• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • " wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników."

    to nie leśnicy protestują jak planuje się wycinkę pod budowę dróg tylko ci co siedzą w domu i nie mają co robić

    • 11 6

  • No tak

    Dodatkowy pas dla wyprzedzających w swoich 20letnich trupach

    • 4 6

  • Co za d**ilny pomysł, zróbcie dwa pasy w dwie strony skoro i tak będziecie rozkopywać. Zróbcie raz a porządnie ciemniaki

    • 15 8

  • To nie lepiej zrobić czwarty pas? (1)

    • 3 5

    • Lepiej i piąty, a najlepiej szósty!

      • 1 0

  • Na Spacerowej powinny być trzy pasy ruchu, przy czym środkowy o zmiennym kierunku. (4)

    Rano - do centrum.
    Po południu - do obwodnicy.
    To się się sprawdza w innych krajach.

    • 7 11

    • (3)

      kaszubi nie ogarną

      • 5 4

      • Haha (2)

        Bo kierowcy GD to sami mistrzowie kierownicy i omnibusy w znajomości przepisów ruchu drogowego. Daj już spokój z tym podziałem czy ktoś jest z Kaszub, czy z Wejherowa. Nie istotne kto jaką ma tablice rejestracyjną, bydło i drogowe chamstwo nie ma związku z tablica rejestracyjną a jedynie z kulturą osobistą jaką ma kierowca. Niestety ostatnimi laty przykro stwierdzić, ale jest to równia pochyła.

        • 3 2

        • (1)

          Fakt bezsporny,można dostrzec różnicę w kulturze jazdy ludzi z GD,w Wejherowie wspomnianym przez Ciebie nie przepuszczają pieszych na przejściu dla nich idących do kościoła franciszkanów

          • 0 1

          • :)

            Poparłeś to jakimiś badaniami, czy jesteś kolejnym mitomanem powielającym takie schematy. Jako mieszkanka Gdańska mam zgoła inne spostrzeżenia. To co napiszesz w takim razie o kierowcach z rejestracją z województwa warmińsko-mazurkisego, mazowieckiego, poznańskiego, tez mają jakieś liczne wady? Często czytam tutaj o tym, jak to ludzie narzekają na kierowców z rejestracją GKA. Biorąc pod uwagę, że duża część tych kierowców to byli mieszkańcy Gdańska i Gdyni, którzy przeprowadzili się do Banina i okolicznych wiosek sytuacja o której piszesz nie powinna mieć miejsca. Jak napisał autor komentarza powyżej. Nie rejestracja mówi o zachowaniu na drodze, a kultura osoby kierującej pojazdem, każdy z Nas kończył ten sam kurs prawa jazdy i zdawał dokładnie ten sam egzamin.

            • 2 1

  • Ja Wam zrobię za darmo

    Na istniejącej infrastrukturze buspas a zamiast ruchu samochodowego ścieżka rowerowa w jedną i w drugą stronę. Do tego parking park and ride na miejscu połowy parkingu przy auchan i będzie gitarka. A jak ktoś MUSI samochodem to niech jedzie Słowackiego, Sopocką czy jeszcze inaczej, zależy gdzie Musi. Decyzja na miare odwrócenia ruchu na Piramowicza także mysle, ze się wpasowałem

    • 4 9

  • A może przejście nad samochodami...

    A może przejście lub dwa nad samochodami dla ludzi i zwierzątek

    • 3 1

  • Zostawianie 100 i więcej metrów przed sobą

    to prawdziwy powód korków na Spacerowej...

    • 8 5

  • Oczywiście...

    Nie należy słuchać "Gdańszczan" rodem z kresów... Zostawcie starą Oliwę w spokoju i wybudujcie zupełnie nową trasę z Oliwy przez Osową do węzła Chwaszczyno, wtedy problemy zostaną tymczasowo rozwiązane a później drogi będą budowali ci, którzy tu wrócą na zgliszcza ziemi wolskiej...

    • 7 6

  • " Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta."

    Tylko nie w Gdańsku...Ciekawe nagle im się przypomniało o buspasach. Jakoś w Gdańsku jest ich bardzo mało i na krótkich odcinkach. Zamiast budować buspasy przy okazji nowych dróg , Dodam że nigdy nie planowano buspasów jak powstawała droga !!!!!!!!!!!!!!!1 To oni myślą jak już wszystko zostało wybudowane i potem biała farba na istniejącej drodze zabierając pas kierowcom. Np Al Adamowicza czy Havla była budowana bez buspasów. To samo nowa Słowackiego...Przykładów można podawać dużo...

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane