• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • mieszkaniec (1)

    czas na zmiane wladzy w gdansku

    • 42 5

    • Ekipa przypomni w kampanii wyborczej nowe drogi z tunelem na czele jakie zbudowała. Zatem nie ośmieszaj się.

      • 0 0

  • Armii Krajowej w Gdańsku - jedna z ostatnich "normalnych" trzypasmowych tras (9)

    Dlatego należy ją koniecznie zwężyć! Po pierwsze kto to widział, żeby były aż trzy pasy dla samochodów! Po drugie, farba jest tańsza niż zbudowanie czegoś nowego sensownego. Po trzecie, zastanawiamy się nad przejściami naziemnymi w cieniu wiaduktów.
    Zasyłamy serdeczności,

    • 86 13

    • jakie kryteria normalności stosujesz?

      pseudo ironia nie dodaje wartości do dyskusji

      • 5 11

    • (2)

      Pas dla rowerów na AK tego jeszcze nie grali... Zaraz na obwodnicy bedzie pas dla rowerow

      • 20 4

      • A co ? Mieszkańcy Chełma i dalej gorsi ? Nie wiem po co na rzeczonym odcinku mają być 3 pasy ? Masz jakieś problemy (1)

        z jazdą ? To oddaj prawo jazdy jak nie potrafisz jeździć 2 pasami.

        • 0 5

        • Bo jest to droga na Kaszuby

          I w tamtą stronę rozbudowuje się miasto.

          • 1 0

    • (3)

      Zwłaszcza, że niedawno zbudowano drogę rowerową wzdłuż AK, bodajże z Budżetu Obywatelskiego - od centrum do Pohulanki, a na Pohulance przecież ma być zrobiona droga przez aktualny skrót "leśny", koło serpentyny i cyk, już będzie się na Chełmie.

      • 9 3

      • (1)

        i prowadzi donikąd

        • 0 1

        • No będzie się na Chełmie...

          • 1 0

      • Oni mają problem bo jest za dużo pasów , trzeba uspokoić ruch . Proponuję każdy zjazd z obwodnicy i AK zamienić w rondo a na środku postawić rydwan

        • 6 0

    • Zostawić Armii Krajowej w spokoju jak jest!

      • 4 0

  • To jest uszczesliwianie i kierowców i rowerzystów na siłe tylko tak jak nie chca tego oni wszyscy!!

    Przykład Hallera jest idealny tej głupocie i kaprysów urzedników za te zniszczenia tej ulicy powinni wylecieć na zbity pysk!!
    Tak samo przykładem ten pseudo parking dla rowerów we Wrzeszczu przy dworcu na który 15mln maja zmarnować najbardziej krytykowany przez rowerzystów bo maja wnosić rowery po schodach na pietro!

    • 65 7

  • (1)

    Na Jana z Kolna ostatnio jechała koparka, korek od białego biurowca do skm stocznia , to jak z tym wpływem na płynność ruchu? Kawałek dalej słupki od tej drogi rowerowej to są czarne jak asfalt

    • 50 5

    • Te slupki to wogole tragedia. Za chwile to bedzie wygladac tragicznie , a jak spadnie snieg to ciekawe jak to odsnieza??

      • 6 0

  • (3)

    Nic tylko kandydować na urząd prezydenta i ogłosić prosty program wyborczy: przywrócić ruch na Piramowicza, udrożnić al. Grunwaldzką do trzech pasów, trakt konny dwa pasy ruchu na całej długości, 3maja przywrócić pas do skrętu w lewo na wysokości dworca PKS. Zwycięstwo gwarantowane.

    • 81 10

    • Ruch "Gdańscy Kierowcy" (1)

      Co Wy na to?

      • 19 4

      • skazany na porażkę

        • 2 12

    • Schlebiasz sobie 55 kciukami w górę koleś ? Nie ośmieszaj się.

      • 0 4

  • zbyt szerokie drogi.... - really? zbedne pasy? Ktos oszalał.... (1)

    nie moge sie doczekac wyborow - ekipe szkodnikow niszczacych infrastrukture drogowa w 3miescie trzeba ekspresem odsunac od wladzy

    • 70 8

    • Przegrasz, bo obecna ekipa przypomni ci nowe drogi z tunelem na czele jakie zbudowała.

      • 0 1

  • i koniecznie (1)

    zamontować słupki co 3 metry - vide ul. Zakopiańska po remoncie

    • 35 3

    • Jak nie ma słupków to dzbany zastawią wszystko samochodami

      • 2 0

  • Tak bardziej w temacie Fali i likwidacji niektórych linii komunikacyjnych w Gdańsku

    Ale od września w Tczewie komunikacja ma być za darmo, dla wszystkich! I co teraz panie ekspert od likwidacji miesięcznych, co teraz pani z fiata i Innobaltica?

    • 37 2

  • Rowerzyści na AK w kierunku Chełmu zamiast 3. pasa? (10)

    Rowerzyści? Pod górę?!
    Brioszki z czekoladą? Na kolację?

    Chore k...a

    • 81 11

    • rower wspomagany elektrycznie (taki jak MEVO 2.0) (8)

      jedzie pod górę bez nadmiernego wysiłku ze strony jadącego

      • 4 12

      • Silnik 250W to za mało , żeby wjechać bez wysiłku pod większą górkę. (7)

        • 7 4

        • (6)

          Co za brednie, zwykłym rowerem pod takie wzniesienie można wjechać nawet bez specjalnej kondycji. Odklej się czasami od fotela samochodowego.

          • 5 7

          • (1)

            Ale nie chcę, jak ci się podoba dralowac to twoja sprawa

            • 4 3

            • przecież nadal będziesz mógł swoją dwuśladową bryką tam jeździć

              więc dlaczego się pultasz?

              • 0 0

          • Ale to nie kwestia formy a czasu i pieniędzy. (3)

            1) Rowerem nie ma szans szybko dojechać na górny taras, żeby odebrać dziecko z przedszkola,
            2) Po drodze zakupów już nie zrobisz,
            3) Do pracy dojeżdżasz spocony/zmęczony więc 30min na higienę osobistą.

            A na koniec pamiętaj ile w podatkach płacą posiadacze samochodów. Bez tych pieniędzy będziesz po zaroślach jeździł bo nie będzie kasy na inwestycje.
            No chyba, że rower wymieniasz raz na 2miesiące na nowy to wkład finansowo-podatkowy będzie podobny co posiadacza auta.

            • 2 2

            • (2)

              1) Pełna zgoda - nie każdy jednak odbiera dzieci. 2) Zakupy można zaplanować inaczej 3) True - możesz wyjść z domu bez mycia i umyć się w pracy (tu następuje kwik że nie wszędzie są prysznice i to prawda, temat dotyczy miejsc gdzie są).

              Nikt nie twierdzi że rower jest dobry w każdej sytuacji. Nie jest. A to o podatkach jest słabe do bólu...

              • 3 2

              • Dlaczego słabe? (1)

                Płacisz za drogi korzystając z roweru?

                • 1 1

              • oczywiście płacę podatki - również wtedy, gdy poruszam się pieszo

                nakłady na infrastrukturę dla rowerów cechują się najwyższymi wskaźnikami produktywności w stosunku do jakichkolwiek innych nakładów na infrastrukturę drogową miasta. Warto byś to przemyślał zastanawiając się, jakie koszty generujesz decydując się na przejazd samochodem i czy pokrywasz je w swoich podatkach.

                • 0 0

    • Korek będzie ściągał z Chełmu do centrum

      Widać to było w drugą stronę przy okazji zamknięcia 3 maja.

      • 5 2

  • Bardzo dobrze

    • 6 30

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane