• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • nie do wiary

    że przeżyłem pierwszą jedynie słuszną ideologię postępu, a udało sie dożyć i podziwiać następne osiągnięcia postępu kierowanego nie mniej natchnioną grupką aktywistów

    • 58 5

  • nie ma zbędnych pasów (2)

    skończyć z tą propagandą

    • 78 11

    • jest wiele niepotrzebnych przejazdów samochodami

      na krótkie odległości (do 3 km)

      • 1 5

    • To samo chcialem powiedziec.

      Nie ma takiego czegos w Trojmiescie i okolicach jak zbedny pas. Sa zbedne czasem sciezki rowerowe. Ale zbednych pasow nie ma.

      • 5 2

  • korki (11)

    Korki co raz większe , jazda po mieście staje się powoli niemożliwa . Sam jeżdżę dużo na rowerze ale jak widzę te zmiany które szykują nam władze miasta to mi się słabo robi . Do jasnej cholery to za komuny budowano wszędzie drogi dwupasmowe żeby ruch był płynniejszy a teraz się zabiera kierowcom możliwość normalnej jazdy . Jakie uspokojenie ruchu co to w ogóle za nowomowa ,paranoja pseudoekologów nienawidzących samochodów . I co mam sobie do sklepu po duże zakupy na rowerku zasuwać ? Gdańsk to nie Amsterdam to zupełnie inna bajka . Tam się oczywiście buduje mnóstwo ścieżek ale za to i drogi jakie kto był ten wie.W Gdańsku nie buduje się właściwie nowych dróg a likwiduje te co są kosztem ruchu rowerowego .Gdańsk to wąskie gardło ale jak czytam o tu niektóre komentarze to mam wrażenie że jestem osamotniony w tym co mówię. Osłupkować ,zamknąć ,zwęzić .i tyle....

    • 138 14

    • (3)

      A gdzie tam pseudoekologów.
      A tu zwężą, a tu ograniczą prędkość. Benzynka cały czas w górę, a zarobki w miejscu/spadają bo "putinflacja" (ćśś niech plebs nie wie co zwiększa inflację, vateusz jeszcze troszkę dodrukuje). A no i idą jeszcze prikazy z Brukseli, a już niedługo wirtualny pieniądz i przydział CO2 na osobę.
      Chodzi o wykończenie klasy średniej, ma być plebs, biedny i jeżdżący zbiorkomem i jaśnie oświecona elita, dla której (po wykończeniu kierowców) jeden pas ruchu absolutnie wystarczy do szusowania służbowymi BMKami.
      Panie Areczku, drogi są dla zarządu, dla Pana spóźniony i przepełniony tramwaj.

      • 22 7

      • To po co budowano autostrady i buduje się wokół Trójmiasta nowe drogi ? Stare drogi byłyby wystarczające dla twoich (1)

        durnych wizji.

        • 2 6

        • popatrz gn..ju na kierunek budowy autostrad one są ułożone tak jak sobie zyczył eurokołchoz tworzą korytarze transportowe ich rola jako transport osobowy to tylko jedna z ról i wcale nie kluczowa

          • 6 1

      • Dokładnie. Biedota i elita, niedługo nikogo nie będzie stać na samochód

        Chyba stąd to zwężenie dróg. Przewidująco.

        • 8 0

    • Niestety (1)

      wiekszosc ludzi na planecie (w tym w Polsce i Trojmiescie) ma iloraz inteligencji ponizej 100. To, ze srednio jest 100, oznacza, ze wybitne jednostki zawyzaja srednia (jak z pensjami), ale faktycznie wiekszosc ma mniej niz srednio. A przeciez IQ 100 to jest w zasadzie niewiele. W urzedach miejskich Gdyni i Gdanska tez siedza nienajmadrzejsze osoby, bardzo czesto zindoktrynowane, takie zwykle "plynace z pradem" osoby ludzkie :-). Nie mozesz po nich oczekiwac czegos madrego. Ale byc moze, przypadkiem czasem cos logicznego zrobia - pamietaj, ze nie znaczy to, ze mysla logicznie.

      • 8 4

      • przecież te barany realizują rządowe i unijne agendy komuchy z brukseli narzuciły że mają być autobusy elektryczne więc są nic to że drogie jak ch..j i dzięki nim komunikacja w takiej Gdyni przejdzie trzecie w ciągu roku ciecie kursów mają być elektryki bo tak bo to biznes są drogie awaryjne ale produkuje je np Mercedes i taki Mercedes dał w łapę jakiemuś ćwokowi w Brukseli i lobbują żeby przymusić wszystkich do elektrycznych pojazdów

        • 5 3

    • Tunel, Adamowicza i wiele innych. Zatem nie kłam fantasto, któremu zdaje się, że jeździ na rowerze. Jak widać komuna

      przesadziła z szerokością dróg.

      • 1 4

    • Szkoda, że komuna którą tak chwalisz budowała dwujezdniowe drogi nie tam, gdzie trzeba. Jedna "gierkówa" o (2)

      parametrach znacznie gorszych od obecnych dróg szybkiego ruchu, bo dopuszczająca skrzyżowania jednopoziomowe i tylko między Warszawą a Górnym Śląskiem to za mało.

      • 1 3

      • (1)

        widzisz id..to budowano wtedy z zapasem na przyszłość perspektywicznie a dyplom inzyniera coś znaczył te obecne głupki zbudowały niewydolną spalinową PKM by za parę lat ją elektryfikować i wydać ponownie setki mln zł takie sa teraz inżyniery przygł.py co stawiają słupy nie wyliczając skrajni dla tramwajów niech se motorniczy za każdym razem wstanie i złoży lustro a co bo pomyśleć nie warto

        • 5 2

        • chamem się urodziłeś i kanarkiem nie zdechniesz

          ale z PKM problemem nie był projekt a to, że PKP miała w nosie swoją część zadania. I nadal ma.

          • 0 0

    • człowieku, to nie urzędnicy odbierają kierowcom możliwość normalnej jazdy tylko inni kierowcy. amsterdam świetny przykład - jeszcze w latach 60. był ogarnięty szałem poszerzania dróg. jak jest teraz wiemy a mimo to właśnie w niderlandach jazda samochodem jest najprzyjemniejsza i najpłynniejsza.

      • 3 4

  • jechałem niedawno (3)

    zmienioną Hallera do Brzeźna, masakra bo to raczej slalom narciarski niż ulica

    • 101 13

    • Rowerzyści tak mają niemal z każdą trasą

      90% infrastruktury rowerowej to esy floresy na chodniku. Kierowcy mają być gorsi? niech też poczują te udogodnienia.

      • 9 20

    • najlepszy jest ten parking po lewej zaraz za biedronką.

      Nigdy tam auta nie widziałem zaparkowanego. Idealne miejsce żeby wyprzedzić tych spowalniaczy ulic.
      Ale start spod świateł jak na 1/4 mili od Kosciuszki . Wszyscy sie scigaja żeby zdążyć przed zwężeniem być na tym pasie jako pierwszy.

      • 10 4

    • Zdecydowanie. Straszna jest ta Hallera

      Człowiek musi kręcić ciągle kierownicą, żeby się wyrobić. Nie wiem w jakim świecie to dobry pomysł.

      • 6 1

  • zbędne pasy na jana z kolna

    i ścieżka kończy się w betonowej ścianie

    • 55 3

  • d**ilne pomysly

    • 63 5

  • Na Jana z Kolna zwężenie nie wpłynie negatywnie na ruch? (3)

    Może teraz, ale przecież powstaje Młode Miasto, dziesiątki biurowców i apartamentowców w okolicy, tysiące ludzi zaczną się tam przewijać, a ci drogę zwężają! W tym miescie nikt nie mysli długofalowo, tylko jak jest teraz. Potem będzie płacz, że tam wszystko stoi. I nie, niech rajstopiarze na rowerach nie wciskają mi bredni o potrzebie ograniczania ilości samochodów, to się w Gdańsku nie uda przy tak beznadziejnej komunikacji miejskiej, kasowaniu połączeń i biletach za 6 zł i wiecznie psujących się tramwajach. Jak sie staniemy komunikacyjnie jak Berlin to wtedy proszę bardzo, póki co nie wierzę w zmniejszenie ruchu samochodowego, będzie tylko gorzej.

    • 80 9

    • wystarczy otwarcie wjazdu pod biurowce a korek będzie do pętli autobusowej.

      • 3 0

    • Potem będą poszerzać, ktoś zarobi. Policzmy ile to już remontów na Havla..

      I tak w kółko

      • 6 0

    • Póki co na Jana z Kolna zabrano 1 pas a za biurowcami jest nowa 2 kierunkowa ulica prowadząca właśnie do Młodego Miasta.

      • 0 0

  • lewica

    nie jest trudna do opanowania - rób wszystko inaczej, najlepiej na odwrót

    • 29 6

  • Ta słupkolandia (2)

    Na marynarki Polskiej ( a nie Jana z Kolna) to szczyt głupoty współczesnych inżynierów i planistów z przypadku. Przykład źle zarządzanej przestrzeni i braku myślenia perspektywicznego. Jedyna szeroka ulica, z potencjałem rozwojowym po stronie zabudowan (była tam przestrzeń na ścieżkę, chodniki jeszcze trawnik) gdyby nie zaakceptowali warunków zabudowy metr przed torami było by tam pięknie i bezpiecznie. Teraz na wjeździe do stoczni (i jak się okazuje przyszłych biurowcow) na jednej z najbardziej trudnych i kolizyjnych skrzyżowań dodano milion słupków, i drogę rowerowa na drodze mimo, iż spokojnie mogła być prowadzona inna drogą. Na tym skrzyżowaniu, ginęło wiele osób, jest tam ograniczona widocznosc i wiele elementów, na które trzeba uważać poruszając się autem. A teraz jeszcze puścili tamtędy rowery bez stopu, co przeraża mnie najbardziej. Dodam, że w latach 90tych, kiedy bardzo dużo stoczniowców jeździło na rowerach do pracy, i mieszkańców w tej okolicy także, właśnie na tym przejściu /wjeździe do stoczni były słupki kolejowe (taki slalom z poręczy), które wymuszały zejście z roweru i przeprowadzenie go na drugą strone... Jak widać nauka i ochrona życia poszła w las...

    • 73 9

    • Podaj linki do tych licznych śmiertelnych wypadków. Bo na razie fantazjujesz. I jakie przeprowadzanie roweru. (1)

      • 1 4

      • Linki?

        Dziecko, w latach 80tych, 90ttch nie było nawet internetu...

        • 1 0

  • Passa bzdurnych decyzji (4)

    Oli i jej urzędników trwa w najlepsze. Głosy mieszkańców nie mają znaczenia, bawmy się dalej.

    • 91 7

    • Głosy mieszkańców są zgodne z działaniami władz miasta. (2)

      Demokracja...

      • 2 5

      • (1)

        Demokracja, demokracja... ale jak w wyborach wygra ktoś kto wam się nie podoba to płaczecie do niemców w Brukseli o ratunek.

        • 4 3

        • Lepsi ci Niemcy od ciebie polski pieniaczu konfederacki zapewne.

          • 0 2

    • 57 kciuków w góre dla ciebie. A ile jest mieszkańców Gdańska ?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane