• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Buspasy to trzeba robic w miejsce lini tramwajowej a nie kosztem kierowców!! Bauspasy powinny zostapic torowiska i jeszce

    jeszcze zostało by sporo wolnego miejsca!!

    • 10 18

  • Czas już tę Sycylię wysadzić w powietrze.

    Działacie Państwo na szkodę mieszkańców. Pasy w centrum miasta choć jest zejście podziemne, zmiana organizacji ruchu na Piramowicza itp itd. przykładów można mnożyć w nieskończoność.

    Czas tej ekipie już podziękować.

    • 50 7

  • Oby tylko kiedyś te wielopasmowe tranzyty przez centra wywalili w kosmos albo pod ziemię, do tuneli: (1)

    Grunwaldzka w Oliwie i we wrzeszczu, Okopowa i Wały Jagiellońskie w Gdańsku, Niepodległości w Sopocie, itd.
    O Gdyni nie piszę, bo tam się nic nie da. Tam rządzi lobby samochodowe i tam niedługo będzie po 30 pasów w każdą stronę plus parkingi na skrawku plaży.

    • 7 34

    • hahahaha

      hahahahahahahaha

      • 0 0

  • Głupszej decyzji odnośnie drogi rowerowej na 3-go Maja to chyba nie było. Może jedynie konkurować z odwróconą Piramowicza (8)

    W cywilizowanym świecie myślą jak upłynnić ruch. A w Gdańsku j, jak go spowolnić, wręcz momentami zatrzymać. Dlatego, jeśli któryś z notabli gdańskich wspomina coś o ekologii, to w tym momencie łże (nazywajmy rzeczy po imieniu i nie jest to żaden hejt).

    • 72 12

    • (5)

      upłynnić spowalniając... dokładnie tak to się robi wszędzie

      • 11 5

      • Co wąchasz ? Albo jesteś z owego ZDiZ, siedliska geniuszy inaczej. (2)

        • 7 6

        • lolo - poznaj pojęcie zależności krzywoliniowych (1)

          podwyższenie limitów prędkości i podwyższenie prędkości jazdy ponad 40 km/h zmniejsza przepustowość korytarzy ruchu drogowego, ponieważ powoduje zwiększenie odległości między pojazdami. Dlatego w wielu dobrze zarządzanych miastach limit 30 km/h traktuje się jako standardowy (w Sopocie wyższy limit obowiązuje jedynie na 3 ulicach miasta).

          • 5 6

          • Sopot to wieś, już bez przesady.

            • 2 0

      • Upłynniaja kasę miejska (1)

        • 3 2

        • Ktoś cię zmusza do przekraczania prędkości? To jest twoja decyzja, przekraczasz prędkość, bo chcesz zapłacić mandat.

          • 1 1

    • Faktycznie id....w nie brakuje !!!!!!!

      • 5 2

    • Widać jak kiepski masz poziom rozumowania.

      Przy właściwej drodze rowerowej są tory tramwajowe, których nie można przeciąć gdy brakuje przejazdu przez nie. Co ile metrów ma być taki przejazd, gdzie zapewne dochodziło by do wypadków na linii tramwaje - rowery ?

      Tą drogą (tranzytową przez 3 Maja) zatem nie dojedziesz do instytucji zlokalizowanych przy tej ulicy (np. dworzec PKS) oraz w jej bliskiej okolicy (np. do Hevelianum). Po to zrobiono pasy rowerowe, aby wjechać na nie na skrzyżowaniu z Huciskiem lub na wysokości kościoła pw. Bożego Ciała i dojechać nimi do okolicznych budynków.

      • 1 4

  • (1)

    Odsunac ta zlodziejska mafię z po przy wyborach jedyne rozwiazanie

    • 33 6

    • rozumiem, że nie zagłosujesz na ***

      • 2 0

  • Głupota goni głupotę w tym mieście (5)

    Samochodów przybywa a ci zwężają jezdnie do jednego pasa

    • 55 8

    • zarazy nie należy promować. trzeba się jej pozbyć. (3)

      a pamiętajmy że samochody/kierowcy:
      zajmują stanowczo za dużo przestrzeni miejskiej
      trują
      niszczą
      smrodzą
      zabijają
      paraliżują
      ... można tak długo

      • 4 8

      • Przykład ideologicznego opętania, zarazą jest twój sposób myślenia (1)

        To że masz dach nad głową, łatwy dostęp do pożywienia, ciepło, prąd, bieżącą wodę, odbiór nieczystości, infrastrukturę komunikacyjną dzięki której napisałeś ten komentarz, zawdzięczasz transportowi samochodowemu. Jak przeszkadza ci przestrzeń miejska, to odetnij się od cywilizacji, zbuduj własnoręcznie chatkę w lesie i sam poluj na pożywienie.

        • 4 0

        • na to co napisałeś, nie potrzeba dróg na 120k pojazdów na dobę

          wystarczy na 120

          • 0 0

      • Zaraza to raktywiści miejscy

        • 1 0

    • A może zburzmy wszelkiej budynki na powierzchni i przeprowadźmy się do podziemni a na powierzchni zróbmy jeden

      wielki asfaltowy plac do jazdy samochodem ?

      Zatem, że przybywa samochodów to co ? To mają wejść one nam na głowę ?

      • 1 3

  • (3)

    Przecież zwężenie jakiejkolwiek drogi jak Aleja Zwycięstwa, Hallera, Czarny Dwór, Trakt i Armii Krajowej spowoduje i już powoduje większe korki. Co za tym idzie nie służy to żadnej ekologii bo samochody w korku trują bardziej niż jadą. Do tego kto beknie za stojące w korkach karetki pogotowia na takich zwężeniach- czas dojazdu pogotowia do zawałowca się wydłuży a to zaważy na jego życiu - karetka nie będzie miała jak się przecisnąć ?? Może ktoś by pomyślał o służbach typu straż pożarna, policja - min duże wozy gaśnicze PSP. Poupadaliscie w tych urzędach na głowę?? Rowerem też chętnie się przejadę ale nie w świetle AK a boczną malowniczą drogą wśród zieleni a nie w spalinach.

    • 55 8

    • Hallera zwężono rok temu (2)

      Gdzie te korki????

      • 8 6

      • (1)

        Ale nie tylko o korki chodziło a drożność przejazdu dla służb. Teraz go tam nie ma więc zagraża to naszemu bezpieczeństwu

        • 7 7

        • No to nie jedz samochodem

          Wtedy na pewno będzie drożność

          • 5 8

  • Zamiast wydawać kasę na bzdurne pomysły lepiej niech się zajmą torowiskiem od opery do klinicznej , stan drogi i torów bardziej jak opłakany

    • 22 3

  • zwężanie ulic to chore pomysły urzędniczek , przez które Gdańsk nie może zaisnieć jako metropolia tylko tkwi jako prowincja .

    • 33 6

  • Jeśli ma być więcej zwężenia na Al. Hallera (34)

    to czemu nie zrobić również na ul. Marynarki Polskiej w kierunku Nowego Portu i po drugiej stronie też? Tam to dopiero kierowcy szaleją na jezdni i właśnie dlatego w związku z tym przydałoby się trochę chociaż ich zapędy uspokoić. Identyczna sytuacja ma miejsce od węzła Kliniczna do ul. Wałowej.

    • 70 331

    • (5)

      tam jest droga krajowa do portu

      • 31 11

      • No i co z tego że krajowa? (2)

        Jest pełno DK jednojezdniowych.

        • 16 32

        • Tam jest dobra infrastruktura dla pieszychni rowerzystów

          • 21 5

        • Tam jeżdżą pojazdy towarowe z portu. A dobudowują sporo mieszkań na Letnicy, musi być w miarę płynny ruch, bo paraliż będzie.

          • 6 1

      • tak, ale

        od czasów zbudowania tunelu pod M. Wisłą funkcja tej drogi powinna być mocno zmieniana. Nie musi i nie powinna służyć tranzytowi.

        • 7 11

      • Do portu w Gdyni nie ma "krajówki". Poza tym one są do terminali promowych, gdzie nie ma już takiego w Nowym Porcie.

        Zatem istnienie DK nr 91 jest totalnym nieporozumieniem. Do nowego terminalu na Westerplatte biegnie DK nr 89.

        Tak samo powinna być krajówka do terminalu promowego w Gdyni - do tego nowego przy Muzeum Emigracji. Tam powinna biec (obwodnicą, estakadą, Wiśniewskiego i Polską) DK nr 91. Na obwodnicy zatem powinny być numery podwójne dróg (są takie wspólne odcinki różnych dróg numerowanych).

        • 1 8

    • dość mam tego lewactwa (7)

      • 34 21

      • dość mamy tych przekonanych, że samochodów będzie tylko więcej i więcej (5)

        • 18 28

        • Słuszna linia (4)

          Ograniczyć poruszanie się samochodami. Jak można w XXI wieku jeździć prywatnymi samochodami po państwowych drogach. Myślę że kierunek albański, który przyjęła obecna władza w Trójmieście, jest słuszny. Z każdej drogi należy wydzielić jeden pas dla rowerów, bo przecież na istniejących ścieżkach rowerowych są takie tłumy, że nie da się przejechać rowerem. Proponuję iść dalej w tym kierunku i opracować rowery bagażowe, rowery dla policji, straży pożarnej, pogotowia, no i oczywiście dla służb komunalnych.

          • 45 11

          • najgorsze w tym wszystkim jest dla Pana to, że ma Pan rację (1)

            Tylko, że pan to napisał na przekór.

            Wiem, że uzależnienie od samochodu może być silne, ale da Pan radę. Poza tym - ponoć straszne korki - im więcej ludzi w autobusie czy na rowerze tym lepiej dla osób, które rzeczywiście z samochodu zrezygnować nie mogą.

            • 7 15

            • Super pomysł, bez samochodow

              Zapraszam Do mnie do pracy. Dwa worki zaprawy na ramiona po 25 kg, drabina, mieszadło i 3 torby narzędzi. I jedziemy autobusem albo tramwajem.
              Ciekawe po ile metrach skończy się twoja mądrość....
              Czuby.

              • 7 4

          • Nie ośmieszaj się swoją słabą ironią. Wiadomo, że ze względu na dawne budownictwo drogowe (z błędami) nie wszędzie

            da się radę wybudować oddzielną drogę rowerową.

            Znam z pamięci, ale teraz włączyłem sobie "street view" i widzę komu potrzebny tu pas trawnika między rurami ciepłowniczymi (?) a prawym pasem biegnącym w kierunku starówki na niemal całej długości ulicy na odcinku od budynku nastawni kolejowej przy SKM Gdańsk Stocznia a węzłem Kliniczna ? Powiesz, to było mądre ze strony budowniczych wykonujący remont generalny tej ulicy w latch 80 XX w. ?

            Jak chcesz płakać to zgłoś budowę prawego pasa na tym trawniku, aby zachować 4 pasy dla samochodów na tym odcinku. Nowy prawy pas byłby tuż przy rurach ? No to je też trzeba byłoby przesunąć w stronę toru kolejowego do Nowego Portu (już nie wykorzystywanego), a ten z kolei do torów SKM, bowiem biegnie w sporej odległości od nich.

            Ale dla takich jak ty liczy się tylko wrzask na rowerzystów, że zabierają przestrzeń kierowcom.

            • 2 5

          • przedpiśca nie zauważył, że w Gdańsku jest coraz więcej ulic w historycznej części miasta, na których ruch samochodów jest

            lub wykluczony i są to ulice najbardziej przyjazne dla ludzi. Toporna pseudoironia nie wnosi nic do dyskusji na temat faktycznie potrzebnych zmian zasad tworzenia infrastruktury dla mieszkańców chcących poruszać się inaczej niż samochodem po mieście: im takich będzie więcej, tym łatwiej będzie korzystać z samochodu w faktycznie "koniecznych" przypadkach.

            • 5 4

      • dość mam tych prawiczków ;)

        • 6 10

    • Od kiedy zwężenie uspokaja zapędy? (9)

      Zwężenie spowalnia ruch i wydłuża czas podróży, a to powoduje próby odzyskania straconego czasu na innych odcinkach podróży, czyli zmniejsza bezpieczeństwo.

      • 45 20

      • zależy u kogo

        wielu kierowców nie lekceważy limitów prędkości.

        • 15 11

      • A jednak na Hallera jest mniej wypadków niż na obwodnicy (2)

        • 12 12

        • Ale za to więcej niż w Pcimia Dolnym

          • 3 6

        • Wszędzie w kraju jest mniej wypadków niż na obwodnicy xD

          Obwodnica przecież dorobiła się sławy najniebezpieczniejszej drogi w Polsce. Ale z Hallera to bardzo dobry pomysł- tam i tak "wąskim gardłem" powodującym wielkie korki są parkingi, więc doskonałą metodą ograniczenia korków będzie ułatwienie dostania się na miejsce lepszymi sposobami niż auto.

          • 7 3

      • uspokojenie ruchu zwiększa płynność ruchu co może paradoksalnie skrócić czas przejazdu samochodem (1)

        Najważniejszym czynnikiem spowalniającym ruch samochodów jest nadmiar samochodów (skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości).

        • 14 20

        • jak widać proste prawdy z trudem docierają do osób uzależnionych od samochodów

          wynik 8:14 nie jest jednak nadmiernie tragiczny. Warto nadal prowadzić akcje edukacyjne, nie tylko na tym portalu.

          • 4 5

      • to wszystko zależy

        Jeśli się to zrobi mądrze to rzeczywiście może upłynnić ruch i polepszyć przepustowość. Przepustowość głównie zależy od skrzyżowań. To one są największymi wąskimi gardłami systemu drogowego. Nie prosty odcinek drogi.

        • 4 0

      • Co znaczy stracony czas ? Co jak konia sprzedałem przed chwilą, że mam nie docenić wygody samochodu, którym nie (1)

        muszę się spieszyć ?

        • 0 1

        • czas może być tracony na różne sposoby

          na przykład na zarabianie na podatki na budowę przewymiarowanej infrastruktury drogowej, która i tak bywa zakorkowana w godzinach szczytu przez niepotrzebne przejazdy samochodem na małe odległości.

          • 3 1

    • Marynarki Polskiej z założenia była drogą dojazdową dla przemysłu (1)

      stocznia i firmy zlokalizowane wokół i wzdłuż Wisły.

      • 18 2

      • była,kolejka SKM do Nowego Portu też była.

        • 9 0

    • Ciekawe ilu samochodowych napinaczy (1)

      zeszło dziś ma zawał?

      • 6 26

      • Weź leki bo sam na zawał zejdziesz gamoniu

        • 2 3

    • Na obwodnicy może jeszcze?? (1)

      • 12 3

      • A ktoś to zgłasza ?

        • 0 0

    • Lepszy jest fotoradar jak np w Toruniu.

      • 3 0

    • Zaorać ulice i posadzić buraki.

      • 6 2

    • Jest tam ważna droga do portu, dodatkowo niema tam dużego ruchu rowerów czy autobusów, a ścieżki rowerowe istnieją i to całkiem ok.

      • 5 0

    • Szaleją

      Co to znaczy szaleją?? Czy to znaczy, że jadą za szybko, czy też że biegają nagi po ulicy? jakąś paranoja.
      W takim razie zaorać ulice i posiać zboże na eko paliwo.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane