• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • Bus pasy to powinien być priorytet! (3)

    A nie drogi rowerowe, kto jeździ na rowerze do pracy? Nawet nie 10procent mieszkańców!

    • 18 18

    • błaut i roger

      a nie oni nie pracuja

      • 4 3

    • Gdyby były porządne drogi rowerowe to więcej ludzi by jeździło (1)

      Tak samo gdyby było więcej buspasow więcej ludzi wybrałoby autobus. Gdyby było więcej torów i pociągów więcej ludzi jeździłoby SKM.

      Kilka rzeczy wyróżnia drogi rowerowe: są kilkanaście razy tańsze w budowie, kilkaset razy tańsze w utrzymaniu, ich użytkownicy nie zatruwają powietrza i nie generują hałasu.
      Droga rowerowa na też największą przepustowość i pojazdy po niej jeżdżące są najtańsze

      • 7 3

      • Nie zgodze sie. Przed pandemia jezdzilem rowerem do pracy, bo tak bylo szybciej i taniej, ale moze 10% trasy po drogach rowerowych. Drogi rowerowe powinny byc tylko tam, gdzie rowery razem z samochodami stwarzaja zagrozenie, a w kazdym innym przypadku wystarczy szerszy chodnik albo wrecz gruntowa sciezka. Inna sprawa, ze policja powinna sie zajac szalencami na rowerach prujacych ile sie da wsrod pieszych bo przez takich matołkow zaraz wroca karty rowerowe a rowery zostana wygonione z chodnikow, parkow, itp. Znamienne jest, ze na drodze rowerowej wzdluz plazy prawie nikt nie ustepuje pierwszenstwa na pasach. Kultura wsrod rowerzystow lezy i kwiczy.

        • 0 2

  • przeciez wiadomo jak sie to skonczy, uzyja farby i tyle :)

    • 7 3

  • (1)

    W Osowej i okolicy cały czas przybywa domów i mieszkań , a mądrzy inaczej chcą dołożyć jeden pasek do tej drogi i w dodatku tylko dla autobusów . Takich mądrych mamy planistów .

    • 10 11

    • Kiedy sprowadzilem sie do 3miasta to spojrzalem na jego plan i kupilem mieszkanie blisko tramwajow, skm, szkol, przychodni, sklepow... Wczesniej w innym miescie mieszkalem 30km od centrum i wiedzialem juz, ze jesli znowu zrobie ten blad to znowu bede spedzal zycie w samochodzie. Inni tak nie potrafia? Nie widza na mapie, ze z Osowej do Gdanska jest trudny dojazd? Drogi zapewne beda coraz lepsze, szersze i byc moze nawet powstana nowe, ale to sie dzieje na przestrzeni dziesiatkow lat. Z miejsca, z ktorego ja dojezdzalem 20 lat temu 30km do pracy w centrum nadal nie dobudowano ani jednego pasa drogi ani nowej drogi. Czesciowo zostaly one poszerzone ale samochodow tez przybylo wiec efekt jest zaden. W ten sposob to mozna czekaz cale zycie i sie nie doczekac.

      • 2 0

  • już czas zaorać Osową i nie będzie korków (14)

    • 17 13

    • Boli d*peńka (13)

      Wynajmuj dalej w smogu, hałasie, imprezowaniu w Śródmieścieᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ zazdrościsz Osowianom najładniejszej dzielnicy

      • 3 8

      • nie boli tylko tam nie ma skladu i ladu

        na dzialkach 300m buduje sie 500m budynki hotelowe pracownicze. podjezdza 10 busow a potem sie dziwicie, ze sa korki ?
        Są - bo praca jest miescie, a nie na wsi zabudowanej chaosem = osowa. Pan były prezydent miasta gdanska tez fajne inwestycje robi i jemu sie nie odmawia.

        • 4 1

      • Co tam takiego ladnego (8)

        Oliwa moja droga jest najladniejsza

        • 5 0

        • (7)

          Oliwa ładna ale Osowa też jest bardzo zadbana i przyjemna... zależy od konkretnej lokalizacji.

          • 1 5

          • (2)

            W szczegolach jest ladna. Ladne domy, chodniki, schludnie i czysto. Ale w dzielnicy jak Osowa mozna co najwyzej siedziec w domu albo pojsc do sklepu czy na piwo do baru za rogiem. Kazda inna atrakcja oznacza dluzsza czy krotsza wycieczke samochodem.

            • 2 0

            • mają basen miejski
              a w oliwie tylko prywatne i drogie baseny

              • 0 1

            • A czy w innych "sypialnianych" dzielnicach jest inaczej?

              • 1 0

          • no to teraz mnie powaliłaś (3)

            Osowa zadbana?

            • 3 0

            • (2)

              napewno bardziej niż Oliwa z sypiącymi się starymi kamienicami i dziurawą dróżką ul. Rybińskiego :(

              • 1 1

              • Ho ho

                Zobacz jak wygląda kielnienska, koleiny na pół metra

                • 2 0

              • Spójrz na tzw. drogi w Osowej. Wodnika niedokończona, Kielnieńska wołająca od lat o pomstę do nieba. Junony, złożona z płyt jumbo, udająca prawdziwą ulicę. Wszędzie spowalniacze na drogach. Średnio mądry pomysł równorzędnych skrzyżowań, powodujący ograniczenie jazdy samochodu do dwóch funkcji: gaz-hamulec. Co w konsekwencji zanieczyszcza i tak niezbyt czyste powietrze. Osowa była kameralna 40 lat temu. Dzisiaj to budownictwo wielorodzinne. jak wszędzie. Kiepska infrastruktura. No i zero możliwości zwiększenia wyjazdów z dzielnicy. O Keplera nikt nie myśli. Do tego rondo na rondzie, vide Koziorożca. Tak ma wyglądać świetna dzielnica? Bloki okno w okno lub balkony wychodzące wprost na ulicę.

                • 0 0

      • (1)

        Zazdrosze ladnych i duzych domow czy mieszkan ale nie dzielnicy. Mieszkalem w podobnej dzielinicy po srodku niczego w innym miescie. Na lewo pole, na prawo droga. Wszedzie trzeba jedzic samochodem, na spacer nie ma gdzie pojsc. Wole mieszkac tak jak obecnie. 10 min na piechote od plazy i nieco dalej do lasu.

        • 3 0

        • akurat Osowa nie do konca pasuje do okreslenia "posrodku niczego"

          To juz dosc stara dzielnica, ze szkolami, przedszkolami, pocztami, sklepami. Sa silownie, basen, park, place zabaw, blisko las.
          Jasne, nie ma kina, teatru, modnych klubow czy restauracji. Ale dla wielu osob to nie sa miejsca, ktore musza byc na wyciagniecie reki. Raz na jakis czas mozna wiec do nich po prostu dojechac.

          • 1 0

      • Trochę pofantazjowałaś. A teraz zejdź na ziemię.

        • 0 0

  • powinny być co najmniej dwa pasy w obu kierunkach plus buspasy

    • 9 8

  • Szkoda lasu i drzew

    Jak zatrzną wycinać to w sopocie się zatrzymają. Bus pas nic nie zmieni. W ostatnim odcinku jwst wąskie gardło. Tylko tunel.

    • 12 6

  • Stara Oliwa

    I nikt nie myśli o chodniku.

    • 4 2

  • Autobus torowy

    kierowca wjeżdża na specjalną drogę wciska gaz do dechy i autobus sam jedzie

    • 0 1

  • Nie tylko Spacerowa jest problemem. (5)

    Problem stanowi przepustowość ul. Opata Jacka Rybińskiego. Wystarczy, że zostanie przedłużony o jakieś 300 metrów prawoskręt w ul. Grunwaldzką i na nim zrobiony buspas. Nieraz zdarza mi się jechać Spacerową i autobus stoi w korku dopiero w Oliwie. Korki na Spacerowej też oczywiście są, ale skoro nie ma kasy aby tam zrobić buspas, to może należałoby go zrobić w Oliwie.

    • 16 2

    • Gdańsk miasto problemów.

      • 1 0

    • Tak, zaora się taki wąski pasek parku oliwskiego i tam puści ruch samochodowy... Taką mam koncepcję...
      Ale mam też drugą - opłaty za wjazd autem do centrum.

      • 6 0

    • (1)

      Może buspas dla karetek co po 10 godzin stoją przed sorami? A nie, koronawirus jest w odwrocie, jak powiedział pan premier.

      • 1 0

      • Bardzo na temat ;-) Jeszcze przy okazji buspasa podreślmy stan profilaktyki dentystycznej w szkołach podstawowych.

        • 3 0

    • Park Oliwski powinien miec po obu stronach drogi jednokierunkowe. Tak jak od strony cmentarza.

      • 2 0

  • Panie Korolczuk

    Matko Najświetsza dedykować można książkę albo inne dzieło artystyczne ale nie buspas! Chyba, że projektant zadedykuje swój projekt wszystkim kierowcom autobusów. Zlituj się Pan nad językiem polskim chociaż trochę.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane