- 1 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (44 opinie)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 3 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
- 4 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (307 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (52 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (84 opinie)
Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej
Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na Spacerowej. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.
W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.
Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.
- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.
Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.
Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.
Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni
Co z buspasami na Słowackiego?
Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.
- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Opinie (296) 6 zablokowanych
-
2020-10-19 12:54
Buspas
Jak czytam w artykule ,że nie będzie ścieżki rowerowej bo leśnicy będą protestować to już mnie śmieszy. Gdzie oni byli obrońcy drzew jak wycinanio bezmyślnie Puszczę Białowieszczańską? Tu protesty jak i tak trzeba będzie niedługo rozbudować Spacerową
- 6 2
-
2020-10-19 14:47
Droga pod pachołkiem (1)
Według mnie powinni zrobić drogę pod pachołkiem jak najszybciej. Przede wszystkim rozluźnił by się ruch na Spacerowej i byłaby druga alternatywna droga do Osowej/ obwodnicy. Codziennie są tu korki, a jak jeszcze jest awaria jakiegoś samochodu lub wypadek to jest totalny paraliż
- 5 2
-
2020-10-19 15:22
a tak jak będzie "awaria jakiegoś samochodu, albo wypadek"
w tunelu
to będzie można dostać zajadów ze śmiechu
jak świadek klęski z tej pułapki nie ucieknie- 2 3
-
2020-10-19 15:08
Buspas
A drogi rowerowej nadal brak. Brawo!
- 5 1
-
2020-10-19 15:10
zagadacie się naaamierć
tymczasem droga już jest, żadnego asfaltu nie trzeba lać,
koszt był by nie 3 miliardy jak za tunel,
nie 30 milionów jak za buspas,
tylko 3 tysiące, na fleksę szlabanów i pomalowanie znaków poziomych
(acz nie da się nakraść się do syta)- 2 1
-
2020-10-19 15:51
Tam powinna powstać ścieżka rowerowa a nie buspas. Rower przyszłością świata.
- 5 2
-
2020-10-19 16:04
Ale numer
Wyklętych budowali parę lat temu, żeby odkorkować ten odcinek. Kupa kasy wydana. Czy odkorkowali? Wręcz przeciwnie, korek teraz jest 2x szerszy :D. I nie wiedzieli wtedy, że tak będzie mimo, że na całym świecie tak to właśnie działa? Kochani decydenci, zanim ten buspas, to może najpierw dorzućcie jeszcze ze 2 pasy w każdą stronę? Może wtedy wam się odkorkuje? Może wtedy magia zadziała? Warto spróbować, w końcu to nie wasza kasa. Ale pomyślcie, ile pięknych tuneli dla pieszych może powstać, ile km ekranów akustycznych!
- 6 1
-
2020-10-19 18:27
Ta ulica i nie tylko
To wizytówka rządów Adamowicza i obecnych klakierów. Nie liczą się ludzie tylko developerzy.
- 8 1
-
2020-10-19 18:31
Wstrzymać na 5 lat wszystkie pozwolenia na budowę nowych ,,apartamentowców"
Póki nie zmienią się MPZ dotyczące infrastruktury . Najpierw ulice potem kamienice.
- 7 1
-
2020-10-19 18:36
W Gdańsku kierowniczka BRM to kukiełka po Adamowiczu
Sama aktywnie jeździ na zebrania z mieszkańcami i kłamie ich w żywe oczy. Potem jest jak jest czyli jak mi pasuje. CBA chyba bierze łapówki bo od lat są cuda w Gdańsku związane z expressowymi zmianami MPZ.
- 4 1
-
2020-10-19 19:22
Opracujcie koncepcje lotu w kosmos !!! HA ! HA ! HA !
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.