• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Najgłupsze rozwiązanie jakie tylko być może, zaś rowerów nie widać i nie będzie widać na naszych drogach. (38)

    • 290 74

    • super ścieżki rowerowe w hałasie i spalinach (7)

      wybiorę się z dzieckiem

      • 34 21

      • kolejne naczynie, które nie kuma, że dzieci nie powinny jeździć po ścieżkach rowerowych. (4)

        Do tego zgodnie z przepisami służy chodnik.

        • 15 14

        • 10 letnie dziecko ma jechać po chodniku??? (3)

          • 5 3

          • nie, po ulicy ma jeździć, obok dzbanów w puszkach (2)

            • 4 4

            • Dlatego dzbanów w puszkach trzeba tępić, a nie im ulegać

              • 1 5

            • To nie bądź dzbanem.

              • 1 1

      • właśnie, powinni całkowicie zlikwidować ruch samochodów w tym miejscu (1)

        • 2 2

        • Cały postęp należy zlikwidować, tylko na drzewa się nie wróci bo nie ma drzew a zresztą siły nie mamy żeby tam wleźć.

          • 2 1

    • (7)

      co? Gdańsk jest w od lat w polskim TOPie jeśli chodzi o % ludzi poruszających się rowerami a będzie ich jeszcze więcej bo to najzdrowszy i najrozsądniejszy środek transportu; trzeba być naprawdę ślepym, żeby nie widzieć liczby rowerzystów ( przez cały rok )

      • 27 34

      • Chyba żyjesz w matrixie. (1)

        • 25 21

        • chyba masz trudności z odspawaniem się mentalnym od fotela samochodu

          • 15 13

      • wystarczy popatrzeć co sie dzieje jak zaczyna padać hah idz na szczaf

        • 3 6

      • Rower najrozsądniejszy dla kogo? (3)

        Zapewne dla rodziców którzy muszą dowieźć jedno dziecko do żłobka a drugie do przedszkola a wracając z pracy muszą zrobić zakupy dla całej rodziny. Natomiast ci co nie mają żadnych obowiązków mogą wstać pół godziny wcześniej i przespacerować się na piechotę. a nie narzucać swój styl życia innym. Jeśli już chcą to niech zrzucą się na prywatne ścieżki rowerowe i wykupują abonament na jazdę nimi. Natomiast kierowcą zostawią drogi bo ci w kosztach paliwa płacą podatki na ich utrzymanie a i towarów do choćby sklepów rowerkiem nie da się dowieźć więc drogi i ulicę i tak zawsze będą potrzebne. niech to w końcu dotrze do tej najmniej rozgarniętej i nie zdyscyplinowanej a także nieubezpieczonej i bezkrytycznej wobec siebie grupy społecznej korzystającej z dróg i ulic.

        • 10 4

        • (1)

          Bzdury pleciesz, potraktuj swoje płacenie podatków z paliwa jako rekompensatę za zanieczyszczanie powietrza. Też mam samochody ale po mieście wolę jeździć rowerem i mam też wykupione ubezpieczenie OC na rower. Codziennie duże zakupy robisz?

          • 2 7

          • A za drogę rowerową płacisz?

            • 0 1

        • zgoda, zrzucę się na ścieżki rowerowe. a ty na drogi, ok?

          • 1 1

    • Na szczęście nie ma obowiązku jazdy rowerem drogą dla rowerów (2)

      i śmiało można jechać obok po jezdni.

      • 12 18

      • Jeśli jest po twojej prawej stronie, to jest

        Jeśli natomiast jest po lewej - faktycznie można po jezdni.

        • 6 1

      • To po co wydawać kasę na nikomu nipotrzebne ścieżki?

        • 0 0

    • kierowcy samochodów osobowych (3)

      Nie ma bardziej roszczeniowej i histerycznej grupy niż kierowcy prywatnych (chociaż często na firmę) samochodów osobowych. Zawsze im mało, zawsze narzekania, zawsze wymagania. Nawet jeśli nie jeżdżą na danej trasie (np. zwężona Hallera czy Jana z Kolna), to i tak będą krzyczeć, że KoRKi!!!!111 Kto tam jeździ, widzi, że to bzdura.
      Wiadomo, że w tych miejscach infrastruktura była przewymiarowana (tak, węzeł Kliniczna w takim kształcie nie jest już potrzebny, bo główna trasa z portu prowadzi tunelem), trzeba ją zmienić, bo w obecnym kształcie generuje koszta, zajmuje cenne miejsce i szpeci miasto.
      Myślę, że wszystkim nam powinno jak najbardziej zależeć na mieście w którym dobrze się żyje, gdzie nie trzeba każdego dnia robić 30 kilometrów samochodem, gdzie dba się o estetykę i ochronę środowiska. Nie dojdziemy do tego miejsca, jeśli miejskim priorytetem ciągle będzie samochód. UM powinien działać w kwestii przestrzeni miejskiej szybciej, odważniej i na wielu polach, żeby nadrobić dziesięciolecia zaniedbań.

      • 29 31

      • tak niech zaczną od likwidacji parkingu przy UM. I takie pytanie kto się zgadza żeby w centrum zrobić Forum i 3 pozimowym parkingiem. Juz ruch samochodowy nie przeszkadzał?

        • 7 0

      • Co ty wiesz o korkach na J z K? Nic, więc się nie odzywaj:(((

        • 2 1

      • Niech lepiej rowerzyści zaczną korzystać ze ścieżek rowerowych a nie pchają swe pojazdy do komunikacji miejskiej.

        • 1 0

    • warto sprawdzić dane z "liczników rowerowych" (5)

      rowerów "nie widać" bo rowerzyści nie stoją w korkach ani ich na drogach dla rowerów nie powodują. Prosta prawda, która z trudem przebija się do świadomości niektórych mieszkańców przyspawanych mentalnie do foteli samochodów.

      • 21 15

      • Podaj dane z liczników (2)

        • 11 8

        • zajrzyj na stronę "rowerowy Gdańsk"

          te dane są podawane tam na bieżąco

          • 9 7

        • Nie poda bo przeczą temu co bredzi

          • 0 0

      • Części rowerów nie widać także z tego prostego powodu że pomimo ciemności panujacej teraz przez większą część dnia jeżdzą bez

        ich użytkownicy nie używają obowiązkowego przecież oświetlenia a policja ma to gdzieś.

        • 8 2

      • To są bardzo cenne dane

        Okazuje się, że liczba samochodów przejeżdżających w ciągu doby przez dosyć uczęszczane (ale wcale nie kluczowe) skrzyżowanie w Gdańsku jest absolutnie porównywalna z liczbą rowerów rejestrowaną przez licznik rowerowy przy głównej trasie komunikacyjnej Trójmiasta - na kwartał.

        • 0 0

    • Właśnie taki jeden co nie widzi rowerów (2)

      potrącił mnie samochodem.

      • 10 6

      • bo za szybko pedałowałes

        • 4 6

      • I Dobrze ci tak;) zapal sobie światełka jeśli w ogóle je posiadasz:(((

        • 3 3

    • i dlatego takie osoby nigdy nie będą miały w tej kwestii nic do powiedzenia :)

      • 0 0

    • Bo niektórzy rowerzyści mają obawę,taką jechać.

      • 1 0

    • Oczywiście, jazda rowerem po takim wynalazku to pewne kalectwo. W związku z tym jedynym rozwiązaniem jest jazda chodnikiem. (1)

      • 0 2

      • Przypominam,

        że jazda rowerem po chodniku jest dozwolona tylko w konkretnych przypadkach..., ale dla rowerzystów to za trudne do zrozumienia. Piesi z tymi bezmózgowcami nie mają szans :(

        • 6 0

    • (1)

      słabo patrzysz

      • 0 2

      • Na szczęście liczniki rowerowe patrzą. Czy z nimi też będziesz dyskutował?

        • 0 0

  • Zwężenie Hallera to jedna z najgłupszych decyzji w Gdańsku w całym XXI wieku. (4)

    Dobudowywanie bloków spod znaku patodeweloperka i zwężanie dróg

    • 128 11

    • Ten parking z ulicy na Hallera jest moim ulubionym. (2)

      Te roztrzaskane auta parkujące tam później miesiącami. Nikt normalny tam nie zaparkuje tuz za szykaną gdzie po pasie obok pruje sie ponad 100km/h

      • 4 8

      • progi co 50m mogłyby pomóc

        • 1 2

      • Yyy jakie?

        Jedna alfa stała pół roku, ale już jej nie ma.

        • 0 0

    • Tak!

      Jeszcze te pasy, które się schodzą w 1 za 50m i na światłach gazują w opór żeby zdążyć, świetne uspokojenie ruchu, szkoda tylko, że jest 3 razy głośniej.

      Widzę, że jakiś głąb jeszcze sugeruje progi zwalniające, progi zwalniające to ma w głowie i go zwalniają z myślenia chyba.

      • 2 0

  • i jak zawsze... "niemal" "fragment" itd

    "...niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową" (Jana z Kolna)

    I po co to?

    • 68 3

  • Wybornie! (6)

    Należy uspokoić ruch w mieście. Ponadto postulowałbym fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości.

    Kandydaci:

    1. Leśny odcinek Słowackiego
    2. Spacerowa
    3. Tunel pod Martwą Wisłą.
    4. Al Zwycięstwa na Aniołkach
    5. Al. Grunwaldzka na odcinku Sopot - Wita Stwosza
    6. Jana Pawła II na odcinku Czarny Dwór - Meissnera
    7.Droga Zielona
    8. Al. Niepodleglosci w Sopot
    9. Uspokojenie ruchu w ciągu Ulicy Czyżewskiego i Ulicy Opackiej
    10. Odcinkowy pomiar na ul. Wielkopolskiej w Gdyni
    11. Odcinkowy pomiar na ul. Sopockiej
    12. Odcinkowy pomiar na ul Sląskiej w Gdyni i uspokojenie ruchu.
    13. Odcinkowy pomiar na Obwodnicy.

    • 19 100

    • Pelna ekologia w Gdańsku,miasto....zaorac.

      • 13 4

    • Uważam że całe trójmiasto

      to powinien jeden wielki obszar pomiarowy. (oczywiście głupoty też)

      • 10 1

    • I zadane analizatory śladu węglowego

      Wersal

      • 4 1

    • Ale skodziarze minusują (1)

      Na wszystkich wymienionych odcinkach kierowcy przekraczają prędkość. Wszyscy poza elkami dają tam 20/30 ponad limit.

      • 2 2

      • To znaczy

        Że "limit" jest tam sztuczny i stworzony przez psychopatę kompletnie nie liczącego się z potrzebami mieszkańców. Parę minut tu, parę minut tam i nagle robi się godzina. A w tygodniu okazuje się, że sumując te godziny wychodzi nam jedna zmarnowana dniówka przez czyjeś kretyńskie wymysły.

        • 1 0

    • Następny Fotoradar

      I jeszcze jeden fotoradar u Ciebie w mieszkaniu.
      Następnie u każdego w Gdańsku i mamy piękne państwo policyjne. I na każdym rogu oczywiście żeby władza wiedziała czym obywatel się zajmuje....

      • 2 0

  • (10)

    Ja się pytam co za im..ecyl to wymyśla? Zwężenie Jana z Kolna zero rowerzystów, za to korki olbrzymie:(( czy ktoś nad tym panuje co się wyrabia w tym mieście? Dość tych rządów!!

    • 153 10

    • Na Jana z Kolna (7)

      korki ostatnio widziano kilkanaście lat temu, jak była przebudowa wiaduktu przy Placu Zebrań Ludowych.

      • 7 16

      • (6)

        Chyba nie jeździsz tam, codziennie są tam korki:(

        • 12 6

        • (3)

          W którym miejscu?

          • 7 7

          • (1)

            Zamiast się tu udzielać pojedź tam jutro w godzinach południowych i będziesz miał odpowiedź:(

            • 8 7

            • Co za gnomy minusują? Pojechać i zobaczyć trzeba

              • 8 1

          • W żadnym

            Dla nich jest korek, jak 5 aut stoi na czerwonym.

            • 0 5

        • No to jedź tramwajem (1)

          • 5 5

          • Tym który się wykoleił czy tym co stoi?;(

            • 4 0

    • Zero, bo droga przegrodzona

      • 0 2

    • oczywiście można mieć taki ograniczony punkt widzenia ale można też się zastanowić nieco... nie ma rowerzystów? a co w tym dziwnego skoro jednyna droga to w korku z samochodami, przecież w takich okolicznościach rowerem to zwyczajnie strach... a że korki olbrzymie? może byłyby mniejsze jakby dało się bezpiecznie jechać rowerem. poza tym na korki polecam tramwaj

      • 1 4

  • Jak jest zawał, czyli korek, to naczynia wieńcowe się poszerza (7)

    ale w Gdańsku myśli się na odwrót. Zamiast poszerzać zakorkowane drogi Dulkiewicz ze świtą zwęża je tam, gdzie korków jeszcze nie ma.

    • 134 13

    • (2)

      A otyłości leczy się dorabianiem dziurek w pasku?

      • 20 10

      • (1)

        O to pytaj się deweloperów. To oni zabudowując budynkami każdy trawnik powodują, że miasto "tyje".

        • 8 8

        • putin to stary dziad wydłubać mu oczka

          • 0 0

    • większość cywilizowanego świata próbowała (ogromnym kosztem) poszerzać i przestała a nawet zaczęła zwężać. jaką tajemną wiedzę ma nadwiślany naród wybrany żeby tu się miało to udać?

      • 3 3

    • Chłopskorozumizm

      Nie rozwiązuje złożonych problemów w ruchu drogowym. Jak dołozysz 2 pasy na obwodnicy, to prawe i tak się zakorkują na zjazdach.

      • 2 2

    • Jak jest zawał, to przestaję jeździć samochodem i zaczynam chodzić lub jeździć rowerem.

      A do tego potrzeba dużo mniej miejsca niż w przypadku samochodu.

      • 1 1

    • Jak w Los Angeles?

      Tam jakoś nie pomogło. Wręcz przeciwnie.

      • 1 0

  • (2)

    Może w ogóle zamknąć miasto dla samochodów. Tylko rowery, autobusy i tramwaje..jak szaleć to na maksa

    • 92 4

    • wystarczy opracować i wdrożyć program stopniowego uwalniania ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów

      a użytkowników samochodów obciążać kosztami, które ich zachowania generują

      • 5 13

    • To po co zbudowano tunel ? Zatem nie osmieszaj się swoim narzekaniem.

      • 1 1

  • Między Gościnną a Sandomierską są korki na obu pasach... Buspas tylko pogorszy sprawę.

    • 52 5

  • Rowerzystów praktycznie ich nie ma! Czasem tylko ktoś przejedzie! Szkoda kasy! (13)

    • 138 40

    • jak głosujecie tak macie

      • 13 5

    • Zapraszamy do krainy konserwatyzmu (1)

      Do Rosji

      • 13 16

      • Twój ruski konserwatyzm nas nie interesuje.

        Tu jest Polska. Baw się dobrze i nie na trzeźwo.

        • 6 8

    • Bo 90% infrastruktury rowerowej to dalej .....chodniki

      nie przystosowane do pojazdów

      • 15 7

    • Od maja do września są (4)

      W naszym klimacie, o tej porze roku to oczywiście ilości śladowe.

      • 5 10

      • Ile jest? (1)

        1 rowerzysta na 100 kierowców? Może 1 rowerzysta na 50 kierowców? Tak wynika z tych śmiesznych liczników.
        A ile pasów? Na 3 Maja 2 pasy rowerowe na 1 dla samochodów.

        Ale wiesz gdzie zawsze są rowerzyście? W samorządowym korycie. W Gdańsku nie ma lobby samochodowego, za to są co najmniej 2 osoby lobbujące za rowerami, czyli:
        -oficer rowerowy
        -pełnomocnik ds. pieszych (który wbrew nazwie lobbuje za rowerami, bo przez całe życie to robił)
        i do tego cała banda świrów we FRAG.

        • 17 12

        • Na 3 Maja są 3 pasy rowerowe

          • 5 2

      • Ja jeżdżę (1)

        chociaż po ciemku mimo oświetlenia (nie za mocne bo oślepia..) dziur w drogach nie widać. Spore ryzyko. A to co robią od 1,5 roku na Karwinach z drogami rowerowymi to zgroza

        • 2 4

        • na karwinach, jak właściwie wszędzie przy remontach, drogi rowerowe nie istnieją. gdzie wyładować kostkę? a na ścieżce. rozkopujemy bo rury? samochodom objazd z płyt, światełka, słupeczki a droga rowerowa? a co to kogo. oj żeby tak kiedyś jezdnia została potraktowana jak ścieżka rowerowa... chociaż na jeden dzień

          • 0 2

    • Dlatego nie ma bo nie ma inforastruktury. (1)

      • 6 4

      • Szybciej podjeżdża się Kolonią Studentów.

        Jeżdżę tamtędy rowerem od 19 lat. Zanim zbudowali tory tramwajowe zdażało się jeździć pasem zieleni na Armii Krajowej. Znacznie dłuższy podjazd, szkoda było czasu. Czekam z utęsknieniem na koniec remontu kolonii studentów.

        • 3 1

    • nie ma ścieżek to nie ma rowerzystów. jak jechałem rowerem przez las to wiesz co... samochodów w lesie praktycznie nie ma. szkoda kasy na drogi.

      • 2 2

    • No zima to ich na maksa

      Wyprowadzenie się z tego Gdańska bo tu coraz gorzej die zyje. Co oni mnie będą tertoryxowac tymi rowerami, suyobusdmi itd.

      • 0 0

  • (5)

    Niebawem dojdzie jedzenie robaków, świadectwa energetyczne mieszkań i domów, od których będzie zależał "rating" obywatela, kody QR, inwigilacja wyrzucanych odpadów, dostęp do maili i komunikatorów i td i tp.
    Pętla sie zaciska. Wszyscy beda chodzić, jezdzić rowerami i jeść robaki a nowa religią będzie "ekologia" i ślad węglowy.

    • 113 8

    • A wszystkim będą rządzić zielono-czerwono- tęczowe feministki wszystkich 50 płci

      • 23 6

    • I bardzo dobrze głupcze. Jesteś głupcem, bowiem dla kogo budują w PL autostrady i drogi ekspresowe ? (1)

      I konieć trucia planety, co ty sobie wyobrażasz, że można bez końca ładować do atmosfery, która ma koniec bo nie sięga poza nasz Układ Słoneczny, CO2 przy tej liczbie ludzi na planecie ?

      W małym garażu przy zamkniętych drzwiach nie zatrujesz się spalinami z samochodu ? Tak samo działa atmosfera Ziemii, tyle że jedno autko szkody nikomu nie zrobi na powietrzu, ale miliardy już tak. Nie bezpośrednie zatrucie i śmierć jak w małym garażu, ale na inny sposób szkodzi.

      Ale przecież dla prawaków nauka to magia. CO2 z Ziemii paruje w kosmos i żadnego trucia nie ma.

      • 1 14

      • patrz gn..ju jaki przykład dają te świnie jeżdżące na szczyty klimatyczne przylatuje dzbanie tyle odrzutowców że miejsca brakuje ostatnio duda i inne upasione świnie zjechały do egiptu to trzeba było klimę jasnie panom zapewnić i inne luksusy CO2 z geografii id..to stanowi 0,5% składu atmosfery to 0,5% ma zaważyć o niej tak?78% azot 21% tlen cymbale wiedza z podstawówki

        • 6 1

    • Czyli nowy socjalizm. Nowe, a jakże znane

      Żaden ekstremizm nie jest dobry.
      Rowery w naszym klimacie to 6 miesięcy, a i to na siłę. Bez sensu.

      • 6 0

    • i dobrze, swiat ci odjezdza

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane