• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • Zamiast buspasa

    Powinni ten 3 pas przeznaczyć dla rowerów i rydwanów

    • 11 12

  • Jeden buspas w obydwu kierunkach? No brawo...bardzo logiczne. (2)

    • 12 20

    • Nie ogarniasz co? (1)

      • 7 0

      • 3 x przeczyta i ogarnie.

        • 4 0

  • Dla mieszkańców Oliwy (7)

    I tak najgorszy jest ciąg aut przez środek ich dzielnicy wzdłuż Parku Oliwskiego.
    Jedyne sensowne rozwiązanie to budowa tunelu pod Pacholkiem. Reszta odcinka do obwodnicy nie stanowi problemu.
    Dla mieszkańców Osowej największy zator tworzy się na rondzie już za obwodnica i tylko Nowa Kielnienska rozwiąże problem.

    Buspas tak na prawdę z perspektywy kierowców nic nie zmieni ani na plus ani na minus

    • 49 8

    • Wiesz ile taka inwestycja by kosztowała? (1)

      I ile lat pracy pochłonęła? Czy tylko tak sobie palnąłeś?

      • 4 4

      • Gdyby PiS nie zabrał Gdańskowi środków już by była

        • 4 1

    • tylko ze ten tunel, ma kosztowac co najmniej 2 miliardy PLN (1)

      troche duuzo na Gdansk, by ulatwic dojazd do miasta ludziom z kaszub, ktorzy nie placa podatkow tutaj. A miastowi z osowej, zyskaja szybki bus pas

      • 6 3

      • To fakt, fajnie byloby miec ten tunel, ale koszty sa duze a zysk niewielki. Czesc oliwian zyskalaby cisze, ale inni mieliby pod nosem jeszcze wiekszy korek bo latwiejszy dojazd z obwodnicy spowodowalby pewnie wiekszy korek na pierwszym skrzyzowaniu za tunelem. Co do Kaszub tez sie zgadzam. Jesli chca szybciej do nas dojechac to niech sie doloza do drogi. Ja tam jezdze kilka razy w roku i jest mi obojetne czy bedzie wtedy korek na Spacerowej.

        • 3 2

    • (2)

      wiekszosc mieszkancow Osowej mieszka w okolicy ul. Wodnika, gdzie daleko jest PKM i nie jezdzi Kielnieńską. Dla nich taki buspas to rewelka, byliby w oliwie w 15 min niezależnie od korków

      • 2 0

      • (1)

        NIekoniecznie skoro czasem od Biedry do Auchana zamula tak, że pieszo byłoby szybciej

        • 2 0

        • ale mysle ze tam tez da sie wytyczyc pas po srodku. Wystarczyłoby zamiast tego i**otycznego lewoskrętu w stronę Łodzi zrobić "pełną koniczynkę" i miejsce by było

          • 0 0

  • Niech Dulkiewicz da więcej pozwoleń na deweloperkę na ul. Spacerowej to będzie "lepszy przejazd"

    Urzędnicy powinni być bezpośrednio karani za i**otyczne decyzję. I to powinna być kara dotkliwa. Deweloperka przy spacerowej - to typowy przykład przekrętu. Jak widać układ gdański ma się dobrze.

    • 31 8

  • Obietnice bez pokrycia

    Podany przykład Gdynii ... tam są 4 pasy więc 1 pas przeciwległy przeznaczyć można było na buspas. A tutaj budują już kilka lat buspas... To tylko obiecanki

    • 9 4

  • Wystarczylo go zbudowac przy ostatnim remoncie

    • 17 4

  • a to żart dopiero

    Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników - masowo wyżynają Park Krajobrazowy a tu by byli krytyczni

    • 34 4

  • Super decyzja (1)

    Udogodnienia tylko dla komunikacji miejskiej

    Inaczej nie wygramy z korkami

    • 13 10

    • Ja bym napisał:

      Udogodnienia przede wszystkim dla komunikacji miejskiej. Ale najlepiej dla wszystkich użytkowników dróg.

      • 1 0

  • Ruch drogowy w gdańskim stylu. (11)

    Korek w Gdańsku goni korek i nic się nie robi,trwają dyskusje od lat, a ludzie jak kwitli w korkach tak kwitną,remonty się przedłużają o lata, a jak się kończą to wychodzą takie perełki jak ....słup betonowy na nim lampa,w środku skrzyżowania na Stogach,będzie śmiał się cały świat. Ambicją włodarzy miasta powinno być pozbycie się korków, przysiąść i popracować nad tym konkretnie a nie obdarzać mieszkańców czczą gadaniną.

    • 19 8

    • aby zlikwidowac korki, nalezy ich przyczyne ograniczyc (8)

      zastanowmy sie przez chwile, co je powoduje? Pasy? Swiatla? Cyklisci? Tez nie, a moze samochody?

      • 3 1

      • Ludzie powoduja korki (1)

        • 0 2

        • To może należy likwidować ludzi???

          Sorry...ale za inteligentny to nie jesteś.

          • 0 0

      • (4)

        korki powodują pomysły typu: uspokajanie ruchu albo zwężanie głównych arterii przelotowych gdy miasto się rozwija -czytaj zwiększa liczbę mieszkańcow. Ale do waszych napakowanych pierdołami o żabkach głów i ta logika i tak nie dotrze.

        • 6 4

        • (3)

          Przesadzasz, po prostu doświadczenia na świecie pokazują, że rozbudowywanie sieci drogowej w mieście z myślą o samochodach nie działa. I tu nie chodzi o to, że ktoś nie lubi rozwoju. Po prostu co pozornie dobre z punktu widzenia jednego kierowcy jest zupełnie nieefektywne dla ogółu kierowców a dla miasta zwyczajnie zabójcze.

          • 4 3

          • (2)

            Zabojcze dla miasta sa niepotrzebne dla wiekszosci wydatki typu pusty stadion, ecs i inne rydwany. Nikt oprocz rowniejszych na tym nie zyskuje a czesc zbulwersowanych mieszkancow, ktorych na to stac wyprowadza sie z miasta. Zwyczajny korek niespowodowany zlosliwa polityka miasta wpuszczajaca na drogi wszelkiej masci niepotrzebne biegi i przejazdy jest dla wiekszosci ludzi akceptowana niedogodnoscia. Nikt nie ma zalu do innych kierowcow, ze jada do pracy, na zakupy czy z dziecmi do szkoly.

            • 4 3

            • ze tobie nie jest nic potrzebne poza biedra i chalupka do spania na kaszbach

              nie oznacza, że reszta zrezygnuje ze wszystkiego, bo tobie ma byc wygodniej. Rozumiem, ze wszystkie doswiadczenia innych krajow, setki przykladow, to bzdury bo ty na swoj chlopski rozum wiesz lepiej, ze to czego miastu potrzeba, to autostrada od twojego domu do twojej pracy

              • 2 3

            • Od kultury to wara analfabeto. ECS niniepotrzebny.

              Dobre sobie. Przyjmij do wiadomości robotniku - nie każdy żyje tylko samochodozą.

              • 0 1

      • Główne przyczyny

        To nieprawidłowo skonstruowane drogi, w tym światła, skrzyżowania.... itd.

        • 3 1

    • nie ma korkow (1)

      Przecież w Gdańsku nie ma korków od kiedy za grube miliony uruchomiono Tristar?

      • 2 0

      • Oficjalnie nie ma korkow, jest pięknie na drogach,wszyscy są zadowoleni ,w drugim obiegu i w rzeczywistości korki na Trasie W-Z,Havla,Małomiejskiej,wystarczy przejechać się po Gdansku,poczytać na www.trojmiasto raport z dróg.

        • 0 0

  • A co z lasem?

    I znowu będą las wicinać? Słabo. Ludzie są jak pasożyty. Wszystko dla siebie. ...Mr Smith z Matrixa miał rację.

    • 11 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane