• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej budowy objazdu Bramy Nizinnej. Najtańsza oferta niewiele droższa od budżetu

Krzysztof Koprowski
10 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy. Brama Nizinna to jedyna historyczna brama, przez którą wciąż odbywa się regularny ruch drogowy.

Najtańsza oferta na budowę objazdu Bramy NizinnejMapka na kwotę prawie 13,652 mln zł przekracza budżet zarezerwowany na ten cel o nieco ponad 100 tys. zł. Jeżeli Gdańsk zdecyduje się podpisać umowę z wykonawcą, z nowego rozwiązania kierowcy skorzystają już w przyszłym roku. Dotychczasowa droga przez Bramę zostanie przekształcona w ciąg pieszo-rowerowy.



Czy wyłączenie z ruchu drogowego Bramy Nizinnej przyciągnie turystów?

O zamiarze budowy objazdu Bramy Nizinnej - jedynej historycznej bramy wykorzystywanej wciąż w ruchu drogowym w Gdańsku - pisaliśmy wielokrotnie.

Ostatni raz, w lipcu 2020 r., Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zapowiadała wyłonienie wykonawcy robót budowlanych przed końcem 2020 roku.

Sześć firm zainteresowanych budową objazdu Bramy



Ostatecznie przetarg na realizację prac budowlanych ogłoszono dopiero w kwietniu br. W piątek (7 maja) otwarto oferty - zainteresowanie realizacją nowego układu drogowego wyraziło sześć przedsiębiorstw:
  • WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - 18 298 710,00 zł,
  • Budimex z Warszawy - 16 947 162,90 zł,
  • B&W Usługi Ogólnobudowlane Bożena Dzidkowska z Pruszcza Gd. - 13 651 770,00 zł,
  • Strabag z Pruszkowa k. Warszawy - 15 989 704,43 zł,
  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Starogardu Gd. - 16 971 925,04 zł,
  • Firma Budowlano-Drogowa "Prasbet" z Grudziądza - 17 325 652,08 zł.

Zgodnie z zapisami przetargu o wyłonieniu wykonawcy zdecydować miały kryteria: najniższej ceny (60 proc.) oraz długości gwarancji na roboty budowlane (40 proc.).

Ponieważ wszyscy wykonawcy zadeklarowali udzielenie pięciu lat gwarancji, decydującym kryterium będzie cena.

Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej. Planowany przebieg objazdu Bramy Nizinnej.

Najtańsza oferta droższa od zakładanego budżetu



Miasto na realizację zadania zabezpieczyło 13 535 635 zł. Obecnie trwa analiza wszystkich ofert pod kątem prawno-formalnym. Nie została jeszcze podjęta decyzja o zwiększeniu budżetu do poziomu oferty firmy z Pruszcza Gdańskiego lub rozpisania nowego postępowania przetargowego.

Przypomnijmy, w ramach inwestycji przewidziano budowę nowej drogi w śladzie dawnej linii kolejowej do nieistniejącego już dworca Kłodno, na terenie którego planowana jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Czytaj więcej:

Stare Przedmieście. Wizja planistów dla dworca Kłodno


Pięć wizji zabudowy Dworca Kłodno w Gdańsku



Nowe rondo, a docelowo prosta droga do Toruńskiej



Kierowcy po przekroczeniu Opływu Motławy dojadą do nowego skrzyżowania w formie ronda, z którego będzie można wrócić do Bramy Nizinnej ul. Grodza Kamienna i stamtąd kontynuować podróż dotychczasowym układem ulicznym w kierunku Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

Docelowo od ronda zostanie wyprowadzona nowa ulica o roboczej nazwie "Nowa Chmielna", którą będzie można dojechać przez dawne tereny kolejowe bezpośrednio do ul. Toruńskiej i dalej przez ul. Chmielną do Podwala Przedmiejskiego.

Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych. Przez bramę poprowadzony zostanie wyłącznie ruch pieszy i rowerowy z możliwością awaryjnego przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Przebieg toru kolejowego w kamiennej nawierzchni



Nawierzchnia na objeździe Bramy Nizinnej zostanie wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostanie odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego. Odrestaurowane zostaną też ceglane mury dawnej bramy kolejowej.

Po obu stronach jezdni przewidziano chodniki z płytek betonowych o szerokości ok. 2 m. Wzdłuż jezdni od strony Bastionu Żubr powstanie także zatoka postojowa na ok. 16 samochodów. Dodatkowe miejsca parkingowe (na ok. 14 pojazdów) będą zlokalizowane wzdłuż ul. Grodza Kamienna.

Brama Nizinna tylko dla pieszych i rowerzystów



Dotychczasowa droga przez Bramę Nizinną zostanie zablokowana słupkami i oznakowana jako ciąg pieszo-rowerowy. Środkowe słupki po obu stronach bramy będą wyposażone w elektryczny mechanizm opuszczania uruchamiany pilotem np. w razie potrzeby przejazdu służb ratunkowych lub komunalnych.

Czytaj też artykuł z 2016 r.:

Nowa droga do centrum Gdańska obok Bramy Nizinnej jednak dla pieszych



Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga. Brama Nizinna i fragment dawnego mostu kolejowego, w śladzie którego powstanie nowa droga.
Ponadto w ramach robót przewiduje się: przebudowę i budowę sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej i sanitarnej, realizację sieci oświetleniowej, teletechnicznej oraz gazowej.

Na wykonanie wszystkich prac budowlanych przewidziano 12 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą robót.



Opinie (86) 2 zablokowane

  • Developerek obok się dorzuci?

    • 5 2

  • Faktycznie ten objazd jest potrzebny. Szkoda zabytku.

    To jedyna z bram, która się zachowała w stanie nienaruszonym przez wojnę. A same skrzydła to fenomen kilkusetletni.

    • 11 1

  • Tak tanio? (1)

    Serio? Byle najtańszym kosztem? A co z wymogami jakościowymi?

    • 5 3

    • Chociaż po dwóch dniach i tak konserwator wstrzyma budowę na kilkanaście lat. Czego się spodziewać po przedmurzach zamku z XIV wieku i XVI wiecznego muru miejskiego.

      • 0 1

  • Dobrze, gdzie zginęły tory tramwajowe?

    Ten mostek miał być zbudowany wraz z torowiskiem tramwajowym które ma być częścią ciągu Podwale Przedmiejskie - Chmielna - Nowa Chmielna - Nowa Małomiejska - Pętla Świętokrzyska.

    Tak więc gdzie zginęły tory tramwajowe na moście, które w przyszłości zostaną połączone z linią tramwajową?

    • 3 6

  • Odczepcie sie od mojej bramy. Plany i poszczekiwanie slychac od lat a jest jak jest i tak zostanie.

    Czym innym jest elokwencja a czym innym impotencja (wladzy)

    • 5 6

  • (2)

    Podnieść budżet...na jakości nie ma co oszczędzać,niechay włodarze wybierają zawsze najbardziej jakościowo oferty a nie za grosze A potem po 3 latach remont generalny

    • 21 8

    • Od tego jest właście przetarg (1)

      Aby określić co i jak ma być wykonane.
      Następnie należy tego oczekiwać i egzekwować. Jeśli kontrola jakości kuleje to problem jest gdzie indziej niż w wyborze najtańszego wykonawcy.

      • 6 2

      • Już to przerabialiśmy z MEVO.

        Miasto wykluczyło Nextbike z przetargu, to poszli do obsadzonej przez członków PiS KIO.

        Efekt wszyscy znamy.

        • 0 1

  • Super informacja (1)

    Jak zwykle znają się marudny i będą narzekać.

    • 17 4

    • Nie ma to jak marudzić na marudy

      • 3 0

  • Brama z młodych lat szkolnych.

    Ile to się fajek za tą bramą wypaliło :)

    • 11 5

  • a wrócą wrota na Bramie?

    zabytkowe i piękne

    • 34 0

  • Te przetargi nie mogą działać tak, że gdy potem praktyka i czas weryfikuje czy dana budowa, remont drogi to była fuszerka, a jak tak, to przedsiębiorstwo trafia w całym kraju na czarną listę i bajlando?

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane