• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej budowy objazdu Bramy Nizinnej. Najtańsza oferta niewiele droższa od budżetu

Krzysztof Koprowski
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy. Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy.

Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy NizinnejMapka na kwotę prawie 13,652 mln zł przekracza budżet zarezerwowany na ten cel o nieco ponad 100 tys. zł. Jeżeli Gdańsk zdecyduje się podpisać umowę z wykonawcą, z nowego rozwiązania kierowcy skorzystają już w przyszłym roku. Dotychczasowa droga przez Bramę zostanie przekształcona w ciąg pieszo-rowerowy.



Czy wyłączenie z ruchu drogowego Bramy Nizinnej przyciągnie turystów?

O zamiarze budowy objazdu Bramy Nizinnej - jedynej historycznej bramy wykorzystywanej wciąż w ruchu drogowym w Gdańsku - pisaliśmy wielokrotnie.

Ostatni raz, w lipcu 2020 r., Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zapowiadała wyłonienie wykonawcy robót budowlanych przed końcem 2020 roku.

Sześć firm zainteresowanych budową objazdu Bramy



Ostatecznie przetarg na realizację prac budowlanych ogłoszono dopiero w kwietniu br. W piątek (7 maja) otwarto oferty - zainteresowanie realizacją nowego układu drogowego wyraziło sześć przedsiębiorstw:
  • WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - 18 298 710,00 zł,
  • Budimex z Warszawy - 16 947 162,90 zł,
  • B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gd. - 13 651 770,00 zł,
  • Strabag z Pruszkowa k. Warszawy - 15 989 704,43 zł,
  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gd. - 16 971 925,04 zł,
  • Firma Budowlano-Drogowa "Prasbet" z Grudziądza - 17 325 652,08 zł.

Zgodnie z zapisami przetargu o wyłonieniu wykonawcy zdecydować miały kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz długości gwarancji na roboty budowlane (40 proc.).

Ponieważ wszyscy wykonawcy zadeklarowali udzielenie pięciu lat gwarancji, decydującym kryterium będzie cena.

Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej. Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej.

Najtańsza oferta droższa od zakładanego budżetu



Miasto na realizację zadania zabezpieczyło 13 535 635 zł. Obecnie trwa analiza wszystkich ofert pod kątem prawno-formalnym. Nie została jeszcze podjęta decyzja o zwiększeniu budżetu do poziomu oferty firmy z Pruszcza Gdańskiego lub rozpisania nowego postępowania przetargowego.

Przypomnijmy, w ramach inwestycji przewidziano budowę nowej drogi w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Czytaj więcej:

Stare Przedmieście. Wizja planistów dla dworca Kłodno


Pięć wizji zabudowy Dworca Kłodno w Gdańsku



Nowe rondo, a docelowo prosta droga do Toruńskiej



Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.

Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych. Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Przebieg toru kolejowego w kamiennej nawierzchni



Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.

Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.

Brama Nizinna tylko dla pieszych i rowerzystów



Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Nowa droga do centrum Gdańska obok Bramy Nizinnej jednak dla pieszych



Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga. Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga.
Ponadto w ramach robót przewiduje się: przebudowę i budowę sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej i sanitarnej, realizację sieci oświetleniowej, teletechnicznej oraz gazowej.

Na wykonanie wszystkich prac budowlanych przewidziano 12 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą robót.



Opinie (86) 2 zablokowane

  • jaki objazd, jak za tą bramą jest fosa szeroka jak parking? (1)

    • 3 5

    • A jak pociagi przejezdzaly? Promem?

      • 6 0

  • To dobra inwestycja, (1)

    ale oferta firmy bw jest niepokojąca. Znacząco niższa od pozostałych ofert i jednocześnie bardzo blisko budżetu.

    • 6 1

    • Jak coś wiesz, to pisz do prokuratury

      Jak nie wiesz, to nie mamlej, jak wiejska baba przy praniu

      • 0 1

  • Pierwszy raz "zamiana na ciąg pieszo-rowerowy"

    nie powoduje u mnie furii a podziw i oklaski

    • 5 3

  • Drzwi

    Ciekawe gdzie się podziały drzwi z Bramy Nizinnej, jeszcze są konserwowane?!?

    • 11 0

  • Ten nowy obiazd powinien być wykonany nie z kostki kamiennej tylko z polnych kamieni tak jak budowano trakty dawniej. Teren ten leży w ścisłym centrum historycznym miasta.

    • 5 13

  • Latwiej i szybciej zbudowac Brame Nizinna niz objazd kolo niej O "obwodnicy" Bramy Nizinnej slysze juz od stu lat.

    • 2 2

  • Na tym forum padl rozsadny glos o przedluzeniu ulicy Pod Zrebem lukiem na stare torowisko PKP

    Teren w marcu 1945 roku pod taka budowe przygotowal wspolny nalot bombowcow bolszewickich i USA, ktory nieudolnie niszczac dworzec towarowy zburzyli cala strone pierzeji Dolnej Bramy. Bez sensu i niepotrzebnie. Zostal tylko dom- ogryzek, piekarnia - dzis Majchrowskiego.

    • 2 1

  • Że co?!!

    Tylko 5lat gwarancji ?!!
    50 powinno być za tyle kasy..

    • 2 0

  • Ulica z kostki? I bedzie jak na Lakowej czyli wszystko sie rozpada

    • 2 1

  • Wszystko od Bramy Nizinnej, hektary ziemi i cale jej polacie kupil w promocji Pellowski od Adamowicza. (1)

    Niech zaplaci za dojazd do swojej przemyslowej piekarni na tym terenie. Jeszcze pieniedzmi z dostaw tirami maki w stanie wojennym od pedofila, posrednika.

    • 2 1

    • Prawda. Pellowski zaraz za Bramą Nizinną wybudował sobie ogromną piekarnię , a wręcz fabrykę.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane