- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (395 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (49 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej
Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na Spacerowej. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.
W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.
Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.
- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.
- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.
Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.
Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.
Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni
Co z buspasami na Słowackiego?
Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.
- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Opinie (296) 6 zablokowanych
-
2020-10-19 08:28
Ile kolejnych drzew zostanie wyciętych?
Nic z tego TPK nie zostanie
- 9 1
-
2020-10-19 08:28
Patrząc na to jak chętnie polacy płacą na parkowanie, to wprowadzenie chociaż symbolicznej płaty za wjazd do centrum spowodowałoby, że w jednym samochodzie zamiast po jednej osobie jechałoby po 7 albo 11 (żeby podzielić opłatę). Korki by odpuściły ale powstałby społeczny problem jak zaimponować sąsiadowi skoto samochodem w leasingu już nie można. Pewnie ruszyłby rynek złotych łańcuchów na szyję.
- 5 10
-
2020-10-19 08:29
Po co tam buspas przecież tam same pola i łąki.
- 2 0
-
2020-10-19 08:35
Dobry pomysł. Oprócz buspasa powinna też powstać asfaltowa droga rowerowa. (3)
- 10 6
-
2020-10-19 09:13
Mało ścieżek, które prowadzą przez TPK i którymi można pojechać rowerem? (2)
Po co asfaltować kolejny fragment lasu?
- 6 3
-
2020-10-19 09:30
Mało gdyż szutrem można jeździć rekreacyjnie.
Do codziennej komunikacji potrzebny jest wysoki standard nawierzchni.
- 4 3
-
2020-10-19 20:44
Skoro jest nie mało tych ścieżek, to pożałujesz
dwóch pod asfalt, pod połączenia Oliwa - Osowa i Wrzeszcz - Matarnia ?
Każdy owerzysta ma mieć tylko rowery mtb ?- 1 0
-
2020-10-19 08:37
Nie odkorkuje
Umówmy się - buspas Spacerowej nie odkorkuje, a jedynie pomoże komunikacji miejskiej, tak by autobusy nie stały w korkach. To nie spowoduje, że ludzie się przesiądą z samochodów do autobusów, bo dla wielu i dojazd samochodem do pracy będzie odczuwalnie krótszy, niż komunikacją. Jeśli ktoś jedzie do Wrzeszcza to i tak będzie szybciej samochodem, niż autobusem i potem tramwajem albo SKM, bo albo czas przesiadki jest spory (SKM) albo trasa jest długa (tramwaj).
Samo rozwiązanie generalnie jest dobre, a nawet bardzo dobre, ale warto by było je wykonać tak, żeby wyciąć jak najmniej lasu. I tak drwale karczują TPK jak nigdy, więc warto na to zwrócić uwagę.- 16 2
-
2020-10-19 08:40
Tunel
Pod całym kompleksem leśnym od ul.Karwieńsdkiej dolnąć tuneldo zakrętu przed obwodową.
- 1 4
-
2020-10-19 08:43
Ludzie pandemia a nie buspas
Zajmijcie się miejscami w szpitalach a nie pierdołami.
- 2 7
-
2020-10-19 08:45
Ta bo wszyscy ludzie co spacerowej używają zeby wjechac na obwodnice i wyjechac z trojmiasta
Beda do obwodnicy autobusem jechac a potem obwodnica chyba z buta :P juz to widze, problem jest taki ze jest za duze skupienie ludzi w Gdańsku
- 7 3
-
2020-10-19 08:49
A czemu nie tramwaj (1)
A czemu nie tramwaj? Kto ma interes by nie było tramwaju, że promuje inne beznadziejne pomysły?
- 6 3
-
2020-10-19 13:34
za stromo, w dodatku osowa ma zbyt zwartą zabudowę, nie da rady poprowadzić tam linii
- 0 1
-
2020-10-19 08:56
wystarczy przebudowa skrzyozwania przy centrum handlowym na górze
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.