• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo

Patryk Szczerba
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać. Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać.

- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.



Wierzysz, że nowa droga do Portu Gdynia szybko powstanie?

Uściślijmy: Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni.

Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego. Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.

Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów.

Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.

Droga Czerwona wróciła do planów

Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.

W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.

Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni

I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Incydent spowodowany brakiem konsultacji

- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.

Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.

Miasto musi dołożyć

Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.

- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.

- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium

Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".

To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.

Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.

Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.

Miejsca

Opinie (265) 3 zablokowane

  • Gdynia, miasto planów..Gdańsk miasto realizacji... (18)

    Kiedy? Nie wiadomo...hahaha..no,ale w planie jest ;)

    • 221 60

    • A co trolli gdanskich to obchodzi ? (5)

      Przecież "mata" lotnisko na kartoflisku. O szumnym imieniu donosiciela

      • 18 32

      • po PiSiwskim kwiku i jazgocie można wnieść (1)

        że Gdynia ma się bardzo dobrze

        • 7 7

        • Bardzo dobre kryterium!

          Na pewno lepsze, niż np. analiza danych statystycznych...

          • 1 1

      • (1)

        Gdyńskie trole się podszywają pod Janusza

        • 4 3

        • Janusz wiele imion i twarzy ma :)

          • 1 0

      • Koleś, rano udzielałeś się w sprawie GAiT. Równie bezproduktywnie. Sugeruję, żebyś spadał.

        • 23 7

    • A i tak te 2 miasta wyglądają jakby zatrzymały się w PRL przy Warszawie

      • 1 3

    • zabawne. do mnie do pracy połowa pracowników z Gdańska dojeżdża (5)

      Swoją drogą w większości bardzo fajni, życzliwi ludzie, na poziomie.
      Ciekawe czemu na forum tu zawsze tyle zawiści że strony Gdańska w kierunku Gdyni.

      • 26 7

      • (3)

        widocznie to gdańscy bezrobotni się udzielają - bo pracujący nie mają czasu na hejt. chyba, że pracujący u Horały - buhahahhahahaa :)

        Horała - może zamień "Via Maris" na "Lecha i Marii" to pójdzie jak z płatka

        • 15 10

        • Wypowiedź Horały bezcenna. (2)

          Zbłaźnił się w listopadzie 2014 roku rozpoczynając szpadlem symbolicznie budowę OPAT w Chyloni i przez 3 lata lawirował i ściemniał. Aż w końcu PIS-owcy wymyślili, że OPAT zmienią na VIA Maris, bo przecież te drogi niczym się nie różnią.
          A teraz Horała mówi:" Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic". Sam ściemniał i obiecywał, a teraz on będzie pilnował i rozliczał innych.

          • 20 2

          • (1)

            Proszę podać mi nazwisko chociaż jednego "pokitykiera", który nie kłamie.

            • 0 1

            • Kot Jarka. On jest/był politykiem, bo przecież TVP INFO zrobiło sondaż i wyszło, że kot Prezesa ma większe poparcie niż inni

              politycy.

              • 3 1

      • Nie przejmuj sie

        Ten portal i te trolle to poziom rynsztoku. Ja ty mam ubaw po pachy. Opinie i imbecylizm w tej formie nastał po zmianie władzy w Polsce. Koniec kropka

        • 17 10

    • Zrobcie chociaz ,,,

      PIJACKA w kierunku Rumii. Odciazy to Motska i Hutnicza. To tylko 2 km po lace. Dacie rade? Pamietajcie wybory befzie SPRAWDZAM!

      • 2 1

    • w końcu niemcy dla siebie budują. nie ma lipy.

      • 1 7

    • Gdansk - miasto realizacji mieszkan dla budynia

      • 11 12

    • Gierki przedwyborcze pisu (obiecywać obiecywać obiecywać) tym łatwiejsze że rzecz miałaby się materializować dopiero za kilka lat.

      • 17 8

    • zapamietaj, że marazm to wina Horały, Śniadka,Arciszewiskiej, Aziewicza, Adamowicza itd

      oni blokują wizjonera szczurka od 20 lat:)))

      • 37 10

  • Jak PiS będzie miało takie zaangażowanie w projekt drogi jak posłanka Mielewczyk w zajezdnię tramwajów konnych w Oliwie to gratuluje Gdynianom.

    • 7 2

  • Zamiast ochrony interesów gdyńskiego portu, znowu szczekający politycy...

    Nawet na poziomie lokalnym te cymbały nie potrafią się dogadać. Ciągle jakieś chore układy, układziki, wzajemne pretensje i oskarżenia. A porty zagraniczne, o gdańskim nie wspominając zacierają ręce. Może, politycy-ratlerki, pora odłożyć wasze chore ambicje na bok i zająć się sprawą na poważnie? Oprócz portu, budowa tej drogi to klucz do sprawnej komunikacji ogromnych dzielnic północnych Gdyni, które "wiszą" na Estakadzie...

    • 9 1

  • Czyli juz za 2 lata

    możemy się spodziewać kolejnego listu intencyjnego. Ruszyło ostro z kopyta.

    • 7 0

  • (2)

    Co wy się tak podniecacie tym lotniskiem? Przecież wyraźnie zakomunikowano, że tam nie będzie regularnych połączeń pasażerskicg tylko mały ruch general aviation.

    Będą latać małe Cessny 172, Learjety 45 zabierające 9 pasażerów, a nie Boeingi 737, Airbusy A320

    • 13 3

    • Najbardziej podniecają się trolle z UM

      Wieszczą rychły upadek Rębiechowa.

      • 5 3

    • ty nie widzisz kto bredzi o tym lotnisku ?

      Sam hejt i zazdrość z tak lichego powodu

      • 3 3

  • "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia..." (1)

    Zlecono opracowanie...
    Czy to oznacza, że takiego planu nie ma?
    Dwadziescia lat walczyli i nie wiadomo o co i jak to osiągnąć?

    • 18 4

    • Priorytety..

      Dokładnie. Potrzeba było artykułu w prasie abyi ta ekipa zabrała sie do roboty. „Wizjonerom” zapomniało się, że Gdynia to port i budują przyszłość miasta ba kulturze i turystyce.

      • 4 0

  • uff

    Balem się, ze chodzi o tą w Gdańsku

    • 3 1

  • Aziewicz z PO krytykuje PiS za niespełnione obietnice (2)

    To tak jakby bezdomny krytykował hipsterów że brzydko pachną

    Obietnice PiSu były głupie, ale pod tym względem PiS był trochę uczciwy wobec obywateli, że swoje obietnice spełnia. Panie Tusk, gdzie była ta druga Irlandia za Pana rządów

    • 91 74

    • W którym miejscu widzisz ta uczciwosc bo ja tylko kłamstwa obserwuje od poczatku kampanii do dzis ,vide Macierwicz chocby.

      • 3 4

    • 2 niekompetencje w jednym zdaniu

      "...Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków..." . Polityk zarabia za przypatrywanie się?! I to jeszcze "rozwojowi wypadków"?!

      • 10 6

  • Ta droga MUSI miec piolaczenie z serpentyna,!

    Przeciez to absurd bez tego polaczenia gdzie wiekszosc nowych mieszkan sie tam buduje

    • 3 1

  • a od kiedy odcinek przy morskiej/chylońskiej ma być pod ziemią? (2)

    o ile pamiętam to założenie bylo takie że obwodnica ma iść estakadą, tym bardziej, że sa w pobliżu tory

    • 9 3

    • Pod torami. (1)

      • 1 2

      • przecież nawet na mapce jest NAD torami

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane