• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos w gdańskiej komunikacji: brak rozkładów i nieoznakowane autobusy

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowy standard gdańskiej komunikacji - od pierwszego stycznia obsługę kilkunastu linii powierzono prywatnym przewoźnikom. Nowy standard gdańskiej komunikacji - od pierwszego stycznia obsługę kilkunastu linii powierzono prywatnym przewoźnikom.

Gigantyczny chaos w gdańskiej komunikacji po zniknięciu elektronicznych rozkładów jazdy w Internecie. Zawinił ZTM, który od 1 stycznia odpowiada za obsługę rozkładów jazdy w mieście. Nowi przewoźnicy wysłali na ulice Gdańska nieoznakowane autobusy i nieprzygotowanych kierowców.



Który rozkład obowiązuje? - takie pytanie zadają sobie od 1 stycznia mieszkańcy Gdańska i Sopotu. Który rozkład obowiązuje? - takie pytanie zadają sobie od 1 stycznia mieszkańcy Gdańska i Sopotu.
Pierwsze oznaki nowego (nie)porządku w komunikacji, gdańszczanie odczuli w pierwszych chwilach Nowego Roku, kiedy ze strony ZKM Gdańsk zniknęły wszystkie rozkłady autobusów i tramwajów. Zakład Komunikacji Miejskiej od kilku tygodni zapowiadał, że tak się stanie. Zarząd Transportu Miejskiego miał kilka miesięcy na przygotowanie własnych rozkładów. Najwyraźniej za mało. Na stronie ZTM-u nadal widnieją odnośniki do niedziałających już stron ZKM.

- Problemem jest brak odpowiednich osób, które pomogłyby w stworzeniu nowych rozkładów. Problem ten sygnalizowałem już kilka miesięcy temu, nalegałem by przydzielono ZTM-owi dodatkowe fundusze na ten cel. Niestety bez skutku. Obecnie odpowiadają za to dwie osoby, podczas gdy planowano zatrudnić 8 osób - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Czy zauważyłeś zmiany w komunikacji miejskiej od 1 stycznia?

Na pytanie czy nie warto by porozumieć się z Zakładem Komunikacji Miejskiej, by ten choć na kilka dni przywrócił swoje rozkłady na stronach internetowych, dyrektor ZTM-u odpowiada, że "nie warto angażować w to ZKM-u, który już nie ma obowiązku publikacji takich informacji".

Jednak nawet działające rozkłady kilku linii (w tym tramwajowe) zawierają błędy. Według rozkładu linia 4 ma przystanek na terenie zajezdni, który nie funkcjonuje od kilku dobrych lat. Tramwaj ten kursuje też błędna trasą.

Rozkłady nie informują już o czasie przejazdu między przystankami, choć w Gdańsku przecież obowiązuje taryfa czasowa.

Nie działa także rozkład WAP, dostępny przez komórkę. Na stronie wap.zkm.gda.pl widnieje zaproszenie do skorzystania z rozkładów na stronie www ZTM-u.

Rozkładów nie ma także na stronie MZKZG, który ma przejąć zarządzanie komunikacji miejskiej w Trójmieście i okolicznych gminach. Linki, podobnie jak na stronie ZTM-u, prowadzą do strony Zakładu Komunikacji Miejskiej.

W efekcie Gdańszczanie zostali niemal całkowicie pozbawieni elektronicznej wersji rozkładów.

Pierwszego stycznia w Gdańsku pojawili się nowi przewoźnicy - Warbus i PKS Gdańsk - którzy wciąż nie są przygotowani do wożenia pasażerów. Na trasy wyjechały nieoznakowane autobusy, czasem z przyklejoną do szyby papierową kartką z numerem obsługiwanej linii. Wszystkie niemiłosiernie ubłocone i w zupełnie dowolnych barwach - białe, srebrne, biało-niebieskie (przewoźnicy mają aż pół roku na przemalowanie taboru).

- Obecnie jestem poza Gdańskiem, więc trudno mi się wypowiedzieć czy rzeczywiście sytuacja wyglądała tak tragicznie. Niemniej jednak, w poniedziałek sprawdzę wszystkie sygnały docierające do nas od pasażerów i wyciągnę odpowiednie konsekwencje od nowych przewoźników - zapewnia Popiołek.

W pierwszym dniu nowego roku nie obyło się bez opóźnień. Jednak trudno się nie dziwić, skoro nie wszyscy kierowcy dostali informacje o czasie przyjazdu na każdy przystanek.

Niektórzy z nich mieli w ogóle problem z ustaleniem swojej trasy przejazdu, część dopytywała się o nią pasażerów. Linia 117 nadal kursowała przez ul. Kościuszki w Sopocie, choć powinna przez al. Niepodległości. Co więcej, autobus miał na wyświetlaczu błędnie ustawioną linię 171.

Także kasowniki nie zostały ustawione odpowiednio dla gdańskiej taryfy. Drukowały jedynie godzinę skasowania. Ciekawe czy taki bilet będzie też ważny za kilka dni o tej samej godzinie?

W autobusach zabrakło informacji o gdańskich biletach i regulaminu przewozów. Można za to było poznać ceny biletów w Murowanej Goślinie, Bydgoszczy czy Gdyni - informacje o nich były w pojazdach.

- W tej sprawie ewidentnie zawinili przewoźnicy, którzy dostali od nas odpowiednie materiały do rozwieszenia wewnątrz wozów. - zapewnia dyrektor ZTM-u.

Na linie obsługiwane przez Warbus wyjechały białoruskie MAZ-y, choć kilka tygodni temu zapowiadano, że będą kursować wyłącznie na rezerwach.

Wieczorem opóźnienia wynosiły niemal 30 minut. Kierowcy spóźnienia tłumaczyli złymi warunkami pogodowymi, chociaż na ulice spadło zaledwie kilka centymetrów śniegu.

Do późnych godzin nocnych na przystankach rozklejano także nowe rozkłady. Niestety bardzo nieudolnie, nie zdejmując jednocześnie starych tablic. Pasażerowie mogą nie wiedzieć, który z rozkładów obowiązuje. Podpowiadamy - ten oznaczony logo ZTM.

Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za gospodarkę komunalną

Będziemy analizować sytuację i wyciągniemy odpowiednie konsekwencje. Dzisiaj udam się osobiście "na miasto" sprawdzić jak funkcjonują nowi przewoźnicy. Należy jednak mieć na uwadze, że są to pierwsze dni, w których komunikacja miejska działa na nowych zasadach, a więc można się spodziewać pewnych utrudnień. Mam nadzieję, że sytuacja wkrótce ulegnie znacznej poprawie.
not. kk

Miejsca

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • ministrant był na pasterce więc nie mógł zajmować się komunikacją

    obejrzyjcie sobie fotki z Orlików z kropidłem - po co ciemnemu narodowi komunikacja i drogi, kościoły budować i na tacę dawać!!!

    • 0 0

  • ogólnie rzecz biorąc (4)

    błędów nie popełnia tylko ten KTÓRY NIE ROBI NIC.
    Owszem, najbardziej dokuczliwy jest brak rozkładów w internecie, ale reszta artykułu jest SZUKANIEM SENSACJI NA SIŁĘ.
    - Większość autobusów jest nowa i malowana na gdańskie kolory
    - Brudne, człowieku -jest chlapa na jezdni. Ja tez jechałem swoim mytym w środę autem i pobrudziłem sobie płaszcz
    - MAZY - i co z tego? czy uzytkownikowi autobusu robi różnicę MAZ czy Solbus? W środku są podobne, wazne żeby był na czas i ogrzewany, a nie że MAZ:))
    - rozkłady są w wiekszości zmienione, napewno trochę czasu potrwa zanim dotrą wszędzie, ale jeżeli do północy 31.12.08 obowiazywały stare to jak chciałeś, żeby minutę po północy 1-go już wisiały nowe?

    Wg mnie trzeba ZTM-wi dać przynajmniej ten weekend na otrząśnięcie się, powtarzam zmiany były duże a problem dotyczy rozkładów internecie i raptem 10% lini w Gdansku (obsługiwanych przez nowego przewoźnika, nowy tabor, nowych kierowców etc)

    • 0 0

    • Dokładnie - najlepsze jest pytanie pod zdjęciem "Który rozkład obowiązuje?" - średnio inteligentny człowiek się dopatrzy, na którym jest napisane, że obowiązuje od 01.01.2009, chyba że ewentualnie niedowidzi, to też pewnie strasznie trudno się domyślić, który jest nowszy - czy ten biały zalaminowany, czy ten stary poszarzały... Ehh, ludzie, myślenie nie boli aż tak bardzo:/

      • 0 0

    • zmiany nie były duże

      i pokazaly katastrofę ogranizacyjną. W przypadku DUZYCH zmian pod tym kierownictwem, pozostaje tylko modlitwa.

      • 0 0

    • nie żartuj (1)

      Drugi rozkład mógł wisieć tydzień wcześniej. Mam czekać aż ZTM sie "otrząśnie"? mam to powiedzieć szefowi w pracy? Nie wiem gdzie pracujesz z taka filozofią, ale jeśli w ZTM, to nie dziwią efekty.

      • 0 0

      • były wieszane 31.12.2008

        02.01.2009 czyli niespełna 2 doby później 10% rozkładów jazdy z przystanków dla linii 205, 207, 209, 232, N5 wyparowało. dziwne. tydzień przed, to nie byłoby żadnego i wielki lament. widać pasażerowie nie chcą mieć rozkładów jazdy na przystankach...

        • 0 0

  • wiocha gdansk

    wiocha gdansk - od czasów jak czarny przekroczył ścieżkę na południowej granicy

    • 0 0

  • Lisicki Ty wyciagnij konsekwencje i odejdz z UM.

    Jak jest , kazdy widzi . To skandal i jak zwykle slowotok.
    Czasu bylo dosc. Teraz chyba czas na rozliczenie .
    Nieudolnosc Lisickiego to juz norma. Jedynie stac go na arogankie wypowiedzi. Panie Adamowicz , chyba czas na konkretne zmiany kadrowe. Czy otworzycie oczy na paraliz komunikacyjny Gdanska?
    Czy dopiero w wyborach bedzie trzeba poszukac rozwiazania?

    • 0 0

  • (1)

    co to za zlom na zdjeciu wole ikarusy

    • 0 0

    • A ja wolę ten złom. Przynajmniej jest ogrzewany, a nie jest iglem jak 207 ZKM-u w starym roku...

      • 0 0

  • Ale obciach

    żal tyłek ściska jak się to czyta. A pan lisicki to jedynie z psami i ich wlaścicielami umie walczyć a zdolności organizacyjnych zero. Brawo panie wiceprezydencie, brawo!

    • 0 0

  • Wole jednak jak ZKM jezdzil do Sopotu

    • 0 0

  • Zenada

    Dno, dno i z 5 metrow mulu.
    Brac sie do roboty, nieroby!!! Wstyd!!!
    Miasto probuje sie promowac na swiecie, ale z czym do ludzi? Z czym mamy sie promowac?

    • 0 0

  • Zawońce i meilujcie do ZTM (2)

    Ich obowiązkiem jest informacja. Jak im nie działa serwer to niech na meila wysyłają.

    Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku
    ul. Na Stoku 49
    80-874 Gdańsk

    Sekretariat: 058-309-13-23

    Fax: 058-309-13-23 wew. 402

    Dział organizacji sprzedaży biletów: 058-309-13-23 wew. 414

    Dział organizacji przewozów: 058-309-13-24

    e-mail: ztm@ztm.gda.pl

    • 0 0

    • Ja wysłałam maila wczoraj (1)

      rano. Jak dotąd bez odpowiedzi.

      • 0 0

      • ZTM...

        ZTM pracuje tylko w dni robocze 7:30 - 15:30, dziś dodatkowo część ludzi wzięła wolne, by nie słuchać skarg. :)

        • 0 0

  • "Burdel" Panie Lisicki

    Nie miało być zmian w rozkłdach kursowania autobusów np 232 a są.
    Ceny nie wzrosły a napewną wzrosną.
    Jest Pan kłamcą i nieudacznikiem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane