• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • Ile kolejnych drzew zostanie wyciętych?

    Nic z tego TPK nie zostanie

    • 9 1

  • Patrząc na to jak chętnie polacy płacą na parkowanie, to wprowadzenie chociaż symbolicznej płaty za wjazd do centrum spowodowałoby, że w jednym samochodzie zamiast po jednej osobie jechałoby po 7 albo 11 (żeby podzielić opłatę). Korki by odpuściły ale powstałby społeczny problem jak zaimponować sąsiadowi skoto samochodem w leasingu już nie można. Pewnie ruszyłby rynek złotych łańcuchów na szyję.

    • 5 10

  • Po co tam buspas przecież tam same pola i łąki.

    • 2 0

  • Dobry pomysł. Oprócz buspasa powinna też powstać asfaltowa droga rowerowa. (3)

    • 10 6

    • Mało ścieżek, które prowadzą przez TPK i którymi można pojechać rowerem? (2)

      Po co asfaltować kolejny fragment lasu?

      • 6 3

      • Mało gdyż szutrem można jeździć rekreacyjnie.

        Do codziennej komunikacji potrzebny jest wysoki standard nawierzchni.

        • 4 3

      • Skoro jest nie mało tych ścieżek, to pożałujesz

        dwóch pod asfalt, pod połączenia Oliwa - Osowa i Wrzeszcz - Matarnia ?

        Każdy owerzysta ma mieć tylko rowery mtb ?

        • 1 0

  • Nie odkorkuje

    Umówmy się - buspas Spacerowej nie odkorkuje, a jedynie pomoże komunikacji miejskiej, tak by autobusy nie stały w korkach. To nie spowoduje, że ludzie się przesiądą z samochodów do autobusów, bo dla wielu i dojazd samochodem do pracy będzie odczuwalnie krótszy, niż komunikacją. Jeśli ktoś jedzie do Wrzeszcza to i tak będzie szybciej samochodem, niż autobusem i potem tramwajem albo SKM, bo albo czas przesiadki jest spory (SKM) albo trasa jest długa (tramwaj).

    Samo rozwiązanie generalnie jest dobre, a nawet bardzo dobre, ale warto by było je wykonać tak, żeby wyciąć jak najmniej lasu. I tak drwale karczują TPK jak nigdy, więc warto na to zwrócić uwagę.

    • 16 2

  • Tunel

    Pod całym kompleksem leśnym od ul.Karwieńsdkiej dolnąć tuneldo zakrętu przed obwodową.

    • 1 4

  • Ludzie pandemia a nie buspas

    Zajmijcie się miejscami w szpitalach a nie pierdołami.

    • 2 7

  • Ta bo wszyscy ludzie co spacerowej używają zeby wjechac na obwodnice i wyjechac z trojmiasta

    Beda do obwodnicy autobusem jechac a potem obwodnica chyba z buta :P juz to widze, problem jest taki ze jest za duze skupienie ludzi w Gdańsku

    • 7 3

  • A czemu nie tramwaj (1)

    A czemu nie tramwaj? Kto ma interes by nie było tramwaju, że promuje inne beznadziejne pomysły?

    • 6 3

    • za stromo, w dodatku osowa ma zbyt zwartą zabudowę, nie da rady poprowadzić tam linii

      • 0 1

  • wystarczy przebudowa skrzyozwania przy centrum handlowym na górze

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane