• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej budowy objazdu Bramy Nizinnej. Najtańsza oferta niewiele droższa od budżetu

Krzysztof Koprowski
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy. Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy.

Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy NizinnejMapka na kwotę prawie 13,652 mln zł przekracza budżet zarezerwowany na ten cel o nieco ponad 100 tys. zł. Jeżeli Gdańsk zdecyduje się podpisać umowę z wykonawcą, z nowego rozwiązania kierowcy skorzystają już w przyszłym roku. Dotychczasowa droga przez Bramę zostanie przekształcona w ciąg pieszo-rowerowy.



Czy wyłączenie z ruchu drogowego Bramy Nizinnej przyciągnie turystów?

O zamiarze budowy objazdu Bramy Nizinnej - jedynej historycznej bramy wykorzystywanej wciąż w ruchu drogowym w Gdańsku - pisaliśmy wielokrotnie.

Ostatni raz, w lipcu 2020 r., Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zapowiadała wyłonienie wykonawcy robót budowlanych przed końcem 2020 roku.

Sześć firm zainteresowanych budową objazdu Bramy



Ostatecznie przetarg na realizację prac budowlanych ogłoszono dopiero w kwietniu br. W piątek (7 maja) otwarto oferty - zainteresowanie realizacją nowego układu drogowego wyraziło sześć przedsiębiorstw:
  • WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - 18 298 710,00 zł,
  • Budimex z Warszawy - 16 947 162,90 zł,
  • B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gd. - 13 651 770,00 zł,
  • Strabag z Pruszkowa k. Warszawy - 15 989 704,43 zł,
  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gd. - 16 971 925,04 zł,
  • Firma Budowlano-Drogowa "Prasbet" z Grudziądza - 17 325 652,08 zł.

Zgodnie z zapisami przetargu o wyłonieniu wykonawcy zdecydować miały kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz długości gwarancji na roboty budowlane (40 proc.).

Ponieważ wszyscy wykonawcy zadeklarowali udzielenie pięciu lat gwarancji, decydującym kryterium będzie cena.

Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej. Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej.

Najtańsza oferta droższa od zakładanego budżetu



Miasto na realizację zadania zabezpieczyło 13 535 635 zł. Obecnie trwa analiza wszystkich ofert pod kątem prawno-formalnym. Nie została jeszcze podjęta decyzja o zwiększeniu budżetu do poziomu oferty firmy z Pruszcza Gdańskiego lub rozpisania nowego postępowania przetargowego.

Przypomnijmy, w ramach inwestycji przewidziano budowę nowej drogi w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Czytaj więcej:

Stare Przedmieście. Wizja planistów dla dworca Kłodno


Pięć wizji zabudowy Dworca Kłodno w Gdańsku



Nowe rondo, a docelowo prosta droga do Toruńskiej



Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.

Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych. Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Przebieg toru kolejowego w kamiennej nawierzchni



Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.

Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.

Brama Nizinna tylko dla pieszych i rowerzystów



Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Nowa droga do centrum Gdańska obok Bramy Nizinnej jednak dla pieszych



Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga. Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga.
Ponadto w ramach robót przewiduje się: przebudowę i budowę sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej i sanitarnej, realizację sieci oświetleniowej, teletechnicznej oraz gazowej.

Na wykonanie wszystkich prac budowlanych przewidziano 12 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą robót.



Opinie (86) 2 zablokowane

  • Drzwi

    Ciekawe gdzie się podziały drzwi z Bramy Nizinnej, jeszcze są konserwowane?!?

    • 11 0

  • (7)

    Nie lepiej zburzyć tom bramę i zbudować jakiś parking ?

    • 2 37

    • Popieram (2)

      Tyle że parkować tam będą jedynie ci z potwierdzonym medycznie upośledzeniem umysłowym ale pozornie normalni.

      • 8 0

      • Kiepski trolling

        • 3 0

      • Znajdzie się bardzo wielu takich

        Zobacz ile kierowców BMW ma kartkę o niepełnosprawdności za szybą.

        • 7 0

    • (2)

      Co znaczy tom bramę?

      • 5 1

      • To KOd na randke

        • 2 1

      • Jak nie tom, to tamtom.

        • 1 0

    • Weź im pomysłów nie podsuwaj

      Bo jeszcze któryś z DRMG pomyśli o tym na serio.

      • 2 0

  • Pierwszy raz "zamiana na ciąg pieszo-rowerowy"

    nie powoduje u mnie furii a podziw i oklaski

    • 5 3

  • To dobra inwestycja, (1)

    ale oferta firmy bw jest niepokojąca. Znacząco niższa od pozostałych ofert i jednocześnie bardzo blisko budżetu.

    • 6 1

    • Jak coś wiesz, to pisz do prokuratury

      Jak nie wiesz, to nie mamlej, jak wiejska baba przy praniu

      • 0 1

  • Tylko po co (3)

    • 1 9

    • (2)

      Żeby nie niszczyć zabytkowej bramy

      • 6 0

      • to jak z palmiarnią (1)

        Wybudowali nową to palma uschła

        • 0 1

        • Właśnie problem w tym, że przez kilka lat nie wybudowali.

          • 0 0

  • (2)

    Przecież to rażąco niska cena - ofert powinna zostać odrzucana

    • 7 8

    • Prawie 20% niżej niż konkurencja - tu racja. (1)

      Ta firma budowała drogę na moim osiedlu. Słupki ostrzegawcze na wysepkach drogowych z plastiku, kotwione do kostki betonowej, zamiast stalowe, zatapiane w porządnym betonowym zakotwieniu. Pierwsza wichura i wszystko latało po osiedlu, razem z kostkami betonowymi. Masakra!. JAKOŚ a nie jakość!

      • 1 1

      • Napisz, które osiedle

        • 2 0

  • A 200m dalej noclegowania dla marginesu społecznego (6)

    Faktycznie miejsce jest bardzo ubogacone kulturowe " Kierowniku daj 5 groszy dla smakoszy" Weźcie wy sie lepiej za te korki na południu Gdańska, co tam się wyczynia to jest jakiś dramat

    • 11 34

    • (4)

      Sami sobie zbudujcie te drogi na południu, bardzo dobrze, że miasto zajmuje się drogami w centrum, gdzie mieszkają prawdziwi Gdańszczanie płacący tutaj podatki od dziesięcioleci.

      • 9 3

      • Prawdziwy Gdańszczanin mieszkający w centrum? Żałosni ludzi którym wszystko przeszkadza jak imprezy na mieście, uliczni artyści (3)

        • 2 9

        • tak, przeszkadza nam kolonizacja za paciorki

          mieszkańcy stali się zakładnikami mieszkaniowiczów z airbnb, hołoty z gastro (to jest hołota, a większość pracowników na nielegalu), sr*nia po kątach i darcia mordy do 4 rano. Wystarczy że centrum jest mekką bezdomnych.

          Mieszkańcy zaś są zepchnięci do narożnika, to nawet nie jest indiański rezerwat.

          • 2 2

        • Ludzie z południa są bardziej roszczeniowi, przeszkadza im dziecko na placu zabaw, korki i Szadółki (1)

          Moja znajoma pracowała w kawiarni na Jasieniu. Takich buców dawno nie spotkała. Roszczeniowe młode Panie, które myślą, że jak kupiły mieszkanie za 6k/metr to dotknęły nogi Boga.

          • 6 1

          • No to zwróć uwagę mieszkańcowi Wrzeszcza sr*jącemu swoim psem na chodnik.

            Mało łomotu nie zgarnąłem...

            • 3 3

    • MiastoKorków - zgadzam się

      Tej noclegowni dawno już nie powinno być w tym miejscu. Przez nocujące tam osoby w okolicy jest straszny syf i do tego jest niebezpiecznie. Wyłączenie ruchu samochodowego z bramy sprawi, ze będzie jeszcze gorzej. W bramie w ogóle nie ma oświetlenia! Zimą, gdy szybko zapada zmrok jedynym źródłem światła są w bramie światła samochodów.

      • 1 1

  • Dziury w okolicy (2)

    Szkoda, że redakcja nie wstawiła zdjęcia nawierzchni ulicy Dolna Brama. Tam się nie da jeździć!
    W podobnym stanie jest Rzeźnicka i Żabi kruk

    • 12 1

    • Dolna Brama nie jest taka zła

      Problem z nawierzchnią zaczyna się na wysokości Starej Motławy, ale to już jest ulica Pod Zrębem

      • 2 0

    • do tego Toruńska, Chmielna, Mostowa, Sandomierska, Kamienna Grobla, Pod Zrębami, plac Wałowy, Jaglana, Pszenna... i można tak wyliczać wyliczać wyliczać

      • 9 0

  • Autobus tam nie wykręci na zakręcie przy Bramie Nizinnej. (3)

    Objazd powinien zostać poprowadzony jako przedłurzenie ul. Pod Zrębem, ale tu pozostaje kwestia dogadania z developerem, który kupił dawne tereny kolejowe. Miasto już wcześniej powinno się zabezpieczyć na taką możliwość.

    • 38 9

    • Czytaj ze zrozumieniem

      "Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej"

      • 2 2

    • (1)

      Invest Komfort jest właścicielem tych terenów. Dopóki nie skończy Brabanku i inwestycji w Gdyni, nie rozpocznie budowy na terenach dworca Kłodno. Budowa drogi na tym terenie teraz doprowadzi do jej całkowitego zniszczenia w ciągu 2 lat. Szczególnie, że znowu chcemy używać tej rozpadającej się kostki co na Chmielnej i Łąkowej. Czy serio miasto nie wyciąga żadnych wniosków i stosuje to samo rozwiązanie które się rozpada po 5 latach? Czemu rządzą nami ludzie którzy nie myślą!

      • 17 3

      • myślą, myślą

        o przyszłych zyskach z napraw i modernizacji.

        • 5 2

  • jak będzie, za miesiąc robimy poprawki?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane