• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • Jeżeli jest tak dobrze,to dlaczego jest tak źle? Było dobrze,to po co pogarszać? Korek na Jana z Kolna pojawia się teraz i w stronę Gdańska,i w stronę Nowego Portu.

    • 92 5

  • Le Wac Kie (5)

    Pomysły.
    Wszystko tylko po to żeby poniżać ludzi, tak jak łąki kwietne. Miasto jest po to żeby było ładne, a nie zarośnięte.

    • 106 36

    • władze walczą z mieszkańcami (1)

      • 18 7

      • kierowcy walczą sami ze sobą najskuteczniej

        • 5 9

    • Kierowczyki poniżyły siebie i innych. Kolejne roszczenia? (2)

      Co tym razem? Paliwa chcecie za darmo? Po 30 pasów w każdą stronę? Likwidację trawników? Wjazdy do marketów i do barów?

      • 9 14

      • A rowerzysta podatek drogowy płaci? (1)

        • 0 2

        • a wiesz chociaż na jakie drogi to podatek?

          • 1 0

  • udanego zwężenia hahaha To najlepszy przykład głupoty zmarnowania ulicy która zupełnie nikomu nie słuzy przykład urzedników (2)

    co o rowerach pojęcia nie maja.Nie poto jade rowerem by truc sie spalinami za blachosmrodami !!Na ulicy kierowcy niechcą rowerzystów a rowerzysci niechca truc sie spalinami na ulicach .Ale tak to jest jaest gdy urzednikami są szkodniki na stanowiskach po znajomości POlitycznej. Władze miasta są najwiekszymi szkodnikami dla mieszkanców kierowców i rowerzystów jednoczesnie chca koniecznie skłocic wszystkich wobec siebie bo dzieki temu własnie wygrywaja wybory
    Dlatego trzeba zagłosowac przeciwko nim na wyborach do samorzadu.

    • 136 10

    • Słuchaj pieniaczu ! Nie wypowiadaj się za mnie jako kierowcy.

      • 0 2

    • Dziel i rządź!

      • 1 0

  • czy ktoś

    w mieście się przejmuje opiniami? władza na silę i wbrew mieszkańcom robi postęp. Na szczęście niedługo wybory

    • 124 5

  • Jak to w ogóle wygląda. Powinni zlikwidować to wszystko (8)

    Rowerzyści mogą jechać normalnie ulicą jak inni.

    • 52 6

    • powiedz to swojej 11 letniej wnuczce chcącej bezpiecznie dotrzeć do szkoły (4)

      w świetle prawa ma obowiązek jazdy jezdnią jeśli nie ma obok niej drogi dla rowerów

      • 5 7

      • (1)

        Na pewno 11 latka będzie bezpiecznie jechała droga rowerowa wydzielona z ulicy na Armi Krajowej. Powodzonka

        • 11 1

        • Serio ? Tam gdzie mieszka nie ma SP ? Nie ośmieszaj się.

          • 0 0

      • A musi rowerem? A nie komunikacją miejs.? (1)

        • 4 0

        • Z południa rowerem? Do LO do Wrzeszcza lub na Zaspę?

          Serio?

          • 0 0

    • problem w tym że kierofczyki nie chcą się dzielić wspólną jezdnią i terroryzują innych

      dlatego jedyne wyjście to im ją zabrać albo zwężyć

      • 5 12

    • (1)

      Normalnie ulicą nie da się jechać rowerem, bo znaczna część kierowców spycha rowery do krawężnika. Niektórzy to stojąc w korku specjalnie zjeżdżają do krawężnika aby zablokowac drogę rowerom.

      • 3 3

      • spróbuj pal..ncie nie jest tak źle złe są za to te buble chodnikowe nędzne eski floreski tory przeszkód odstające krawęzniki i slalom z jednej na drugą co paręset m

        • 0 0

  • Wzdłuż obwodnicy trójmiasta też powinna powstać DDR (3)

    Tym bardziej, że jest miejsce, a koszt takiej drogi to ułamek budowy trzeciego pasa na obwodnicy

    • 30 56

    • Doskonała inhalacja spalinami oraz uszkodzony słuch w gratisie (1)

      • 19 6

      • Wychowałem się w centrum miasta spaliny nie robią na mnie wrażenia więc nie musisz się martwić, dobry pomysł z pasem na obwodnicy.

        • 4 2

    • Nie wzdłuż.

      Powinny być trzy pasy na obwodnicy. Prawy dla samochodów, środkowy dla rowerów i lewy dla samochodów.

      • 5 3

  • Takie władze wybrali to majo.

    • 65 6

  • Ciekawe co będzie jeździć po tych busoasach jak jeszcze chwila i autobusy będą kursować raz na godzinę (1)

    Patrzac w jakim tempie zwijają komunikację miejską :)

    • 97 5

    • Komunikacja miejska i tak była niewydolna.

      • 0 2

  • (2)

    I co jeszcze ? Zaorać wszystko i zrobić klepisko. Dobrze że wybory blisko. Ola z ekipą szykuj się na ustąpienie z koryta

    • 102 5

    • 64 kciuki w górę dla ciebie mają coś zmienić przy urnach naiwniaku ? Nie ośmieszaj się. (1)

      • 1 5

      • 99 o 21:48

        • 0 0

  • Zbędnych pasów??? (2)

    Zbędnych wedle kogo - Zielonych Khmerów?

    • 142 12

    • Khmerzy byli czerwoni (1)

      nomenklatura komunistyczna jeździła samochodami od dawna, zanim oni się pojawili

      • 2 1

      • Zielony to niedojrzały czerwony.

        • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane