa w cocomo. i tak to własnie zyja te ulice

          • 4 1

    • bardzo dobry pomysł (4)

      a ktoś studiujący ekonomię albo urbanistykę ma temat-samograj na licencjat czy magisterkę: jak likwidacja i przywrócenie przejścia dla pieszych wpłynęło na liczbę pustostanów i wysokość czynszów w okolicy w porównaniu do średniej z dzielnicy i miasta

      • 13 19

      • Jest sporo takich badań (3)

        Wychodzą z nich bardzo ciekawe rzeczy - np. właściciele lokali handlowych/usługowych, pytani o to, jak docierają do nich klienci, zwykle zawyżają odsetek przyjeżdżających autem. Z kolei po wprowadzeniu ułatwień dla pieszych kosztem miejsc postojowych i innych udogodnień dla kierowców zwykle utargi są większe.

        • 19 24

        • Buahahahaha!!! (2)

          Większej bzdury już dawno nie czytałem.

          • 20 9

          • (1)

            Nie trzeba badan. Wystarczyło zobaczyć, co się stało na Stagiewnej, na której jeszcze niedawno pełno było pustostanów, ale za to był parking.

            • 7 27

            • parking na Stagiewnej?!

              Chyba od tego zapomnianego placu budowy...
              Kto by chcial ciagnac latte z widokiem na stary plot i pokrzywy??! Samochody nic do tego nie maja...
              I do tego miejsca masowy uzytkownik samochodem nie jezdzi, bo odwiedza sie je jedynie w jednym celu.
              Aby sie nawalic...
              Jak autobus...

              • 11 4

    • tam jest ich wystarczająco (4)

      przecież są tam dwa przejścia dla pieszych obok przystanku Sobótki, jest jedno przy Manhattanie i jedno w górę przy małym sklepiku spożywczym, jeszcze Ci mało?

      • 15 15

      • (1)

        Przez Grunwaldzką? Jest przejście przy Manhattanie (Jaśkowa/Konopnickiej) następne przy Do studzienki/Miszewskiego. To dość spory odcinek, ponad 380m. W drugą stronę, do bałtyckiej, przejścia są co mniej niż 300m

        • 11 14

        • i wystarczy!

          • 16 4

      • A ja proszę o przejście spod Manhattanu na drugą stronę. Bo obecnie muszę dwa razy stać na światłach.

        • 2 6

      • Może zamknijmy Grunwaldzką dla samochodów?

        Przecież można jechać obwodnicą.

        • 2 1

    • Bardziej przydatne niz to przy Miniaturze

      • 7 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane